Hjelp til oppsett 5.1 eller 7.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett 5.1 eller 7.1?

Hei,

Har tenkt på nytt anlegg, skal brukes til alt ifra, musikk, film til vanlig tv.

Vil ha noe som spiller høyt, og rent med god dyp bass. Skulle vel egentlig valgt enten eller. Men vil prøve så godt som mulig.

Har sett på disse høyttalerne: XTZ 99.36 Piano XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

senter: XTZ 99.25 Center Pianolakk Centerhøyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

sub: SVS PB13-Ultra Subwoofer - 13.5" basselement og 750W - SVS - L-Sound AS

Forsterker: Yamaha RX-V1900 Titan Yamaha | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Så er spm. bør jeg ha 1 eller 2 slike suber? Hørt at det ofte anbefales 2 suber, men nå er jo denne ganske så kraftig så jeg vet ikke?

Klarer ikke og finne ut om jeg skal ha 5.1 eller 7.1?

Og siste spm. har hørt du bør ha noen heftige høyttalere til den svs suben. Duger de xtz høytalerene eller bør jeg vurdere noe annet?

mvh.
    Jakey

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen som ny bruker på avforum

Skal ikke utdype meg om valg av reciver eller høytalere
    (alle recivere og høytalere har et lydpreg der noe passer bedre/dårligere sammen å noe passer dårligere/bedre hva lytteren ønsker av lyd)
    1900 er ingen ny modell å det er flere nyere Yamaha eller andre som kan bli bra valg også
    __________________________________________________ ______
    Du mangler surround side (left+right) ut fra din info (side/bakhøytalere i et 5.1 oppsett)

Du må i tillegg til 5.1 ha en center back om du velger 6.1 oppsett

Du må ha 5.1 + 2 surround back (left + right) for et 7.1 oppsett
    __________________________________________________ _____
    Spiller du endel film (DVD og Blu Ray) og kanskje har HD tv signaler (parabol , kabel , bakkesendt)
    (eller med tiden fornyer)
    vil jeg anbefale 7.1 (man kan jo kjøpe 5.1 først for så utvide)

Er det hovedsakelig musikk holder 5.1 i massevis

(er det en Yamaha du kjøper kan den også utvides senere med presence)
    __________________________________________________ _____
    Jeg ville startet med 1 sub først .......økt med 1 til ved behov
    (behov er ønsket lavfrekvent bass , forhold lytterom , forhold hva man avspiller og innstillinger , forhold øvrige høytalere)
    __________________________________________________ ________
    Det du bør tenke på er surround side i 5.1 eller surround side + surround back du trenger til 7.1.
    Din utforming av lytterom og plassering for den/de som lytter kan bety ulike valg av type høytalere.
    For noen så er monopole (direkte) høytalere beste valg , for andre er feks dipole (refleksjons) høytalere beste valg.
    (hovedsakelig surround/surround back men også enkelte ønsker hele oppsettet med refleksjonshøytalere)
    Selv anbefaler jeg front og center med direkte for så tilpasse resten
    Hva man liker av motatt lyd er også viktig her men første jeg ville gjort var å tegne lytterom , målsette litt med lengde/bredde rom osv/skjermstørelse eller lerret om du har/ hvor man sitter osv , få innspill fra feks brukere her på av ved å poste bilde.
    Dette så du ikke ender opp med å kjøpe høytalere som langt fra passer men kan advare / hjelpe deg så du kanskje låner/prøver før kjøp , eller kan gi deg best mulig kjøpetips.

Som ny bruker er det også mye å lære ved å lese litt rund om i forumet om ulike oppsett , valg osv
    Søker du med ord kan det være lett å finne frem
    http://avforum.no/forum/search.php

Husk også at en fysisk butikk kan også gi deg gode kjøp (også bedre en netthandel)

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et veldig godt svar fra hygen, kunne ikke svart bedre! spør gjerne på xtz tråden om det frontsettet du har valgt ut spiller bra med en pb-13 utlra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt og utfyllende svar

Når du sa jeg mangler back + left og right. Så tenkte jeg og kjøpe 3 par med de xtz høyttalere.

Skal høre med de i xtz tråden angående den suben og høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde du tenkt 3 par av xtz høytalerne?
    da bør du i allefall også tenke på effektrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å? Var surround.no som sa hvilken forsterker jeg skulle ha til dette. Og det skulle holde. Men hva anbefaler du/dere til et slikt oppsett da?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jakey
    Å? Var surround.no som sa hvilken forsterker jeg skulle ha til dette. Og det skulle holde. Men hva anbefaler du/dere til et slikt oppsett da?
    har ihvertfall hørt at du skal ha godt med effekt for å drive dem, de spiller veldig godt og du får ikke utnyttet dem fullt ut som bakhøyttalere i et 7.1 opsett, merk at mange bruker de som fronthøyttalere i sine opsett

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett flere som klager på at senteren i det oppsettet er for liten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    hadde du tenkt 3 par av xtz høytalerne?
    da bør du i allefall også tenke på effektrinn.
    Hvis du skal ha 2 par med xtz99.36 og 1 par med xtz99.25 og den rx-v2065 fra yamaha. Hvor mange effektforsterkere trenger jeg? 1 eller 2? sett på xtz ap100. Greit valg?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha 2 par med xtz99.36 og 1 par med xtz99.25 og den rx-v2065 fra yamaha. Hvor mange effektforsterkere trenger jeg? 1 eller 2? sett på xtz ap100. Greit valg?

Først så var det dette med tegning
    Blir utrolig vanskelig for folk å kunne anbefale noe når man ikke har peiling på hvordan lytterom er.
    Noen vil altid komme med anbefalinger men dette kan være ut fra deres erfaring om bra å er ikke sikkert passer hjemme hos deg i det heletatt

4 stk xtz99.36 er overkill å du får neppe utnyttet de to som du sansynligvis har tiltenkt som surround left + right.
    Ikke blir slike gulvhøytalere brukt til surround høytalere noe bra lydmessig med tanke på film i ekte surround
    (til musikk der man faker stereo til surround + multikanalsmusikk fra DVD , BD , SACD , DVDA vil bruk av fronthøytalere som surroundhøytalere kunne fungere men langt fra nødvendig)

xtz99.25 har du vel tiltenkt som surround back left+ right
    Ja de kan passe inn i et lytterom men kan også være helt feil høytalere ut fra det du bør ha
    Da tenker jeg på at dette er forholdsvis lave monopole stativhøytalere.
    Hvor langt bak deg du setter dem vil avgjøre hvor egnet de er til ditt bruk.
    Vil direkte ZTX høytalere (surround/surround back) være noe for ditt lytterom eller bør du kanskje ha refleksjonshøytalere ? (noe jeg trod ZTX ikke har)
    Kanskje feks Klipsch Premium Speakers | Power. Detail. Emotion surround høytalere eller høytalere fra Omnisat Series passer bedre bak (eller andre)
    refleksjon , direkte eller andre spredningsmønstere ...ditt lytterom , plassering på lyttere osv vil tilsi hva du kanskje bør gå for

RX-V2065 er bra og fikk best i test hjemmekino.no nr 10-2009

Det jeg mener å si deg er skal du bruke mange penger på lyd så lag en liten tegning å folk kan lettere hjelpe + minimere mulighetene for at du kjøper noe som ikke passer i det hele tatt.
    Ekte surround på film er ferdig laget fra produsent
    Plassering av høytalere å da valg av høytalere vil da bety mye for at overlapping blir riktig i forhold til laget lyd så man ikke får hull eller totalt feil lydbilde.
    Ja det kommer lyd uansett men er jo kjekt at man får det best mulig ut av x sum penger man bruker

Om du trenger effektforsterkere i tillegg ?
    Kommer jo litt an på avstander høytalere/lytter (tap av db over meter) , kontroll , styrke ønsket max volum osv men til film lyd tror jeg du kanskje burde prøve uten effekt først
    (ekte surround drives lettere over mange kanaler om man deligerer dypbass til sub , drives lettere da surroundkanaler inneholder ikke mye lyd pr kanal eller lyd i samtidige kanaler som driftes )

Nødvendighet ut fra at rx-v 2065 er for svak til xtz99.36 så man bør ha effektforsterker i tillegg vet jeg ikke noe om men det vet sikkert mange ZTX brukere her på forumet

Det er ingen regler på surround men anbefainger for riktig fremføring og best utnyttelse

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være ærlig her og si at med svara du kommer med, viser at du har en del kompetanse innen området. Men språket/formuleringa er en del over det jeg forstår. Så er ikke med. Du kan kalle meg nybegynner med 0 peiling.

Men iallfall, så har jeg prøvd og lage et rom i paint. Brukte utgangspunkt av et bilde jeg fant på forumet.

Sjapp info om rommet: 4.75m lengde, 3.80m bredde, 2m høyde. 10-15cm tykk bentong tak og gulv. Og ca. 20cm tykk betong vegg, med glava og gipsplate utenpå. Vet ikke om det var en slik beskrivelse du tenkte på?

De gråe merkene, du ser jeg har klippet bort og malt over rundt forbi. Det skal bare være deler av det opprinnelige rommet. Men er ikke så lett i paint. Iallfall, det 3 svarte delene (er sofa), det brune i midten er bord. Å ellers er det slik jeg har tenkt plassering. 3 ht i front + sub, 2 i siden og 2 bak.

ht fremme har jeg tenkt på xtz99.36, senter Swans F1.1C , sub: SVS PC12-NSD

ht side (surround?) xtz 93.23 eller 99.25

ht bak tenkte jeg xtz 99.23 eller 99.25 der og og en sub SVS PC12-NSD

Så trenger litt hjelp til valg av forsterker(e?)

Evt. om jeg burde endre på oppsettet generelt.

Grunnen til at jeg ville ha 3 og så 2 par med xtz 99.36 og den svære SVS sub, er fordi jeg vil ha et anlegg som skal duge godt til både musikk og film. Og hører folk ofte sier, "kunne godt ha bytta ut de små bak ht mine". Er redd for det skal bli for lite lyd. Men nå har jeg 0 peiling og erfaring.

Noen som har forslag til evt. lerret og projektor i samme sleng?

EDIT: den suben som står på det grønne feltet, har jeg glemt og fjerne bare

mvh.
    Jakey

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være ærlig her og si at med svara du kommer med, viser at du har en del kompetanse innen området. Men språket/formuleringa er en del over det jeg forstår. Så er ikke med. Du kan kalle meg nybegynner med 0 peiling.

Men iallfall, så har jeg prøvd og lage et rom i paint. Brukte utgangspunkt av et bilde jeg fant på forumet.

Sjapp info om rommet: 4.75m lengde, 3.80m bredde, 2m høyde. 10-15cm tykk bentong tak og gulv. Og ca. 20cm tykk betong vegg, med glava og gipsplate utenpå. Vet ikke om det var en slik beskrivelse du tenkte på?

De gråe merkene, du ser jeg har klippet bort og malt over rundt forbi. Det skal bare være deler av det opprinnelige rommet. Men er ikke så lett i paint. Iallfall, det 3 svarte delene (er sofa), det brune i midten er bord. Å ellers er det slik jeg har tenkt plassering. 3 ht i front + sub, 2 i siden og 2 bak.

ht fremme har jeg tenkt på xtz99.36, senter Swans F1.1C , sub: SVS PC12-NSD

ht side (surround?) xtz 93.23 eller 99.25

ht bak tenkte jeg xtz 99.23 eller 99.25 der og og en sub SVS PC12-NSD

Så trenger litt hjelp til valg av forsterker(e?)

Evt. om jeg burde endre på oppsettet generelt.

Grunnen til at jeg ville ha 3 og så 2 par med xtz 99.36 og den svære SVS sub, er fordi jeg vil ha et anlegg som skal duge godt til både musikk og film. Og hører folk ofte sier, "kunne godt ha bytta ut de små bak ht mine". Er redd for det skal bli for lite lyd. Men nå har jeg 0 peiling og erfaring.

Noen som har forslag til evt. lerret og projektor i samme sleng?

EDIT: den suben som står på det grønne feltet, har jeg glemt og fjerne bare

mvh.
    Jakey
    Ser umiddelbart et problem , 99.25/99.23 har bassport bak , så de kan neppe monteres på vegg, de bør ha litt avstand .
    Vet ikke om du mente det eller om det bare var sånn på tegningen .
    Jeg kjører selv xtz rundt om , og er storfornøyd , men kan skrive under på at jeg savner litt i center med 99.25, brukte en denon 4306 til å dra alt før men satte inn effekttrinn til frontene ,og det hjalp betraktelig ( emotiva xpa )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nei tenkte og ha de stående på gulv på slike stativ. bak og surround. Glemte og si det. Var bare for og vise plassering.

Men ellers ser det bra ut? Blir ikke for lite til musikk? Noen som har kommentarer til resten?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt er det fra sofa til bakvegg
    Hvor langt er det fra sofa og ut til sidevegg (er)
    Skal lyden settes opp for 1 lytter og beste lyd eller skal lyden settes opp der flere lyttere får mest mulig ut av det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en stue, som blir pusset opp i disse dager, flytter nok inn iløpet av sommeren. Så møbler osv. igenting er kjøpt eller videre planlagt. Hva skal jeg si, jeg ser aldri film alene, og hvis det skulle blitt en fest. Hadde det og blitt til flere lyttere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en stue, som blir pusset opp i disse dager, flytter nok inn iløpet av sommeren. Så møbler osv. igenting er kjøpt eller videre planlagt. Hva skal jeg si, jeg ser aldri film alene, og hvis det skulle blitt en fest. Hadde det og blitt til flere lyttere.
    Hvorfor man bør tenke over surround/surround back høytalere
    Du går her for direkte høytalere (monopole) som normalt vil ha 70%direkte lyd og 30% refleksjoner
    Dette er helt vanlig for front og centerhøytalere og for de som har god avstander til surround/surround back , ønsker at lyden skal være "rettningsbestemt" (her vil avstand også avgjøre mye/lite rettningsbestemt)
    Ofte kan direkte høytalere fungere ok men avstander som nevnt kan gjøre at direkte høytalere kan oppleves som forferdelig + lite egnet om flere lyttere ut fra deres sittested skal oppleve bra lyd

Alternativ er feks Klipsch RS som har 180 graders spredning (90 grader ut til hver side fra senter høytaler) og 60 grader spedning totalt (opp/ned)
    Her kan man da sitte mange steder i rommet å alikevel få bra lydutbytte

Alternativ er Dipole / Bipole høytalere som gir stor spredining av lyd (lyden reflekteres i vegger , tak , gulv osv)
    Ikke lokaliserbar /minimalt lokaliserbar ut fra plassering , all lyd flyr villt rundt men for mange litt vanskelige plasseringer , bra lyd til alle er dette beste valg (mot for en direkte høytaler som blir ubehagelig)
    For mange vil denne type lyd gi opplevelse og bredde men selvsagt vil enkelte også mene at ekte surround som på en måte er laget litt rettningsbestemt fort kan bli lyd som flyter å man mister meste av lydinformasjonen som forteller deg hva skjer hvor ved bruk av refleksjonshøytalere

Surroundhøytalere bør være høyere en hode ditt når du sitter å for de fleste da stå ca 150 - 170 cm fra gulv
    Stativ på rundt 60 cm ser jeg ikke som noe bra valg til surround/surround back om flere lyttere skal ha ok lyd
    (pga stativenes høyde og bredde rom (og antakeligvis kort avstand bakre sofa og bakvegg)

Jeg ser ingen større grunn til å ha store høytalere som surround/surround back (blir så mye skriving så jeg begrunner det senere om du ønsker)
    Har i hovedsak med type lyd som kommer ut fra disse kanalene

Skal jeg skrive hva jeg mener du bør tenke på som surround/surround back så er Klipsch RS eller lignende det jeg tenker når jeg ser bilde ditt (er vel også Klipch som er ment tegnet inn også av den som laget bilde)
    (ikke fordi jeg har Klipsch selv ..for det har jeg ikke)
    men pga alle dine sofa sitteplasser/plasseringer om de skal brukes + +

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Hva tenker du angående sub valg? Og hvilken klipsch rs egner seg til 99.36?/Evt. mitt størelse rom? Har du en anbefaling til forsterker? Bør jeg ha like ht bak som i side?

Forslag til lerret og prosjektor?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Hva tenker du angående sub valg? Og hvilken klipsch rs egner seg til 99.36?/Evt. mitt størelse rom? Har du en anbefaling til forsterker? Bør jeg ha like ht bak som i side?

Forslag til lerret og prosjektor?
    Klipsch tenkte jeg vel feks RS 52 eller 62
    Surround Speaker

Min beste side er surroundlyd , hva ligger i lyden til de ulike utganger , ulike måter å formiddle surroundlyden , plasseringer og ulik spredning/gjengivelse av surround

Den delen som er hvem høytalere passer sammen med x reciver x lytterens personlige ønske om lyd er det mange her på forumet som er bedre egnet til å hjelpe deg med

Nei du trenger ikke samme høytalere surround/surround back (ser kanskje best ut men ikke nødvendig for lyden)
    De minst viktige høytalerene er surround back men man bør ha de med for best 360 graders lydopplevelse.
    Du kan sikkert ha ztx som surround back om det passer slik med plasseringer men jeg tror som nevnt ikke at ztx passer til deg som surroundhøytalere

3D eller ikke er noe man bør tenke på ved nykjøp (reciver/prosjektor)

De fleste blir fornøyde med det meste de kjøper eller gjør små endringer for forbedringer
    Det er mange brukere her på av som bytter ofte å prøver mange ulike høytalere , recivere , prosjektorer å de kan sikkert hjelpe deg med forskjeller osv.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for nok et godt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt mye på dette oppsettet, hva mener dere om klipsch frontsett? Og hvilket hadde passet til klipsch RS 52 eller 62? Og evt. sub? Klipsch eller svs?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •