Bipole når man sitter inntil vegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bipole når man sitter inntil vegg?

Hei!

Har fått sansen for klipsch høytalere og skiftet ut hjemmekinoen min til klipsch nylig. Kompenentene jeg har nå er Klipsch KG 5,5 (2x10") og Klipsch RS-35. Spiller fint fra en NAD T744 og Rotel RB985(5x100W).

Men jeg mangler bakhøytalere! Jeg har lyst på RS-42, men vet ikke om dipole høytalere vil virke bra for meg, i og med at rommet er som det er. Jeg sitter helt inntil en vegg og har en hjørnesofa med divian.

Bildr.no

Jeg kan plasere høytalerene i en høyde på ca 160 fra bakken, men vet ikke hvordan dipolehøytalere vil virke siden jeg sitter inntil en vegg ...

Setter pris på innspill!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg husker at jeg lette etter info om emnet for lenge siden: http://avforum.no/forum/440785-post36.html

Med lytteposisjon nær bakvegg er visst bipole et bedre valg enn dipole. Dipole spiller med forskjellig fase og dette gjør dem noe bassfattige, men også vanskligere å retningsbestemme. Bipole spiller i fase og er lettere å retningsbestemme. Dipole høyttalere er etter min mening en bedre høyttaler til gammel pro-logic. Med kanalseparasjonen vi har i dag er nok en mer retningsbestemt lyd mest riktig.

RS-42 er bipol.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey ! Hvordan skal jeg vinkle høytaleren da? Slik ene hornet går langsetter veggen?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp dipoler.

Recommendations For Surround Sound Production:
    "Direct Radiator vs. Dipole Speakers
    Most loudspeakers designed for professional applications are of the direct radiator variety, where the speaker cone fires in one direction only. This type of design provides the smoothest frequency response as well as the best localization qualities — it is easy to perceive exactly where the sound is coming from. Despite the fact that most theatrical installations use direct radiator speakers, some consumer home theater systems employ dipole speakers in an effort to emulate the wash of sound that occurs in a large room such as a cinema. Dipole speakers radiate signal in opposite directions at the same time, at equal energy but with opposite polarity. Thus, they can provide better envelopment than direct radiator speakers, but with very poor localization. Also, due to their construction, dipole speakers have limited bass response (unless they are quite large) and so generally require the addition of a subwoofer, making them fall into the category of "satellite" speakers.
    Only direct radiator speakers should be used for music surround sound mixing. Because of their dependence upon reflective surfaces and the phase anomalies inherent in their design, dipole speakers will produce inaccurate results when placed in an acoustically tuned professional mixing environment. However, it may be helpful to check a surround mix on a consumer system equipped with dipole speakers, provided the system is physically located in a room that simulates a typical home theater listening environment."
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Blir enten bipole eller direkte. Eneste som hindrer meg litt i bipole er plasseringen siden jeg sitter inntil en vegg !

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Okey. Blir enten bipole eller direkte. Eneste som hindrer meg litt i bipole er plasseringen siden jeg sitter inntil en vegg !
    Sett dem på bakveggen med høyttalerene mot hver side. På den ene siden vil du muligens få noe mer reflekser fra sidevegg enn på andre siden hvor det ikke er vegg. Dette kan du sikkert dempe litt ved å plassere diffusjon/absorpsjon i 1. refleksjon, og så tar nok romkorreksjon resten. Er det for eksempel vindu til høyre for lytteposisjon kan noen tunge gardiner dempe litt av 1. refleksjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassere de noe slikt?