Frontrekke bedre UTEN senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frontrekke bedre UTEN senter?

Hei,

Kjøpte en SA Comet AV her om dagen for å bruke som senter sammen med mine SA1750 i et foreløpig 3-kanals surroundoppsett sammen med en Onkyo (se signatur). Jeg vet det er SA720AV som blir anbefalt som senter sammen med 1750 (pga samme diskant), men SÅ stor forskjell som jeg opplever nå syns jeg er rart...

Med senteren PÅ så blir vokalen litt tilbakeholden og mørk, nesten "lav", lydbildet blir litt mer sentrert, men dette går på bekostning av det som jeg nevner før med mørkhet/lavhet.

Med senteren AV så løftes lydbildet to hakk, høyfrekvente lyder kommer mye mer frem i lydbildet (skarpere, hvassere, mer detaljert), AKKURAT det jeg var ute etter å oppnå MED senter. Det høres rett og slett mer "kino" ut i stereo.....

Med fare for å høres dum ut: det høres mer ut som senteren er på når den er av, enn omvendt.

Dette er i både DD, Master og TrueHD, etc..

I oppsettet på forsterkeren står senteren på 50HZ siden den ikke går lavere, frontene står som full band (siden jeg ikke kan endre på det før jeg får sub på plass...)

Er det noen instillinger jeg kan ha oversett? Ganske grønn på hjemmekino enda...

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en tråd nettopp om dette. Søk phantom center..
    Kjører Martin logan front, og jeg syntes en center løftet mange hakk opp min film opplevelse. centeren min er Theater i, kort fortalt over 1 meter bred og underkant av 30Kg, så den gir fra seg lyd! Mulig dårlig center du prøvde?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, virker som dette er fenomenet jeg opplever ja....

Ved økt volum blir "fronttrøkket" bedre med senteren på, selv om jeg syns det blir mindre grumsete/mer detaljert i stereo.

Tror ikke senteren er dårlig, er som sagt SA720AV som er "matchende senter" men i følge System Audio er Comet like god match, og har hørt folk skifte fra 720 til Comet for å få mer tyngde i midten (større elementer).

Noen andre som har innspill?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokerman81
    Kjøpte en SA Comet AV her om dagen for å bruke som senter sammen med mine SA1750 i et foreløpig 3-kanals surroundoppsett sammen med en Onkyo (se signatur).

Med fare for å høres dum ut: det høres mer ut som senteren er på når den er av, enn omvendt.

Dette er i både DD, Master og TrueHD, etc..
    .
    Nå er det vel så at du avspiller ikke ekte surround på noen måte med ditt sålalt 3 kanals oppsett.
    (3.0 )
    Det du sansynligvis avspiller er stereo som fakes til surround (altså ingen dts hd ma eller thruehd)
    Det vil si at centeren din ikke får center kanalsporet som ville vært i ekte surround men du får bare enkelte lyder filtrert ut fra stereo sporet

Dette vil låte elendig enten du spiller film eller musikk som i utgangspunktet har ekte surround men blir gjort om til stereo for så fakes til ditt 3.0 surround , samme hvem type høytalere
    også stereo cd , lydfiler låter elendig i en centerhøytaler i fake surround

kople til minst 2 høytalere til så du får minimum 5.0 så blir det bedre
    Da får du ekte surround ut av bd , dvd disc
    ekte centerkanal lyd
    flott lyd og flott opplevelse av lyd under film
    (selvsagt best med sub så det blir minimum 5.1)

Hvorfor sub er jo at du får jo heller inge dypbass fra ekte surround med ditt 3.0
    (ikke får du lfe sporet å ikke får du generert dypbass eller trøkk fra de andre høytalerene dine (som ikke gjengir dypbass) til sub)
    Dette må hørest tamt og flatt ut til film (som ellers kunne blitt livelige greier)

Når man får ekte surround er centerlanal lyden det lydsporet som gjør centerkanalen til en viktig høytaler med masse lyd.
    Nesten all dialog , noen effekter , noe hendelseslyd i forhold til hva som skjer på skjerm

Når du har så mange høytalere at du kan avspille ekte surround og ønsker beste centerlyd er det viktig at drc (dolby) ikke står på i reciver men før du er klar til ekte surround har drc ingen ting å si

Dialog Normalization (DialNorm) er en annen begrensning i Dolby som kan senke center opplevelsen i forhold til andre høytalere . få recivere har innstillinger til å slå av dialnorm , har du ikke et komplett surroundoppsett men et begrenset3.0 trenger du ikke tenke på dialnorm får du har surroundanlegg

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg til dine høytalere men tror det er en del rart ute å går...
    Har du ikke en senter som er like stor/bra som frontene så vil du faktisk kunne oppleve lyden som bedre uten senter så lenge du sitter noelunde i sweetspot.
    har selv testet mine la scala med den største senteren til klipsch rf serien og lyden blir merkbart bedre uten senter...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hygen: Joda, jeg har bakhøyttalere som skal opp på vegge så snart som råd, men skjønner ikke at å aktivere disse i receiveren skal øke trykket fra center? når jeg ser på film nå så kommer all dialog og det meste av action på skjermen ut fra senter, og jeg merker fraværet av bakhøyttalere når personer snur seg og snakker "inn i skjermen", der bakhøyttalerene skulle tatt over.

@eddie: Comet er faktisk rangert over SA720AV som er den senterhøyttaleren som "hører til" mine 1750. Eneste motargumentet jeg har hørt er at diskanten er litt forskjellig, men at Comet også foretrekkes på grunn av mer tyngde og slagvolum enn 720.

Jeg begynner å lure på om det kan være et lite snev av "man liker ikke forandring". Jeg har blitt vant til Phantom senter, og blir nå satt ut av at lyden kommer fra riktig sted og med riktig volum under film.

Har fått testet litt frem og tilbake nå, og noe høres bedre med senter, mens annet materiale høres litt plattere ut med.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hygen: Joda, jeg har bakhøyttalere som skal opp på vegge så snart som råd, men skjønner ikke at å aktivere disse i receiveren skal øke trykket fra center? når jeg ser på film nå så kommer all dialog og det meste av action på skjermen ut fra senter, og jeg merker fraværet av bakhøyttalere når personer snur seg og snakker "inn i skjermen", der bakhøyttalerene skulle tatt over.
    Jeg er 99% sikker på at reciveren betrakter seg som 2.0 anlegg med bare front left + front right + center

på samme måte som om du har bare front left + right tilkoplet , kallibrerer reciveren , setter på en dvd/bd disc med ekte surround.
    Da registrerer reciveren seg som stereo å avspiller du DD 5.1 , DTS , DTS HD MA , Dolby Thrue HD satt som bitstream i bd spiller vil lyden bli downmixed til 2 kanaler.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 807 downsampler ikke til 2.0 så lenge man har mer enn 2 høyttalere (eks subwoofer)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Onkyo 807 downsampler ikke til 2.0 så lenge man har mer enn 2 høyttalere (eks subwoofer)
    Er du sikker er saken grei
    Det vil si at med en DTS , Dolby5.1 , hd codec lyd med lfe spor og alle front høytalere (left + right) satt til store vil du fortsatt ha lyd i subwoofer med bare fronthøytalere og sub tilkoplet (og andre kanaler satt til ingen i reciver)

Mister du derimot subwoofer med en slik front left+ right høytalere store + sub betyr det at lyden er downmixed til stereo

setter du derimot små høytalere/delefrekvens kan du få lyd i sub men at du får lfe ? du får i hvertfall dypbassen som deligeres til sub men det er ikke det samme som lfe
    __________________________________________________ __________________________
    (laget en hjemmetest til bare center for oppkopling av front left + right + center)
    altså 3.0 oppsett

DTS test kanal test (DTS med bare lyd i center)
    Fil er laget som DTS 5.0 (droppet LFE kanal da det ikke er noen vits med den til test)
    Lyden er laget der center er eneste kanal med lyd og front left + right , surround left + right er helt stille
    Filstørelse 10,09 MB WAV 16bit 44,1 kHz (valgt for å kunne brennes til cd)
    spilletid ca 1 minutt

last ned fil ----- > MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service

Brenn WAV som vanlig lydfil til CD-R
    Kan også brukes fra pc digitalt overført til reciver som lydfil men blir bare vellykket da man
    har en pc som ikke resampler lyd (billige lydkort resampler ofte)
    Blir lyden resamplet får man white noise støy fordi da skjer resampling til 48 kHz
    (kjek test for de som skal teste om resamling skjer med sin overføring også)
    (velg å brenn til cd så er man sikker)
    Avspilles i DVD / BD spiller

Avspilles lyd i andre høytalere en center med 3.0 oppsett betyr det at du ikke får riktig surround med 3 høytalere
    dvs at front høytalere er satt som store/små
    center er satt som store/små
    surroundhøtalere/surround back høytalere er satt som none(ingen)
    slik jokerman81 har sitt oppsett

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal skjønne din uttalelse CNK om man har alle høytalere som aktive (store / små) drar ut høytalerledninger til feks center , surround/surround back
    Da vil det fortsatt avspilles ekte surround (ikke downmixed) fra resterende front , left + right + subwoofer men denne lyden er begrenset til hver enkelt lydspor fra disc å er jo ingen løsning eller noe å lytte på da ekstremt mye lyd blir borte .

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se at du legger ned en innsats i innleggene dine. Har ikke anlegget tilgjengelig her jeg er nå, men ettersom det ikke er mulig å "bruke" lpcm der signalet er dts hd eller lignende med kun 2 kanaler aktivert, og dette er mulig med 3 eller flere tar jeg det for gitt at den ikke downsampler for så å reencode signalet. Står forøvrig også i manualen til 807.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Hyggelig å se at du legger ned en innsats i innleggene dine. Har ikke anlegget tilgjengelig her jeg er nå, men ettersom det ikke er mulig å "bruke" lpcm der signalet er dts hd eller lignende med kun 2 kanaler aktivert, og dette er mulig med 3 eller flere tar jeg det for gitt at den ikke downsampler for så å reencode signalet. Står forøvrig også i manualen til 807.
    Skal lese manualen etter skiflyvning

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange og lange svar!

Setter i dag opp bakhøyttalerene, så da får vi se om lyden i senter forbedrer seg når disse kanalene blir aktivert.

Om receiveren downmixer (? dette er liiiiiittegrann gresk for meg enda...) vet jeg ikke, men BD-spilleren (PS3) er satt til å sende HD-lyd til receiveren uten å tukle med den, det kommer opp TrueHD i displayet på receiveren, og da jeg spilte med kun fronter før jeg fikk senter så måtte jeg stille tilbake til stereo for å kunne høre dialogen, frontene spilte bare "sidesporene". Så for meg høres det ut som receiveren sender ut surround som den skal, uavhengig av hvor mange høyttalere som er oppkoblet, og at man da mister lyden som er ment for kanalene man da ikke har oppkoblet.

Ved siste test med 3 kanaler så brukte jeg Band of Brothers på BD, Master HD, og når Lt. Winters midt i en setning snudde seg så ble lyden i senter merkbart lavere på dialogen.

Men anywho, nå kobles bakhøyttalere opp (Mirage Nanosat), så får vi se!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter i dag opp bakhøyttalerene, så da får vi se om lyden i senter forbedrer seg når disse kanalene blir aktivert.

Om receiveren downmixer (? dette er liiiiiittegrann gresk for meg enda...) vet jeg ikke, men BD-spilleren (PS3) er satt til å sende HD-lyd til receiveren uten å tukle med den, det kommer opp TrueHD i displayet på receiveren, og da jeg spilte med kun fronter før jeg fikk senter så måtte jeg stille tilbake til stereo for å kunne høre dialogen, frontene spilte bare "sidesporene". Så for meg høres det ut som receiveren sender ut surround som den skal, uavhengig av hvor mange høyttalere som er oppkoblet, og at man da mister lyden som er ment for kanalene man da ikke har oppkoblet.
    Nå er det vel slik at du kanskje har satt opp anlegget på en måte ingen normalt ville gjort det (etter hva jeg begynner å skjønne)
    Du har garantert aktivert flere kanaler (i reciver) en det du bruker av høytalere.

edit .
    om du brente test jeg laget å får bare lyd i center (ikke front) ved avspilling så er vel alt riktig
    Front ...............små/store
    center..............små/store
    sub..................av
    surround...........av
    surround back....av
    Vanligvis vil man ikke få lyden riktig slik med høytalerinnstilling og ekte surround men
    alle recivere er ikke like

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nå er det vel slik at du kanskje har satt opp anlegget på en måte ingen normalt ville gjort det (etter hva jeg begynner å skjønne)
    Du har garantert aktivert flere kanaler (i reciver) en det du bruker av høytalere.
    Unnskyld meg?

Jeg har ikke aktivert flere høyttalere i receiver enn det jeg til en hver tid har hatt oppkoblet. Som i rekkefølge har vært 2, 3 og nå i dag 5. De andre har stått som "NONE".

Det har heller ikke vært intensjonen å kjøre 3.0, jeg var bare nysjerrig på den store forskjellen mellom "phantom center" og den lyden senterkanalen ga når jeg først koblet den opp (Med FL, FR og S aktivert i receiver, alt annet AV og jeg veksler mellom Stereo og Surround (der enten Dolby Digital, TrueHD eller DTS-HD MSTR står i displayet))

Det er ikke tvil om at receiveren da har sendt ut surroundspor til alle kanaler, selv om jeg bare har aktivert 2 eller 3 kanaler (av 5.1) Hvorfor ville jeg ellers ikke høre dialog med bare fronter aktivert (da du hevder jeg med bare 2 høyttalere ville få en downmixet stereo-surroundlyd som ville være tilpasset oppsettet) Da ville jeg jo hørt dialogen?

Fronter, Senter og Surround er nå satt opp som Full Band (det er valget på Onkyo.) Dette pga at jeg ENDA ikke har skaffet meg Sub, først vil jeg se hvordan dette fungerer for meg (og mine blokknaboer...)som 5.0.

Nå låter det mye mer balansert (mtp senterkanalen), men like fullt er det vanskelig å si om Phantom Center faktisk ga en bedre senterlyd enn det senteren nå gjør. Skal jobbe mer med høyttalerplassering, vinkling og kjøre et par runder til med romkorreksjon.

Ellers vil jeg ha meg frabedt å bli fortalt hva jeg har gjort og ikke gjort i fremtiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •