Høytalere for noen skjøre ører

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere for noen skjøre ører

Heisann, gikk til innkjøp av Klipsch RB-81 for et par måneder siden. De spiller greit til prisen, MEN... for mine ører er de utrolig slitsomme å høre på, spesielt på metall og gamle filmer med elendig lyd, de blir ekstremt slitsomme i lengden. Det hjelper på med å bruke rørforsterker, men er ennå ikke fornøyd.

Etter hva jeg har lært så langt, er at hørselen min er kresens på skarp lyd.
    Har lest at mange synes horn generelt oppleves som skrikende, hørte for et par dager siden Avantgarde Acoustics Duo Grosso med elektronikk fra Accuphase(transistor vel og merke), det var enda mer skrikende.

Samtidig som jeg ønsker en høytaler, med en forsiktig lyd og igjennom hele registeret, vil jeg at den skal være morsom å høre, liker dynamikk og stram bass. Samtidig må den være rørvennlig, som dere sikkert skjønner. Ønsker stativhøytaler til under 10 000.

Hva kan passe meg? Før dere svarer vil jeg ikke ha så alt for subjektive svar, vi alle har forskjellige ører.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe forteller meg at Vienna Acoustics sin modell Haydn bør være med på denne listen. På generelt grunnlag burde jo Vienna sin lydsignatur passe som hånd i hanske med dine ønsker...

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Heisann, gikk til innkjøp av Klipsch RB-81 for et par måneder siden. De spiller greit til prisen, MEN... for mine ører er de utrolig slitsomme å høre på, spesielt på metall og gamle filmer med elendig lyd, de blir ekstremt slitsomme i lengden. Det hjelper på med å bruke rørforsterker, men er ennå ikke fornøyd.

Etter hva jeg har lært så langt, er at hørselen min er kresens på skarp lyd.
    Har lest at mange synes horn generelt oppleves som skrikende, hørte for et par dager siden Avantgarde Acoustics Duo Grosso med elektronikk fra Accuphase(transistor vel og merke), det var enda mer skrikende.

Samtidig som jeg ønsker en høytaler, med en forsiktig lyd og igjennom hele registeret, vil jeg at den skal være morsom å høre, liker dynamikk og stram bass. Samtidig må den være rørvennlig, som dere sikkert skjønner. Ønsker stativhøytaler til under 10 000.

Hva kan passe meg? Før dere svarer vil jeg ikke ha så alt for subjektive svar, vi alle har forskjellige ører.
    Dette vil gå seg til etter endt innkjøring, lyden vil bli varmere etter 1000 timer.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "dette vil gå seg til etter 1000 timer" ? Regner med at det var en spøk.

Til trådstarter: Fortell litt om rommet ditt. Materialer i vegger/gulv/tak, mengde tepper, har du gardiner? antall vinduer? størrelse / form? Andre møbler? Hva har du på veggene?
    --
    Thorbjørn

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Noe forteller meg at Vienna Acoustics sin modell Haydn bør være med på denne listen. På generelt grunnlag burde jo Vienna sin lydsignatur passe som hånd i hanske med dine ønsker...
    Jeg tenkte det samme da jeg leste trådstarters innlegg. Kanskje de er vanskelig å få hørt i Harstad, men min generelle erfaring er at gammel musikk, rock, tynn metal og generelt lyst innspilt musikk får litt mer varme og "kropp" med Vienna. Derimot har de ikke mengder av "trøkk".

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bowers & wilkins er ørevennlig, spes. cm serien.
    edit: mine ører hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hørte på Haydn også denne uka på Marantz elektronikk, triste saker vil jeg si, er dette en dårlig match?

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    "dette vil gå seg til etter 1000 timer" ? Regner med at det var en spøk.

Til trådstarter: Fortell litt om rommet ditt. Materialer i vegger/gulv/tak, mengde tepper, har du gardiner? antall vinduer? størrelse / form? Andre møbler? Hva har du på veggene?
    Mine har spillt 400-500 timer, de har stått på når jeg har vært på skole og arbeids i ca 4 uker, og brukt dem veldig mye på kveldstid.

Rommet mitt er på 14 kvadratmetere, tapet på veggene parket på gulvet bord i taket. Et stort teppe under sofabordet, ellers er gulvet ganske nakent.
    Et vindu med persiener og gardiner. Rommet er sånn halveis rektangelformet. Av møbler er det en hjørnesofa, sofabord, seng, skriverbord, kontorstol og en liten komode og et tv-bord.

Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Bowers & wilkins er ørevennlig, spes. cm serien.
    edit: mine ører hvertfall
    Ikke for å være vanskelig, men B & W er aktuelle, de er tungsdrevne og noe av det mest uengasjerende jeg noen sinne har hørt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du vurdere XTZ 99.26/25/36 Veldig behagelig lyd Antakeligvis en av de mest vellydende HT under 10000kr samt at disse er ganske fleksible mtp. Tuning og slikt. Og finishen er råflott

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine har spillt 400-500 timer, de har stått på når jeg har vært på skole og arbeids i ca 4 uker, og brukt dem veldig mye på kveldstid.

Rommet mitt er på 14 kvadratmetere, tapet på veggene parket på gulvet bord i taket. Et stort teppe under sofabordet, ellers er gulvet ganske nakent.
    Et vindu med persiener og gardiner. Rommet er sånn halveis rektangelformet. Av møbler er det en hjørnesofa, sofabord, seng, skriverbord, kontorstol og en liten komode og et tv-bord.

Ikke for å være vanskelig, men B & W er aktuelle, de er tungsdrevne og noe av det mest uengasjerende jeg noen sinne har hørt.
    Greit med tapet på veggene, men er de av gips, betong, tre? Noen bilder i rammer?

Har du hørt noen andre høyttalere i samme rom som du ikke synes hadde skarp diskant? Hvilke var i så fall det?
    --
    Thorbjørn

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er rommet ditt som "spiller med" mer enn godt er? Har du prøvd å f.eks dempe førsterefleksjonene og kanskje bakveggen om du sitter nært inntil denne? Du trenger jo bare et par dyner og tegnestifter e.l for å prøve om det er rommet som skaper problemer i diskanten.

Lytterommet er noe av det som har aller størst innvirkning på lyden, men samtidig den komponenten som oftest blir oversett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Greit med tapet på veggene, men er de av gips, betong, tre? Noen bilder i rammer?

Har du hørt noen andre høyttalere i samme rom som du ikke synes hadde skarp diskant? Hvilke var i så fall det?
    Det er treverk i veggene, hadde et midlertidig oppset før med en yamaha surroundreceiver og et par gulvstående gamle sonyhøytalere, kaldt, tynt og skrikende.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz integrerte har en litt varm klangkarakter så kan bli litt traust for enkelte. Og Vienna trenger noe som er litt mere spenstig i klangen. HAr hørt Vienna med EC og kan være det du er på jakt etter. Låter riktig bra!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er treverk i veggene, hadde et midlertidig oppset før med en yamaha surroundreceiver og et par gulvstående gamle sonyhøytalere, kaldt, tynt og skrikende.
    Det kan jo begynne å høres ut som om du har mye refleksjoner i rommet ditt som øker mengden informasjon i diskantområdet mer enn godt er. Har du en forsterker med mulighet til å justere diskant kan du jo forsøke å rett og slett justere litt ned. Et enda bedre alternativ eller eventuelt en kombinasjon er naturligvis å prøve å gjøre noe med akustikken.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Marantz integrerte har en litt varm klangkarakter så kan bli litt traust for enkelte. Og Vienna trenger noe som er litt mere spenstig i klangen. HAr hørt Vienna med EC og kan være det du er på jakt etter. Låter riktig bra!
    Transistor er uaktuelt, er så og si avhengig av den runde lyden rørforsterkere.

Å begynne å tune rommet synes jeg blir litt meningsløst med tanke at jeg flytter til sommern, å bruke mye tid på dette rommet blir litt dumt spør du meg.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du bør sjekke ut Triangle?

Litt over budsjett, men skikkelige saker: Stativhøyttalernes Ferrari på BÅDE lyd og design! Triangle Trio, kr 11.900,-!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Mulig du bør sjekke ut Triangle?
    Triangle har horn som diskant, *skeptisk*...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har en del erfaring med hornhøytalere. Eier selv noen proffesjonelle jbl kinohøytalere og har flere kamerater med div klipsch. Dette er høytalere som på sitt beste spiller fletta av det meste langt opp i pris. Mitt råd til deg er å få tak i en equalizer (fy,fy fy) monter den og demp diskant og mellomtone. du kommer til å elske det du hører.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men ikke så aggressive som Klipsch.
    Det du har fått foreslått til nå er jo ikke aktuellt i det hele. Enten kjedelig eller enda kjedeligere

Triangle er høyttalere som spiller meget bra på rør-forsterkere og gir ett engasjerende og dynamisk lydbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norsksvensken
    Hei, jeg har en del erfaring med hornhøytalere. Eier selv noen proffesjonelle jbl kinohøytalere og har flere kamerater med div klipsch. Dette er høytalere som på sitt beste spiller fletta av det meste langt opp i pris. Mitt råd til deg er å få tak i en equalizer (fy,fy fy) monter den og demp diskant og mellomtone. du kommer til å elske det du hører.
    Med andre ord få meg en forforsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter også litt med mine lett "skrikende" Focal, men har funnet fram til elektronikk så det fungerer greit, men ikke til all mulig musikk.

Tok en lytt på Monitor Audio sin RX serie hos Hifihuset. RX6 har fått en snillere diskant en sin forgjenger RS6. Den spiller nydelig og behagelig, men med masse dynamikk og detaljer. Anbefales !

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •