Høytalere for noen skjøre ører - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kombinasjonen Klipsch og lite behandlet rom er nok årsaken. Liker du Klipschene bør du gå i gang med akustiske tiltak og eventuelt kombinert med EQ.
    Eller du kan bytte høyttalerne. Da kan disse være noe å vurdere:
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1899
    De har likhetstrekk med Klipsch når det kommer til høy effektiv, transientvillighet og dynamikk men låter nok mye mørkere og mer behagelig. Du finner mindre og rimeligere varianter også, og det er sikkert fult mulig å få høyttalerne ferdig bygget fra Tangen.
    Byggesett
    Bytte ut ht til 6k med noen som vel ender på 25k ferdig er jo rimelig friskt...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CervixVega
    Generelt så tar man utgangspunktet i helt standard rom/dagligstuer, uten muligheter for de helt store akustiske tiltakene.
    Videre er det her snakk om relativt rimelige httere, i et litet rom!
    Og min erfaring er at hvis høyttalerene låter sub-par allerede i utgangspunktet, så vil ikke all verdens eq eller romkorrigering, eller akustiske tiltak hjelpe.

Om trådstarter velger å tro på deg, så kan han jo bare prøve, og poste her om de fantastiske forskjellene!
    Det er klart han får bedre lyd hvis han kjøper mye bedre (og dyrere) høyttalere, men er noe usikker på om det er det trådstarter vil frem til. EQ/romkorreksjon/akustiske tiltak vil ikke gjøre høyttalerne bedre, men det vil endre signaturen på det trådstarter hører. Og forstår jeg innlegget hans korrekt er det nettopp det han ønsker å oppnå. Han synes ikke lyden er dårlig, han synes det er for mye / for skap diskant. Og det er det ikke tvil om at EQ og/eller akustiske tiltak kan løse. Og det til en langt lavere pris enn å bytte høyttalere flerfoldige ganger for å løse et problem som ikke nødvendigvis er høyttalernes skyld i utgangspunktet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel nevne at jeg har hatt samme issue selv i tidligere leiligheter - og har vært gjennom mange både rom og høyttalere, og flyttet høyttalerne med meg underveis. Det er ikke tvil om at rommet er noe av det som har aller mest effekt på lyden, og det er heller ingen tvil om at noe så "enkelt" som å bruke EQ til å korrigere bass samt om nødvendig dempe diskant er noe langt flere purister burde vurdere. vel og merke hvis målet er best mulig lyd (subjektivt oppfattet). Hvis hobbyen og det å bytte komponenter i seg selv er målet er det kanskje ikke like gøy.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde jobbe litt mer med Klipschene dine enn å bare bytte dem. Leser at du liker det meste ved dem bortsett fra diskanten, å der går det an å prøve ut et par ting før du gir opp. De er også veldig lettdrevne å matcher jo godt til rørforsterkeri som du liker.

Jeg slet selv med hard diskant på mine klipscher da jeg gikk fra silkemyk bånddiskant til horn. Det roet seg en del ved innspilling. Men jeg synes fortsatt det var litt hardt. Jeg vurderte først og fremst forsterkerbytte, men ved en tilfeldighet traff jeg en i jobben min som hadde solgt Klipsch før å anbefalte meg å teste noen kabler han hadde liggende. Kablene viste seg å fungere slik han hadde sakt, de roet diskanten. Det er like kvast å detaljert, men det skjærer ikke i ørene lenger. Ganske sykt at noe så enkelt som et par kabler løste problemene for meg.

Et par andre tips er å ikke kjøre toe inn på høyttalerne, la de stå rett fram, da får du ikke diskanten direkte mot deg. Å ha på støvdekselet demper også litt. Tror også jeg ville prøvd å mekke noen akustikk rammer å festet på f.eks sidevegger i fronten osv. Forstod jeg det rett at du har slitt med skarp diskant fra andre høyttalere også i rommet ditt ? Å dempe førsterefleksjon på vegger kan nok hjelpe mye. Å sist men ikke minst så har du jo forsterkermatching å kabelmatching i oppsettet.

Lykke til
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det er nevnt over her så er bytting av kabler å anbefale, men han nevnte ikke hvilke.

Men jeg har hørt at Van Den Hul kabler som selges på hifiklubben skal funke bra.
    Eller så kan du prøve å legge ett eller to lag med toalettpapir eller ett lag med tørkepapir som er tykkere. Verdt å prøve ut.

Hvis du ikke har på frontrekkene så kan du eventuelt bare lakkere papiret svart.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynner man å henge opp dopapir foran diskanten kan man vel i allefall like gjerne bruke tonekontroller på forsterkeren. Men trådstarters rørforsterker har kanskje ikke den slags fasiliteter.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet for ikke så lenge siden kabler, bruker nå audioquest-kabler, som har biwiring.

Merker at jeg kansje burde få opp noen akustikkplater, kan nevne at høytalerne skyter rett i vinduet, hva kan jeg gjøre med det? Har allerede gardinene forran.

Jeg skal nok først flytte ut før jeg begynner å jobbe med akustikken.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt teori om EQ og hvorfor høy lyd i vanlige stuer gjerne gir skarp lyd (riktignok i et filmperspektiv) Learning from History - Cinema Sound and EQ Curves
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig alternativ?

Forstår ditt spørsmål slik at du etterspør alternativ høytaler. Første svar henleder til Grand Haydn. Nydelig høytaler,har den selv i et stereo-oppsett, transistorbasert. Behagelig å lytte til. Kansje ikke så rørvennlig og ifølge utalelser kravstor på forsterkerkraft. Bruker selv en Rotel RMB 1075, så har ikke selv merket noe mangel på krefter.
    Valgte derfor ikke å benytte dem i et ønsket rørbasert anlegg. Etter en del søken og lesing endte jeg opp med et par Usher X-708. De ligger i samme prisklasse som Grand Haydn og innenfor oppgitt budjett.
    Se om ikke disse kan falle i smak. Tok selv en sjangs og kjøpte uhørt. Gamblet , men er blitt kjempefornøyd.
    Vil anta at de er mer rørvennlige. Utfra kommentarer,tester og fora burde de passe bra til rør.
    Benytter Rogue Audio Cronus som forsterker,kilde er en billig Phillips DVD, via Xindak Dac-5 samt Technics SL-1410 på vinyl. Rikelig med kraft og behagelige å lytte til. Går også rimelig dypt.
    Kan anbefale Usher X-708 som et godt alternativ å ta med i vurderingen av behagelig rørvennlig høytaler.

Lykke til med jakten videre
    Tor B

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel egentlig samme problem med mine Dali 8008, veldig skarpt og skingrete i toppen ved pådrag. Kjøpte et par store flosstepper som jeg har under sofa/bord, som tar refleksjonene foran høyttalerne. Har også hengt opp et veggteppe som skal ta førsterefl. på venstre side. På høyre side er det mer stue, så der trengs ikke noe.
    Men til poenget, dette gjorde jeg i forrige uke, uten at det ble spesielt bedre. Torsdag denne uka fikk jeg mine nye høyttalere, SA Mantra 60. Bortsett fra at disse er generelt bedre høyttalere, ble det mye bedre i toppen ved pådrag. Men selvsagt uten å miste noe som helst informasjon i det øvre frekvensområdet.

I et vanlig oppholdsrom (og i ditt tilfelle) tror jeg derfor en grei løsning er å få tak i andre høyttalere. Dette fungerte i hvertfall her hos meg

Lykke til! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur til Sortland, den lokale HiFi sjappa her selger litt forskjellige snacks. Bero Audio - Produkter Jeg er også følsom for skarp diskant, hørte på ett par JungSon høytalere hos dem, disse ble for mørk igjen for meg, kanskje dette kan være veien å gå? Eventuelt sjekk ut messa som skal være neste helg, de skal ha stand der borte.
    Selv endte jeg opp med ett par B&W DM683 og er veldig fornøyd.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CervixVega
    Er du av den følsomme typen mor10?

Tror mitt innlegg faktisk hjelper Roberth ja, å adressere kjernen i problemet!
    Isteden for å forvirre han med alternative forklaringer som om muligens bare forvirrer enda mer, selv om velmente.
    Neida, tar det meste med knusende ro, da jeg begynner å blir for gammel for å kverulere om ting. Synes bare du gikk litt hardt ut, uten de helt store forklaringene :-D

Ser du har svart på litt flere ting etterhvert, og må dessverre si meg uenig det du sier at akustikk-tiltak ikke hjelper på en skrikende diskant.
    De fleste høyttalere plassert i et lite rom tett inntil nakne vegger vil være skrikende. Dette gjelder også f.eks. B&W 805, Vienna Haydn, etc. Dersom man ikke gjør de få akustiske tiltakene ved å ta førsterefleksjonene, så vil de fleste høyttalere låte skarpt, ute av fokus og "dritdårlig" i diskanten når rommet blir for lite. Spesielt horn og dens like....

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også kjempetrua på akustiske tiltak her hos meg. Helt til jeg prøvde og fant ut at det ikke ble noe særlig forbedring. Nå skal det sies at jeg ikke prøvde alt mellom himmel og jord heller, men hadde regnet med et litt bedre resultat.

Et konkret eksempel: Black Sabbaths "The Warning", en kjempelåt i mine ører. På Dali'ene blir gitaren til Iommi ubehagelig på bare litt over normalt lyttevolum, og nesten uutholdelig til tider ved bra pådrag.
    På Mantra'ene er det bare en fryd hele tiden. Hører selvsagt disse skarpe toppene her også, men i langt mindre omfang.

Dette var faktisk noe jeg var veldig spent på før jeg fikk Mantra'ene i hus, men heldigvis er de ikke som Dali'ene i toppen 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg skal prøve å forbedre akustikken når jeg har flyttet, hvis ikke de hjelper skal jeg se på høytalere som er mer snille.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du poste et bilde av lytterommet ditt slik at det er lettere å vurdere for oss?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt til noen bilder av rommet som vedlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve Monitor Audio RS1. Disse spiller helt ok med enkel elektronikk og er lette å drive. De koster i tillegg bare 4000.
    Mvh Jan Tore

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker ikke å nedgradere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det, men jeg tror det eneste som ville oppleves som nedgradering er prisen.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken rørforsterker har du?