Høytalere for noen skjøre ører - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Transistor er uaktuelt, er så og si avhengig av den runde lyden rørforsterkere.

Å begynne å tune rommet synes jeg blir litt meningsløst med tanke at jeg flytter til sommern, å bruke mye tid på dette rommet blir litt dumt spør du meg.
    Å bytte høyttalere når det ikke er de som er årsak til problemet ditt er jo like dumt

Grunnen til at du ønsker den runde lyden av rørforsterkere er jo fordi de demper i toppen og eventuelt øker litt i bassen. Du trenger ikke rørforsterker for å få til det.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord få meg en forforsterker?
    Nei, en equalizer er en egen komponent hvor du kan justere alle frekvenser fra topp til bunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Å bytte høyttalere når det ikke er de som er årsak til problemet ditt er jo like dumt

Grunnen til at du ønsker den runde lyden av rørforsterkere er jo fordi de demper i toppen og eventuelt øker litt i bassen. Du trenger ikke rørforsterker for å få til det.
    Ok, får holde ut slik det er nå til jeg har flyttet. Får fremskynde flyttingen da.

Har du noen hjemmekinoreceiver som gjør dette da?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får holde ut slik det er nå til jeg har flyttet. Får fremskynde flyttingen da.

Har du noen hjemmekinoreceiver som gjør dette da?
    Spørs jo hvor avansert du vil gjøre det, de fleste forsterkere har jo tonekontroller med bass og diskant. Det kan hende det gjør nytten, eller iallefall hjelper endel.

Alternativt har f.eks pioneer receivere med 10+3 bånds EQ samt X-curve funksjonalitet som demper lyden et valgfritt antall db (med 0.5dB steps) fra 2khz og oppover.

De fleste hjemmekinoreceivere har i større eller mindre grad mulighet til å gjøre lignende ting. varierer litt med prisklasse og produsent.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Frxta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Da bør du vurdere XTZ 99.26/25/36 Veldig behagelig lyd Antakeligvis en av de mest vellydende HT under 10000kr samt at disse er ganske fleksible mtp. Tuning og slikt. Og finishen er råflott
    Enig. Har aldri eid noen høyttalere så lenge som mine 99.25. Hører på alle sjangere og de blir aldri slitsomme eller kjedlige. Et kupp til prisen!!! Ps har hatt flere stativhøyttalere innom, men de har aldri overbevist nok til å danke ut XTZ`ene. Solgte også mine Dynaudio Focus 140 til fordel for disse, og de koster godt over det dobbelte.

Må bare få med at Focusene låt fantastisk på min gamle Music Angel rørforsterker.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Marantz integrerte har en litt varm klangkarakter så kan bli litt traust for enkelte. Og Vienna trenger noe som er litt mere spenstig i klangen. HAr hørt Vienna med EC og kan være det du er på jakt etter. Låter riktig bra!
    Vil du da si at EC er spenstig i klangen? Ikke min erfaring i hvert fall....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transistor er uaktuelt, er så og si avhengig av den runde lyden rørforsterkere.
    Jeg synes ikke du skal henge deg så mye opp i forsterkertype da det er store variasjoner innenfor teknologi, og ikke minst er det helt avhegig av valgte høyttalere.

Første pri vil jeg si er å finne riktig høyttaler for deg i ditt rom, så vent heller til du skal flytte. Vel, det er iallefall mitt råd.

Prøv ut mange høyttalere i butikk eller hos andre (det kan du jo gjøre før du flytter) og test de helst med en eller to forsterkere til slik at det er lettere å skille ut egenskapene til høyttalerne fra elekronikken. Nå du tror du har funnet en du vil satse spør du om hjemlån, gjerne mot en eller to andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror du at forbedringen i akustikken alene kan løse problemet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvor mye du har å gå på tror jeg. Hvordan oppleves akustikken når du oppholder deg der uten musikk? Er det behagelig lyd når du snakker høyt? Er det mye (hard) etterklang hvis du klapper?

Så lenge akustikken er god å oppholde seg i synes jeg det er bedre å finne riktig høyttaler for deg. Typiske "snille" høyttalere er Dynaudio Focus, Totem, Spendor, Sonus faber, Opera, Vienna Acoustics, ProAc og endel andre som jeg ikke kommer på i farta.

Å få stram, kjapp og kraftfull bass i tillegg til en myk/rund/varm klang er ikke lett. Det er ofte motsetninger.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp inn en 6-pack med Rockwool akustikkplater 50mm og plasser disse i førsterefleksjonene fra høyttalerne. Tror mye er løst da!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roberth:

Nr.1. Rimelige høyttalere fra Klipsh og Dali har en slitsom diskant! MIN MENING!
    Folk kan pakke inn en forklaring på den skarpe lyden din eller skylde på akustikk til de blir blå i trynet, men det forandrer ikke det faktum at du ikke når nirvana med dine høyttalere!

nr 2.
    Bytte elektronikk eller akustiske tiltak vil ikke fjerne dette faktum!

At du foretrekker rør bør selvfølgelig ikke være fordi det hjelper på råtten diskant som en her påstår. Det kan jo tenkes du liker rørlyden!

Til Bguarden: EC er varmtklingende og er da kanskje ikke 100% ideelt med Vienna? Men for all del, du har kanskje andre erfaringer.
    For som kjent så resiterer folk generelt bare hva de har hørt noen si, og VIPS så er det liksom fakta!

Til Cavalerawhatever: Ta en tur hjem til meg så kan du se om du forandrer mening etter å ha hørt dynamikken på mine Vienna BCG`er på MC275.

Robban: Bruk ørene, ha med musikken du liker og test på en rekke httere!
    Drit for all del i hva andre mener!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CervixVega
    Til Cavalerawhatever: Ta en tur hjem til meg så kan du se om du forandrer mening etter å ha hørt dynamikken på mine Vienna BCG`er på MC275.
    Hva mente du? Jeg sier ikke at Vienna generelt mangler dynamikk, bare at de ikke er typiske "trøkk"-høyttalere. Det er ikke det samme.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roberth:

Nr.1. Rimelige høyttalere fra Klipsh og Dali har en slitsom diskant! MIN MENING!
    Folk kan pakke inn en forklaring på den skarpe lyden din eller skylde på akustikk til de blir blå i trynet, men det forandrer ikke det faktum at du ikke når nirvana med dine høyttalere!

nr 2.

At du foretrekker rør bør selvfølgelig ikke være fordi det hjelper på råtten diskant som en her påstår. Det kan jo tenkes du liker rørlyden!

Til Bguarden: EC er varmtklingende og er da kanskje ikke 100% ideelt med Vienna? Men for all del, du har kanskje andre erfaringer.
    For som kjent så resiterer folk generelt bare hva de har hørt noen si, og VIPS så er det liksom fakta!

Dette hjelper nok trådstarter en del?
    Stod opp med feil ben i dag?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ikke hørt høyttalerne trådstarter har, så om de faktisk ER skarpe i diskanten har jeg liten formening om. Men hvis man har hatt flere høyttalerpar innom og alle låter skarpt så kan man jo lure på om det er høyttalerne det er noe galt med?

Vi har jo også litt lite informasjon om hva slags lyd trådstarter egentlig er ute etter. Klipsch låter slitsomt men B&W er uengasjerende? så vil man ha noe midt i mellom? Og har trådstarter faktisk hørt B&W i rommet sitt? Og hva slags musikk lyttes det til? Har han noen referanser han synes låt bra?

Er man glad i eller til og med avhengig av "rund" rørlyd, så er det lett å tenke at oppsettet faktisk låter spisst og kaldt, noe en transistorforsterker (som vanligvis er relativt nøytral) vil formidle. En rørforsterker blir da en dyr måte å begrense effekten av et dårlig dempet lyd. Alternativ en dyr måte å oppnå det samme som man kunne fått til med EQ eller en tonekontroll.

De aller fleste nøytrale og høyoppløste oppsett i et dårlig dempet rom låter for skarpt i diskanten hvis du spiller høyt og lenge. Så da vil man kanskje ikke ha et nøytralt og høyoppløst oppsett da. Det er jo en ærlig sak.

Jeg mener ikke at det er noe galt med rørforsterkere, jeg bare sier at det er verdt å tenke over hva som er bakgrunnen for at man synes det låter bedre med mer bass og dempet diskant (resultatet av de fleste rørforsterkere). Hadde man kanskje for lite bass og for mye diskant i utgangspunktet? Er man fornøyd når rørforsterkeren kommer i hus så er det jo julekvelden. Men når det fortsatt er for skarpt og slitsomt når man kjører med rørforsterker så vil jeg tro at man har mer å jobbe med. Det kan godt hende det stemmer at klipsch ikke er rett høyttaler for trådstarter, jeg tipper det kanskje er en kombinasjon av dette og rommet.

Det er en kjennsgjerning at mange nyfrelste (og noen erfarne) hifientusiaster lyder seg gjennom "nøytral" lyd på et anlegg som de ikke klarer å høre på hverken høyt eller lenge fordi de nekter å ta til seg det faktum at de trenger å justere lydbildet med EQ og/eller behandle rommet for å få en lyd de kan like.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hva mente du? Jeg sier ikke at Vienna generelt mangler dynamikk, bare at de ikke er typiske "trøkk"-høyttalere. Det er ikke det samme.
    Jeg mente det jeg skrev, ingen kritikk av det du sa:

Dynamikk og lyd-trykk får du i bøtter og spann på BBG med rett elektronikk. Spesielt rør!
    Men riktig det du sier.

derimot blir de parkert av vienna når det gjelder oppløsning, 3d-imaging/presisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Dette hjelper nok trådstarter en del?
    Stod opp med feil ben i dag?
    Er du av den følsomme typen mor10?

Tror mitt innlegg faktisk hjelper Roberth ja, å adressere kjernen i problemet!
    Isteden for å forvirre han med alternative forklaringer som om muligens bare forvirrer enda mer, selv om velmente.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    ..... det er bedre å finne riktig høyttaler for deg. Typiske "snille" høyttalere er Dynaudio Focus, Totem, Spendor, Sonus faber, Opera, Vienna Acoustics, ProAc og endel andre som jeg ikke kommer på i farta.
    Jeg har hørt litt på epos, ProAc, var utrolig skarp i et dårlig rom akustikkmessing. Men vurderer Epos, ettersom den eneste hifi-butikken i byen har ProAc og Epos.

Roberth:

nr 2.

Er hornene på Herritage-serien mer snille? Jeg liker lyden til Klipsch veldig godt, er bare diskanten er som sagt for agressiv for min smak.

At å forbedre akustikken ikke vil hjelpe vil jeg si meg uenig i, hørte først Epos m12i i samme rom som jeg hørte ProAc-høytalerne, de skrek så det holdt, så hørte jeg dem på lyric-hifi med transistor(!), var en helt annen lyd i et rom med god akustikk.

Vel rør har veldig rundt lyd, hører jeg klipsch på transistor får jeg frysninger, det skriker jo bare enda mer!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vil du da si at EC er spenstig i klangen? Ikke min erfaring i hvert fall....
    Nei, på ingen måte..
    Men synes det er en bedre match IMHO enn bla. PM15..
    Har hørt Hayden med bla. Eci4 og PI1 og god klangkarakter og på ingen måte for feit

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ikke hørt høyttalerne trådstarter har, så om de faktisk ER skarpe i diskanten har jeg liten formening om. Men hvis man har hatt flere høyttalerpar innom og alle låter skarpt så kan man jo lure på om det er høyttalerne det er noe galt med?

Det har jeg!
    Og nå er det ikke akkurat noen hemmelighet at horn generelt kan være vanskeligere å "få til".

Vi har jo også litt lite informasjon om hva slags lyd trådstarter egentlig er ute etter. Klipsch låter slitsomt men B&W er uengasjerende? så vil man ha noe midt i mellom? Og har trådstarter faktisk hørt B&W i rommet sitt? Og hva slags musikk lyttes det til? Har han noen referanser han synes låt bra?

Enig i at det generelt er på tynt grunnlag B&W iblant avskrives som uengarsjerende.

Slik jeg forsto trådstarter så går det mye i rock og metal.

Er man glad i eller til og med avhengig av "rund" rørlyd, så er det lett å tenke at oppsettet faktisk låter spisst og kaldt, noe en transistorforsterker (som vanligvis er relativt nøytral) vil formidle. En rørforsterker blir da en dyr måte å begrense effekten av et dårlig dempet lyd. Alternativ en dyr måte å oppnå det samme som man kunne fått til med EQ eller en tonekontroll.

Merkelig logikk!

Trådstarter har allerede en rørkonstruksjon!
    Grunnen til at mange velger rørforsterkere er helt andre enn denne sammenblandingen din.
    Ofte vil nøytrale transistorer låte sterilt hvis man er vandt til rør ja.

Så hvis man IKKE eier en rørforsterker og har høyttalere med en tanke skarp diskant, kan man i det lengste tolke det du sier som relevant.

Hvis du derimot tror EQ og tonekontroll vil gjennskape rørlyd så deg om det.
    Men det var jo selvfølgelig ikke det du mente.

Der det er noe å hente derimot er på bytte av rør.
    Rør-lyd kan tweakes i enhver retning, og lyden trenger definitivt ikke å være "rund".

Generelt så tar man utgangspunktet i helt standard rom/dagligstuer, uten muligheter for de helt store akustiske tiltakene.
    Videre er det her snakk om relativt rimelige httere, i et litet rom!
    Og min erfaring er at hvis høyttalerene låter sub-par allerede i utgangspunktet, så vil ikke all verdens eq eller romkorrigering, eller akustiske tiltak hjelpe.

Om trådstarter velger å tro på deg, så kan han jo bare prøve, og poste her om de fantastiske forskjellene!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kombinasjonen Klipsch og lite behandlet rom er nok årsaken. Liker du Klipschene bør du gå i gang med akustiske tiltak og eventuelt kombinert med EQ.
    Eller du kan bytte høyttalerne. Da kan disse være noe å vurdere:
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1899
    De har likhetstrekk med Klipsch når det kommer til høy effektiv, transientvillighet og dynamikk men låter nok mye mørkere og mer behagelig. Du finner mindre og rimeligere varianter også, og det er sikkert fult mulig å få høyttalerne ferdig bygget fra Tangen.
    Byggesett
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •