IN-Wall i taket! Går det an a?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IN-Wall i taket! Går det an a?

Hei!

Har kjøpt ny leilighet og styrer fælt med hvordan jeg skal sette sammen surround greiene her.

Sofaen står som vanlig inntil bakveggen, så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med plasseringen av bakhøyttalerene.
    Tidliger har jeg hatt noen on-wall høytalere montert litt over ørehøyde, og det fungerte relativt bra. Problemet var at det ble litt lite stilrent.

Nå leker jeg med tanken å bygge en kasse på ca 35 cm ut, og 10cm ned i hjørnet mellom tak og vegg (over sofaen), og å montere noen nedoverrettede in-wall høyttalere i denne kassa.
    Personlig tror jeg det ville blitt veldig stilrent. I tillegg ville jeg også hatt mulighet til å installere en prosjektor i samme kasse etterhvert.

Men det jeg er veldig usikker på er om lyden fra bakhøyttalerene vil føles litt rar, ettersom høyttalerene sitter helt oppe i taket og peker nedover?

På høyttalerene jeg har sett meg ut så kan man visstnok stille på diskanten slik at den f.eks treffer veggen først.

Hva tror dere spesialister om et sånt takoppsett?
    Vil det funke?

Her er forresten høyttalerene jeg har tittet litt på:

dynaBel IN 6500, fra ELTEK

Polk Audio RC85i 2-Way In-Wall

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe formening om hvordan lyden fra bakhøyttalerene vil bli dersom de sitter helt oppe i taket, inntil vegg, og er nedoverrettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fixern
    Ingen som har noe formening om hvordan lyden fra bakhøyttalerene vil bli dersom de sitter helt oppe i taket, inntil vegg, og er nedoverrettet?
    Poenget med bakhøyttalere er jo at de skal skape surroundlyd bak hvis du skjønner og helst skal lyden reflekteres av vegger og tak til en viss grad. I en normal stue er ikke dette alltid like lett å få til så de fleste har enten et par gulvstående eller som du sier høyttalere på sideveggene bakerst i rommet. Ikke lett å ha noen formening om noe jeg aldri har hørt,men kan tenke meg at det ikke blir noe særlig værre enn å ha de på veggen i normal posisjon. Du bør nesten se om du kan få testa det selv på noe vis med et midlertidig oppheng i taket eller noe. Eller du kan hoppe i det å bygge kassa og teste :-)
    Går det helt skeis kan du montere spotlights eller noe....eller bruke den som barskap med plexiglass!!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle ikke forundre meg om det hadde fungert ganske bra
    --
    Thorbjørn

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde full 5.0 i tak i mitt "gamle" hus. Funket meget bra faktisk. over forventning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Kanskje jeg ikke var helt på jordet alikevel da

Det jeg muligens fortsatt er litt redd for er om en kasse på 35x10 cm vil være for liten, og også om høyttalerene kommer for nærme veggen med et slikt oppsett....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •