Stativ vs guslvstående høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativ vs guslvstående høyttalere.

Jeg har lenge hatt en teori om at så fremt man bruker en god nok subwoofer har man ingenting å hente på å kjøpe en større modell innenfor en gitt serie av høyttalere. Det kan ikke være så enkelt. For i såfall hadde de fleste valgt en stativhøyttaler en serie opp, fremfor en større gulvmodel en serie under til samme pris.

Kan noen argumentere for gulvmodellene gitt at man har en subwoofer som egner seg til musikk?

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil du hive ut senterkanalen, og nå gulvstående!

EDIT: Men ser poenget ditt...

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd.
    En fordel med stativ er at de er lettere å få til i små rom, min erfaring vertfall.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man klarer og integrere sub 100% med resten av oppsettet, så klarer jeg faktisk ikke argumentere noe for gulvstående. Men jeg har fått inntrykk av at de fleste klarer det ikke.
    Så derfor blir vel en gulvstående en lettere løsning, når det kommer til dypbass og trøkk.

EDIT: Og er rommet gigantisk, så kan jo stativh + sub i nærfeltslytting, være meget spennende.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativ-HT har nok på alle måter sine fordeler, bortsett fra ett ekstra trøkk som er vanskelig å få til i lite kammer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Hvis man klarer og integrere sub 100% med resten av oppsettet, så klarer jeg faktisk ikke argumentere noe for gulvstående. Men jeg har fått inntrykk av at de fleste klarer det ikke.
    Så derfor blir vel en gulvstående en lettere løsning, når det kommer til dypbass og trøkk.

EDIT: Og er rommet gigantisk, så kan jo stativh + sub i nærfeltslytting, være meget spennende.
    Jeg har aldri hatt gulvstående høyttalere som går veldig dypt selv, men jeg vil da tro at det er vanskeligere å integrere høyttaler med dyp bass enn en sub. Subben kan man jo plassere hvor som helst...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Først vil du hive ut senterkanalen, og nå gulvstående!

EDIT: Men ser poenget ditt...
    Ja, nå vil jeg til bunns i et par ting!:-D

Som for eksempel om det er penger ut av vindu å kjøpe en større høyttaler/senterhøyttaler i hjemmekinoen når alle anbefaler å ha crossover på 60 hz eller mer?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg har aldri hatt gulvstående høyttalere som går veldig dypt selv, men jeg vil da tro at det er vanskeligere å integrere høyttaler med dyp bass enn en sub. Subben kan man jo plassere hvor som helst...
    For det første tror jeg ikke det er bare å plassere subben hvor som helst, det er nok mer med det enn som så.

I en gulvstående høyttaler som skal greie seg uten sub, så har ingeniørene som har konstruert den prøvd å tilpasse slik at du skal få ei god frekvenskurve. Skal du satse på en stativhøyttaler og en sub, så må du altså greie å tilpasse dette like godt selv for at det skal bli bra!

Selv kjøpte jeg en Velodyne DD10 med målemikrofon og greier da jeg ikke syntes høyttalerne mine hadde nok pondus for rommet. Jeg syns imidlertid aldri at jeg fikk til plassere den og stille den inn slik at den spilte noe særlig godt i takt med resten. Nå kan det være at mangelen på suksess skyltes manglende kompetanse hos meg samt at jeg brukte en stereoforsterker (uten mulighet for deling bl.a).

Sist jeg kjøpte høyttalere, så valgte jeg en gulvstående type som leverer bra med bass. Har aldri følt at det det har vært bedre sammenheng i lyden eller bedre bass hjemme hos meg...

Oppfatningen min er neppe noe fasit! Bare en liten erfaring...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg kan komme på fordel gulvstående, er at stativer krever mye mere effekt for opptimal enn en gulvstående. Der har du kassen som helper til.. Men dette setter jo krav til en god og rask subb.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    For det første tror jeg ikke det er bare å plassere subben hvor som helst, det er nok mer med det enn som så.
    Jeg mente ikke at det er likegyldig hvor man setter subben. Bare at man kan plassere subben på best mulig sted, uavhengig av høyttalerene. Med gulvstående er man nødvendigvis bundet; en plassering gir perfekt bass, en annen gir perfekt mellomtone eller holografi osv. Du trenger med andre ord ha litt mer flaks for at alt sitter som det skal.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt mer futt i f.eks 2x8" basser fra 60 hz og oppover,der punchen ligger enn en 6.5 " stativmodell.
    Rom,utstyr og musikksmak spiller jo også en rolle.
    Mener:andre høyttalere uten sub er mer "fun" på hardrock enn det mine er med sub.
    Kunne gått for stativ/sub-løsning til min musikksmak,men bruker det mye til spill også.
    Den beste bassen jeg har hørt er fra Monitor Audio PL300 (2x8 ").Der snakker man bass som ikke en sub produserer,og jeg har hørt mange subber og høyttalere.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart.. Typiske subwoofere kan aldri gjøre opp for manglende kassevolum, lav følsomhet og lite areal i resten av registeret.
    Man kan fint hekte subber på store gulvstående også

Når det er sagt har stativhøyttalere andre fordeler som gjør at jeg går over til det.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er ikke avhengig av subwoofer selv om man har stativhøyttaler da. Det er ikke en nødvendig forutsetning. Man kan glatt få en bass fra stativhøyttaler som gruser en gulvstående som ikke fungerer i samme rom.

Det hele dreier seg kun om hva som fungerer best i rommet du har. Et kjedelig svar, men dessverre sant.
    Men noen tilnærmede PA-høyttalere blir det selvfølgelig ikke om det er behovet ditt.

Selv blir subwooferen aldri brukt til musikk her hjemme, og det er heller ikke noe savn. Dette har riktignok mye med at Yamahaen ikke er oppløst nok så fort den får røre signalet på noen som helst måte utenom pure direct, men likevel.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tre hifianlegg hjemme hos meg. Stueanlegget består av et par gulvstående høyttalere - punktum. De kunne godt ha trengt en sub - og jeg har prøvd, men ikke fått aksept for å ha noe slikt stående på permanent basis i stuen. Rent lydmessig tror jeg at jeg skulle ha fått det til ganske bra, men det hadde nok krevd at jeg flyttet litt rundt på greiene.

I TVstuen og på et lite PCrom har jeg stativhøyttalere pluss sub. I rom på h.h.v. 15 og 8 kvm. I begynnelsen var jeg litt som reven - tenkte at jeg alltid hadde retretten med å slå av suben dann og wann. Men subene står alltid på, de. Selv til Dagsrevyen. Nå har jeg ordnet meg slik at suben slår seg på automatisk samtidig med forsterkeren - tenker ikke på at den er i sving lenger. Når jeg har audiofile - og sub-kritiske - venner på besøk, slår vi gjerne av suben for å kunne gjøre våre audiofile vurderinger. Jeg har ennå til gode å oppleve at noen av alle dem som har vært innom, foretrekker lyden uten sub.

Men ellers er jeg enig med dem som hevder at små stativhøyttalere lett kan låte litt anstrengt i store rom. Jeg har naturligvis testet mine små høyttalere også i stuen - som er på litt over 40 kvm - og der blir det fort litt for mye for småtassene. Store høyttalere tåler mer - det er det ingen tvil om.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W pv1 sub henger kjempefint med xt høyttalerne! hadde jeg ikke trodd når jeg hørte dette med dette systemet funker. men jeg føler at sub og satelitter må stå på samme vegg og ikke helt forskjellig fra hverandre i rommet. man skal ikke kunne retningsbestemme lyd generelt under 100hz men man kan allikevel fornemme at bassen kommer fra der suben står så dette føler jeg er litt viktig at man har plass til dette på samme vegg. høytteler på stativ med sub tar mer plass en et par gulvstående høyttalere.... jeg for min del liker slanke høyttalere som spiller mest mulig dynamisk som f.eks dali ikon 6 + 7 og sa mantra 60

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle tapte jeg nesten ingenting på å gå fra gulvstående til stativ. Istedenfor litt av den "dypere"-bassen fikk jeg mye mer brystbass.. Jeg synes personlig at stativht-ene jeg har nå spiller bedre enn Klipsch F1.. De spiller også ca. like høyt..

Etter erfaring nå, synes jeg det er tull med gulvstående når du uansett skal dele i rundt 50-80hz.. For det takler stativ ht helt flott ved mindre du har noe skvip til 1-3k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Selv blir subwooferen aldri brukt til musikk her hjemme, og det er heller ikke noe savn. Dette har riktignok mye med at Yamahaen ikke er oppløst nok så fort den får røre signalet på noen som helst måte utenom pure direct, men likevel.
    Hva er "feil" med straight hos deg?
    Er ikke det så og si identisk med pure-direct men at sub (LFE) følger med?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange interessant poeng i denne tråden, men lurer litt på hvorfor ikke poenget med å benytte to subwoofere også omhandles. Det er jo ofte lettere å få jevnere bass respons med 2 vs 1 subwoofer, og det er vel litt dette man også drar fordel av med å få bass fra 2 gulvstående høytalere vs stativ +sub.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Man kan fint hekte subber på store gulvstående også
    +1
    Ingen bakdel å kunne få gjengitt HELE det nedre frekvensregisteret nei.

Når det gjelder gulvstående vs stativ så blir dette litt "hips om haps" og en får bestemme seg for det en ønsker å ha i stua sånn rent estetisk. Men store ht vil gi mer brystkassepunch uavhengig om en har sub eller ikke. Spørsmålet er hvor mye trøkk en ønsker å ha til rådighet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    +1
    Ingen bakdel å kunne få gjengitt HELE det nedre frekvensregisteret nei.

Når det gjelder gulvstående vs stativ så blir dette litt "hips om haps" og en får bestemme seg for det en ønsker å ha i stua sånn rent estetisk. Men store ht vil gi mer brystkassepunch uavhengig om en har sub eller ikke. Spørsmålet er hvor mye trøkk en ønsker å ha til rådighet

Mener du at gulvstående høyttalere gir mer bryskassepunch på samme volum/db målt, altså gir en annen sound? I såfall så bør dette alene være en avgjørende faktor for valget. Eller mener du bare at gulvstående har evne til å spille høyere hvis man ønsker det? Og i hvilken frekvensområde ligger "punshen"? Hvis den ligger under 50-60 hz blir det jo ikke likegyldig om man bruker sub eller ikke da de fleste setter en crossover..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •