B&W CM eller DM600 serie til hjemmekino/stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W CM eller DM600 serie til hjemmekino/stereo?

Heisann!

Som nevnt i en annen tråd, uten noen særlig tilbakemeldinger, prøver jeg igjenn.
    Har lyst til og få meg en hjemmekino igjenn, et 5.1 system.
    Men lurer på om jeg skal gå for CM eller DM600-serien til B&W.
    Tanken er de største gulvstående, minste center og minste stativhøyttalere + en sub i begge seriene.
    Fronthøyttalere: CM9 - DM683 (Vurderer også CM7, da den er på tilbud)
    Senterhøyttaler: CMC - HTM62 (HTM61 er IKKE aktuell)
    Bakhøyttalere: CM1 - DM686
    Subwoofer : ASW10CM eller PV1 (Her kan jeg gå for andre merker også)

Rask hoderegning viser at CM systemet med CM9 kommer på ca.32.000 uten Subwoofer, og 25.000 med CM7 uten subwoofer, mens DM600 systemet kommer på ca.17.000 uten Subwoofer.
    Spørsmålet mitt er om CM serien som vil koste nesten det dobbelte på noen måte forsvarer prishoppet?
    Ettersom jeg også har et dedikert stereo annlegg, lurer jeg kansje også på om det vil være bedre å gå for DM600-serien i hjemmekinoen og CM7/CM9 som høyttalere i et dedikert stereo system.
    Er senterhøyttaleren CMC mye bedre enn HTM62?, er bare det at inntrykket mitt er at folk ikke er fornøyd med HTM62.
    Ønsker helst at fronthøyttalere og senterhøyttalere er i samme serie.

Setter pris på innspill og tilbakemeldinger....

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg begrenset erfaring med de høyttalerene du nevner, men har hatt en prøvelytt av 683 og CM9.
    Synes lydbildet i CM9 mangler litt "kropp" sammenlignet med 683, så av disse to ville jeg valgt 683(og spart 10K)..
    CM7 er dog en lekker outsider, men er nok litt lett på tå sammenlignet med 683ene.

Vedrørende sub, tror jeg du får bedre(og rimeligere) subber ved å kikke andre steder. Feks SVS, XTZ eller kanskje Rythmik Audio..

Senter har jeg ingen formening om, annet enn at jeg ville valgt den største og beste du kan finne plass til..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 er en fantastisk serie.. men skal du ikke kjøpe skikkelig elektronikk så er 683 et fantastisk valg. HTM61 er en merkelig centerhøyttaler, men har du kraftig nok forsterkeri så glimrer den faktisk!!! Testet den som "stativhøyttaler" på NAD M3 (Som kan gjøres i mono, hadde bare en center å teste med), og det låt himmelskt!! men fant ut at 2 stk av den centern blir for dyrt kontra 683 i stua . hehe.

CM centern tror jeg er bedre enn HTM centerene på lik linje som det CM9 er bedre enn 683.

Mitt tips er 683 med skikkelig forsterkeri! . NAD 785 er jo nedsatt nå .

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM serien krever vel mer kraft fra elektronikken.....
    Personlig hadde jeg og gått for 683. Men nå er det kun stativ høyttalere som gjelder for meg da......

Uansett hva du velger får du en lekker front rekke
    Lykke til!

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skulle ha høytalere i stereooppsettet mitt hørte jeg på både DM683 og CM7, men syntes CM7 ble for slank i bunnen etter min smak. Men begge krever ganske mye effekt. Kjører ett effekttrinn på 2 x 130 w fra Rotel på mine 683, men det er i snaueste laget. Kjørte en stund ett slikt trinn på hver høytaler, og da våkna de skikkelig. Jeg ville uten tvil gått for 683 med den største centeren, men bare hvis du får kjørt skikkelig med effekt på de. Og som tidligere nevnt, suppler med en sub fra SVS eller XTZ.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Når det gjelder kaft til høyttalerene, blir de drevet av en Denon AVR4310 + Effektforsterker til fronthøyttalerne, en Rotel RB-1572, 2 x 250 w.
    Regner med at dette skulle holde uansett hvilken av høyttalerne jeg skulle gå for.
    Glemte også helt å ta med at eg sitter på DM683 fra før, så 600-serien kommer jo strengt tatt på rundt 7000-10.000.kr uten subwoofer. DM683 er i stereo oppsettet mitt sammen med en Lyngdorf TDA2200.
    Så eg heller mot og gå for en DM600 serie hjemmekino, da dette er mye rimligere, og CM9 til stereo oppsettet, da de fleste fremhever de musikalske kvalitetene til CM9 og setter den sammen med Lyngdorfen.
    Når eg allerede har DM683 og DM685, mangler eg egentlig "bare" sub og senterhøyttaler til et fullverdig 5.1 hjemmekinosystem, er det egentlig litt "galskap" å begynne å bygge ut et CM hjemmekino system når eg tenker over hva det egentlig kommer til å koste.....og jeg allerede har DM683 + DM685 (Brukes sammen med en SONOS ZP120 på soverommet)
    Tror jeg kjøper inn CM9 til stereo oppsettet, og senterhøyttaler i 600-serien og muligens DM686 til bakhøyttalere og en sub. Kommer best ut slik tenker eg.
    Da blir det et fullverdig B&W 600-serie hjemmekino og en Lyngdorf/CM9 stereo, og det bør være godt nok!!!

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo fortelle litt jeg og, mens vi er i gang
    Jeg var på demokveld med CM9 i 3-4 timer, så jeg fikk hørt på dem ordentlig. Testet de på mye forskjellig musikk, og jeg syns den låt helt konge ! Etter en god stund, byttet vi rett over til DM683 i samme rom (samme elektronikk og alt), og da syns jeg at DM683 spilte litt mørkere, men også de helt konge. Begynte å lure på om CM9 faktisk var verdt 10 k mer enn DM683 (men med en studentlommebok må jeg få legge til), og jeg må si at jeg syns ikke CM9 helt forsvarer de 10 k på lyden, men det er MIN mening. Ikke misforstå, CM9 er en fantastisk høyttaler som jeg syns spilte klarere enn DM683 (og har mye penere design også), men Jeg hadde kjøpt DM683 Tror jeg og heller lagt de 10 k ekstra i en god forsterker Uansett, begge høyttalerne er to kongevalg

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CM9 vs CM7

Heisann.

Takker for tidligere innspill og svar!
    Var idag nede på HiFi Klubben og fikk hørt litt på både CM7 og CM9, begge koblet opp med en Denon AVR-4810 som visstnok skal yte 140W.
    Først ut var CM7, syntes at den spillte sinnsykt bra, enorm dynamikk og bass for en relativt liten gulvstående høyttaler, etter mitt syn spilte denne mye bedre enn hva jeg har opplevd med DM683. (dette med kun Denon receiver)
    Etterpå var det CM9, denne spilte også bra, men man merket med engang at Receiveren ikke greide å levere nok/at høyttaleren hadde mye mer å gi.
    Synes forøvrig at CM9 var bedre enn DM683, men man trenger virklig noe mer effekt enn bare en receiver kan gi.
    Synes egentlig det er et vansklig valg dette her, alle sier at CM9 er en mye bedre høyttaler enn CM7, og det er det sikkert hvis man har krefter nok.
    Men er den verdt 7000.kr mer?
    Rommet høyttalerne kommer til å stå i er vell ca.20-25 kvadrat, burde ikke CM7 være "stor" nok til et slikt rom?
    Tenker også litt på at for prisen av CM9, kan man jo få CM7 + CM1 til noelunde samme prisen, og da er man jo godt på vei til en hjemmekino i CM-serien, eller er virklig CM9 såpass mye bedre at jeg bør spytte i disse 7000.kr? Vet jo at det er jeg så må ta denne avgjørelsen til slutt, men hva mener dere? Jeg selv er veldig mye frem og tilbake på det her, blir liksom ikke helt enig med meg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er at du glemmer CM9 på nåværende tidspunkt, og tester ut mellom CM7 og DM683. Men sørg for å gi DM683 nok strøm, gjerne i form av en skikkelig effektforsterker, regner med det er på HFK du får demoen, men glem NAD C275, den blir for liten for vekke DM683 til liv, som igjen utelukker 375 til NAD da dette er samme suppa. Og når du har dannet deg ett intrykk tester du på med CM7.

Hvis du da velger CM7 så kan du vurdere den opp mot CM9. Men leser at en del velger DM683 før CM9 da forskjellene mellom dem ikke forsvarer dem 10.000 ekstra. Hvis du da synes at CM7 er høytaleren for deg så skal du vite at det finnes bedre alternativ enn CM7 i form av andre merker i følge bladet Hjemmekino.

Jeg har kun hørt DM683 da jeg har dem selv, og høytalerbytte kommer ikke på tale. Da er det i såfall opprykk til 800 serien.

Sub til hjemmekino, må bli noe fra SVS.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr en helt anna erfaring av BW 683 på NAD 375, syns det spilte veldig bra, og du fikk ikke den pløsete bassen mye anna kan varte opp med på 683. Men, har du mer penger kan det være verdt å oppgradere på forsterkerfronten, men det gjelder de fleste oppsett.

Subwoofer, der finnes det mangt, Dali IKON subben er nedsatt til under 7k nå. Mye sub for penga det.

SVS blir nevnt, det er veldig bra det og . Elemental Design er mindre kjent i norge, men skal også være knallbra.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Mitt tips er at du glemmer CM9 på nåværende tidspunkt, og tester ut mellom CM7 og DM683. Men sørg for å gi DM683 nok strøm, gjerne i form av en skikkelig effektforsterker, regner med det er på HFK du får demoen, men glem NAD C275, den blir for liten for vekke DM683 til liv, som igjen utelukker 375 til NAD da dette er samme suppa. Og når du har dannet deg ett intrykk tester du på med CM7.

Hvis du da velger CM7 så kan du vurdere den opp mot CM9. Men leser at en del velger DM683 før CM9 da forskjellene mellom dem ikke forsvarer dem 10.000 ekstra. Hvis du da synes at CM7 er høytaleren for deg så skal du vite at det finnes bedre alternativ enn CM7 i form av andre merker i følge bladet Hjemmekino.

Jeg har kun hørt DM683 da jeg har dem selv, og høytalerbytte kommer ikke på tale. Da er det i såfall opprykk til 800 serien.

Sub til hjemmekino, må bli noe fra SVS.
    hva bruker du på dine 683 ???

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    hva bruker du på dine 683 ???
    Vincent SP-331 2x150 watt, veier 19 kg, PSU på 1 KW. Knuser forøvrig C275 på alt, her har jeg tross alt hatt begge produktene i stua på samme tid og testet dem, så jeg tror jeg står på rimelig stødig grunn med min påstand.

Men alikevel, de vil ha mere, og i helgen får jeg en Rotel 1582 som skal testes, føler meg ikke trygg på at denne heller greier å levere nok, skal bli spennende.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Cambridge 840 W passet fint til både 683 og CM9 jeg Personlig syns jeg Cambridge er litt undervurdert hos folk som jeg har snakket med, men men :P

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Som sagt har jeg DM683, disse blir drevet av en Lyngdorf TDA2200, og det er glimrendes. Men når jeg koblet opp mine DM683 med Denon Receiveren min, da en AVR3808A, syntes jeg dette låt dårlig, ble noe bedre når jeg bi-ampet dem. Nå har jeg jo bestillt meg en Denon AVR-4310 og denne skal visst nok være "mye" bedre enn tidligere modell. Det jeg er redd for er, hvis jeg kjøper CM9, er at Receiveren ikke "drar/spiller" disse godt nok.
    Derfor lurer jeg på om jeg heller går for CM7 som er mye billigere, og bruker de pengene jeg sparer på CM1 / Subwoofer / Center.
    Jeg ble som sagt ikke overbevist av hvordan Denon AVR-4810 drev CM9, som visstnok skal være litt "lettere" å drive enn DM683.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W CM hjemmekinosystem! Hvilket system?

Heisann !

Har bestemt meg for å gå for et B&W CM hjemmekino system i svart høyglans! Per d.d. har jeg ca. 30-35.000 kr å bruke på dette.
    Hvor begynner jeg og hva gir mest for pengene?
    Dette systemet skal som sagt drives av en Denon AVR-4310 og en Rotel RB-1572, 2 x 250 W effektforsterker.
    Har sett og hørt på både CM9 og CM7 som fronthøyttalere, men enda ikke bestemt meg for hvilken av disse jeg kommer til å gå for, her avhenger mye av hvordan dette låter sammen med effektforsterkeren min som skal brukes.
    Så det blir en demo til, sammen med effektforsterkeren før dette blir bestemt 100%, men akkurat nå, holder jeg en liten knapp på CM7, CM9 skal overbevise mye for at valget blir den, da den koster ganske mye mer.
    Har også bestemt meg for at systemet kommer til å ha minste senterhøyttaler CMC, bakhøyttaler, CM1 og subwooferen B&W ASW10CM da dette vil se best ut og stå i stil med hverandre.

Prisene idag er:
    Fronthøyttaler CM9, 19996,-
    Fronthøyttaler CM7, 12996,-
    Senterhøyttaler CMC, 4498,-
    Bakhøyttalere CM1, 6996,-
    Subwoofer ASW10CM, 9998,-

De forskjellige systemene og alternativene:
    Totalt CM9 5.1 system: 41488,- Front, Senter, Bak, Subwoofer
    Totalt CM7 5.1 system: 34488,-
    Totalt CM9 3.1 system: 34492,- Front, Senter, Subwoofer
    Totalt CM7 3.1 system: 27492,-
    Totalt CM9 2.1 system: 29994,- Front, Subwoofer
    Totalt CM7 2.1 system: 22994,-
    Totalt CM9 5.0 system: 31490,- Front, Senter, Bak
    Totalt CM7 5.0 system: 24490,-

Hva gir den beste hjemmekino/og event. musikk opplevelsen?, og mest for pengene når man ikke kan kjøpe alt på en gang? Som sagt, har ca.30-35.000 å bruke på dette i første omgang.
    Takker for innspill og svar......

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    og subwooferen B&W ASW10CM da dette vil se best ut og stå i stil med hverandre.

Hva gir den beste hjemmekino/og event. musikk opplevelsen?, og mest for pengene når man ikke kan kjøpe alt på en gang? Som sagt, har ca.30-35.000 å bruke på dette i første omgang.
    Da ville jeg ha valgt en annen sub, jeg tenkte også på sub i samme serie men slo det i fra meg når jeg oppdaget SVS.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS Sub, hvilke forhandlere?

Da ville jeg ha valgt en annen sub, jeg tenkte også på sub i samme serie men slo det i fra meg når jeg oppdaget SVS.
    Heisann!

Hvor selger de eventuellt SVS?, finnes dem i sort høyglans?
    Viktig at dette står i stil med resten av systemet.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann !

Har bestemt meg for å gå for et B&W CM hjemmekino system i svart høyglans! Per d.d. har jeg ca. 30-35.000 kr å bruke på dette.
    Hvor begynner jeg og hva gir mest for pengene?
    Dette systemet skal som sagt drives av en Denon AVR-4310 og en Rotel RB-1572, 2 x 250 W effektforsterker.
    Har sett og hørt på både CM9 og CM7 som fronthøyttalere, men enda ikke bestemt meg for hvilken av disse jeg kommer til å gå for, her avhenger mye av hvordan dette låter sammen med effektforsterkeren min som skal brukes.
    Så det blir en demo til, sammen med effektforsterkeren før dette blir bestemt 100%, men akkurat nå, holder jeg en liten knapp på CM7, CM9 skal overbevise mye for at valget blir den, da den koster ganske mye mer.
    Har også bestemt meg for at systemet kommer til å ha minste senterhøyttaler CMC, bakhøyttaler, CM1 og subwooferen B&W ASW10CM da dette vil se best ut og stå i stil med hverandre.

Prisene idag er:
    Fronthøyttaler CM9, 19996,-
    Fronthøyttaler CM7, 12996,-
    Senterhøyttaler CMC, 4498,-
    Bakhøyttalere CM1, 6996,-
    Subwoofer ASW10CM, 9998,-

De forskjellige systemene og alternativene:
    Totalt CM9 5.1 system: 41488,- Front, Senter, Bak, Subwoofer
    Totalt CM7 5.1 system: 34488,-
    Totalt CM9 3.1 system: 34492,- Front, Senter, Subwoofer
    Totalt CM7 3.1 system: 27492,-
    Totalt CM9 2.1 system: 29994,- Front, Subwoofer
    Totalt CM7 2.1 system: 22994,-
    Totalt CM9 5.0 system: 31490,- Front, Senter, Bak
    Totalt CM7 5.0 system: 24490,-

Dra med deg forsterkeren din til hifiklubben og be om demo på dei forskjellige høyttalerene. det er tilslutt du som skal sitte igjen med ett produkt du liker. spesielt etter å ha svidd av35000 :wink: personlig ville eg, som du sier, gått for CM7, og hatt ein passende sub i tillegg for å ta seg av litt dynamikk i musikken og store eksplosjoner i film.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent SP-331 2x150 watt, veier 19 kg, PSU på 1 KW. Knuser forøvrig C275 på alt, her har jeg tross alt hatt begge produktene i stua på samme tid og testet dem, så jeg tror jeg står på rimelig stødig grunn med min påstand.

Men alikevel, de vil ha mere, og i helgen får jeg en Rotel 1582 som skal testes, føler meg ikke trygg på at denne heller greier å levere nok, skal bli spennende.
    Nå krever ikke BW så alt for mye watt, men det er hvordan strømmen blir styrt og hva den gir der som teller mest på disse. PD til NAD er veldig unik der. Men Vincenten du har er veldig bra ja.. men også endel dyrere.. om jeg ikke husker feil..

CM sin sub er bra.. men syns nok XTZ sin 12" og SVS sin 12" i SB utgave er et mye bedre kjøp. ZTX får du 2 av for prisen av 1stk SVS... bedre med 2 litt mindre bra subber enn kun 1 veldig bra .

ztx: Surround.no - Høyttaler spesialisten
    SVS: Kart - L-Sound AS

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ZTX får du 2 av for prisen av 1stk SVS... bedre med 2 litt mindre bra subber enn kun 1 veldig bra .

ztx: Surround.no - Høyttaler spesialisten
    SVS: Kart - L-Sound AS
    Bedre å kjøpe en bra med en gang, så kjøpe en like bra senere ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •