åssen koble høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer corpseablase sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

åssen koble høyttalere

lurer på åssen jeg skal koble høyttalerne mine det står HF og LF hvilke skal jeg bruke?? hva er forskjellen?

Newcomer Schrodter sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår deg rett så er det High(HF) og low(LF) frekvens. samme hvilken du bruker hvis du har bro imellom. hvis ikke må du ha biwire kabler, som anbefales forøvrig.

Newcomer corpseablase sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen:-D

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Schrodter
    Hvis jeg forstår deg rett så er det High(HF) og low(LF) frekvens. samme hvilken du bruker hvis du har bro imellom. hvis ikke må du ha biwire kabler, som anbefales forøvrig.
    Hei! Er det noen vits å bi-wire dersom man ikke har mer enn en forsterker?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at dette med bi-wiring fra én og samme forsterker KAN ha en viss effekt. Jeg har aldri merket noen forskjell i lyden de gangene jeg har prøvd hjemme hos meg - men flere av mine hifi-venner hevder at det virker. Derimot har bi-amping - altså hvor du kobler to effekttrinn til hver høyttaler - ofte en lett hørbar effekt. Men det er jo en forholdsvis dyr måte å gjøre det på - og i mitt stille sinn lurer jeg på om man like gjerne kunne ha brukt pengene på å oppgradere seg til ETT topp effekttrinn i stedet for å bruke to av en litt billigere sort. Men det er bare litt luring fra min side..... Ikke lett å få testet ut det siste i praksis.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det sies at dette med bi-wiring fra én og samme forsterker KAN ha en viss effekt. Jeg har aldri merket noen forskjell i lyden de gangene jeg har prøvd hjemme hos meg - men flere av mine hifi-venner hevder at det virker. Derimot har bi-amping - altså hvor du kobler to effekttrinn til hver høyttaler - ofte en lett hørbar effekt. Men det er jo en forholdsvis dyr måte å gjøre det på - og i mitt stille sinn lurer jeg på om man like gjerne kunne ha brukt pengene på å oppgradere seg til ETT topp effekttrinn i stedet for å bruke to av en litt billigere sort. Men det er bare litt luring fra min side..... Ikke lett å få testet ut det siste i praksis.
    Når det gjelder dette med biwire, så tror jeg at jeg har en logisk løsning.
    For di med litt billigere høytalere, så er broene på terminalene på HT ofte dårlige, altså du vil få bedre kontakt med en kabel.. Så tenker jeg.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par skikkelige jumpere gjør samme nytten. Skal man gjøre dette litt billigere - men fortsatt med akseptabelt resultat - kan man bare ta en liten stump høyttalerkabel og kappe opp i passende lengde og smette inn i høyttalerterminalene til erstatning for denne skinnen. Fungerer aldeles utmerket.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par skikkelige jumpere gjør samme nytten. Skal man gjøre dette litt billigere - men fortsatt med akseptabelt resultat - kan man bare ta en liten stump høyttalerkabel og kappe opp i passende lengde og smette inn i høyttalerterminalene til erstatning for denne skinnen. Fungerer aldeles utmerket.
    +1

Da blir hvertfall signalet likt mellom terminalene som fra forsterker. Så hvis man gjør dette kan jeg egentlig ikke skjønne at noen jumper kan gjøre saken bedre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en god jumper koster like mye som en biwire kabel da. :P
    Men ser poenget med sette inn kabel stump istedet da.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    Når det gjelder dette med biwire, så tror jeg at jeg har en logisk løsning.
    For di med litt billigere høytalere, så er broene på terminalene på HT ofte dårlige, altså du vil få bedre kontakt med en kabel.. Så tenker jeg.
    Så du sier at Dynaudio, som er en ganske proff og stor produsent innenfor lyd er dårlig?

Mine dynaudio dm 2/7 har bare 2 terminaler. Slik som de har beskrevet det er det pga. delefilteret og at dette gir den jevneste frekvensgangen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Så du sier at Dynaudio, som er en ganske proff og stor produsent innenfor lyd er dårlig?

Mine dynaudio dm 2/7 har bare 2 terminaler. Slik som de har beskrevet det er det pga. delefilteret og at dette gir den jevneste frekvensgangen.
    Jeg skrev Billigere høytalere, feks mine Proson Høytalere, ikke de beste terminalene. Med 4 plugger liksom. Ikke mistforstå meg her da.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    Jeg skrev Billigere høytalere, feks mine Proson Høytalere, ikke de beste terminalene. Med 4 plugger liksom. Ikke mistforstå meg her da.
    Jaja ;P 6k går vel i "billig"-klassen for de fleste her :P Men okaj, da henger jeg med..

De sier jo at du skal få en bedre effekt uansett da. Med enten bi-wire eller bi-amp, selv om mange er imot det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bi-amp kan ha en hørbar effekt er jo enkel matematikk, man får strengt tatt dobbel effekt og kraftreserver som man nok får nytte av hvis man drar på litt. HF-området trekker ikke like mye strøm som LF, og man vil da avlaste det effekttrinnet som håndterer HF for de store strømtrekkene man har i LF, og man skulle gi bedre vilkår for å kunne gjengi diskant og mellomtone uforvrengt.

For de som ikke er utpregede kabelskeptikere så skal også bi-wire åpne for muligheten å bruke kabler med forskjellig lydkarakter til bass og diskant. Men da er man vel straks over på en kabeldebatt igjen, og vi trenger vel strengt tatt ikke enda en slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde å biwire kappaene mine i går fra en effektforsterker.hørte ingen forskjell dessverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •