B&W 805 Diamond (Dedikert)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 805 Diamond (Dedikert)

Her taes diskusjoner rundt den siste modellen av B&W's kritikeroste stativhøyttaler i 800-serien, nå med diamantdiskant, oppgradert delefilter, neodymmagneter og nye finisher m.m.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen hørt på 805 Diamond og eventuelt sammenlignet den med 805s?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steike den var lekker

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke stort annet å si enn "I want that!".

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en som nevnte i Diamond-tråden på hifisentralen.no at han hadde hørt begge hos en kar.

Har også funnet en sammenligning på et franskt forum. Dessverre (for lommeboken) sier alle at 805 Diamond er grisebra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut mine Gemme-audio katana (97.000,-) til fordel for 805d. 805d spiller i mine ører bedre på tross av pris langt under 1\2 ift. Katana.
    Da jeg hørte de første gang på hfk var det kjærlighet ved første lytt:-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er foreløpig for fornøyd med mine 805S til å bytte dem ut men kommer nok til å handle når det etterhvert dukker opp noen 805 Di på brukten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite liv i denne tråden, gitt. Eisa vinner og alt...
    Har nå lenge lurt på å bytte ut mine Tannoy DC6T med 805D, da hjemmekinorommet er relativt lite. Jeg har gjort en del for å komme i mål akustisk. I tillegg kjører jeg romkorreksjon på film og musikk.
    Var nylig i Marcus Thranes gate (HiFi Klubben), hørte de aktuelle ht på råeste Lyngdorf forsterkeren til over 100 tusen. Ble egentlig svært lite imponert. Rommet var stort, bassen var enten en grøt eller ikke tilstedeværende, mellomtonen litt daff, men diskanten var absolutt brukbar, oppløst og ikke slitsom (Tannoy'ene mine har en tendens til å bli det på en del musikk). Regner med at demorommet var suboptimalt, så den lytten på Klubben var verdt null og niks.
    Noen som har disse i hus og kan dele noen erfaringer?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte 805d på en classe forsterker av rimelig høy kvalitet, og det var rett å slett helt FANTASTISK
    Hørte 804d samme dag, og ble ikke like imponert, 804d var da parret med en mark levinstone forsterker! Kan vel være det som gjorde forskjellen, for den var merkbar, utrolig nok!
    Høres kanskje rart ut, men 804d+mark levinstone, ble kjedelig, i forhold til 805+classe, maken til veloppløst/detaljert lyd ska man lete lenge etter
    Har dog ikke hørt 805s

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, skal ikke si noe sikkert da jeg fortsatt tror rommet var synderen her, men har opplevd det samme som deg: at B & W + Classe imponerer. Husker ennå første gang jeg hørte 803D på Classe forsterkeri. Frykelig bra lyd! Derfor ble jeg svært overrasket over lyden denne gang. Skulle gjerne hørt 805D hjemme hos meg før jeg kjøpte de. Spørs om HFK er helt enige i den planen...

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så liten den var ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Hmm, skal ikke si noe sikkert da jeg fortsatt tror rommet var synderen her, men har opplevd det samme som deg: at B & W + Classe imponerer. Husker ennå første gang jeg hørte 803D på Classe forsterkeri. Frykelig bra lyd! Derfor ble jeg svært overrasket over lyden denne gang. Skulle gjerne hørt 805D hjemme hos meg før jeg kjøpte de. Spørs om HFK er helt enige i den planen...
    Burde vel ikke være noen problemer med hjemlån. Ble tilbudt å låne disse av HFK Stavanger uten engang å spørre. Hørte disse på noen Cambridge monblokker. Synes dette låt veldig bra. Fikk utrolig lyst på disse etter demo, men det var den prisen da...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker til 805D

har planer om å invistere i en 805 og lurer på om det er noen som har tips / erfaringer angående valg av forforsterker, effektforsterker og cdspiller til disse? prisklasse 50-60K

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondsagoy@gmail.com
    har planer om å invistere i en 805 og lurer på om det er noen som har tips / erfaringer angående valg av forforsterker, effektforsterker og cdspiller til disse? prisklasse 50-60K
    Jeg har altid hatt god erfaring med krell og Electrocompaniet på B&W. Men jeg tipper også Abrahamsen sin nye V5 kommer til å spille råbra på gitt høyttaler.

HAr hørt 805D på classe, og det spilte som vanlig tamt og kjedelig på rock/metall, Cambridge 840A derimot, da ble det skikkelig bra syns jeg.... Men det finnes bedre valg enn denne på en så flott høyttaler da. NAD M2 kanskje?!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg har altid hatt god erfaring med krell og Electrocompaniet på B&W. Men jeg tipper også Abrahamsen sin nye V5 kommer til å spille råbra på gitt høyttaler.

HAr hørt 805D på classe, og det spilte som vanlig tamt og kjedelig på rock/metall, Cambridge 840A derimot, da ble det skikkelig bra syns jeg.... Men det finnes bedre valg enn denne på en så flott høyttaler da. NAD M2 kanskje?!
    hvlken pris er det på en forsterker fra krell da?

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skaffet meg B&W 805D Diamond for noen måneder siden og er svært fornøyd med valget. Jeg hadde B&W 705 tidligere, og selv om de låt veldig bra, så er 805D klart bedre på alle områder (skulle bare mangle, med tanke på at 805D koster minst tre ganger så mye).

Det er spesielt diskanten og det større lydperspektivet som skiller de to. Diamantdiskanten på 805D er fantastisk, men samtidig så stiller høyttaleren krav til avspillingsutstyret for at den skal låte opp mot sitt beste.

EDIT: Glemte å nevne at jeg kjøpte høyttalerne med B&Ws egne stativer som er tilpasset 805D. Jeg fylte stativene med sand, etter anbefalinger fra diverse omtaler, og jeg synes det hjalp litt på bassgjengivelsen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    HAr hørt 805D på classe, og det spilte som vanlig tamt og kjedelig på rock/metall, Cambridge 840A derimot, da ble det skikkelig bra syns jeg....
    Jeg har helt motsatt inntrykk, men hva man foretrekker her er veldig avhengig av hva slags musikk man primært lytter til, og hva slags lydbilde du foretrekker. Jeg synes f.eks. at Classe er et mye bedre valg sammen med 805D, spesielt for akustisk/klassisk musikk.

Men det finnes bedre valg enn denne på en så flott høyttaler da. NAD M2 kanskje?!
    NAD M2 burde låte svært bra sammen med 805D, fordi denne heldigitale forsterkeren produserer et svært gjennomsiktlig, oppløst og detaljert lydbilde. 805D er noen av de mest detaljerte høyttalerne jeg har lyttet til (uansett prisklasse), så M2 vil bidra til å fremheve høyttalernes sterke sider.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

805D og Classè

Hei.

Jeg har 805D og Classè CAP 2100. må si jeg er ganske fornøyd med det

Nå er ikke jeg typen som sitter å hører på musikk i timesvis bare for å høre musikk men.. Hører på omtrent alt av musikk, fra litt trance, house, til contry, og rock.

Men syns det virker veldig bra. Nå har ikke jeg noe å sammenlige med siden jeg ikke har hørt andre annlegg i denne prisklassen. Eneste jeg savner er litt mere bass i enkelte sanger. Hadde tenkt å kjøpe to DB1 til våren.

Men siden jeg må flytte til stavanger å kjøpe leilighet der så røyk de planene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldfish
    Men syns det virker veldig bra. Nå har ikke jeg noe å sammenlige med siden jeg ikke har hørt andre annlegg i denne prisklassen.
    B&W 805D representerer veldig bra valuta for pengene, med tanke på at den har kommet bedre ut i sammenligning med langt dyrere stativhøyttalere, som f.eks. Sonus Faber Guarneri ($15.000). I The Absolute Sound ble lydkvaliteten fra mellomtonen og oppover også regnet som bedre enn Dynaudio Confidence C1 ($7.000) (C1 hadde dypere bass) Det er spesielt oppløsningen og klarheten i lydbildet som gjør at 805D hevder seg såpass bra.

Jeg har selv sammenlignet 805D med Sonus Faber Cremona Auditor M (koster omtrent det samme som 805D her i Norge), og jeg synes at 805D låt klart bedre.

Eneste jeg savner er litt mere bass i enkelte sanger. Hadde tenkt å kjøpe to DB1 til våren.
    I mitt forrige anlegg brukte jeg en sub for musikklytting, men etter at jeg oppgraderte til Lyngdorf TDAI-2200 så ble det ikke så praktisk med sub lenger (for mye strev å måtte koble sub'en fra/til forsterkeren og hjemmekinoforsterkeren etter behov). Men jeg savner ikke dypbassen så veldig mye, og jeg synes bassen på 805D er tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller.

Jeg fant forøvrig en fin omtale (11 sider!) av 805D her (bla til side 142):

TONEAudio Magazine Issue 31: B&W 805D Diamond review

(Bladet er i utgangspunktet gratis. Det er bare Premium-utgaven i høyere oppløsning som du må betale for)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •