Sidelegge og gjemme bort fronthøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sidelegge og gjemme bort fronthøyttalere?

Nå er jeg litt usikker på om dette er riktig sted å poste, men da jeg er ute etter info om høyttalerplassering og lydforskjeller så passer det sikkert greit her?

Til saken; En kompis av meg tenker å bygge en slags "frontsett rack" møbel type ting som er like bred som hele veggen. Den skal ikke henges opp på veggen, men skal stå på bein tenker jeg. Det han da tenker å gjøre det er å legge ned fronhøyttalerne, altså sidelengs, og så gjemme dem inn i denne racken, samme gjelder centeren og receiveren, det eneste som skal være synlig er receiveren. Nå lurer jeg på hvordan dette bil påvirke evt lyden, spredningen, bassen og selve surroundopplevelsen til sweetspot.

Han tenker i disse baner:

den tar for seg hele veggen, så ved å legge høyttalerne på den måten, ser fortsatt ut til at de spiller skrått mot sweetspot, tenk dere at centerhøyttaleren er sweetspot x 3 meter bak

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det et spørsmål der? :P

Ellers liker jeg idéen, men jeg vil anbefale å tilte høyttalerene litt oppover for å gi mer on-axis respons og medfølgende frekvensrespons i søtplassen

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørsmålet var hvordan en slik "lukking" og sidelegging av høyttalerne vil påvirke lyden, eller om det vil ha noe effekt på lyden i det hele tatt? en gulvhøyttaler er jo laget for å stå, ikke legges ned?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg kan komme på må vel være ifht en evt sweetspot. (vinkling /høydeforhold) ,men det er jo allerede nevnt å tilte den litt oppover. (Hvordan dette vil fungere på musikk tør jeg ikke uttale meg om)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All lyd vil komme fra gulvet, det er en veldig dårlig løsning. Mellomtonen og diskanten bør være ca i ørehøyde. Senterhøyttaleren kan med fordel plasseres litt høyere med tanke på at den skal formidle mye tale som jo ofte foregår høyt opp på skjermen. Lydbildet endrer seg drastisk ved å legge alle høyttalerne flatt på gulvet. Men kanskje ikke han bryr seg så mye om lyden, men mer hvordan det ser ut.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva det vil ha å si for lyden er jo umulig å si noe sikkert om uten å ha prøvd dette med det samme oppsettet og i det samme lytterommet osv. Det som vel kan sies er at ofte er gode høytalere er konstruert med en sprednings karakteristikk pga delefilter konstruksjon og plassering av elementene, bredde på baffel osv som gjør at de spiller bedre slik de er ment å stå, med avstand til sidevegger osv. Det er ofte mer spredning horisontalt enn vertikalt når høytaleren står oppe, samt at lyden fra diskant, mellomtone og bass skal treffe en sweetsopt-sittende lytter i ørehøyde nogenlunde samtidig (i riktig fase). Vil derfor tro at å legge ned høytalerene vil resultere i at mere av spredningen går ned i gulvet og opp i taket, samt at toe-in vinklingen mot sweet spot vil bli en utfordring med det oppsettet som beskrives.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å legge ned fronthøyttalerne er en veldig dårlig ide. Du vil få fasefeil og derav kanselering mellom diskant og bass/mellomtone, pga forskjellig avstand fra elementene til ørene dine. Dette vil variere i frekvens og styrke alt etter hvor du setter deg ifht swetspot, noe som ikke bare betyr store forskjeller i lyden alt etter hvor du sitter, men som også vil forvirre de fleste romkorreksjonssystemene som da vil bruke all tilgjengelig eq på å rette opp feilen på høyttalerne istedet for å korrigere rommet.

Da er det bedre å bygge en falsk vegg og felle inn høyttalerne stående, evnt med lydtransparent lerret foran om det er for liten bredde.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbyggingshøyttalere?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det hadde vært en mye bedre løsning lydmessig sett, og jeg foreslo også at han gjemmer bort alle høyttalere bortsett fra front, da skal det nok ikke være en lydmessig ulempe, f.eks som med center og surround, men han insisterer på at lyd skal være usnylig, men tilstede, litt som kino aktig, han er ingen hifi entusiast, men han er en filmentusiast der lyd er vel så viktig som bilde =D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da THX høytalere som er bygget for og "ligge"

Ellers blir det nedgradering og legge front H.T på dette viset

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen god idè og bruke tre litt kraftige senterhøyttalere til frontrekka da? Da "ligger" ihvertfall alle høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    han er ingen hifi entusiast, men han er en filmentusiast der lyd er vel så viktig som bilde =D
    Da vil han ikke bli fornøyd med høyttalere som ligger på gulvet. Hele lydbildet vil komme fra under lerretet eller TV-en, det er ingen god lydopplevelse i det hele tatt.

Det er egentlig ikke noe problem med høyttalere som ligger, men de må ligge i ørehøyde, minst.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han kan jo kjøpe elektrostater, da vil han se rett igjennom de....

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Han kan jo kjøpe elektrostater, da vil han se rett igjennom de....
    hahahahha, han er forresten 18 år gammel og har et stramt budsjett XD 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •