system audio mantra vs. b&w 683

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

system audio mantra vs. b&w 683

jeg fikk høre mantra på hifi og hjemmekino messen i dag og jeg ble temlig imponert. er riktignok ny til hifi og har ikke hørt mange høyttalere (til under 50.000 - stort sett hva de spilte) men for meg var de helt rå, og siden de koster 15.000 og man får 20% av (12.000) inntil 6. mars begynner jeg å lure på om jeg ikke skal hoppe på tilbudet. frem til nå har jeg vært bestemt på 683 men forskjellen på prisen er ikke mer enn en tusenlapp..

noen som har erfaring med disse høyttalerne?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chodaboy
    jeg fikk høre mantra på hifi og hjemmekino messen i dag og jeg ble temlig imponert. er riktignok ny til hifi og har ikke hørt mange høyttalere (til under 50.000 - stort sett hva de spilte) men for meg var de helt rå, og siden de koster 15.000 og man får 20% av (12.000) inntil 6. mars begynner jeg å lure på om jeg ikke skal hoppe på tilbudet. frem til nå har jeg vært bestemt på 683 men forskjellen på prisen er ikke mer enn en tusenlapp..

B&W har vel en mer tyngde og spiller vel med ett relativt hardere trøkk og punch enn hva MA kan stille med.. Kommer vel litt ann på hva du liker og hva du hører på..

Jeg har ikke hørt de dyreste MA, men hørte de som var på tilbud til 7k elns.. Må si at jeg synes det var spinkelt og kjedelig. De passer utmerket til mer sånn klassisk osv. Blir kanskje tamt på "trøkk" uten sub osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og siden de koster 15.000 og man får 20% av (12.000) inntil 6. mars begynner jeg å lure på om jeg ikke skal hoppe på tilbudet.
    Hvem selger disse for 12.000? Jeg bestilte meg et par på Soundgarden i går og der var det ikke noe snakk om 20% rabatt...:-?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DJDAN
    Hvem selger disse for 12.000? Jeg bestilte meg et par på Soundgarden i går og der var det ikke noe snakk om 20% rabatt...:-?
    Heisann.

Soungarden har desse til kampanjepris. Det ble ivertfall sagt på messen i helgen, prisen skulle vere i helgen og i uken vi nå er i.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann.

Jeg var også på den messen, Mantra har jeg hørt flere ganger og de imponerer meg hver gang. Jeg liker ivertfall de bedre enn Ranger selv om den er en dyrere utgave. Men husk på at Mantra-ene ble demonstrert med forforsterker og effektforsterker fra Hegel til rundt 80.000kr.... Samt deres meget gode dac Hd10.

Jeg har selv hatt sa 1550 og var godt fornøyde med de, men som det er nevnt så spiller ikke desse meget dypt, men den bassen som er der er meget god og pressis. En liten 8tommer kan ordne det raskt og smertefritt.

La du merke til hvordan de var plasserte i rommet...? Langt fra side og bakvegg. Høytalerplassering er alfa og omega! Jeg tror ikke at SA er noe dumt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    B&W har vel en mer tyngde og spiller vel med ett relativt hardere trøkk og punch enn hva MA kan stille med.. Kommer vel litt ann på hva du liker og hva du hører på..

Jeg har ikke hørt de dyreste MA, men hørte de som var på tilbud til 7k elns.. Må si at jeg synes det var spinkelt og kjedelig. De passer utmerket til mer sånn klassisk osv. Blir kanskje tamt på "trøkk" uten sub osv.
    kan hende mantraen hadde sub for det var nok av trøkk, og rommet var fullt så tror publikum var enig.
    b&w føler jeg kan bli litt vel tunge til den grad at jeg ikke var noe særlig imponert når en av deres dyrere modeller først spilte, men da another brick in the wall kom på skjønte jeg hvor skryten kommer fra.
    godt å vite at man kan få hodetelefon kvalitet utenfor klokkene.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ranger er bedre og koster samme?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Ranger er bedre og koster samme?
    Det er vel litt ulikt fra person til person. Jeg liker Mantra helt klart bedre.

Sub....? Nei det hadde ikke gutta fra Soundgarden, Ps de som demopnstrerte i rommet til Soundgarden var representanter fra Hegel..

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På messen ble det brukt forsterker som koster minst dobbelt av høyttalerne..

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom rommet til Soundgarden flere ganger både lørdag og søndag. Likte utrolig godt disse høyttalerne, er på nippet til å bestille meg et par selv 8)
    De vant jo også en gruppetest i Hjemmekino nylig, det sier jo litt... Der stod det at de spiller fint ned til 35 Hz, selv om de er oppgitt til 40 Hz.
    Jeg syns hvertfall ikke det manlet noe særlig i bassen, de er etter min mening alt annet enn pinglete.
    Selv om de ble matet meg dyr Hegelelektronikk på messa er ikke jeg redd for at de skal låte dårligere her hos meg. Jeg har tross alt Emotiva

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Heisann.

Jeg var også på den messen, Mantra har jeg hørt flere ganger og de imponerer meg hver gang. Jeg liker ivertfall de bedre enn Ranger selv om den er en dyrere utgave. Men husk på at Mantra-ene ble demonstrert med forforsterker og effektforsterker fra Hegel til rundt 80.000kr.... Samt deres meget gode dac Hd10.

Jeg har selv hatt sa 1550 og var godt fornøyde med de, men som det er nevnt så spiller ikke desse meget dypt, men den bassen som er der er meget god og pressis. En liten 8tommer kan ordne det raskt og smertefritt.

La du merke til hvordan de var plasserte i rommet...? Langt fra side og bakvegg. Høytalerplassering er alfa og omega! Jeg tror ikke at SA er noe dumt valg.
    godt det ikke bare er mine utrente ører for jeg begynner å bli virkelig interessert, særlig med kampanjeprisen.
    det er akkurat det - umulig å si hvor bra de er med vanlig utstyr når de demonstreres med de beste de har. ^tror kabelene var en av de nederste her:
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30

ja jeg så det - lange avstander, og det kan være et problem desverre.

hva slags utstyr testet du dem med? jeg tenker en emotiva xpa-5 og onkyo 807.
    forresten hvor mye har bass egentlig å si for høyttalere med tanke på at du alltid kan legge til en sub? virker som en enkel fiks til høyttalere som appelerer på alle andre områder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OddB
    Selv om de ble matet meg dyr Hegelelektronikk på messa er ikke jeg redd for at de skal låte dårligere her hos meg. Jeg har tross alt Emotiva
    liker jeg å høre :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt det ikke bare er mine utrente ører for jeg begynner å bli virkelig interessert, særlig med kampanjeprisen.
    det er akkurat det - umulig å si hvor bra de er med vanlig utstyr når de demonstreres med de beste de har. ^tror kabelene var en av de nederste her:
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30

ja jeg så det - lange avstander, og det kan være et problem desverre.

hva slags utstyr testet du dem med? jeg tenker en emotiva xpa-5 og onkyo 807.
    forresten hvor mye har bass egentlig å si for høyttalere med tanke på at du alltid kan legge til en sub? virker som en enkel fiks til høyttalere som appelerer på alle andre områder.
    De brukte nok elektronikk til rundt 80-90k før kabler er tatt med i beregningen. En diskusjon på kableer ønsker jeg ikke å gå inn på da det får vere opp til hver enkelt hva de skal legge i det.

Ang bass. I et 2 kanals stereo anlegg, så er ikke dybden det viktigste. Flygel og kontrabass går vel ikke mye under 30hz, rett meg om jeg tar feil. I et stereo oppsett er nok hurtighet og det å vere pressis det som er viktigst. I et kino oppsett og film, så har du dette LFE sporet, Da er vel strengt tatt ikke dybde viktig i frontene heller. Det er der en sub kommer inn.

Det en kan legge merke til siden både jeg og du var der er, Hvor bra SA Mantra kan spille. De gjorde ikke skam på Hegel systemet, selv om det var Explorer de skulle spille på. Noe de gikk bort ifra pga rommet de fikk til disposisjon. Jeg var nok i dette rommet tilsammen i ca 2timer. Snakket mye med Mr.Holter som også var overrasket av Mantra høytalerene.

Nei, Mantra er for meg en uforståelig god høytaler.

Jeg brukte SA 1550 på en Hegel H1 senere på en H200. Og med en velodyne cht 12" sub. Som jeg senere solgte da jeg ikke trengte den alikevel.

Newcomer jazzfat sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"vs B&w"

Siden "vs B&W..." allerde forsvant i post II i denne tråden, drister jeg meg til å låne denne for å spørre om det er en realitet med prisreduksjon hos Lydhagen denne uken, og hvordan man finner info om dette?

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De delte ut flyers på messa.

Sitat: "UNIKT MESSETILBUD! Ta turen innom nærmeste Soundgardenavdeling innen 6. mars og få -20% på alle produkter fra Hegel og System Audio."

11996,- for SA Mantra 60

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Heisann.

Soungarden har desse til kampanjepris. Det ble ivertfall sagt på messen i helgen, prisen skulle vere i helgen og i uken vi nå er i.
    Jeg ringte til Soundgarden i dag og konfronterte dem med dette. Etter litt nøling gikk de med på å gi meg 20% rabatt, så jeg er strålende fornøyd!8)

Gleder meg som en unge på julaften til å få dem i hus, hvor det allerede står en Hegel H1 Special Edition og venter på dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh

Dette er det teiteste og mest flåsete jeg har hørt på lenge! SA Mantra har MYE mer både punch og trøkk enn B&W 683 som trådstarter nevner..

Noe mer likt en tørr kjeks enn 683 skal du jaggu lete lenge etter! Når du legger til elendig design blir saken ei heller bedre..

Nei, Mantra er en fantastisk høyttaler sammenlignet med B&W 683!

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Noe mer likt en tørr kjeks enn 683 skal du jaggu lete lenge etter! Når du legger til elendig design blir saken ei heller bedre..
    skjønner jo at du ikke har dyppet de i riktig melk og smakt på lyden derpå...

er enig med designet når man har på frontdekselet, men fy hvor nydelige de er forfra med dekselet av!

Newcomer Knudder sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yes, jeg har et par Mantra 60 som jeg blir mer og mer glad i. I dag er de paret med en Denon PMA-915R. Jeg var innom Soundgarden under et besøk i Trondheim i helga og fikk høre de både med Hegel H200 med HD10 og H70. Med H200 lød det mildt sagt overbevisende, men også H70 gjorde en fenomenal jobb og beviste at man ikke trenger all verdens forsterker for å få mye ut av Mantra 60. Også på høyt volum klarte den uten problemer å holde følge med svært raske bassnoter.

Det er en høyttaler som man kan spille høyt med lenge uten at det blir "slitsomt". Jeg synes personlig at den kommer bedre til sin rett når jeg får skrudd opp volumet litt, men det kan skyldes at min Denon er litt for veik til å gi det lydbildet jeg ønsker når jeg spiller på lave volum. Mine høyttalere er for øvrig fylt helt opp med sand. Det var ikke de hos Soundgarden, men jeg synes uansett at den langt kraftigere H200 (og HD10 tatt i betraktning) klarte å gi musikken mer liv også på lave volum. Må ta forbehold om at jeg ikke hadde anledning til å høre altfor mye på disse kombinasjonene.

Det ble derimot ikke nevnt noen 20% rabatt, så det spørs vel om denne rabatten er viden kjent. Det spørs vel uansett om man får ytterligere 20% rabatt på H200/HD10-komboen...

Mantra 60 til 12k er en svært god deal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    skjønner jo at du ikke har dyppet de i riktig melk og smakt på lyden derpå...

er enig med designet når man har på frontdekselet, men fy hvor nydelige de er forfra med dekselet av!
    Haha, ja kanskje melken ikke var riktig! Grunnen til at jeg ikke likte de var at jeg bad om demo på hifiklubben. Hadde med egen musikk tilogmed, men syntes det rett og slett var dørgende kjedelig.
    Når det gjelder det med frontdekselet så er jeg av den formening at når en høyttalerprodusent lager en høyttaler med gitter så må jeg like designet både med og uten dekselet. Dekselet har en viktig funksjon jeg ikke er villig til å sette til siden; nemlig beskyttelse. Både med tanke på støv og små klåfingra kids.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •