Alternativ til xtz 99.25/99.36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativ til xtz 99.25/99.36

Jeg er på jakt etter nye front høyttalere med matchende center høyttaler til rundt 10k for frontene. Har lenge sett på overnevnte xtz høyttalere, men er litt redd de skal lage for mye brumlebass etter å ha lest erfaringer her på forumet. De har jo bakovervendt bassport, og jeg ønsker ikke å ha høyttalerne langt ute på gulvet, helst ikke mer enn max ca 30cm fra veggen. Er redd for at stående bassbølger mellom to vegger de skal stå mellom, vil ødelegge lyden.
    Noen som har erfaringer med om min frykt med xtz er reel, eventuelt om det fins noen like pene høyttalere med høy waf som kan være et alternativ?
    Har grublet litt på Focal Dome, og tenker å bruke dem som bakhøyttalere, men er usikker på om de duger i front.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at de gjerne vil ha noe mer enn 30cm til bakvegg og litt luft ellers også. Disse høyttalerne spiller på ingen måte brumlebass, men de har mye output hele veien ned til 28hz hos meg. Men har du en skikkelig romnode i dypbassen er det klart det vil høres.

Focal dome tror jeg ikke er løsningen, men et par stativ ht og en sub optimalt plasert kan være riktig vei å gå. Finnes lite som konkurrerer på design og ytelse i stereo til 10 lapper... Hvorfor ikke 99.26 og en eller to XTZ W10/W12?

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei..

Innbiller meg at disse ligger i din prisklasse...

Delphinus

Hørte på de på maxwell hifi.. De har vel butikker i Kristiansand, Stavanger og Drammen...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS STS-01 har ikke porter. De har 4x6" hver og spiller bra på både film og musikk med åpen og klar lyd og plenty trykk.

SVS STS-01 Black Gulvhøyttaler - 4 x 6" basselement - SVS - L-Sound AS

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med dette: "Men har du en skikkelig romnode i dypbassen er det klart det vil høres."
    De Delphinus'ene var pene og låter sikkert bra. Synes det er vanskelig å få testet lyden skikkelig uten å ha dem hjemme, noe som gjør at jeg jakter på en høyttaler som mange har testet og mener er bra.
    Svs'ene har 0 i waf score!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det mener jeg en forsterkning i et bestemt frekvensområde.

Du var redd for at du skulle slite i bassområdet med 99.36 og jeg kan bekrefte at hvis du har et vanskelig rom bassmessig, finnes det høyttalere som er lettere å integrere. (F.eks stativhøyttalere)
    Har du et ok rom med litt luft, er det langt fra noen brumle høyttaler.

Jeg har en kraftig forsterkning i mot rom ved 50hz og vurderer selv stativ høyttalere av den grunn. Dette kan være vanskelig å vite før du har prøvd og målt litt.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toreddy
    Hva menes med dette: "Men har du en skikkelig romnode i dypbassen er det klart det vil høres."
    De Delphinus'ene var pene og låter sikkert bra. Synes det er vanskelig å få testet lyden skikkelig uten å ha dem hjemme, noe som gjør at jeg jakter på en høyttaler som mange har testet og mener er bra.
    Svs'ene har 0 i waf score!
    Hifi butikkene jeg har vært borti har stort sett alltid vært greie når det kommer til å låne utstyret med seg hjem til testing.. Det er veldig lurt å teste utstyret i ditt lytterom.. Vet du om du vil ha gulvstående eller stativ høyttalere? Hvor stort rom har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig sett mest på 99.36 pga at den koster bare en tusenlapp mer enn 99.25 + høyttalerstativ. Synes vel også at 99.36 er penere enn en stativhøyttaler. Men, om 99.25 er lettere og plassere og kan stå nærmere veggen uten fare for "brumlebass", så kan jo kanskje det være veien og gå.
    Noen som har erfaring med 99.25 plassert cirkus 30cm fra bakvegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stuen er 36 kvm totalt, men selve lytteområdet er jo bare halvparten som man kan se av bildet. ca 3m mellom høyttalerne som står inni en "huk" hvor jeg er redd det kan bli stående bølger fra bassen. Er ikke så lett å få prøvd disse xtz høyttalerne hjemme, ellers skulle jeg absolutt gjort det..
    Spiller det stor rolle om bassporten er foran eller bak?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad jeg slipper å ta hensyn til WAF.

Står en høyttaler med porten bak nærme vegg så får du heving i bassen, men samtidig så blir bassen grøtete.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toreddy
    Jeg er på jakt etter nye front høyttalere med matchende center høyttaler til rundt 10k for frontene. Har lenge sett på overnevnte xtz høyttalere, men er litt redd de skal lage for mye brumlebass etter å ha lest erfaringer her på forumet. De har jo bakovervendt bassport, og jeg ønsker ikke å ha høyttalerne langt ute på gulvet, helst ikke mer enn max ca 30cm fra veggen. Er redd for at stående bassbølger mellom to vegger de skal stå mellom, vil ødelegge lyden.
    Noen som har erfaringer med om min frykt med xtz er reel, eventuelt om det fins noen like pene høyttalere med høy waf som kan være et alternativ?
    Har grublet litt på Focal Dome, og tenker å bruke dem som bakhøyttalere, men er usikker på om de duger i front.
    Jeg har mine 99.26/25 ca. 30 cm fra veggen, uten problem. Låter fint i bassen, tight og fin. Vegger har vi alle, så der må du nesten teste og se.

Kona digger XTZ 8)

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for akkurat svaret jeg var på jakt etter Mjusiker'n:-)
    Ser ut som 99.25 kan fungere fint hos meg da.. Får hive på en liten sub som fyller litt i dybden uten å ødelegge.
    Tror høyttalervalget er gjort. Takker for alle svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •