Nytt anlegg til ca 10 TNOK... men hvilket?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg til ca 10 TNOK... men hvilket?

Hei godtfolk!

Da er studietiden omsider over og budsjettet (og samboeren) tillater meg å bytte ut mine "utslitte" NAD C340 og Dynavoice F6.

Jeg er først på jakt etter nye høyttalere. I denne omgang er det ønskelig med en stativhøyttaler med god lyd for alle typer musikk egentlig, unntatt klassisk, jazz og den duren som ikke er så viktig. I tillegg må den være sort og "pen" nok til å få lov til å stå i stuen. Budsjettet er på ca 5 000 kr (eksl. stativ).

Var innom Hifi-klubben og hørte på Dali Lektor 2 og 3, samt B&W Dm 686. Nå var de koblet på en liten kompakt-forsterker, men jeg ble liksom ikke umiddelbart frelst ved å høre på disse. God lyd, bevares, men etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet et par kandidater til:

- Dynaudio DM 2-7. - Skal lytte på denne i neste uke på soundgarden.
    - Monitor Audio RS(X) 1. -Vet bare at den har fått gode skussmål i div tester.

Noen som har noen synspunkter eller tanker om dette? Har ikke fulgt så godt med på utviklingen de siste årene, så gode tips mottas med takk! :-D

PS: Når det gjelder forsterker har jeg planer om å investere i ny til 4-5 000 om litt. På nåværende tidspunkt tenker jeg mest på H/K 980 og NAD C355.

Harald

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haraldo
    Hei godtfolk!

Da er studietiden omsider over og budsjettet (og samboeren) tillater meg å bytte ut mine "utslitte" NAD C340 og Dynavoice F6.

Jeg er først på jakt etter nye høyttalere. I denne omgang er det ønskelig med en stativhøyttaler med god lyd for alle typer musikk egentlig, unntatt klassisk, jazz og den duren som ikke er så viktig. I tillegg må den være sort og "pen" nok til å få lov til å stå i stuen. Budsjettet er på ca 5 000 kr (eksl. stativ).

Var innom Hifi-klubben og hørte på Dali Lektor 2 og 3, samt B&W Dm 686. Nå var de koblet på en liten kompakt-forsterker, men jeg ble liksom ikke umiddelbart frelst ved å høre på disse. God lyd, bevares, men etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet et par kandidater til:

- Dynaudio DM 2-7. - Skal lytte på denne i neste uke på soundgarden.
    - Monitor Audio RS(X) 1. -Vet bare at den har fått gode skussmål i div tester.

Noen som har noen synspunkter eller tanker om dette? Har ikke fulgt så godt med på utviklingen de siste årene, så gode tips mottas med takk! :-D

PS: Når det gjelder forsterker har jeg planer om å investere i ny til 4-5 000 om litt. På nåværende tidspunkt tenker jeg mest på H/K 980 og NAD C355.

Harald
    Var i samme situasjon som deg for litt siden Hørte alle de samme høyttalerne + enda mer.. DEFINITIVT var det dynaudio dm 2/7 som gikk av med seieren

Du kommer til å glise etter en demo av disse

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk!

Budsjettet er på ca 5 000 kr (eksl. stativ).

Harald
    Hei

Dra tilbake og hør på storebroren til DM686, DM685 En mye bedre høyttaler. Jeg var på HFK for en uka sia og hørte på DM685 på Denon stereoforsterker, og syns det låt helt rått ! Sammenlignet den med CM1 blant annet, og jeg syns ikke CM1 var bedre på noen områder i det hele tatt faktisk. Tror 685 skal låte bra på en NAD C355 også

Årets beste høyttalere - VG Nett
    B&W 685 stereo speaker review Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com
    (Bare litt om høyttaleren, hvis det skulle være interessant)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde ikke inne 685 da jeg var der sist, men kan stikke innom der på nytt. :-P

Mitt inntrykk forrige gang var at 686 var markant i bassen og de lave tonene, mens lektorene var litt lysere og mer fokusert på det øvre nivået.

Skal bli spennende å lytte på DM 2/7

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med brukt?

Du kan jo prøve noen av de eldre stativhøytalerne til Sonus Faber, de bruker å ligge på brukten til rundt 4k. Kanskje du burde se på forsterkere på brukten også.

Bruktprisen bruker å ligge på 60% av nypris for en par år gamle produkter, så da får du mye mer stereo for pengene, som absolutt ikke er å forakte, da det er mye å hente på å gå ifra 10k til 20k i budsjett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Du kan jo prøve noen av de eldre stativhøytalerne til Sonus Faber, de bruker å ligge på brukten til rundt 4k. Kanskje du burde se på forsterkere på brukten også.

Bruktprisen bruker å ligge på 60% av nypris for en par år gamle produkter, så da får du mye mer stereo for pengene, som absolutt ikke er å forakte, da det er mye å hente på å gå ifra 10k til 20k i budsjett.
    Meget godt mulig det. Men da bør man kanskje ha en viss peiling på hva man er på jakt etter. En annen faktor er at det må være i nærheten av Tromsø, da jeg er avhengig av å lytte på ukjente anlegg før eventuelle kjøp. Jeg tar gjerne imot tips på høyttalere man kan være obs på i denne sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom soundgarden i går og lyttet til DM 2/7, og ble (som forventet) mektig imponert. Så da går jeg for disse.

Da gjenstår det bare å velge ny forsterker... På demoen ble det benyttet en H/K 980. Lyden var det ikke noe galt med, men jeg er litt skeptisk til om 980 har kraft nok... selv på høyt volum virket DMène uanstrengte. ¨

Noen som har prøvd disse på NAD?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom soundgarden i går og lyttet til DM 2/7, og ble (som forventet) mektig imponert. Så da går jeg for disse.

Da gjenstår det bare å velge ny forsterker... På demoen ble det benyttet en H/K 980. Lyden var det ikke noe galt med, men jeg er litt skeptisk til om 980 har kraft nok... selv på høyt volum virket DMène uanstrengte. ¨

Noen som har prøvd disse på NAD?
    Jeg vurderte også NAD, men endte opp på en Crown forsterker Snakk med AVshop.. Tror enda de skal ha en Crown XLS 602 igjen som er demobrukt.. Fikk den for 4,2k. Fungerer kjempebra!

Har samme dynamikken på lavt volum som høyt De blir matet hele 600w x2 i 4 ohm nå =)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 20 % (fra 5999 til 4999) i rabatt på et par utstilte DM 2/7 en grei deal? Eller bør man forvente mer avslag på disse, som i følge selger er spilt rundt 30 timer i butikk?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •