H/K hk980+JBL ES100- nok effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K hk980+JBL ES100- nok effekt?

Hei. Jeg lurer på om Harman/Kardon Hk980 integrert stereoforsterker har nok kraft til å drive JBL ES100 i et stereo-system?
    Jeg kommer til å koble til XTZ 99.W10.16 subwoofer til 980'en og JBL'ene.

Forsterkeren har 2x80w i 8ohm, mens høyttalerne har en maksgrense på 250w i 8ohm forsterkerwatt.

Holder dette mål eller bør jeg koble til effektforsterker itillegg, og hvor mange watt i så fall trenger jeg til disse høyttalerne?

Mvh. Sondre. W. Nielsen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500 watt er nok tror jeg. Anbefaler denne: Bryston Limited - Music For A Generation

Nei, det går sikkert fint med HK980.
    Max effekt på høyttalere betyr ingen verdens ting, du kan fint bruke en 500 watt forsterker på en 60 watt høyttaler. Det der betyr noe er hvordan forsterker og høyttalere spiller sammen, og hvordan høyttalerne settes opp i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    500 watt er nok tror jeg. Anbefaler denne: Bryston Limited - Music For A Generation

Nei, det går sikkert fint med HK980.
    Max effekt på høyttalere betyr ingen verdens ting, du kan fint bruke en 500 watt forsterker på en 60 watt høyttaler. Det der betyr noe er hvordan forsterker og høyttalere spiller sammen, og hvordan høyttalerne settes opp i rommet.
    Maks forsterkereffekt på høyttalerne er 250w(125w continious, 500w peak)
    Så anbefalt og maks forsterkereffekt på de er 250, blir ikke 80w da litt lite?

Rommet utstyret skal stå i er på 10kvm(4,5 x 2,20)

Blir utstyret for stort for rommet og dermed ikke får utnyttet høyttalerne maksimalt?

Mvh. Sondre

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hva du skal med subwoofer når disse ht har 4x10" basser?? Dropp den ideen!

HK980 spiller utmerket på es100, har hørt det selv. 80 watt høres ikke mye ut men den gir ut 80 ampere og det er ganske mye. Til sammenlikning; Hegel H1 har 120 watt og gir ut 70 ampere.

Så ikke tenk bare på watt. 980 passer som hånd i hanske til es100. Så du trenger heller ikke noen effektforsterker.

Rommet hørtes litt lite ut men du skal vel ikke bo der hele livet? Men det er jo moro med bass uansett størrelse på rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Jeg skjønner ikke hva du skal med subwoofer når disse ht har 4x10" basser?? Dropp den ideen!

HK980 spiller utmerket på es100, har hørt det selv. 80 watt høres ikke mye ut men den gir ut 80 ampere og det er ganske mye. Til sammenlikning; Hegel H1 har 120 watt og gir ut 70 ampere.

Så ikke tenk bare på watt. 980 passer som hånd i hanske til es100. Så du trenger heller ikke noen effektforsterker.

Rommet hørtes litt lite ut men du skal vel ikke bo der hele livet? Men det er jo moro med bass uansett størrelse på rom.
    kunne ikke sagt det bedre selv! hk980 er en kjempe match til det paret!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sondrewn93
    Maks forsterkereffekt på høyttalerne er 250w(125w continious, 500w peak)
    Så anbefalt og maks forsterkereffekt på de er 250, blir ikke 80w da litt lite?

Rommet utstyret skal stå i er på 10kvm(4,5 x 2,20)

Blir utstyret for stort for rommet og dermed ikke får utnyttet høyttalerne maksimalt?

Mvh. Sondre
    Som jeg sagde, max. effekt på høyttalere betyr ingen verdens ting. Det der betyr noe er hvor lette de er å drive, hvordan de spiller med en gitt forsterker. HK er veldig potente forsterkere.
    Ditt rom er 10 kvm, så de høyttalere blir alt alt for store for det rommet. Velg deg et sett stativ høyttalere istedet, du vil få mye bedre lyd, og bedre bass. Less is more.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

amper

så du sier den forsterkeren leverer mer amper enn det inntaks sikringen på huset leiligheten din er på???

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    så du sier den forsterkeren leverer mer amper enn det inntaks sikringen på huset leiligheten din er på???
    P=U*I
    P er watt, U er volt og I er amper. forsterkern lever ikke ut 230v.

eller kikke litt her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...e-leveres.html

men ja 80A var rimelig mye

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil JBL'ene låte i det rommet i forhold til Jamo S606 som jeg har der nå? (Jamo'ene er koblet til Pioneer VSX-818 med 130w i 6ohm)

Mvh. Sondre

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

amper

Sitat Opprinnelig postet av Andre84
    P=U*I
    P er watt, U er volt og I er amper. forsterkern lever ikke ut 230v.

eller kikke litt her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...e-leveres.html

men ja 80A var rimelig mye

Dersom dine høyttalere har 8 ohms impedanse får vi følgende:
    Vrms = rot( P x R ) = rot(200 x = 40V
    Irms = rot( P / R ) = rot(200 / = 5A

Dersom dine høyttalere har 4 ohms impedanse får vi følgende, og forsterkeren er oppgitt til 200W i 4 ohm:
    Vrms = rot(200 x 4) = 28,28V
    Irms = rot(200 / 4) = 7,07A

Dersom dine høyttalere har 4 ohms impedanse og forsterkeren er oppgitt til 200W i 8 ohm klasse AB eller lignende:
    Vrms er gitt som ved 8 ohm = 40V
    Irms = V / R = 40 / 4 = 10A

dette var på en 200 watts forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men jeg sendte en mail til soundgarden og spurte, og han svarte at HK980 ville klare å drive de til et visst punkt, og så skrev han at jeg må velge enten subwoofer eller effektforsterker på pre-out inngangen på forsterkeren, stemmer dette?

Mvh. Sondre

Newcomer tommyfre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror uten tvil at H/K'n uten problemer kan yte meget godt på JBL ES100.
    Husk at H/K ikke oppgir japanske skrytewatt!

Jeg vil også legge til (etter å ha vurdert denne høyttaleren selv ved flere lytteprøver) at jeg i ett stereo-oppsett ikke ville gått for ES100. den er veldig potent til film, og pop/rock, men er veldig lite oppløst i lyden. Jeg ville heller vurdert en stativhøyttaler i ett så lite rom.. Hva med Dynaudio DM 2/7, og heller kjøpe en sub i tillegg?

Legger også til at den beste komboen med JBL dog er H/K, da disse kommer fra samme selskap

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommyfre
    Jeg tror uten tvil at H/K'n uten problemer kan yte meget godt på JBL ES100.
    Husk at H/K ikke oppgir japanske skrytewatt!

Jeg vil også legge til (etter å ha vurdert denne høyttaleren selv ved flere lytteprøver) at jeg i ett stereo-oppsett ikke ville gått for ES100. den er veldig potent til film, og pop/rock, men er veldig lite oppløst i lyden. Jeg ville heller vurdert en stativhøyttaler i ett så lite rom.. Hva med Dynaudio DM 2/7, og heller kjøpe en sub i tillegg?

Legger også til at den beste komboen med JBL dog er H/K, da disse kommer fra samme selskap
    Takker masse for svar, Tommy!
    Jeg skal stikke innom Soundgarden en dag neste uke for å teste de ut i stereo-oppsett sammen med den HK980.

Jeg har per i dag Jamo S606 gulvhøyttalere som fronter i hjemmekinoen, og dette synes jeg fungerer utmerket sammen med en XTZ W10.99 subwoofer.

Jeg vil holde meg til gulvhøyttalere, men tolker jeg det slik at du anbefaler meg å beholde hjemmekinoen jeg har idag fremfor å velge de JBL'ene?

Jamo S606 kjøres sammen med Pioneer VSX-818(130w i 6ohm i stereo).

Mvh. Sondre

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er planen å gå vekk fra hjemmekino (5.1?), til stereo-oppsett? Siden du har tenkt å kjøpe stereoforsterker..

Jeg mener at JBL ES100 er best egnet til kino og gromlyd derifra, så om du skal gå vekk fra hjemmekino ville jeg valgt noe annet ja, evt beholdt det gamle.
    Hva med B&W 683? De scorer jo meget bra i tester og er gode på oppløst musikk i tillegg Da må du nok legge til en effektforsterker på den gamle forsterkeren (om den har pre-out)

Jeg tenkte også at stativht var uaktuelt, men det var før jeg hørte Dynaudio 2/7 og B&W 685. Ble mektig imponert. En av disse + sub gir bedre lyd enn ES100! (Es100 slår de nok på veeeeldig høyt volum, det skal legges til) Butikksjefen på Soundgarden i Trondheim mente også at ES100 var en treg høyttaler (lite presis bass), og mente heller at ES80 og 90 var bedre valg.

Før jeg babler for mye her, må jo du vurdere selv hva som betyr mest for deg. Hva skal du bruke dem til primært? Rock og Pop? Vil du ha oppløst og detaljer, eller heftig bass? :-D

Men til spørsmålet du startet tråden med så har du jo fått svar JA den kan dra ES100.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er planen å gå vekk fra hjemmekino (5.1?), til stereo-oppsett? Siden du har tenkt å kjøpe stereoforsterker..

Jeg mener at JBL ES100 er best egnet til kino og gromlyd derifra, så om du skal gå vekk fra hjemmekino ville jeg valgt noe annet ja, evt beholdt det gamle.
    Hva med B&W 683? De scorer jo meget bra i tester og er gode på oppløst musikk i tillegg Da må du nok legge til en effektforsterker på den gamle forsterkeren (om den har pre-out)

Jeg tenkte også at stativht var uaktuelt, men det var før jeg hørte Dynaudio 2/7 og B&W 685. Ble mektig imponert. En av disse + sub gir bedre lyd enn ES100! (Es100 slår de nok på veeeeldig høyt volum, det skal legges til) Butikksjefen på Soundgarden i Trondheim mente også at ES100 var en treg høyttaler (lite presis bass), og mente heller at ES80 og 90 var bedre valg.

Før jeg babler for mye her, må jo du vurdere selv hva som betyr mest for deg. Hva skal du bruke dem til primært? Rock og Pop? Vil du ha oppløst og detaljer, eller heftig bass? :-D

Men til spørsmålet du startet tråden med så har du jo fått svar JA den kan dra ES100.
    Jeg hører mest på The Voice, så det går mye i Rnb, Hip Hop, Pop og noe Rock.
    Det jeg har savnet litt på Jamo'ene er det sinnsyke trøkket på spesielt musikk-avspilling og at jeg skjelver litt i kroppen når jeg skrur opp volumet.

Jeg liker heftig bass, men samtidig detaljert og mye diskant i musikken, men jeg tenker at ES100 er en bra høyttaler til dette, siden det ikke er klassisk, jazz osv. av musikksjangere jeg hører på, og den musikken jeg hører på går det mye i bass og mer på et "party"-nivå enn at musikken skal gjengis ned til den minste detalj og instrument.

Mvh. Sondre

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sondrewn93
    Jeg hører mest på The Voice, så det går mye i Rnb, Hip Hop, Pop og noe Rock.
    Det jeg har savnet litt på Jamo'ene er det sinnsyke trøkket på spesielt musikk-avspilling og at jeg skjelver litt i kroppen når jeg skrur opp volumet.

Jeg liker heftig bass, men samtidig detaljert og mye diskant i musikken, men jeg tenker at ES100 er en bra høyttaler til dette, siden det ikke er klassisk, jazz osv. av musikksjangere jeg hører på, og den musikken jeg hører på går det mye i bass og mer på et "party"-nivå enn at musikken skal gjengis ned til den minste detalj og instrument.

Mvh. Sondre
    Du får heftig bass og greit detaljnivå med ES100, ingen tvil om det.
    Es100 gir mye partyfaktor! Men vil du ha den deilige detaljrikdommen i tillegg ville jeg gått for B&W 685 eller Dynaudio dm 2/7 sammen med en god sub.

men for din musikksmak tror jeg du har funnet riktig høyttaler. Men hvorfor ikke kjøre den sammen med en mer allsidig surroundforsterker? Feks H/K avr355? Uansett, det smarteste er å la dine egne ører avgjøre med en lyttetest på butikken

Lykke til

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så lite rom ville jeg ha kjøpt en sub meg high-level inn og highpass ut og et par lettdrevne stativhøyttaleren sammen med HK980'en. Da får du filtrert bort bassen fra høyttalerne noe både forsterker og høyttalere drar nytte av og sub'en tar seg av bassen og går dypere enn ES100'ene noensinne vil klare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får heftig bass og greit detaljnivå med ES100, ingen tvil om det.
    Es100 gir mye partyfaktor! Men vil du ha den deilige detaljrikdommen i tillegg ville jeg gått for B&W 685 eller Dynaudio dm 2/7 sammen med en god sub.

men for din musikksmak tror jeg du har funnet riktig høyttaler. Men hvorfor ikke kjøre den sammen med en mer allsidig surroundforsterker? Feks H/K avr355? Uansett, det smarteste er å la dine egne ører avgjøre med en lyttetest på butikken

Lykke til
    Men hvordan er detaljnivået på ES100 i forhold til Jamo S606?

Det anlegget jeg har nå er 5.1, men jeg ønsker å kun benytte stereo siden jeg 90% av tiden hører på musikk og tv-program.

Jeg tilbud om å lytte på oppsettet hos Soundgarden, så jeg gjør muligens det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    I et så lite rom ville jeg ha kjøpt en sub meg high-level inn og highpass ut og et par lettdrevne stativhøyttaleren sammen med HK980'en. Da får du filtrert bort bassen fra høyttalerne noe både forsterker og høyttalere drar nytte av og sub'en tar seg av bassen og går dypere enn ES100'ene noensinne vil klare.
    Jeg har XTZ 99.W10 som sub fra før av, den har både high-level og highpass.
    Men hva med kombinasjonen JBL ES100 & XTZ 99.W10?

Mvh. Sondre

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja lytte hos Soundgarden bør du gjøre uansett.
    Be dem også sette på Dynaudio 2/7 sammen med en sub etterpå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •