Miniguide: Fjerning av støvflekker på Hitachi PJ-TX-serien

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Fjerning av støvflekker på Hitachi PJ-TX-serien

Dette er en adoptering av denne guiden jeg fant på et utenlandsk forum: Hitachi TX100 dust blob guide - AVForums.com
    Hensikten min med guiden er å vise andre hvordan de selv kan gi prosjektoren sin ny glans, og også å få tilbakemeldinger fra kyndige på området som kan fortelle mer nøyaktig hvordan man burde behandle LCD-panelene. Jeg renset de lett og skånsomt, men følte at jeg gjerne kunne gjort en tøffere jobb for å få de helt blanke. Dette lar jeg stå som et åpent spørsmål.

Guiden forklarer hvordan du skal gå frem for å fjerne støv fra LCD-panelene i din Hitachi PJ-tx100, slik at du blir kvitt "støv-flekker" i bildet ditt. Selv har jeg en Hitachi PJ-TX300, og det viser seg at det var omtrent nøyaktig samme framgangsmåte. Noe som leder meg til å tro at denne guiden vil gjelde for de fleste PJ-TX-prosjektorer.

Jeg hadde selv veldig grove støv-flekker, og hvis du sammenligner dette bildet som ble tatt av rett av lerettet, med det originale bildet som jeg viste, ser du at det er veldig rødt nede i hjørnet, og middels gult/grønt på venstre halvdel.

Dette fikk jeg fjernet, og jeg vil vise deg hvordan. Dette er ikke en spesielt vanskelig jobb, men jeg har selv gått på elektronikk på vgs., og syns derfor demontering og skru-jobber er en vanesak. Det som er viktig for de som ikke er vandt med denne typen arbeid er at du har et rent arbeidsområde (helst så lite støv som mulig), og at du holder orden og system i delene du demonterer. F.eks. brukte jeg 3 eggeglass og et shotteglass for å holde orden i hvilke skruer som kom fra hvilket "lag" i prosjektordemonteringen. Guiden er ikke for inngående, og hvis du føler at jobben er for vanskelig for deg, er den antageligvis det.

Steg 1
    Det du trenger for å gjøre jobben er: Bildr.no.
    Altså, en skrutrekker, en tang for litt småklyping her og der, og en luft på boks/trykkluft som jeg kjøpte fra Binders Netshop : Rens AM trykkluft 400ml

Steg 2
    Det første som må gjøres er å fjerne toppen. Start med å fjerne de 2 skruene på baksiden, i samme "rubrikk" som video/lyd-inngangene. Det jeg gjorde her var bare å fjerne alle skruene på baksiden bortsett fra de til power-supplyet. Resten av skruene til toppen finner du under prosjektoren. Det er 4 lange svarte skruer som sitter "dypt" nede i noen hull, og en lang sølvskru helt ute i kanten av undersiden. Når du har fjernet disse skal du kunne løfte av toppen. Det var litt vrient for meg, og jeg fant ut at siden min prosjektor står høyt under taket så er linsa justert såpass langt ned at den sto og holdt hele toppen fast. Jeg justerte linsa derfor til midten og jekket toppen av. VÆR FORSIKTIG med kontroll-kabelen som går fra kontrollpanelet på toppen av låkket og ned på hovedkortet. Med en gang du har fått jekket opp låkket bakfra, stikk hånda inn og kobl den fra på hovedkortet.
    Bildr.no

Steg 3
    Bildr.no
    Nå ser du rett ned i prosjektoren, og du må nå fjerne hovedkortet. Dette er for det første festet til andre komponenter igjennom små kabler, disse har jeg merket med rød på bildet og må draes ut først. Deretter må du koble ut de 3 brune reimene som stikker opp på midten av hovedkortet. Disse er merket med blå på bildet mitt. Måten du fjrener disse på er å se på de hvite firkantene de er festet inn i. Hvis du ser på sidene av de er det en bevegelig del på hver side av de, bare dytt disse(totalt 6) forover med tommel-neglen din, også løsner de brune reimene.
    Så skrur du løs de 4 skruene som holder hovedkortet på plass, disse er merket med grønn på bildet mitt. Hvis du føler at hovedkortet fortsatt sitter fast, sjekk at ingen av skruene på baksiden ved tilkoblingspanelet fortsatt er der, disse har jeg ikke avbildet noe sted.

Steg 4
    Bildr.no
    Fjern så det tynne plast-låkket som beskytter linsene og optikken. Denne er festet med 4 "clips", som er merket med grønn på bildet mitt. Måten jeg fjernet disse på var å bruke leathermanens klype og bare dra de opp, de består av 2 deler, husk begge!

Steg 5
    Bildr.no
    Du ser nå hele optikken, og du må skru løs 4 (eller var det 5?) skruer for å få denne ut. På bildet mitt har jeg merket de 5 skruehullene jeg løsnet for å få den ut. Desverre tok jeg ikke bilde før jeg skrudde løs optikken, men de to vanskeligste skruene å finne sitter nede i dype sjakter på "toppen" av optikken. Husk også bære-bøyla som henger over linse-halsen helt foran.
    De blå pilene viser hvor jeg sprayet, dette er de 3 LCD-panelene som sitter på den (nå) løse optikken, og nå de 3 fargede skjermene inne i prosjektorkroppen. Vær forsiktig med luft på boks, da den ofte kondenserer når man sprayer for lenge om gangen, og da får man frost/vann som fester seg på panelene. Jeg tørket også litt med papir inne i prosjektoren, og håper ikke dette gjorde for mye skade.

Steg 6
    Gratulerer, nå må du bare koble alt sammen igjen før det kommer nytt støv inn. Husk å koble alt til slik det var, og ikke bli for frustert av topplåkkets uendelige vranghet

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak! Sikkert kjempenyttig for de som sliter med støv i sin PJ.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en guide for å løse dette problemet?

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Har du en guide for å løse dette problemet?
    LOOOOOOOOOL !! Åssen i svarte klarte du det?? Glemt å slå den av eller?? Virket ikke auto shut down funksjonen?

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Akeee!
    Jeg har jo også litt støv på mine LCD panel, men har ikke tatt sjansen på og åpne prosjektoren så lenge den var under garanti/reklamasjon.
    Nå er reklamasjonstiden ute og med denne guiden så blir alt så mye lettere/tryggere.
    Så du noen umiddelbar forbedring etter "vasken"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Så du noen umiddelbar forbedring etter "vasken"?
    Om jeg gjorde! Jeg og rom-kameraten min kjørte opp et helt hvitt bilde på prosjektoren, og da ville vi vanligvis sett en stor rød flekk nede i høyre (slik som på det første bildet jeg linker til i guiden), + en herlig spygrønn/gul mix på vesntre halvdel. Nå ser jeg ingenting.. bare hvitt.

Tror kanskje jeg hadde ekstreme 'bust bolbs' da, de jeg har lest om hos andre har blitt sagt å være på størrelse med en knyttet neve og lignende. Så her var forskjellen enorm. Hvis du kan se forstyrrelse i bildet vil det nok gå bort, og i forhold til den lave risken vil jeg si det er vel verdt det. Men såklart, det er nok en risk, hadde vært tragisk å gå fra støv-prosjektor til ingen prosjektor.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med litt støv selv, men det er inne i linsen. Strømforsyning røk i sommer så jeg sendte den inn til Komplett, fikk den tilbake fungerende men da var det mye mer støv inne i den.

Det tok over en måned, så har ikke orket å sende den inn på nytt. Er dette noe som er lett å fikse selv?

Bilde med og uten blitz: http://img.photobucket.com/albums/v7...20mitt/stv.jpg

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en en missfarget stripe oppe og nede, å lurer på om dette er støv? Helt nede på bildet er det ca 5cm bredt blå skjær, som går fra den ene siden til den andre, og oppe er det ca 5cm bredt gul skjær, som går fra den ene siden til den andre

Støv? Hdmi kabel? eller feil innstillig på projektor?

Dette irriterer meg grenseløst, å blir ganske happy om jeg får fikset dette.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være pæra? den er ikke gått mer en 256timer?!
    Kan timeren være nullstillt? Kan den ha gått mer en det som står i menyen? (kjøpte den brukt)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. da har jeg testet med annen kilde og kabel, samme problem.
    Så da ligger feilen i projektoren.
    Fikk gjort som denne guiden her med å ta den fra hverandre og fjerne støv. men fortsatt samme problem.
    Hva kan det være?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene fungerer ikke lengere...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få oppdatert denne posten med bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Super guide!

Hei sann! Først til dere som savner bilder i guiden. Klikk dere inn på linken øverst i teksten. Da kommer dere til en tilsvarende guide med engelsk språk, men MED bilder. Hvis du bruker disse guidene sammen får du både norsk språk og bilder.

Det jeg egentlig ville, var å rose denne guiden opp i sky! Hadde aldri turt gjennomføre såpass heavy inngrep selv, uten rettledning. Men dette gikk som en lek når noen har gjort "nybrottsarbeidet". Resultatet ble også helt topp!
    Det spøres også om man kun kan bruke luft. Min kanon var blitt såpass forurenset over lang tid, at jeg pusset lcd-paneler og glassplater lett med en microfiber-klut. Det gikk helt fint. fra å være jevnt grå, ble alt skinnende blankt.
    1000-takk!:-D :-D :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •