Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 233
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon

Denne korte guiden tar for seg konfigurasjon av FFDshow med Avisynth for en mer HD lignende bildekvalitet ved DVD-avspilling

Dette har vist seg å fungere svært bra på min LG LCD tv i 720P oppløsning.

Dette er testet på min HTPC med følgende spesifikasjoner:
    AMD FX-60 dual core
    ATI X1900XT
    Asus A8N32-SLI Deluxe
    2GB Kingston 2-3-2-6-1T
    2x74GB Raptor 10K disker i RAID0

Forutsetninger:
    1. Det trengs en dual core CPU for å kunne kjøre dette glatt
    2. Guiden er ment for folk som allerede har et HTPC oppsett og vil forbedre dette. Guiden tar derfor ikke for seg et generelt HTPC oppsett utenom FFdshow. Media Portal og Purevideo/Cyberlink anbefales brukt av meg, men dette er alt.

Guiden er ment som en kort og enkel sammenfatning av følgende guide på AVSforum.com:

FFdshow Walkthrough: Basic, Intermediate, Advanced Configurations. - AVS Forum

Det vil derfor ikke tas noen dyptgående beskrivelser av hva som faktisk skjer. De som er interessert i dette bes lese tråden på AVSforum.com

Jeg vil på ingen måte ta credit for dette selv. Dette er fullt og helt avsforum brukernes produkt. Men jeg har likevel tillatt meg å endre et par ting. Det hender det kommer nye oppsett på avsforum, og jeg tester som regel disse, men vil ikke oppdatere med mindre jeg mener det faktisk er snakk om en forbedring. Det vil si at det ikke nødvendigvis er siste versjon som ligger her.

Med dette på plass kan vi begynne!

Alle filer nedenfor må lastes ned
    ftp://ftp.marsboer.net/

Fremgangsmåte

1. Installer FFdshow og Avisynth

2. Kopier deretter filene i "plugin 1.zip" og "plugin 2.zip" til \program files\avisynth\plugins mappen.
    Når det gjelder removegrain bruker du den versjonen som passer til din CPU. Dvs om du har støtte for SSE2 eller SSE3. Alle filene skal ligge på rot-nivå i plugin folderen. Dvs at det ikke skal være noen mapper i plugin mappen.

3. Overskriv "avisynth.dll" i \windows\system32 mappen med "avisynth.dll" filen som ligger i "plugin 3.zip"

4. Konfigurer ffdshow i henhold til disse bildene

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-codecs-jpg

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-blur-nr-jpg

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-avisynth-jpg

Avisynthscriptet består av følgende tekst:
    SetMemoryMax(1024)
    SetMemoryMax(1024)
    dull = ColorMatrix(Mode="Rec.601->Rec.709",scaling=2,threads=2)
    sharp = dull.MT("SeeSaw(NRlimit=0, NRlimit2=5, Sstr=1.20, Szp=1, Slimit=50, Sdamplo=6, Spower=0, bias=0, sootheT=0, SdampHi=52)",3)
    Soothe(sharp, dull, 5)

NB: Bruk 220 i stedet for 1024 dersom du har bare 1GB ram på HTPC'en

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-resize-aspect-jpg

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-resize-aspect-settings-jpg
    Oppdatering: Sett Luma Sharpen til 1.00 i stedet. Jeg får dessverre ikke oppdatert bildene pga en limit administrator har satt.

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-queue-misc-jpg

Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon-output-jpg

Det var faktisk det!

Nå er det bare å konfigurere sitt fritt valgte avspillerprogram til å bruke ffdshow. Personlig bruker jeg MediaPortal med ffdshow valgt som postprosessor under DVD innstillinger. I tillegg benytter jeg Cyberlink som dvd dekoder siden dette fungerte bedre med mitt ATI kort.

PureVideo brukere gjør følgende inne på PureVideo Video Decoder:
    (Denne kan f.eks nås dersom man spiller av en DVD. Da vil man få opp et ikon nede ved klokken dersom man har PureVideo installert. Dobbeltklikk på dette)

Under video arkfanen:
    Display Type: Content Default
    Hardware Acceleration: haket av (på)
    De-interlace control: Automatic
    De-interlace mode: Best available
    Prefer VMR9

Purevideo eller Cyberlink (medfølger dersom man installerer PowerDVD) anbefales fremfor Dscaler eller Media Player Classics DVD dekoder pga enkelte ytelsesproblemer hos de andre. Hos meg hakker det forferdelig i Media Player Classic, mens det går smooth i Media Portal.

Det var det!
    Nå kan du se resultatet med din favoritt DVD. Jo bedre bilde det er på DVD platen i utgangspunktet, jo bedre blir bildet. Jeg anbefaler f.eks rakett scenen på DVE. Når du ser før og etter versjonen her vil du omtrent få hakeslepp. Nærmere HD på DVD kommer man ikke. I hvertfall ikke på mitt system.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å bruke disse innstillingene, men fortsatt benytte windows mediacenter som skall og avspilling?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får linket ffdshow til media center på et vis så går det an. Den baserer seg vel på Windows Media Player?

Jeg har aldri brukt WMC selv, så dette er det nok andre som kan svare bedre på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt poenget med Removegrain, når jeg skal kopiere de to filene fra 0.9 versjonen for deretter å overskrive med 1.0 versjonene. Har jeg misforstått ?

Og på resize, så står det i linken din at den skal settes til 1024x768. Da er vel multipliserering slått av ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har aldri prøvd ffdshow før, men jeg har fulgt guiden din til punkt og prikke. Etter mye om og men og dobbeltsjekking finner jeg ikke ut hva jeg har gjort galt.

Da jeg prøver å kjøre ffdshow i theatertek, får jeg denne feilmeldingen på OSD:
    Removegrain: invalid mode 19
    (,line 106)
    (ffdshow_filter_avisynth_script, line3)

Bildet er helt vrengt.
    Noen som har peiling?

Jeg kjører Theatertek 2.4, ffdshow 20070209 og avisynth 2.5.
    Amd Athlon 64 x2 4200 +
    Xfx geforce 7800gt
    Benq Pe5120 stilt inn på 1280x720.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fayed
    Jeg skjønner ikke helt poenget med Removegrain, når jeg skal kopiere de to filene fra 0.9 versjonen for deretter å overskrive med 1.0 versjonene. Har jeg misforstått ?

Og på resize, så står det i linken din at den skal settes til 1024x768. Da er vel multipliserering slått av ?
    Hei, jeg har bare tatt det fra AVSforum.com, men jeg ser nå at det ikke er helt dette som skal gjøres. Jeg har nå oppdatert teksten med egne bilder. Jeg skjønner heller ikke poenget med removegrain 0.9, men det sto presisert på avsforum at man skulle overskrive denne. Jeg har nå fjernet 0.9 delen siden jeg ikke kan se poenget jeg heller.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrZepLed
    Hei!
    Har aldri prøvd ffdshow før, men jeg har fulgt guiden din til punkt og prikke. Etter mye om og men og dobbeltsjekking finner jeg ikke ut hva jeg har gjort galt.

Da jeg prøver å kjøre ffdshow i theatertek, får jeg denne feilmeldingen på OSD:
    Removegrain: invalid mode 19
    (,line 106)
    (ffdshow_filter_avisynth_script, line3)

Bildet er helt vrengt.
    Noen som har peiling?

Jeg kjører Theatertek 2.4, ffdshow 20070209 og avisynth 2.5.
    Amd Athlon 64 x2 4200 +
    Xfx geforce 7800gt
    Benq Pe5120 stilt inn på 1280x720.
    Det feilmeldingen sier er at du har skrevet et eller annet feil i avisynth scriptet ditt på linje 3, en linje som i utgangspunktet skal være blank. Du må dermed gå inn å sjekke at du har skrevet alt korrekt under avisynth under ffdshow

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke disse da jeg har pakket ut:
    "Masktools v2.0a30.zip
    Masktools v2.0a30
    Legg kun mt_masktools.dll og LimitedSharpenFaster.avsi i avisynth\plugin folderen"

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Finner ikke disse da jeg har pakket ut:
    "Masktools v2.0a30.zip
    Masktools v2.0a30
    Legg kun mt_masktools.dll og LimitedSharpenFaster.avsi i avisynth\plugin folderen"
    De er der. Har du skrudd på visning av systemfiler i utforskeren?

mt_masktools.dll ligger på rotnivå i mappen, LimitedSharpenFaster.avsi ligger i masktools mappen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det feilmeldingen sier er at du har skrevet et eller annet feil i avisynth scriptet ditt på linje 3, en linje som i utgangspunktet skal være blank. Du må dermed gå inn å sjekke at du har skrevet alt korrekt under avisynth under ffdshow
    Nope, det er ikke problemet. Jeg kopierte teksten fra guiden din (det du har skrevet,ikke fra skjermbildene.) og linje 3 er blank.
    Hva annet kan det være da? Har prøvd så og si alt, men det betyr jo som oftest at det bare er en ørliten lur ting jeg har glemt av.
    Et par andre spørsmål:
    Sse3 av Removegrain... kan den kun brukes til Intel core 2 duo, eller også Amd x2? Kjørte Cpuz på systemet mitt og det ser ut til at prossessoren takler sse3.
    I ffdshow er det to valg til instillinger av video decoder. VFW configuration og Video decoder configuration. Skal en bare bruke en av disse, eller må begge være innstilt på det samme?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et annet oppsett jeg synes er bedre. Med dette oppsettet så hakker lyden dersom jeg oppskalerer til 2400-2400. Må sette oppskalering mye ned for at det skal gå jevnt. Har en intel dual core på 3.2ghz

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    De er der. Har du skrudd på visning av systemfiler i utforskeren?

mt_masktools.dll ligger på rotnivå i mappen, LimitedSharpenFaster.avsi ligger i masktools mappen.
    Søkte gjennom mappene uten at det dukket opp noe.. Fant masktools.dll men ikke mt versjonen. Får prøve igjen da.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Jeg bruker et annet oppsett jeg synes er bedre. Med dette oppsettet så hakker lyden dersom jeg oppskalerer til 2400-2400. Må sette oppskalering mye ned for at det skal gå jevnt. Har en intel dual core på 3.2ghz
    Det er ikke så mye vits i å oppskalere til 2400-2400. Oppskalering til x2 holder i massevis og er også enklere å dra enn oppskalering til en spesiell oppløsning. På min AMD 64 FX-60 dual core går det helt smooth. Men du er svært avhengig av avspillerprogrammet også. Med media player classic hakker det fælt med identiske innstillinger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Søkte gjennom mappene uten at det dukket opp noe.. Fant masktools.dll men ikke mt versjonen. Får prøve igjen da.
    Da har du ikke lasted ned masktools v2 enda. Det er i den versjonen at mt versjonen og limitedgrain ligger. Dersom du fant bare masktools så leter du i mappen til den første masktools versjonen...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, det er ikke problemet. Jeg kopierte teksten fra guiden din (det du har skrevet,ikke fra skjermbildene.) og linje 3 er blank.
    Hva annet kan det være da? Har prøvd så og si alt, men det betyr jo som oftest at det bare er en ørliten lur ting jeg har glemt av.
    Et par andre spørsmål:
    Sse3 av Removegrain... kan den kun brukes til Intel core 2 duo, eller også Amd x2? Kjørte Cpuz på systemet mitt og det ser ut til at prossessoren takler sse3.
    I ffdshow er det to valg til instillinger av video decoder. VFW configuration og Video decoder configuration. Skal en bare bruke en av disse, eller må begge være innstilt på det samme?
    Hvis det står at CPU'en din støtter SSE3 kan du bruke det. Du trenger kun å endre på Video decoder configurasjonen

Jeg vil tro du har glemt å legge inn en fil i plugin folderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løste problemet.
    Av en eller annen grunn hadde jeg lastet ned en for gammel versjon av removegrain.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Det løser seg med litt tålmodighet

Hva synes du om bildekvaliteten?

Merket du noe forskjell i forhold til ingen prosessering?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, bildekvaliteten ble bedre den... Men bildet småhakker kontinuerlig. Kan ikke skjønne det. Skulle tro jeg har nok ram, (2gb) stor nok prosessor (AMD Athlon 64 X2 4200+) og bra nok skjermkort (nvidia 7800gt). Eller holder ikke det? Ser ut som om det er prosessoren som sliter egentlig. Skal prøve å bruke removegrain sse2 i stedet for sse3 nå.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, bildekvaliteten ble bedre den... Men bildet småhakker kontinuerlig. Kan ikke skjønne det. Skulle tro jeg har nok ram, (2gb) stor nok prosessor (AMD Athlon 64 X2 4200+) og bra nok skjermkort (nvidia 7800gt). Eller holder ikke det? Ser ut som om det er prosessoren som sliter egentlig. Skal prøve å bruke removegrain sse2 i stedet for sse3 nå.
    Jeg bruker fx-60 med 1gb ram og integrert nvidia skjermkort....

det er ikke noe hakking her. Men som sagt, det hakker med MPC som avspiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at ffdshow ikke liker AMD prossesorer. Selv med Hw-aksellerasjon på, jobber prossesoren opp i mot 80 %.
    Hjernen min jobber på 180% og koker over av irritasjon snart. :evil:

Edit: ikke på deg altså, marsboer, men på pc'n min.

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •