Miniguide: FFDshow + avisynth HTPC konfigurasjon - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 233
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ikke prøvd zoomplayer, så denne kan jeg ikke uttale meg om.

Grunnen til jeg har valt Theatertek som avspiller er da denne kan integreres i MCE, og jeg får da brukt ffdshow selv om jeg bruker MCE.

Er kun DVD jeg bruker den på, da dette er de eneste filene jeg har lagt inn i MCE. Til vanlig avi og andre videofiler bruker jeg mediaplayer classic. Theatertek koster litt, men du kan jo laste ned en prøveversjon og se om du liker den.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er årsaken til at du benytter MPC til andre filer og ikke det samme programmet som til DVD?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Har installert Media Player Classic. Men det ser ut til at jeg ikke har rå nok pc for å kjøre hele sulamiten. Med alt på som beskrevet i guiden får jeg bare ca 10-15 fps...
    Jeg har:
    AMD Opteron 144 (1800MHz, en prossessor)
    nVidia 6800XT
    1GB Ram
    MS MCE 2005 Rollup 2
    Media Player Classic

Hva er det beste jeg kan gjøre utav dette?
    Kan la være å oppskalere i hele tatt. Eller droppe AVISynth helt. Begge deler øker framerate betraktelig...
    Ellers noe i settingen på AVISynth som bør endres etter mitt system???
    Takknemlig for tips her! Det er vel rett og slett prosessorkraft det skorter på... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusser litt.....

Ser ikke den helt store forskjellen med avisynth og purevideo i TT. Men stusser på om ffdshow er riktig implementert, fordi når jeg bruker flip video så skjer det ikke noe. Et sikkert tegn på at ffdshow ikke er aktivert - jeg lurer nå....

Noe tips?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke ffdashow til å slå inn på dvd og avi filer, bare på mkv filer og disse har oppløsning over 1200x700 og da er du jo helt unødvendig at den slår inn... :S

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags avspillerprogram benytter du da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå prøvd å kjøre ffdshow med Media Player Classic. Det ser ut som ffdshow filterne virker i MPC, da jeg kan flippe video, få OSD på skjermen og ser også at prosessoren jobber som bare det. Problemet, om en kan kalle det for det, er at jeg egentlig ikke synes videokvaliteten ble så mye bedre. Har prøvd litt forskjellige filmer, bl.a. DVE og rakkettscenen der.
    Sammenligner med og uten filtrering, og det er ikke mye forskjell synes jeg.
    Har prøvd å kjøre både med avisynth oppsettet beskrevet i denne tråden, og med ffdshow oppsettet beskrevet i hardware.no sin HTPC guide
    Avisynth krever for mye av prosessoren min, men hardware.no sitt oppsett går greit. Uansett får jeg med begge deler sett om bildekvaliteten bedres. Sammenligner også med WMP og synes også denne gir noe av den samme bildekvaliteten.
    Vet ikke om det er noe jeg gjør feil, eller om bildekvaliteten bare skal bli marginalt bedre?
    Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva slags avspillerprogram benytter du da?
    Har prøvd med mediaplayer classic, mediaportal og powerdvd

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johanhs
    Jeg har nå prøvd å kjøre ffdshow med Media Player Classic. Det ser ut som ffdshow filterne virker i MPC, da jeg kan flippe video, få OSD på skjermen og ser også at prosessoren jobber som bare det. Problemet, om en kan kalle det for det, er at jeg egentlig ikke synes videokvaliteten ble så mye bedre. Har prøvd litt forskjellige filmer, bl.a. DVE og rakkettscenen der.
    Sammenligner med og uten filtrering, og det er ikke mye forskjell synes jeg.
    Har prøvd å kjøre både med avisynth oppsettet beskrevet i denne tråden, og med ffdshow oppsettet beskrevet i hardware.no sin HTPC guide
    Avisynth krever for mye av prosessoren min, men hardware.no sitt oppsett går greit. Uansett får jeg med begge deler sett om bildekvaliteten bedres. Sammenligner også med WMP og synes også denne gir noe av den samme bildekvaliteten.
    Vet ikke om det er noe jeg gjør feil, eller om bildekvaliteten bare skal bli marginalt bedre?
    Noen tips?
    Det er snakk om svært merkbare endringer.
    Når ting er gjort riktig er det som om det løftes vekk en ufokusert linse. Fargene blir bedre, og alt ser mye mer detaljert ut.

Imidlertid er det vanskelig å se disse forskjellene på en dataskjerm.. Men har du en HD flatskjerm tv med litt størrelse eller projektor, så er det snakk om dag og natt med og uten prosessering..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om svært merkbare endringer.
    Når ting er gjort riktig er det som om det løftes vekk en ufokusert linse. Fargene blir bedre, og alt ser mye mer detaljert ut.

Imidlertid er det vanskelig å se disse forskjellene på en dataskjerm.. Men har du en HD flatskjerm tv med litt størrelse eller projektor, så er det snakk om dag og natt med og uten prosessering..
    Jeg har en 42" Philips LCD tv med DVI overføring av bildet. Jeg vet oppstillinga er i stand til å vise virkelig bra video, da jeg har prøvd med hd film.
    Jeg har også prøvd å la ffdshow kun prosessere høyre del av bildet, men kan ikke se den store forskjellen da heller...
    Kanskje noe er galt med oppsettet. Kunne jo prøvd meg med theatertek eller zoomplayer og sett om det blir bedre da...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være en sjokkerende forskjell, så her er det noe muffens...

Får du kjørt 1:1 pixelmapping på TV'en, eller må du ta til takke med en ikke-native oppløsning?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være en sjokkerende forskjell, så her er det noe muffens...

Får du kjørt 1:1 pixelmapping på TV'en, eller må du ta til takke med en ikke-native oppløsning?
    Jeg tror desverre ikke den kan vise 1:1 pixelmapping. Det er vel stort sett bare LG som kan det??
    Jeg har brukt testmønstrene som finnes her til å teste med. På min skjerm er det faktisk 1024x576 som gir best bilde utifra det jeg kan se på testmønstrene og det jeg føler er best rent subjektiv. Det er denne oppløsningen jeg har testet med. Har sett på noen screenshots som er tatt med og uten ffdshow, og jeg ser lett forskjellen selv om den er liten. Menden blir visst mye mer fremtredene med video enn på stillbilder ettersom jeg har forstått. Så jeg må jo nesten konkludere med at det er noe med mitt oppsett som ikke virker helt som det skal..... ops:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke får kjørt 1:1 pixelmapping vil bildet ditt i utganspunktet være ganske uskarpt i forhold til et 1:1 bilde. Dette kan være noe av årsaken til at du sliter med å se forskjellen.

Hos meg, med LG tv og 1:1 pixelmapping over HDMI, er bildet sylskarpt, noe som gjør at til og med små forskjeller i bildematerialet vil synes veldig godt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke får kjørt 1:1 pixelmapping vil bildet ditt i utganspunktet være ganske uskarpt i forhold til et 1:1 bilde. Dette kan være noe av årsaken til at du sliter med å se forskjellen.

Hos meg, med LG tv og 1:1 pixelmapping over HDMI, er bildet sylskarpt, noe som gjør at til og med små forskjeller i bildematerialet vil synes veldig godt.
    Det er jo litt dumt at jeg ikke får kjørt 1:1 pixelmapping, men jeg tror nok ikke det er det som er problemet. Fordelen med 1:1 pixelmapping er først og fremst skarphet under normal "desktop arbeid". Altså grafisk bildebehandling, nettbrowsing, o.s.v.

En typisk native skjermstørrelse er typisk ikke en heltallskalering fra dvd oppløsning. Altså: DVD har 720x576. Minste heltallskalering blir da: 1440x1152. Hvis ikke dette er native oppløsning til skjermen, vil en ha en "ikke 1:1 skalering" i enten ffdshow eller i tven. Eller i begge to. Så man får så vidt meg bekjent ikke utnyttet 1:1 pixelmapping på film uansett.
    Jeg er også istand til å se forskjell på test screenshots på tven like godt som jeg gjør på laptopen min. Laptopen har per definisjon 1:1 pixelmapping når en kjører i native oppløsning. Med HD film på tven ser jeg også klar forskjell fra DVD.

Så hvis ffdshow skal forbedre kvaliteten så mye som det sies så er det nok noe med filteroppsettet mitt som er galt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er ikke at bildematerialet må skaleres ned uansett, men at du får ferre piksler med mindre skarphet. Dette synes svært godt på statiske bilder som du sier, men er også godt synlig på film, selv om det ikke vil være like "plagsomt" der.

Men likevel burde du fått mer forbedring ja, selv om jeg ikke har forsøkt på min tv uten 1:1 pixelmapping.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg opplevde en drastisk kvalitetshevning med innstallering av ffdshow. Men det jeg stusser litt over er at tekst (ikke undertekster) har en tendens til å bli litt "ulne". Er det noe som kan gjøres for å korrigere dette ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johanhs
    ...........Så hvis ffdshow skal forbedre kvaliteten så mye som det sies så er det nok noe med filteroppsettet mitt som er galt.
    Dersom du kan køyre MPC i vindu kan du jonglere med ffdshow-oppsettet i sanntid. På denne måten er det lettare å sjå forskjell på innstillingane.

Når eg køyrer Mediaportal i vindu, og altså ikkje har 1:1 pixelmaping, ser eg fortsatt like bra resultat som i fullskjerm, så du burde og få bra resultat.

--------------
    Leon

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Dersom du kan køyre MPC i vindu kan du jonglere med ffdshow-oppsettet i sanntid. På denne måten er det lettare å sjå forskjell på innstillingane.
    Ja, har prøvd det. Men jeg må si jeg ikke klarer å se noe forskjell jeg. Merkelig greier egentlig. ffdshow flipper bildet opp ned om jeg velger det, og jeg ser jo at prosessoren jobber livet av seg. Men synes ikke bildet blir særlig bedre med ffdshow enn uten. Prøver også med å bare la høyre del av bildet bli filtrert, men kan ikke se forskjell på bildehalvdelene. Kanskje en kan stille filtreringa altfor kraftig for å se om det i hele tatt går ann å merke at filtrene er i bruk...?

Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Når eg køyrer Mediaportal i vindu, og altså ikkje har 1:1 pixelmaping, ser eg fortsatt like bra resultat som i fullskjerm, så du burde og få bra resultat
    Ja, ikke sannt..! Så jeg tror nok jeg burde klare å se forskjell om filtrene var i bruk på den måten de er tiltenkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baard
    Stusser litt.....
    Ser ikke den helt store forskjellen med avisynth og purevideo i TT. Men stusser på om ffdshow er riktig implementert, fordi når jeg bruker flip video så skjer det ikke noe. Et sikkert tegn på at ffdshow ikke er aktivert - jeg lurer nå....
    Noe tips?
    Mvh
    Vil bare si fra at nå har jeg fått oppsettet til å fungere. Vet ikke hva som gjorde utslaget, men nå er ffdshow med avisynth integrert i TT og det går greit. For DVD gav det helt klart noen knepp opp på skalaen for skarpere bilde og mer smell i fargene.

PJ: BG 1208s HTPC: Dual Core osv....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å høre at det er flere her som begynner å få det til

For dere som ikke har fått det i boks enda, så er det verdt strevet!

Og det beste av alt: Det er helt gratis, dersom du har en grei HTPC fra før

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •