Det blir en FLAT Jul i år!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det blir en FLAT Jul i år!

Det blir en FLAT jul i år!
    Tenk på dette før du slår til.
    Salget av flat-tv`er har nærmest eksplodert i 2006,
    og mange har flat-tv høyest på ønskelisten sin til jul.
    Men før du begir deg ut på shopping bør du kanskje tenke over en ting eller to.
    Her har vi satt sammen det viktigste.

Det kan være en god idè og forberede seg litt innen du begir deg ut i den travle og trange julehandelen. En prissammenligning på nettet gir deg en bra oppfatning om dagens prisforskjeller. Dessuten finnes det en del tekniske begrep som det kan være greit å få med seg.
    Her det noe av det viktigste en bør tenke på:

Hvilken skjermstørrelse passer meg?
    Tv`ens størrelse er avgjørende for den totale filmopplevelsen.
    Husk at kombinasjonen av skjerm og kort sitteavstand stiller høye krav til på bildesignalene. Still deg på den avstanden fra skjermen som det du har hjemme for å bedømme bildet. Kan du se bildepunktene bildene er bygd opp av, så er skjermen for stor i forhold til din avstand til tv`en. Om du har vanskeligheter med å se detaljer i bildet så er skjermen for liten.

LCD eller Plasma – hvem skal jeg velge?
    En LCD-tv har en tynn film av flytende krystaller mellom to glassplater hvor krystallen kan vris på og slik slippe igjennom ulike mengder lys fra lyskilden bak panelet. Hvert bildepunkt, eller pixel, deles opp i tre komponenter med hjelp av et rødt, grønt og blått filter, så ved å variere fargenes lysstyrker så kan en bestemt farge gjengis. Men en krystall klarer ikke blokkere lys, noe som kan gi en negativ bi-effekt på sort. Men LCD-teknikken utvikles stadig. Så i skrivende stund så har en nylig LCD-tv blitt sluppet på markedet, som i steden for konstant lys på bakpanelet, benytter individuelle lysdioder for hver enkelt pixel. Dem slukkes og tennes hver for seg, og i den forstand blir sortnivået i bildet godt forbedret.

Fordeler LCD
    + Ingen risiko for permanente innbrenninger
    + Høy oppløsning til en rimelig pris
    + Enkelt å koble til PC

Bakdeler LCD
    ÷ Dårligere sortnivå
    ÷ Etterslepninger i bildet

En plasma-tv også kalt PDP, er oppdelt i et stort antall kapsler som er fylt med gass. Kapslenes sider er dekte av rød, grønn eller blå fosfor. Hver pixel består av tre kapsler, en for hver RGB-farge. Når en elektrisk strøm sendes gjennom kapslene gir gassen ifra seg ultrafiolett lys som i sin tur belyser fosforskiktet. Slik at alle de tre fargene kan variere i styrke, slik at en pixel kan gjengi riktig farge.

Fordeler Plasma
    + Bra farger og godt sortnivå
    + Har ikke behov for bakgrunnsbelysning eller lamper
    + Lang levetid

Bakdeler Plasma
    ÷ En viss risiko for permanent innbrenning

Hvor sort er det sorte?
    Kontrastforholdet angir forholdet mellom det lyseste hvite og det mørkeste svarte en skjerm kan vise. (Noen har kanskje hørt begrepet: ”Hvitere enn hvitt og sortere enn sort”)
    Til og med små forandringer i hvor mørkt svart kan vises resulterer i veldig store forandringer i kontrastforholdet. Om f.eks. to skjermer får verdien 2000 for det hviteste hvite og verdiene for det sorteste sort er 0,5 og 0,2 så blir kontrastforholdet for disse skjermene henholdsvis 4000:1 og 10000:1. Forskjellen virker veldig stor men kan være vanskelig å oppdage i virkeligheten. Det er derfor bedre å konsentrere seg på hvor mørkt bildet oppleves når den er som mørkest. Tenk på forskjeller i det sortnivået blir mer tydeligere i et rom med dempet belysning.

Er det flyt i bildet?
    Krev å få se tv`en med masse bevegelser! Dårlig bildehåndtering kan resultere i at bildet blir fordreid og ser ut som det hakker seg fram, spesielt med panoreringer (tenk deg en fotballkamp). For LCD-tv kan også lang responstid, altså hvor langt det er mellom hver gang en pixel oppdateres, gi opphav til etterslep i bildet. Hver pixel består i sin tur av tre farger og hver fargekanal har egen responstid. Best resultat gir ofte den tv som har samme responstid på alle de tre fargekanalene, selv om en annen tv kan virke raskere om man sammenligner tall i den tekniske beskrivelsen.

Hvor naturlig gjengis fargene?
    Kontroller hvor naturlig hudfarger gjengis, både i lyse og mørke scener. Overdrevet sterke farger kan virke imponerende for en liten stund, men slitsomt i lengden. Det er derfor viktig at skjermen kan gjengi fargene så naturlig som mulig.

Hvilke tilkoblingsmuligheter finnes?
    Sitt gjerne ned en stund, og lag deg ei liste over hvilket utstyr du sitter med i dag og hvilket utstyr du kommer til å anskaffe deg i tiden framover. Hva vil du koble til din tv, har den tv`en du er ute de tilkoblingene og antallet som kreves?

Hvordan skiller vi mellom Full HD og HD Ready?
    HD Ready er en standardmerking som kommet på markedet for å vise at tv`en oppfyller de minimumskrav for å kunne spille av HDTV, om enn noe nedskalert. Kravet er en oppløsning på minst 720 linjer i formatet 16:9.
    Full HD er en benevning på de tv`er som har en oppløsning på minst 1920 x 1080 pixler. Disse kan da i sin helhet vise HDTV – 1080p.

Er gode innebygde høyttalere en selvfølge?
    Det virker som om produsentene forventer at nesten alle sluttbrukere har separate lydanlegg for gjengivelse av flerkanalslyd. De innebygde lydfunksjonene med tilhørende høyttalere kan være både begrenset og av skiftende kvalitet. Er du avhengig av de innebygde høyttalerne for å ha lyd, bør du kontrollere at de overhodet eksisterer i tv`en og at lyden er tilstrekkelig bra nok.

Hva synes andre om den TV`en jeg er interessert i?
    Internett gir ikke bare en god mulighet til å finne de beste prisene. Der kan du også lese andres omtaler og brukererfaringer av den tv`en du er interessert i. Butikkomtale gir ofte et hint om hvordan selgeren behandler saken hvis en reklamasjon skulle oppstå.
    (anbefaler Kelkoo - Sammenlign pris før du kjøper! og DinPris.no - Finn RIKTIG produkt fra RETT butikk til BEST pris! for pris-sammenligning og omtaler)
    Benytt deg gjerne av denne muligheten før kjøp!

HA EN RIKTIG SÅ GOD JULEHANDEL, OG ET ENDA FLATERE NYTT ÅR

Fritt etter artikkel fra Aftonbladet.se, jeg takker så mye for lånet!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin Guide Thlian! Om ikke til julehandelen, så kan denne sikkert brukes senere også?!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når HD-signalet er klart - fra bakkeanlegget - ikke f**** om det skal være flatt i denne heimen før den tid...................................

Bare fordi jeg prioriterer bildekvalitet - over pari..................

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok innrømme at LCD-tv`en min gir bedre bilde enn min gamle klump på 60KG, pluss at den er mer plasseringsvennlig.....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg må nok innrømme at LVD-tv`en min gir bedre bilde enn min gamle klump på 60KG, pluss at den er mer plasseringsvennlig.....
    Enig. Jeg har også bedre bilde på min plasma enn på min gamle 32" crt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På noen TVer står det at den har oppløsningen (1024-1080). Hva betyr egentlig dette? Den har 1080 linjer men ikke en oppløsing på 1920x1080?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Thlian;

Du burde kanskje endre litt på +/- listen din. En LCD skjerm har en levetid 3-4 ganger lengre enn en plasmaskjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakdeler Plasma
    ÷ En viss risiko for permanent innbrenning
    ikke glem lavere oppløstning pr tommer, alså meste parten av plasmaer har 1024 oppløstning

også noen 1080p HDTVer kan ha 1080i input, det må man også skjekke

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hvor det stammer fra at LCD er immun mot innbrenning. La meg gjengi noe fraser fra Samsungs bruksanvisning for M51-serien:

"Hvis kantene til venstre, til høyre og
    midt på skjermen blir værende på
    samme sted over lengre tid, vil
    overføringen av lys også variere, og
    kantene kan dermed etterlate spor."

"Ikke la skjermen være i pausemodus over
    lengre tidsperioder, siden du kan oppleve at
    bildet får midlertidige eller permanente
    brennmerker."

Er dette bare noe de skriver for å dekke sin egen bak da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Er dette bare noe de skriver for å dekke sin egen bak da?
    Vil tro det. Har Htpc som jeg har små tall øverst til høyre som angir tempraturer på disker etc og jeg har hatt min lcd skjerm i ca 2 år. Phillips, men likevel.

Jeg burde i så fall ha noe som helst spor av merker der som tallene står, men det har jeg altså ikke.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller aldri sett noen pc-skjerm med innbrent windows-startknapp, men det kan jo tenkes at det er litt forskjeller på de forskjellige typene paneler og sånt. Har du skjermen på 24 timer i døgnet og bruker aldri noen fullskjermsprogrammer, som å spille film for eksempel?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at man kan få ujevn slitasje om man feks ser 4:3 format med svarte linjer ved sidene. Men innbrenning blir det ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Har du skjermen på 24 timer i døgnet og bruker aldri noen fullskjermsprogrammer, som å spille film for eksempel?
    Den står sikkert på 12 timer dag. Spiller som oftest musikk eller film, gjennom HTPC, og det er ofte vi glemmer å slå den av ja. Når vi forlater huset er det ofte vi glemmer å slå av tv, siden det ofte er på for å styre musikk. Vi har også småbarn som ser tegnefilmer. Er det folk hjemme, så skjer det noe på skjermen ja.

Om det ikke er innbrenning etter to år, så tror jeg vi kan sove trygt om natten uten å storme ned for å sjekke om vi har slått av TV. Det heter jo forbrukselektronikk, så det er jo bare å kjøpe nytt når det er ødelagt.

Spør du meg så skjer det så mye for tiden på skjermer og video, at enhver tv er utdatert om to-fem år alt etter hvor mye penger man vil legge i det. Men det er jo mange som klarer seg med gamle apparater med 4:3 format også. Kjøp det du blir fornøyd med og ikke tenk for mye på det. Vi lever bare en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å få innbrenning i en lcd tv skal mye til.
    Bakerst i lcd tvner det elektronikken, lysstoffrør, diverse plastfolier/filmer, Krystallpanelet og film over der igjen.
    Når elektronikken er ferdig behandlet med bildet gir det beskjed til krystallene som ligger horisontalt i tvn om å vri seg for å slippe igjennom passe mengde med lys for å få riktig farge.
    Hvordan skal det da brenne seg? :O
    Lurer også på hvorfor samsung har skrevet det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett så mange fastbrente bilder på LCD tver, men på bærbare PCer har jeg opplevd det en del. Der har man jo ofte bakgrunnen på skrivebordet stående framme over lengre tid. Der det da er lyse deler av bilde kan man etter en stund kunne se det på andre ensfargede bilder. Jeg har selv hatt et svart-hvitt bakgrunnsbilde på laptoppen min og kan nå se omrisset der grensen mellom det svarte og det hvite gikk. Det er riktig at det ikke er så lett å brenne fast bilde i en LCD skjer. Men om du har et skarpt bilde liggende på lenge kan det altså oppstå.

mvh,
    Mairus

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •