Guide: 3D film i hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: 3D film i hjemmekinoen

Slik oppfattes 3D av mennesker:

I filmsammenheng vises 1 film til hvert øye.
    Ved hjelp av spesielle briller blir dette sydd sammen igjen til et 3-dimensjonalt bilde for titteren. Det finnes et par teknologier for hjemmebruk:

Anaglyph:
    Dette er den mest vanlige teknologien som bruker briller med ett rødt og ett blått glass (noen ganger rød+grønn). Det vises to bilder i rødt og blått som ved hjelp av brillene blir filtrert og fordelt på hvert øye. Hjernen din ordner resten og syr dette sammen til et 3dimensjonalt bilde.

Polarisation:
    Denne teknologien viser 2 bilder med forskjellig polarisering til hvert øye som ved hjelp av spesielle polariseringsbriller syr dette sammen til et 3D bilde. Denne teknikken skal vistnok gi bedre farger enn anaglyph metoden.

Field Sequential:

Den siste teknologien heter Field Sequential og fungerer på denne måten:
    Som med all 3D vises et bilde til høyre og venstre øye. LCD briller stenger bildet for det høyre øyet og viser bildet på venstre og deretter omvendt mange ganger i sekundet slik at dette igjen vises som et 3D bilde (på denne siden er brillene illustrert).
    Denne teknologien er dyr og fungerer kun med CRT skjerm. Den er derfor ikke noe særlig egnet til hjemmekinobruk.

Bildene er tatt opp med et stereoskopisk kamera med 2 linser ved siden av hverandre som simulerer menneskets syn. Bilda A og B har en bitteliten posisjonsforskjell pga linsenes forskjellige perspektiv. Bilde C er A+B sammenføyd til 1 bilde som ved hjelp av lcd brillene blir vist som 3D

Noen av oss har kanskje besøkt IMAX-kinoen på aker brygge som ikke var der så lenge, mye pga høye bilettpriser og korte forestillinger hvor filmene, rent historiemessig var ganske middelmådige.
    Men nå får man kjøpt DVD filmer i 3D, noe som kan gi det lille ekstra til hjemmekino-opplevelsen.
    I Hjemmekino har jeg kun sett på Shrek 3D som inneholder en filmsnutt i full 3D (anaglyph) på ca 15 min, Shrek1 i vanlig format og 2 stk 3D-briller i papp med rødt/blått glass. Disse er ikke spesielt gode men man får kjøpt bedre briller som er designet mer som normale briller. Filmen ble sett på en PT-AE 700 med 90" bilde og en sitteavstand på ca 3 meter. En morsom opplevelse og 3D følelsen er til tider ganske heftig og jeg vil tro at det blir bedre om man skaffer seg litt bedre 3D briller 8-)

Dersom noen har egne erfaringer med 3D, evt filmer de har sett som er bra må du gjerne skrive innlegg.

Informasjon er primært hentet fra www.howstuffworks.com, men skulle noe være feil må du gjerne si ifra ;-)

3D LCD skjermer:

Det er utviklet lcd skjermer av bl.a Kodak som konverterer standard 2D til 3D. Kodak kaller teknologien "Stereoscopic Imaging Display" , og de vil la andre produsenter benytte denne teknologien.
    (bildet er ikke av kodak , men det illustrerer godt hvordan skjermene virker)

LCD panelet vil vise et bilde til hvert øye slik at bildet vil oppfattes som et slags hologram som stikker ut av skjermen. Pr i dag finnes skjermer med en oppløsning på 1280x1024 og 45 graders synsvinkel.

Denne teknologien er foreløpig kostbar (som all annen ny teknologi), en 50" skjerm ligger på rundt 200 000,- kr. Dette er en meget interessant teknologi ettersom man verken trenger kildemateriale i 3D eller 3D briller.

Sharp slapp sin første skjerm i 2003, men jeg har ikke sett noen av disse skjermene, verken fra sharp eller andre produsenter til salgs.

3D Projektorer:

Det finnes projektorer som er spesiallaget for 3D. De har en meget høy oppdateringsfrekvens på 100hz (reduserer bl.a flimmer i bildet) og oppover, de krever likevel bruk av 3D kildemateriell og 3D briller.
    Her er det bl.a en modell fra infocus

Her finner du også annet info om 3D projektorer. NB! Engelsk språk

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også testet Shrek i 3D og det fungerte helt greit på AE900. Sitter ca 4m fra lerretet som er 85". Kul gimmick, men teknologien er ikke kommet langt nok på dette området, i alle fall ikke med de filmene som er på markedet nå...:? fungerer dog bra som show off!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fin presentasjon, Marantz!

Jeg var på Shrek 3D show i Disneyworld i USA, der de benyttet polariserte briller. Jeg kan skrive under på at polariserte briller fungerer langt bedre enn de gode gamle rød/blå filterbrillene!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit:flyttet til første innlegg

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barnefilmene:
    Spy Kids 3-D: Game Over
    http://us.imdb.com/title/tt0338459/
    og
    The Adventures of Sharkboy and Lavagirl 3-D
    http://us.imdb.com/title/tt0424774/

Finnes begge på norske leiemarkedet. (Sharkboy... er nettop ute)
    Nesten hele filmen(e) er i 3D. Fysiske barn i et sci fi videogame miljø. Som 3D opplevelse kan disse filmene anbefales. Siden handlingen ikke imponerer mye kan man i fred å ro studere 3D. Mange effekter innimellom som imponerer, saker å ting virkelig flyter rundt i rommet mellom deg å lerretet.

Brillene stjeler en del lys så man kan med fordel dra opp lys og kontrast. Vask brillene først!
    Sett med AMO MkII med imponerende resultat.

Hunderfossen Familiepark har en 4D/3D kino, hvis noen passerer der i sommer. 4D effekten er også morsom, vannsprut o.l. Polariserte briller, morsomt men kort (ca.15min?)
    http://www.hunderfossen.no/attraksjoner/petra.html

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg digger 3D, men siden jeg er fargeblind, "fargesvak"-egentlig, fungerer ikke rød/grønn-typen på meg skikkelig.
    Jeg får bedre resultater med polarisasjon, og meget gode resultater med Field Sequential.

Det skulle da være mulig å kjøre Field Sequential på en projektor med progressive signaler.
    Da vil jo hele bildet for venstre øyet bli tegnet opp mens høyre brilleglass er dekket, så omvendt.
    Men, det må altså være progressive bilder.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen

Det skulle da være mulig å kjøre Field Sequential på en projektor med progressive signaler.
    Da vil jo hele bildet for venstre øyet bli tegnet opp mens høyre brilleglass er dekket, så omvendt.
    Men, det må altså være progressive bilder.
    Det er mulig at det går, men det sto ihvetfall på hjemmesiden til de som lager brillene at det ikke går. Men jeg må si at de nye skjermene med innebygget 3D virker veldig spennende. Kommer forhåpentligvis til PJ etterhvert

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i min nightmare on elm street boks er slutten på film nr 6 i 3d som bonusmaterial..

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke progressive signaler som er problemet.. Field Sequential krever at skjermen har høy oppdateringshastighet for å få gode resultater. 100Hz eller mer. Jeg regner med at det skal fungere bra på f.eks en progressiv dlp-tv.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket litt rundt, og kom over en ny brilleteknologi som skal kunne konvertere 2D til 3D ved at den filtrerer ut rødfarge til det ene øyet og viser resten av bildet på det andre øyet. Av ren nysgjerrighet har jeg bestillt 2stk. Kostet ikke mer en 20$ med frakten så det er verdt et forsøk. Jeg kommer tilbake med mer info når de er prøvd ut.

ChromaDepth® GlassesChromaDepth® glasses allow a single multi-colored image to appear in 3D by presenting the different color wave lengths to your eyes. See below for a more detailed explanation. There are two types of ChromaDepth® glasses available - in either plastic or cardboard frame:
    -Standard Definition (STD)
    -High Definition (HD)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på tilbakemelding !!"

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    i min nightmare on elm street boks er slutten på film nr 6 i 3d som bonusmaterial..
    Så den på kino i storsal, har brillene enda.

Har måttet pine meg gjennom denne et par ganger : LINK

Ellers gir jo et lite SØK på Imdb en del intressante treff.

Jeg har selv hatt disse brillene fra E-D koplet til min datamaskin en god stund, det anbefales på det sterkeste å testes.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Chromadepth brillene testet. Jeg misforsto litt hvordan de fungerte da jeg leste på hjemmesiden til produsenten. Brillene fungere på følgende måte:
    -De sorterer farger i 3D etter regnbuens rekkefølge. På en svart bakgrunn vil Blå ligge bakerst,deretter grønn,gul,orange og rød vil fremstå nærmest.
    Dette prøvde jeg ut selvog laget et bilde i paint for å illustrere effekten. 1 (blå) vil fremstå som bakgrunn, mens 5 (rød) vil fremstå som mye nærmere (du trenger sef. brillene for å se det, men bildet forklarer også hvordan systemet virker.)
    Til film vil nok ikke dette være noe særlig egnet med mindre man har materiale med mye rød/blå kontrast. Men nå har jeg fått prøvd det og det var litt gøy å kunne lage 3D bilde i paintbrush på 2 min :wink:

Newcomer fmorris sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Instilling på TV/projektor

Jeg kjøpte en utgave av Polarexpresen i 3D på bluray i dag. Etter en kjapp test fannt jeg ut at det ble veldig mye dobble bilder som stjeler fokus og dermed ødelegger 3D følelsen.. Etter litt fikkling med bildeinstillingene på TVen ble resultatet mye bedre, dog fremdeles ikke bra nok (kan fortsatt skimte dobbelt bilde).
    Mitt inntrykk er at man må få den røde skyggeeffekten i bildet til å bli likest mulig rødfargen i glasset, det samme med blåfargen.
    Er det noen som har peiling på denne teknologien som kan bekrefte/avkrefte teorien min?
    Jeg er også meget interessert i tips til instillinger på TVen for å optimalisere 3D effekten, samt generelle tips til forbedring av effekten. Har en Pioneer PDP-LX5080D.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer fmorris sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen?

Ingen som vet noe??...:???:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de store problemene med anaglyph er at brillene folk bruker er for dårlige. Brukes de mot projektor, vil for eksempel rødfargen dempes for mye, og dermed ødelegges 3d effekten i alle mørke scener. Kjøper man gode briller (med glassfilter) fungerer det langt bedre. Imidlertid er denne "teknologien" lite interessant etter min mening, for selv om effektene er artige, så er jo fargegjengivelsen helt latterlig.

Når det gjelder lukker-briller, så har jeg sett det fungere veldig bra. Ulempen er at det kun kan kjøres fra PC, og at en må påse at projektoren/skjermen takler oppdateringshastgheten (typisk 100Hz) når den får signal fra PC.

Det finnes forøvrig en egen 3D klubb i Oslo (litt nerdete ;-) ), som møtes fra tid til annen for å se egenprodusert materiale på storskjerm. Sist jeg besøkte dem, stablet vi opp to lyssterke projektorer fra PD med hvert sitt polariseringsfilter (horisontalt og hvertikalt), og brukte polariserte briller (horisontalt filter på ett øye, og vertikalt på det andre) for å skille høyre og venstre bilde. Dette ga en helt rå effekt, med helt utrolig dybde i bildet. Ulempene her er tilgangen til kildemateriale, samt at en må ha to projektorer (kostnad, varme, støy). En annen "ulempe" er at en må sitte helt stille, for bildet forvernges ganske kraftig når en beveger seg sideveis eller i høyderetning. Ikke noe stort problem, for de fleste av oss sitter jo stille mens vi ser film
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det heldigvis ikke anaglyph som vil bli brukt i de nye 3d filmene som er under produksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Nå er det heldigvis ikke anaglyph som vil bli brukt i de nye 3d filmene som er under produksjon.
    Dette gjelder jo kino-film. Er det noen som har en formening om en annen løsning en anaglyph, som vil kunne fungere på avspillerne våre (blu-ray/DVD)
    Tviler på at avanserte PC-løsninger, eller dobbelt sett projektorer for den sakens skyld, finner veien til hvermannsens hjemmekino med det første.

Er ikke kildematerialet kommersielt tilgjengelig (les; finnes på den lokale video-sjappa), så har 3D neppe livets rett. Da forblir det en sær greie for noen få, med vanskelig tilgjengelig kildemateriale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •