Hva er HD? Hva er HD-ready? Trenger jeg HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er HD? Hva er HD-ready? Trenger jeg HD?

Hvis du kjøper en "HD-ready" tv kan du være rimelig sikker på å kunne ta imot nåværende og framtidige HD signaler ved hjelp av en ekstern tv-tuner. I tillegg gir merkelappen en garanti for oppløsningen på skjermen slik at du får et skarpere bilde.

En tv som ikke er HD-ready kan være både "bedre" og "dårligere" enn en som er HD-ready. Men her må DU ta jobben (evt hjulpet av folk her på forumet) med å finne ut om den er rett for deg. Hvis du er opptatt av å kunne se på framtidige HD sendinger er det to spørsmål som er viktig:

1) Å ha de rette tilkoblingene slik at du kan koble en HD mottaker til tv-en (og være i stand til å vise dette på skjermen)

2) Å ha tilstrekkelig oppløsning på skjermen til at du ikke bare er i stand til å se bildet fra HD-sendinger, men også kan vise all informasjonen som ligger i signalet.

Dette er ikke så trivielt som det kan høres fordi det selges tv-er som har "HD oppløsning" men som ikke kan ta inn HD signaler (!). Det finnes også tv-er med samme type plugger som HD-ready tv-er men som ikke har mere oppløsning enn den gamle Salora-tven din.

De fleste HD-ready tv-ene som selges i dag har oppløsningen 768x1366 pixler. Dette er forholdsvis nært en av HD-standardene, 720p som har 720 x 1280 pixler 50/60 ggr i sekundet. Dette er sannsynligvis standarden som vil bli brukt for sport og kanskje mye annet også.

Hvis signalet du tar inn har veldig forskjellig format fra det skjermen din har, må skjermen skalere signalet slik at det passer. Ellers ville f.eks vanlige analoge sendinger ta opp en liten rute på kanskje 20 tommer på den nye høy-oppløste 42-tommers skjermen din. Hvordan og hvor bra dette gjøres er blandt de spørsmålene du bør stille deg når du står i butikken og visa-kortet brenner i lommen...

mvh
    Knut Inge

editert:
    "HD-ready" definisjon fra EICTA:
    http://www.eicta.org/files/PressRelease1-114214A.pdf
    Sammendrag:
    Det fysiske displayet skal ha minimum 720 linjer i widescreen. Tilkoblingene skal inkludere analog komponent og DVI eller HDMI med HDCP. Alle disse skal kunne ta imot 720p@50/60Hz og 1080i@50/60Hz.

"HDTV" definisjon fra wikipedia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hdtv

High-definition television (HDTV) means broadcast of television signals with a higher resolution than traditional formats (NTSC, SÉCAM, PAL) allow. Except for early analog formats in Europe and Japan, HDTV is broadcast digitally, and therefore its introduction sometimes coincides with the introduction of digital television (DTV).

HDTV at four times the resolution of SDTV.

SDTV resolution.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for grei oppsummering.
    Er det ikke slik at alle TVer kan vise et signal fra en HD-tuner da tuneren kan stilles inn til f.eks å skalere ned signalet til f.eks pal? Resultatet skulle jo bli mye bedre enn vanlig parabol pga mindre komprimert signal?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    2) Å ha tilstrekkelig oppløsning på skjermen til at du ikke bare er i stand til å se bildet fra HD-sendinger, men også kan vise all informasjonen som ligger i signalet.
    Full HD-oppløsning er 1920*1080, og det er svært få TV-er som har det i dag. På plasmasiden er det ingen TV-er til en folkelig pris som leveres med denne oppløsningen. Alle HD-klare LCD-TV-er har tilstrekkelig oppløsning til 720p (1280*720), men også her skorter det litt hos plasma-TV-ene.
    De fleste HD-ready tv-ene som selges i dag har oppløsningen 768x1366 pixler.
    Dette gjelder som sagt i hovedsak LCD.

Edit: Jeg kan jo tilføye at det er et prisverdig tiltak å starte en slik tråd, for det ligger mye forvirring rundt dette temaet. "Alle" snakker om HD, men få har inngående kunnskap om det. Det kan kanskje også være interessant om vi fikk litt kvalifisert gjetting om når HD kommer i de forskjellige formene (TV, film og spillkonsoller). Her har vi jo sett litt HD allerede, men det er nok lenge før det er en standard.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager knut men nå klarer jeg ikke å holde meg lenger. Jeg er sikker på at du er veldig bevist på hva du gjør og har sterke meninger på hvofor du gjør det, men jeg vil gjerne til bunns i dette:

Hvorfor i det huleste skriver du oppløsningen motsatt enn det som alle andre gjør og som er standard?

For mange folk tror jeg det kan bli forrvirrende når du snakker om 1920 linjer osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror uansett jo mere en belyser problemene i teknikken jo flere spørsmål og usikkerhet blir det.Skalering må det jo uansett alltid bli enten i den ene eller den andre enden?Lages det sendinger i 16/9 format?Hvorfor er ingen av 16/9 sendingene like gode som det beste bildene jeg får i andre formater?Det snakkes mye om at man må ha riktig HD format for å unngå skalering,men jeg tror det blir et teoretisk spørsmål så lenge kvaliteten på matrialet vi mater tv'en med er så varierende.Når en ser på pixlene på Pioneer sin 50" og 43" kan en bli litt forvirret.Begge er 16/9,men pixlene er 1280 (Hor) x 768 (Ver) på 50" og 1024 (Hor) x 768 (Ver) på 43".Når vi da snakker om at de 768 pixlene er "dradd" opp i høyden på 50" viser det litt om hvor ustandarisert formatene er selv innenfor et produkt.Jeg tror vi må belage oss på litt forvirring de neste årene.Uansett blir det mye varierende bildekvalitet på tv sendingene vi får.Jeg tror at når vi først får mange HD sendinger sitter vi å ler av kvaliteten på de tv'ene som er HD ready i dag.Jeg kan garantere dere at jeg ikke har min Pioneer om 5 år,for da har det nok skjedd mye innenfor dette feltet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _Roger_
    Beklager knut men nå klarer jeg ikke å holde meg lenger. Jeg er sikker på at du er veldig bevist på hva du gjør og har sterke meninger på hvofor du gjør det, men jeg vil gjerne til bunns i dette:

Hvorfor i det huleste skriver du oppløsningen motsatt enn det som alle andre gjør og som er standard?

For mange folk tror jeg det kan bli forrvirrende når du snakker om 1920 linjer osv.
    Tv og data-verdenen har hver sin preferanse på dette. (eks. 640x480, 1024x768 vs 576i x 720 og 1080 x 1920)Og de fleste greier vel å bytte om på de to tallene? Jeg vil ellers tippe at en stor del av de som spør om HD-ready ikke har noe stort forhold til pixler generelt =)

mvh
    Knut Inge

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såvidt meg bekjent er det vanlig i både data og tv-verdene å omtale oppløsning i (horisontal oppløsning) x (vertikal oppløsning) ;-)

dog omtales tv-oppløsning ofte bare i vertikal opplsning, ergo linjer ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv og data-verdenen har hver sin preferanse på dette. (eks. 640x480, 1024x768 vs 576i x 720 og 1080 x 1920)Og de fleste greier vel å bytte om på de to tallene? Jeg vil ellers tippe at en stor del av de som spør om HD-ready ikke har noe stort forhold til pixler generelt =)

mvh
    Knut Inge
    Men da blir vel 1080x1920 feil? Det er 1080 scanlines i et evnt. 1080p signal. Ikke 1920. Definisjonen på tv signaler har røtter i analog crt teknologi hvor oppløsning ble definert ut fra hvor mange horisontale scanlines signalet har. Men dette blir da det samme som vertikal oppløsning når du oppgir oppløsning i punkter. (HxV)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump* :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh
    Knut Inge
    Hmm. Tar på meg oppgaven som flisespikker ;-)

Det er faktisk samme "standard" i dataverdenen såvel som i tvverdenen når det gjelder å oppgi oppløsning.

Jeg tror ikke det er noe som egentlig heter "576ix720" og "1080x1920" slik du skriver. Det heter 1920x1080 og 720x576i.

Som en skrev tidligere i tråden er oppløsningen oppgitt slik:
    (horisontal) x (vertikal)

"Resolution: A frame's pixel amount expressed as horisontal x vertical pixels
    (720x576, 1920x1080 and so on)." http://www.helerab.fi/widescreen/

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi kjøper TV basert på hva vi ser idag og ikke HD

Dette spore jo helt av. Endte opp med å diskutere om man skal skrive 768x1366 eller 1366x768....

Greia er vel at TV med høy oppløsning vil ha mindre problemer med et HD signal en dagens signal ? Dermed blir mange lurt når de kjøper TV i dag og gjør vurdering ut fra hva de ser basert på dagens standard oppløsning og ikke HD signaler.

Dette så jeg godt på mitt Viewpia. Kanskje ikke det beste TV til å skalere og bildet ble mye bedre når jeg foret det med ekte 1080p signal selv om bilder da faktisk ble litt for stort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig at jeg tok feil, SnuggleCola. Til alle de som har hatt søvnløse netter og grått seg i søvn over rekkefølgen på vertikale og horisontale pixler så beklager jeg dypt. Kan vi nå gå over til å diskutere de interessante tingene?

@Ingeniør'n
    Jeg tror det er viktig å sjekke både "dårlig analog SD" og HD-kilde siden vi må leve med begge deler en god stund.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bra åpningsinnlegg, Knut.

Rikky: Det er vel ikke bare skjermer i native 1080*1920 som ikke er til folkelig pris på plasma? Såvidt jeg har har sett må du ganske høyt i pris for å få en god plasmaskjerm i 720x1280 også.

Jeg tror aldri det har lønt seg så mye å utsette et tv-kjøp i 6 måneder som nå!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Rikky: Det er vel ikke bare skjermer i native 1080*1920 som ikke er til folkelig pris på plasma? Såvidt jeg har har sett må du ganske høyt i pris for å få en god plasmaskjerm i 720x1280 også.
    Det stemmer, du må opp på 50", og det koster.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, et absolutt interessant tema.
    Her snakkes det hyppig om horisontal og vertikal oppløsning, og det er sikkert relevant nok.
    Men så stusser jeg litt: Hva med oss som har en skjerm med oppløsning på 1024x1024 (Hitachi alis-panel) da?
    Vil da formel1-bilen til Alonso ta form som en folkevogn uten skjermer?
    *Ja, jeg er foreløpig blank på området*. :-/

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Her snakkes det hyppig om horisontal og vertikal oppløsning, og det er sikkert relevant nok.
    Men så stusser jeg litt: Hva med oss som har en skjerm med oppløsning på 1024x1024 (Hitachi alis-panel) da?
    Det betyr vel at du vil få full oppløsning i høyden, men nedskalering i bredden. HVor synlig dette vil være er sikkert veldig avhengig av kildemateriale. AliS-paneler gjør ting enda mer komplisert siden de har en form for interlacing.

mvh
    Knut

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Litt av Cluet med denne litt spesielle 1024x1024 oppløsningen er også at den ikke rutenettet gir et kvaderatisk bilde med 1:1 bredde/høyde format som jo hadde resultert i en slik folkevogn effekt av en F-1 bil som du beskriver.

Disse alis panelene oppredholder på tross av den litt spesielle oppløsningen en formfaktor som gir 16:9 på 16:9 kildemateriale, bare det skaleres til å passe innenfor skjermens oppløsning og dermed beholder riktig bredde og høyde forhold.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

har en marantz dvd7600 og en mkII projector,på vanlig dvd avspilling skal jeg da stille inn dvd spiller på feks.720p eller har ikke dette noe og si da en dvd film ikke er i hd

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har en marantz dvd7600 og en mkII projector,på vanlig dvd avspilling skal jeg da stille inn dvd spiller på feks.720p eller har ikke dette noe og si da en dvd film ikke er i hd
    Ser du 21.mars postet omtrent samme spørsmål i MK.II tråden.
    Antar du bruker HDMI utgangen.
    Er enig med Arendal i Mk. II-tråden, la Marantz'n ta seg av deinterlacing, siden du da slipper med en prosessering (kun i DVD'n og ikke begge steder)

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bildekvalitet - skjønner ikke hva som styrer dette

Hei

har en Bebq 8720 som har 1080 oppløsning. Ser likevel at det ved tilkobling vises 570i på skjermen. Jeg har hdmi fra videokanon til receiver, men ikke HD spiller - venter på Oppo.

Men, til det jeg egentlig vil frem til. Kan noe forklare bildekvalitet på en enkel måte ift. følgende begrep: Skalering, 1080, 570i etc. Jeg føler meg grønn på området og innimellom tenker jeg at jeg har utstyr som kan vise et bedre bilde enn hva jeg i dag gjør - av ren kompetansemangel...

LoA

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •