Bildeoverføringsstandarder. eller: Hvordan koble kilde X opp til display Y?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildeoverføringsstandarder. eller: Hvordan koble kilde X opp til display Y?

Jeg har lagt inn i kvalitetsvis synkende rekkefølge. Før jeg blir flamet med at jeg tar helt feil, tar jeg alle mulige forbehold om at enkelte kabler kan fungere spesielt bra/dårlig i enkelte oppsett. Spesielt gjelder dette bruken av digital kontra analog overføring. Merk at valg av overføring kan ha betydning for om du får signal eller ikke hvis du skal se på beskyttet/kryptert innhold, og dessuten kan ha stor betydning for bildekvaliteten!
    Om HDCP
    HDCP er en krypteringsmetode, og ikke en standard for bildeoverføring. Likevel er den tett knyttet til HDMI (og i mindre grad DVI). Når hollywood bestemmer seg for å sette ICT på framtidige HD-DVD/BluRay-utgivelser (i 2012?) vil HDCP være obligatorisk for å kunne se HD materiale i full kvalitet. Brukere som ikke har HDCP må ta til takke med en nedskalert versjon av video.
    High-Bandwidth Digital Content Protection - Wikipedia, the free encyclopedia
    Image Constraint Token - Wikipedia, the free encyclopedia

HDMI:
    En videreutvikling av DVI-standarden. Tillater digital bildeoverføring som DVI-D med en annen kontakt-type. Tillater i tillegg til DVI inntil 8 kanaler og inntil 24 bit 192kHz lyd, to-veis kommunikasjon (for å forhandle oppløsning, format og fjernkontroll-type informasjon). Bak- og forover-kompatibelt med DVI-D ved å bruke enkle overganger.
    Har alltid mulighet til HDCP kryptering. Kan ha YCbCr modus med økt luma/fargeoppløsning (12 bit)
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

DVI:
    Standard fra pc-verdenen. Finnes som DVI-D (digital) DVI-A (analog) DVI-I (digital+analog) overføring over en felles plugg. For veldig høye oppløsninger (over 1080 linjer), kan double-link (over en enkelt plugg) være nødvendig. Double-link kan også gi mer enn 24bit RGB. De fleste enheter i dag er single-link og kan da i teorien gi 2.6 megapixel ved 60Hz.
    Kan ha HDCP kryptering, men ikke obligatorisk. Normalt begrenset til 24-bit RGB farger (3x8bit).
    Digital Visual Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

VGA:
    Analog bildeoverføring fra PC-verdenen. Støtter alle aktuelle oppløsninger med separat overføring av R, G, B og horisontal og vertikal synk.

VGA connector - Wikipedia, the free encyclopedia

Component:
    Analog overføring av separat R, G og B og evt synk. Gir høy båndbredde ("skarpt" bilde) og mulighet for progressivt og HD overføring.
    Component video - Wikipedia, the free encyclopedia

SCART:
    Rent europeisk prosjekt for å samle alle analoge audio og video-kabler i ett. Tillater Composit og enten S-Video eller RGB over en kabel samtidig som analog stereo audio. RGB ligner her på Component, men progressivt bilde eller HD er ikke mulig.
    SCART - Wikipedia, the free encyclopedia

S-Video:
    Analog standard for bildeoverføring med separat intensitet (luma) og farge (chroma). Gir bedre bilde enn composit. Ofte feilaktig kalt S-VHS kabler.
    S-Video - Wikipedia, the free encyclopedia

Composit:
    Den enkleste (og dårligste) formen for video i vanlig bruk. Hele signalet overføres samlet over en enkelt plugg, og må separeres igjen i display/skjerm.
    Composite video - Wikipedia, the free encyclopedia

RF/modulated:
    Den enkleste måten å overføre lyd og bilde på. Et composit signal flyttes opp i frekvens til radio-frekvens (samme form som signalet fra en tv-sender) sammen med lyd. Dette fører til støy og dårlig bilde.

åpen for kommentarer
    Knut

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin guide, men det er ingenting som heter HDMI kryptering. det heter HDCP.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversiktelig og fin guide ja,er jo mulig å dele den opp ytterligere.Med hva som blir brukt av spesifikasjoner på forskjellig utstyr.Feks på DVD-spillere er det jo en begrensning på 8bit RGB med bruk av DVI.
    Mens de kommende HD-spillerene ser ut til å få en begrensning på 480p/576p via DVI.Stemmer dette,er det jo krise for de som har handlet seg "HD" skjerm uten HDMI inngang.Men HD spesifikasjonene er vel ikke 100% avgjort ennå :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så skal SDI inne en plass mellom VGA og DVI tenker jeg, evnt rett over component..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. SÅ har vi nesten glemt DV (firewire) som begynner dukke opp på flatskjermer, dvd recordere osv. Den blir dog noe vanskeligere å plassere sånn kvalitetsmessig da du har tapsfri digitaloverføring med lossy bildekompresjon i DV formatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jfinneru:
    Selvsagt. Min tabbe er nå fikset.

no12:
    Jeg synes DV/firewire og (HD) SDI er såpass spesialisert at det blir mer forvirrende enn utfyllende å ta dem med. De som er interessert i å bruke disse trenger vel neppe en guide som dette ;-)

J.P.:
    Jeg prøvde å ikke komplisere ting for mye.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Oversiktelig og fin guide ja,er jo mulig å dele den opp ytterligere.Med hva som blir brukt av spesifikasjoner på forskjellig utstyr.Feks på DVD-spillere er det jo en begrensning på 8bit RGB med bruk av DVI.
    Mens de kommende HD-spillerene ser ut til å få en begrensning på 480p/576p via DVI.Stemmer dette,er det jo krise for de som har handlet seg "HD" skjerm uten HDMI inngang.Men HD spesifikasjonene er vel ikke 100% avgjort ennå :wink:
    Noen som kan si noe om denne begrensningen da? Vil det si at kvaliteten nedjusteres (av en eller annen grunn - hvilken?) hvis hvis man kobler HDMI-utgangen på HD-spilleren sammen med DVI-inngangen på TV'n?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Noen som kan si noe om denne begrensningen da? Vil det si at kvaliteten nedjusteres (av en eller annen grunn - hvilken?) hvis hvis man kobler HDMI-utgangen på HD-spilleren sammen med DVI-inngangen på TV'n?
    BUMP

Dette høres nesten ut som et ekko av bestemmelsen om at mottakere som ikke støtter HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection (link til wikipedia)) , skal få nedskalert kvaliteten til 480p. Det burde ikke være et problem for apparater med logoen "HD Ready", siden HDCP er et av kravene som må møtes for å få denne logoen. Det handler i såfall ikke om DVI eller HDMI, men heller om hvorvidt boksen lever opp til filmbransjens krav til "kopisikring".

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Knutinh,

En flott guide, men det ser ut som det har sneket seg inn en liten feil angående HDMI.

Sitat Opprinnelig postet av HDMI Spec Sheet side 9
    Basic audio functionality consists of a single IEC 60958 audio stream at sample rates of 32kHz, 44.1kHz or 48kHz. This can accommodate any normal stereo stream. Optionally, HDMI can carry a single such stream at sample rates up to 192KHz or from two to four such streams (3 to 8 audio channels) at sample rates up to 96KHz. HDMI can also carry IEC 61937 compressed (e.g. surround-sound) stream at sample rates up to 192kHz
    Slik jeg leser det gjelder 192KHz bare for stereo og komprimert surround, for 3-8 kanaler blir det begrenset til 96KHz pr. kanal.

Jeg savner også en klar definering av fargedybde for DVI og HDMI og da helst oppgitt som pr. pel. Jeg har letet som en gal, har ikke funnet noe enda.

Verdt å nevne også kanskje forskjellen på mulig kabellengde med HDMI i forhold til DVI. Teoretisk begrensning henholdsvis 15 og 5 meter. Jeg har sett noen tilskriver dette sterkere signalstyrke i HDMI kabler, men jeg har en mistanke om at signalstyrken ikke kan være sterkere i HDMI dersom det skal kunne være krysskompatibelt med DVI. At HDMI kabler kan strekkes lenger enn DVI tror jeg har mer med at HDMI har "Error correction" (BCH) Mens DVI har det ikke.

Litt dumt også at WikiPedia fremstiller det som en nødvendighet med Type B HDMI kontakt for signaler over 1080i når det ikke er tilfellet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Joey. Jeg har endret teksten til marketing talk (inntil... inntil...) :-)

Jeg har også til gode å se en god, konklusiv rapport om bits pr pixel for DVI kontra HDMI. Mange meninger og mange som har prøvd seg fram, men lite basert på spesifikasjonen.

Men det er verdt å merke seg at DVD (og sannsynligvis HD formater) vil være begrenset til 8bpp, og dermed er gevinsten ved bedre overføring sannsynligvis begrenset til tilfeller hvor har kraftig prosessering.

Hensikten med denne posten var (som en del andre jeg har laget) å gi en enkel oversikt som ikke forvirrer med for mange detaljer.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns nå fremdeles kabellengde begrensning er både enkelt og viktig å få med seg forskjellen på, og nå har du skriveleifer i den fine guiden din også.

Vel, her er 1.0 spec. 1.2 er visst ikke tilgjengelig for the general public, eller kanskje de bare vil spare båndbredde? Uansett så står det meste 100% identisk med spec for DVI om TMDS osv. Og så plutselig på tabell 6.1 under kap.6.6 står det forutsetninger for 12bit fargedybde. Men det er ikke nevnt f.eks. om man må ha type B plugg for høyere enn 8 bit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med kabellengde begrensning er at man i mange sammenhenger fint greier større kabellengder enn hva en standard beskriver.

Jeg mener også å ha sett at når det gjelder HDMI er det påstått at kabellengde er mindre enn forventet for enkelte produkter grunnet implementasjon av standarden. Hvis du har konkret informasjon om dette kan jeg jo lime det inn?

Hvor er skriveleifen?

Interessant den tabell 6-1. Såvidt jeg forstår er det mulig å sende 12bit for hver av både Y, Cb og Cr? Sannsynligvis er det ikke krav om at chroma må være nedsamplet, slik at vi faktisk har inntil 36bpp. Det klart viktigste er dog at sort-hvit informasjonen kan ha 3504 trinn i stedetfor 219. Dette burde ha stor betydning for graderinger hvis kilden kan tilby informasjonen.

I følge wikipedia kan dog DVI bruke en ekstra kanal for lsb fargeinformasjon. Jeg tolker det slik at DVI formatet støtter 48bpp (RGB) ved dual-link? Et annet spørsmål er jo om noen implementasjoner faktisk støtter dette...

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Problemet med kabellengde begrensning er at man i mange sammenhenger fint greier større kabellengder enn hva en standard beskriver.

Jeg mener også å ha sett at når det gjelder HDMI er det påstått at kabellengde er mindre enn forventet for enkelte produkter grunnet implementasjon av standarden. Hvis du har konkret informasjon om dette kan jeg jo lime det inn?
    Det er en hårfin balanse å finne ut hvor mye som er nok informasjon, og når det blir for mye slik at folk ikke gidder å lese. Jeg er enig med deg i at man må holde det så kort som mulig. Men etter alle trådene jeg har lest her om folk som har kjøpt billig kabler og kommer å spør hva som er feil med utstyret etterpå, og så skrive i neste post:"Det var kabelen". Så synes jeg det er såpass viktig at folk får med seg at selv om det kan fungere fint med 10m DVI kabel, så er i.h.h.t. DDWG alt over 5m en bonus. Ellers trenger man ikke si at HDMI tillater lenger kabelstrekk forde de har implementert feil-korreksjon i standarden. Men noe så enkelt som: "Kabelen bør ikke overstige 15m, men kanskje helst mindre."

Hvor er skriveleifen?
    "Tillater i tillegg til DVI tilbys inntil 8 kanaler " Eller er det bare meg som synes det ble en rar setning?

Interessant den tabell 6-1. Såvidt jeg forstår er det mulig å sende 12bit for hver av både Y, Cb og Cr? Sannsynligvis er det ikke krav om at chroma må være nedsamplet, slik at vi faktisk har inntil 36bpp. Det klart viktigste er dog at sort-hvit informasjonen kan ha 3504 trinn i stedetfor 219. Dette burde ha stor betydning for graderinger hvis kilden kan tilby informasjonen.

I følge wikipedia kan dog DVI bruke en ekstra kanal for lsb fargeinformasjon. Jeg tolker det slik at DVI formatet støtter 48bpp (RGB) ved dual-link? Et annet spørsmål er jo om noen implementasjoner faktisk støtter dette...?
    Jeg er ikke helt sikker selv for å si det mildt, grunnen er at jeg er sikker på dette: Dersom man tar i bruk Link#1 så vil Link#0 sende alle oddetallspiksler mens Link#1 vil sende partallspiksler. Pikslene blir nummerert etter hverandre, altså ikke oddetalls og partallslinjer, men øverste venstre pixel er 1 og neste er 2. Dette bør jo begrense fargedybden til samme restriksjoner som Link#0 hadde alene i utgangspunktet.

Jeg heller derfor mer til en teori om at klokkefrekvensen økes utover det som det tradisjonelt har vært behov for i singel Link konfigurasjon i forhold til oppløsning. Såvidt jeg forstår så finnes det ikke mange forskrifter i standarderen for hva produsenter kan gjøre i dual-link. Men singel Link må forholde seg på bestemte måter for å være så bakoverkompatibel som mulig. Men som sagt, eneste henvisning jeg har sett til mulighet for dypere fargedybde enn 8bit er kun at det er mulig i dual-link, ingen informasjon om hvordan det skal gå til...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EUREKA!!!

HDMI spec. 1.0. Kap.6.5, side 21, figure 6.2. YCBCR 4:2:2 component,

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få noe fornuftig ut av den og de etterfølgende figurene, så jeg har bare skummet over dem. Men så ut av nysgjerrighet begynte jeg å lese om YCbCr på Wikipedia. (Tenke på noe annet litt ) Kan ikke akkurat kalle meg noen ekspert etter en halvtime, men det var nok til at jeg fikk en liten aha opplevelse. Åsså så simpelt som det var. ops:

Recap: HDMI består av 3 pixel informasjons kanaler, hver av dem er i stand til å frakte 8bit data som gjøres om til et 10bits "ord" og serialiser av TMDS enkoderen og sendes til de-serialisering i mottakeren (Sink, TV etc...). Siden vi vet at hver primærfarge sendes i hver sin kanal og hver kanal er begrenset til 8bit data var det vanskelig å se hvordan dette kunne løses. ( Du har en hanske, og hånden passer) Men det er så simpelt som å sende 4+4bit av fargedybden "Y"+"Cb" i kanal 0, Kanal 1 får så 8bit "Y" informasjon og kanal 2 får 8bit med "Cb" informasjon. Det er første klokkesyklus, og vi har beskrevet "Y"+"Cb" med 12bits fargedybde hver. Neste syklus blir så "Y" igjen men denne gangen + "Cr".

Herregud så simpelt! 4:2:2 representerer forholdet mellom "Y","Cb" og "Cr" Da det blir sendt dobbelt så mye "Y" informasjon som "CbCr". Jeg regner med at dette kanskje betyr at frekvensen må økes i forhold til 8bits fargedybde. But small price to pay.

Så: HDMI støtter 12bits fargedybde i singel-link ved å bruke enkoding formatet "YCbCr 4:2:2"

DVI støtter ikke dette formatet så vidt jeg kan se, og er således begrenset til 8bit fargedybde...fremdeles.

Jeg vet ikke jeg Knut om du godtar disse ugjendrivelige bevisene på at HDMI støtter 12bits og inkluderer det i guiden din?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Recap: HDMI består av 3 pixel informasjons kanaler, hver av dem er i stand til å frakte 8bit data som gjøres om til et 10bits "ord" og serialiser av TMDS enkoderen og sendes til de-serialisering i mottakeren (Sink, TV etc...). Siden vi vet at hver primærfarge sendes i hver sin kanal og hver kanal er begrenset til 8bit data var det vanskelig å se hvordan dette kunne løses. ( Du har en hanske, og hånden passer) Men det er så simpelt som å sende 4+4bit av fargedybden "Y"+"Cb" i kanal 0, Kanal 1 får så 8bit "Y" informasjon og kanal 2 får 8bit med "Cb" informasjon. Det er første klokkesyklus, og vi har beskrevet "Y"+"Cb" med 12bits fargedybde hver. Neste syklus blir så "Y" igjen men denne gangen + "Cr".

Herregud så simpelt! 4:2:2 representerer forholdet mellom "Y","Cb" og "Cr" Da det blir sendt dobbelt så mye "Y" informasjon som "CbCr". Jeg regner med at dette kanskje betyr at frekvensen må økes i forhold til 8bits fargedybde. But small price to pay.

Så: HDMI støtter 12bits fargedybde i singel-link ved å bruke enkoding formatet "YCbCr 4:2:2"

DVI støtter ikke dette formatet så vidt jeg kan se, og er således begrenset til 8bit fargedybde...fremdeles.
    12bit vs 8bit lagt inn.

Å sende "ukomprimert" med 4:2:2 betyr vel et tap av fargeoppløsning kontra å sende 4:4:4 (som ved vanlig RGB overføring.)

Litt eminent ASCII-grafikk : :-)

En 2x2 pixel utsnitt av et bilde kan overføres som:

4:2:2, YCrCb:
    [Y... (Cr,Cb) ...Y...]
    [Y... (Cr,Cb) ...Y...]

4:4:4 YCrCb:
    [(Y,Cr,Cb)... ...(Y,Cr,Cb)]
    [(Y,Cr,Cb)... ...(Y,Cr,Cb)]

4:4:4 RGB:
    [(R,G,B)... ...(R,G,B)]
    [(R,G,B)... ...(R,G,B)]

Vi ser at YCrCb 4:2:2 har full oppløsning for Y (lysstyrke) og 1/2 horisontal oppløsning for fargeinformasjon. Fargene må altså "oppskaleres" opp til det fysiske skjerm-formatet på samme måte som det må i en vanlig DVD-spiller i dag. Ved RGB overføring derimot, overføres pixlene mer eller mindre som de skal vises på skjerm. Vi bruker da 3 (farger) x 8 (bit) x (4) pixel = 96bit på 2x2 pixel. I tilfellet YCrCb bruker vi tydeligvis: 4 (pixel) x 12 (bit) + 2 (pixel) x 2 (farger) x 12 (bit) = 96 bit.

Hvis jeg har regnet rett så bruker altså YCbCr 4:2:2 @12 bits samme båndbredde for å overføre samme bilde-format, og gir potensialet for bedre gråtone-skalaer (og dermed graderinger) på bekostningen av farge-oppløsning.

Sett i en sammenheng av video-kilder som DVD og HD-DVD/BR så er kilden 4:2:0 slik at fargeinformasjonen ikke finnes der (men den kan finnes i en GUI f.eks fra PC), men på den annen side så er kilden max 8 bit pr farge også...

Det er liten tvil om at det gir mening å separere lume og chroma fra et menneskelig persepsjons-standpunkt. Men det å ha bedre overføring fra tv-tuner/avspiller enn hva overføringen/kilden uansett inneholder tror jeg uansett er ganske marginalt interessant så lenge materialet ikke skal prosesseres veldig tungt.

mvh
    Knut
    http://en.wikipedia.org/wiki/4:2:2

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Se også disse relaterte trådene:
    "Hva er HD? Hva er HD-ready? Trenger jeg HD?"
    http://avforum.no/forum/guider-video/26515-hva-er-hd-hva-er-hd-ready-trenger-jeg-hd.html

"Best bilde av 480p, 720p eller 1080i?"
    http://avforum.no/forum/generell-video/26199-bilde-av-480p-720p-eller-1080i.html

"HDMI RGB vs. HDMI YCbCr"
    http://avforum.no/forum/generell-video/23805-hdmi-rgb-vs-hdmi-ycbcr.html

" Lyd-kabler. Eller: hvordan koble opp CD/DVD spiller/PC med forsterker el.lign."
    http://avforum.no/forum/guider-audio/25207-lyd-kabler-eller-hvordan-koble-opp-cd-dvd-spiller-pc-med-forsterker-el-lign.html

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd ut via HDMI

I brukerveiledningen til min DVD spiller står følgende: Følgende signaler mates ut via HDMI utgangen på spilleren: signaler med samplingsfrekvens 32/44,1/48 kHz, 2 kanals PCM signaler og bit flytsignaler (DD, DTS og MPEG). PCM signaler med en samplingsfrekvens over 88,2 kHz nedsamples til 48 eller 44,1 kHz.

På denne bakgrunn anntar jeg at å bruke en std. digital coax utgang gir et bedre lydbilde enn å benytte lyd ut via HDMI.

Kommentarer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brewmaster
    I brukerveiledningen til min DVD spiller står følgende: Følgende signaler mates ut via HDMI utgangen på spilleren: signaler med samplingsfrekvens 32/44,1/48 kHz, 2 kanals PCM signaler og bit flytsignaler (DD, DTS og MPEG). PCM signaler med en samplingsfrekvens over 88,2 kHz nedsamples til 48 eller 44,1 kHz.

På denne bakgrunn anntar jeg at å bruke en std. digital coax utgang gir et bedre lydbilde enn å benytte lyd ut via HDMI.

Kommentarer?
    Hvis du har skiver med stereolyd med mer enn 48kHz så ville jeg kanskje ha benyttet koaks ja.

Husk at spdif ikke kan brukes til ukomprimert flerkanalslyd (altså annet enn dts/dolby digital).

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •