Etter veldig mye om og men, har jeg endelig fått til å spille PC-spill på projektor i 3D. Da jeg gjerne skulle hatt en guide å gå etter selv, vil jeg gjerne dele mine erfaringer og forhåpentligvis hjelpe noen andre.

Det du trenger:
En middels god PC (min er noen år gammel)
Windows (jeg har versjon 7 64-bit)
En 3D projektor

Før du kan spille, må du legge inn litt programvare og stille på en del konfigurering. Du trenger ikke å skru på projektoren enda, da dette kan ta litt tid.

Noen skjermkort har innebygd 3D-støtte, og bruker en egne innstillinger for å aktivere dette. Selv om mitt skjermkort (ATI Radeon HD 5670) opprinnelig også skulle ha det, ville den ikke støtte min projektor (TW9000).

Likevel er det fullt mulig å få det til med ethvert skjermkort, ved hjelp av et program kalt TriDef.

Tridef fungerer som en "loader", dvs. en slags portal du bruker til å starte spillene dine med, for at de skal bli i 3D. Det første du må gjøre er derfor å lase ned og installere TriDef herfra
https://www.tridef.com/

Programmet koster egentlig noen hundrelapper, men du kan få bruke det gratis i 14 dager for å se om det funker, eller evt. google fram en cracket versjon.

VIKTIG! For noen spill kan det hende at tastatur og mus ikke vil fungere. Jeg klarte omsider å få det til å funke ved å installere betaversjon 3.7b herfra
https://www.tridef.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3689

Etter at du har installert programmet, starter du TriDef 3D Ignition. Mest sannsynlig vil dette scanne maskinen din for installerte spill, og vise en liste som dette:

Hvis TriDef ikke har funnet spillene dine, kan du velge ADD GAME for å starte søkinga. Hvis den heller ikke da finner spillene automatisk, må du legge de til manuelt, ved å finne frem til og velge .exe filen til spillene dine. Etter det vil du få mulighet til å velge en spillprofil for .exe filen, og da lønner det seg å se om du finner det riktige spillet i listen som blir oppgitt, slik at 3D innstillingene blir riktige.

Når du så har spillet klart, må du konfigurere Tridef. Dette gjør du ved å velge TOOLS og DISPLAY SETTINGS.

VIKTIG! Du må nå velge Manufacturer. Selv om mitt kort ble gjenkjent som AMD, fungerte det ikke, og jeg slet med å skjønne hva som var feil, helt til jeg oppdaget at jeg kunne velge STANDARD DISPLAY TYPES, for så å velge type 3D (side by side).

VIKTIG! Før du lukker vinduet kan det lønne seg å trykke på SHOW knappen, for å se hvilket display som er valgt til å vise 3D. Du kan nå skru på projektoren din, men ikke sett på 3D mode enda. Her må du holde tunga rett i munnen, for når du har to displayer tilkoblet (skjerm og projektor) så er det avgjørende å ha definert hva som er Display 1 og 2. Selv om mange spill lar deg velge om du skal bruke display 1 eller 2 internt i spillmenyer, kan det å velge display 2 føre til problemer, siden TriDef gjerne starter spillet i display 1. For å gjøre det enkelt, anbefaler jeg derfor å gå til desktoppen, høyreklikke og velge SCREEN RESOLUTION (kan være annerledes på andre versjoner av windows). Du får nå en oversikt over dine tilkoblede displays som dette:

Velg projektoren og hake av MAKE THIS MY MAIN DISPLAY, og trykk APPLY. Dette vil flytte det meste av skrivebordet ditt over på projektoren (du kan sette det tilbake når du er ferdig med å spille). Gå så tilbake til TriDef konfigurasjonen, og trykk på SHOW, for å sjekke at det er projektoren som lyser opp, eller evt. skifte 3D display loctaion slik at det blir riktig.

Etter å ha lukket konfigurasjonen, kan du nå velge spillet fra listen i TriDef, og starte det. Antakeligvis vil vinduet hoppe litt i forskjellige modus, før spillet starter ordentlig og du får forhåpentligvis en beskjed om at 3D er på. Hvis du får beskjed om at 3D ikke kunne startes, fordi det er "windowed", kan du holde inne ALT og trykke ENTER for å gjøre det full screen. Om det fortsatt ikke fungerer, kan det være du har valgt feil i TriDef konfigurasjonen.

Selv om du kan begynne å spille nå, har du mest sannsynlig fortsatt noen trinn igjen. Om du trykker på 0 på numpaden (helt til høyre på keyboardet), så får du nemlig opp en ny 3D-konfigurasjonsmeny, som vises oppå spillet ditt.

Hvis tastaturet ikke fungerer, kan du først prøve å trykke på num-lock. Hvis det fortsatt ikke fungerer må du installere betaversjonen (se i begynnelsen av denne teksten). I så fall må du holde inne ALT og trykke F4, for å få lukket spillet.

Hvis det funker å trykke på 0, og menyen, bruker du de andre tastene på numpaden (4,8,6,2) til å navigere med. Mest sannsynlig er en rød laser dott å finne midt i bildet, så dette er det første du må skru av under LASER SIGHT. Du kan også velge Power3D, for å få bedre FPS, og igjen sjekke at det er rett 3D-måte (skjønner ikke hvorfor de har med denne innstillingen to steder, men slik er det nå).

Når du omsider har valgt rett 3D display mode, kan du starte 3D på projektoren din, og forhåpentligvis kose deg gløgg ihjel.

PS: Det finnes et alternativt program til TriDef, kalt IZ3D, men da det er fullt av bugs, utviklingen er avsluttet og siste oppdateringen kom i 2011, anbefales den ikke å bruke.