Miniguide: 3D - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26

Tråd: Miniguide: 3D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg trålet meg i denne forbindelse gjennom sidene til Philips, Panasonic, Sony og Samsung, og ser at faktisk INGEN angir antall oppdateringer pr. øye. Rart egentlig?? Godt å høre at Philips kjører 96 oppdateringer pr. øye, det må jo være det helt klart best både mht prosessering og potensielt opplevd flimring.

*snip*

Jeg har til info også sett en presentasjon med høyere refresh (120 bilder pr. øye pr. sekund, burde jo vært 144 oppdateringer egentlig da, men dette var et prototype-system som er planlagt lansert først på et senere tidspunkt...), og dette var vesentlig mer behagelig enn å se på enn de TVene jeg så langt har sett. Philips sin TV har jeg for øvrig ikke sett.
    I følge Stephen Withers, som har gjort en grundig test av Panasonic 65VT på et utenlandsk forum, så kan denne kjøre 24P materiale med 48 oppdateringer per øye, 96 Hz totalt. Altså ikke 96Hz per øye som indikert for Philips lenger opp i tråden.

Quote:/ "...there is a control called 3D 24p Film Display which allows you to increase the refresh rate on 24p 3D material from 24 frames to 48 frames per an eye." / Unquote.

Men ærlig talt så er det vel ikke nødvendig å presse TV'en til å ha raskere frame rate enn 48 eller 60 bilder per sekund per øye for å unngå flicker/lysflimring? Ved 48 eller 60 bilder per sekund per øye blir bildet på TV'en oppdatert 96 eller 120 ganger per sekund. Dette er over "flicker fusion threshold" som i følge wikipedia indikerer at de fleste ikke oppfatter flicker når frame rate er over 75 Hz. TV'en vil med andre ord av de fleste oppfattes til å ha et kontinuerlig lys ved frame rates over dette nivået. (Dette er kun et issue for CRT og plasma - LED/LCD har vel tilnærmet kontinuerlig lys i utgangspunktet og ikke noe oppfattet flicker fra skjermen).

Det er nemlig ikke TV'en som lager flicker ved 3D, men de aktive brillene. Brillene halverer nemlig den effektive frame raten man opplever ettersom kun annenhvert TV-bilde vises til et gitt øye. TV'ens totale oppdateringsfrekvens på 96 eller 120 bilder per sekund blir dermed i praksis bare 48 eller 60, noe som gjør at man kan se flicker. Tar du brillene av bør det ikke være noe flicker å se på skjermen (selv om bildet naturligvis ser ut som en smørje ettersom man ser både høyre- og venste-bildene med begge øynene).

For å fjerne flicker bør det med andre ord strengt tatt bare være å lage briller som åpner og lukker hvert øye TO ganger per bilde som vises på skjermen. Altså, brillen åpner og lukker høyre brilleglass TO ganger per høyre delbilde som vises på skjermen, og så venstre brilleglass TO ganger per venstre delbilde som vises på skjermen. Vips, så blinker brillene 48*2=96 eller 60*2=120 ganger per sekund per øye, og brukeren vil ikke lenger oppfatte flicker. 8)

Dette vil være akkurat det samme prinsippet som benyttes på analog kino hvor hver enkelt filmrute vises 2, 3 eller 4 ganger (48-96 Hz) ved å benytte en lukkemekanisme for å eliminere flicker.

Om min logikk holder vann så bør det være billig å oppgradere dagens 3D skjermer til en flicker-fri fremtid ved kun å introdusere nye briller, men det spørs om produsentene vil gi oss denne enkle muligheten. De ønsker nok heller at vi oppgraderer TV'en også, selv om dette ikke bør være nødvendig for å få en flicker-fri 3D opplevelse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror du har helt rett i antagelsen om 48 oppdateringer / shutters pr. øye pr. sekund på Panasonics plasmaer og sikkert en rekke øvrige 3DTVer, Aabø. Jeg tror imidlertid en del LCD-TV-leverandører benytter en metode der de oppdaterer selve bildet type 48 ganger pr. øye, men blinker bakbelysningen det dobbelt, altså to "shutters" pr. bilde som vises på et vis.

Det er uansett etter tråling på IFA-hallene ingen tvil om at Sonys VW90 kjører en helt annen oppdatering enn resten, og ettersom de kjører 120 pr. øye pr. sekund er det etter mitt syn riktig å anta at 48 kan stemme...

Enda en ting som underbygger antagelsen om kun 48 oppdateringer pr. øye er det faktum at ingen leverandører oppgir dette med unntak av LCD-produsenter som benytter "kreative" metoder for å oppnå et høyere antall...

Jeg tror personlig at en må opp i 120 oppdateringer pr. øye før 3D blir tilstrekkelig behagelig å se på over litt tid, og med andre ord er det nok fordelaktig å la teknologien "synke litt", for til neste år tipper jeg en ser langt raskere oppdatering fra en rekke produsenter, mer effektive briller og kanskje også enda mer lys... 3D "funker" jo i år også, men forskjellen mellom 48 og 120 oppdateringer er såpass enorm hva angår både ytelse og rett og slett muligheten til å nyte 3D-bildet at det bør vektlegges mye etter mitt syn.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Noe av dette løser man ved at man setter størrelsen på skjermen i spilleren. Samsung benytter dette allerede. Man kan justere dybde og virkning i dagens spillere, men en ensrettet standard hvor man setter størrelsen på skjermen/lerret i spilleren hadde vært det mest fornuftige.
    Men hvordan kan BD-spilleren "lage" bildeinformasjon som mangler? Hvis den justerer breddeforskjellen mellom ett gitt punkt i dybdeplanet i frame 1L og 2R, 3L og 4R, og så videre – vil det vel måtte legges til bildeinformasjon. Slik jeg forstår det hindres dagens 3D av den faste rammen en skjerm eller et lerret gir. Jeg tenker også at 1920x1080 piksler med bildeinformasjon for hvert øye er ikke nok, det burde vært lagt til et lite antall piksler bildeinformasjon i bredden og høyden for å gi reel justeringsmulighet i BD-spilleren. Men da forsvinner filmmakernes muligheter for å bestemme komposisjon, utsnitt osv.

Eller har jeg misforstått?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg er fareblind, og han nekter å bruke penger på å teste en 3D film, forståelig nok. Er det noen her inne som er fargeblinde og har testet 3D?

Skulle tro RealD ville virke, det er vel ikke fargebasert så vidt jeg har forstått?

På forhånd takk!

L-E

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super fin guide og meget brugbar. Der er jo sket meget siden 2010, men det var spændende at læse dit indlæg!!!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •