Miniguide: DIY Kabel - Øk morro faktoren og finish - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer EGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God guide?

Er folk fornøyd med denne guiden egentlig? Er den til noe hjelp?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EGS
    Er folk fornøyd med denne guiden egentlig? Er den til noe hjelp?
    Hentet gode tips her jeg og fikk lyst til å prøve selv. Tror nok jeg avviker litt på pluggen og går for noen bananplugger som har kabelen inn på enden og som er litt mer "kapslet".

Ser at det er litt forskjell på banan-pluggene med noen med "spenn" i og noen uten. Passer begge deler? Skal brukes på Midgard Oberon og Cerwin Vega AL-1002. Har ingen bananplugger å prøve med her da jeg kun har brukt en 2,5mm2 som er avmantlet og skrudd rett i klemmene på både forsterker og høytaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-amp

Jeg skulle hatt meg noen nye høyttalerkabler til Bi-amping. Har 4x2mm^2 nå, holder den kanskje?

Newcomer EGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Hentet gode tips her jeg og fikk lyst til å prøve selv. Tror nok jeg avviker litt på pluggen og går for noen bananplugger som har kabelen inn på enden og som er litt mer "kapslet".

Ser at det er litt forskjell på banan-pluggene med noen med "spenn" i og noen uten. Passer begge deler? Skal brukes på Midgard Oberon og Cerwin Vega AL-1002. Har ingen bananplugger å prøve med her da jeg kun har brukt en 2,5mm2 som er avmantlet og skrudd rett i klemmene på både forsterker og høytaler.
    Det gir helt klart et bedre utseende De fleste burde vel fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette var både god guide og ett supert tips :-)
    Jeg har værtfall mekket litt på kabelen min, bestilte veldig små bananplugger fra dealextreme.com til 70kr med krympestrømpe. Det ble seende slik ut:

Og her er ett bilde av tilkoblingen til høyttalene:

Jeg har bestilt noen slike:

fra ebay, fant www.wirecare.com etter jeg hadde bestilt de fra ebay til 6 ganger prisen, men men..
    Jeg kommer nok til å legge ut hvordan kabelen blir seende ut helt til slutt. Nye bananplugger er også bestilt,samme som EGS har ;-) Ikke helt bestemt meg for hvilke jeg skal bruke, men greit å ha noe å velge i. Nylonstrømper trur jeg at jeg tar å bestiller disse fra xtreme-cable. Har ikke funnet noen andre til samme pris der jeg kan bestille meter vare.

Jeg mangler da bare en ting til og det er hvordan jeg skal få skilt ut high og low kablene. Backup løsningen blir å bruke rød,sort,grønn og blå krympestrømpe for å skille hvor jeg skal koble til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pluggene

Fin guide.

Lute på en ting. De pluggene. Hvorfor har du montert dem slik? Det er ganske lett å montere den typen plugger slik at de blir en forlengelse av kabelen når du bruker multicore-ledere slik du gjør.

Du skrur av "hetten". Trer kabelen gjennom denne og bøyer ut lederne slik at de legger seg over hetten(men ikke ut mot gjengene) og således holder kabelen fast. Så skrur du på hetten hardt. Sitter som et skudd og ser mye bedre ut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig

Nå har jeg fått freshet opp front og senter høyttaller kablene mine, slik ble det:

Krympestrømpen trekt på og diverse "deler":

Ferdig:

Tilkoblet høyttaler:

Nylonstrømpen ble kjøpt fra Xtreme-Cable, meget god kabel. Er bare å strekke i den så kryper den sammens. Ble overrasket over hvor bra den la seg til kabelen. Anbefales på det sterkeste.
    De firebein strømpene kjøpte jeg først for store fra ebay, var vist litt trøtt den kvelden jeg bestilte. Det viste seg i ettertid at det bare var en plass som jeg fant det jeg skulle ha og det var denne siden her: Cable Pants 8mm 4-Conductor Black 10 Pcs.. Siden de ikke bestilte så måtte jeg bestille dem gjennom noen i usa, heldig med den. Tok litt tid da, men fikk dem til slutt.
    Krypestrømpene kjøpte jeg fra ebay, jeg antar at det er samme kvalitet som på biltema. Lighter virket best på de jeg kjøpte, krympet mye raskere og bedre enn hårføner. Lodde bolt kan også brukes.

Jeg tenkte jeg skulle lage en guide om hvordan jeg gjorde det med mine kabler, men er kanskje forståelig nok ut i fra de bildene jeg la ut? Gjerne kom med tilbakemeldinger om det og hvordan kablene ble :-)

Newcomer EGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte de Zarge Ser jo helt upåklagelige ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en annen ide til "strømpe" er sånne noen "geeks" bruker på kablene inni pc'en.
    (skal gå med på at det ser tøft ut av og til med de UV-kabelene :P )
    kanskje ikke særlig WAF når det ligger en UV-gul eller annen neonfarge kabel på gulvet men har brukt slike med bra hel på signal-kabler (XLR kabler)
    noe dyrt og korte lenger på norske butikker men rimelig på ebay (søk casemods og cable sleeves)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gomfs
    en annen ide til "strømpe" er sånne noen "geeks" bruker på kablene inni pc'en.
    (skal gå med på at det ser tøft ut av og til med de UV-kabelene :P )
    kanskje ikke særlig WAF når det ligger en UV-gul eller annen neonfarge kabel på gulvet men har brukt slike med bra hel på signal-kabler (XLR kabler)
    noe dyrt og korte lenger på norske butikker men rimelig på ebay (søk casemods og cable sleeves)
    For å kommentere den ide'en med bare negative ting:
    1.Å se på noe lys når man skal se film er irriterende.
    2.Må man ikke ha lys for at uv skal lyse opp eller lyser det evig, evt hva er varigheten?
    3.Harry :P
    4.Ikke nøytralt, pimping og hjemmekino hører ikke sammens etter min mening.

Hilsen kritisk ;-)
    men do it og legg bilder ut slik at vi andre kan få se ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får de i sølv og svart også, samt andre nøytrale farger , men var bere som et tips at det finnes andre alternativ til de svarte nettingstrømpene med\uten mønster som har en tedens til å ha de samme designene og fargene.
    samt at de data'sleevene koster vanligvis ikke skjorta (ga 0,7$ pr.m for de jeg kjøpte)
    ikke det at jeg liker UV-farger på stereo'en men eks hvite strømper kan se fint ut, og det er vanskelig å finne til "stereo".
    nå har jeg ikke XLR på systemet mitt lenger da jeg har byttet ut PA-trinnet med en litt mer saklig ting og fikk med noen Nordost signal og høytallerkabler og da har jeg ikke giddet å dille til noen nye DIY-kabler

men om man eks legger svart sleeve på kablen og det er en bi-wire så kan man eks bruke UV hvit,rød(orangsj er vanligst),blå og grønn på endene til å skille de av, ser proft ut samt at de er lette å finne pga fargekontrast

UV-kabler har tedens til å lyse til og med uten UV-lys så de blir noe blikkfang om man har åpent oppsett og trekker hele kabelen, men kan være litt greie bak forsterker om man har litt knotete plass bak og diller mye (tenk på noe alla den svarte krympestrømpen du brukte Zarge)

folk med NAD og CV og fortiser liker vist harry ting så kanskje heltrukne kabler hadde passet de :P

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min DIY

Legger ved mine DIY høyttalerkabler

Består av:
    -Supra Rondo 4x4mm2 fra Dynabel
    -Nikimachi 16x bananblugger fra Ebay
    -4stk ferrit kjerner fra Xtreme-cable
    -Pol merking fra Xtreme-cable
    -Krom, røde og svarte nylonstrømper fra Ebay

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor man kan få kjøpt nylon og krympestrømper i butikk i Oslo/Bærum området?

Edit: Krympestrømper får man på biltema ser jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gammel tråd dette men jeg prøver å blåse liv i den.. jeg vil også kjøpe nylonstrømpe over disk i oslo/drammen.. noen som vet om det finnes?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinsøe
    gammel tråd dette men jeg prøver å blåse liv i den.. jeg vil også kjøpe nylonstrømpe over disk i oslo/drammen.. noen som vet om det finnes?
    Bra det :-D
    Jeg har vel linket til en plass du får kjøpt det. Trur ikke mange har dette i butikken, ikke vet jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorshov bilrekvisita har! Lagde meg kabler igår med strømpe derfra. Der har de flere størrelser også. Selges i ruller à 5 meter og koster 69 kroner løp å kjøp!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •