ATI DVI -> HDMI Audio. (EDID Override)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ATI DVI -> HDMI Audio. (EDID Override)

ATI EDID OVERRIDE (VISTA)

Er du en av oss som har koblet en PC via en pre/pro eller reciever, før bildet sendes videre til en projector eller TV, og ikke fått lyd via HDMI? Åpne Catalyst Control Center (CCC) og sjekk om skjermen som er tilkoblet står opplistet som en DVI-enhet eller som HDMI. Er den listet som DVI kan denne guiden hjelpe deg til å få lyd på HDMI-utgangen.

Dette problemet ligger i manglende "Extended Display Identification Data". Altså manglende støtte i drivere fra ATI.

Hva er EDID override? Sjekk her!! Ikke få hakeslepp! Dette tar maks 30 min og er enkelt om man bare følger punktene under.

NB! Denne guiden er kun testet med 1 displayenhet tilkoblet PCen. Ved bruk av flere skjermer er det ikke sikkert denne fremgangsmåten gir ønsket resultat.

Det er mulig å løse prøblemet med følgende:

Sjekk at maskinen kjører siste CATALYST & driverpakke fra ATI. Lastes ned her: ATI

Sjekk at maskinen kjører siste driver (ATI HDMI Audio Device) for "onboard-lydbrikken" fra Realtek. Lastes ned her: REALTEK

Avinstaller begge drivere -> Reboot -> Legg inn siste ATI drivere -> Reboot -> Legg inn siste Drivere fra Realtek -> Reboot.

Fortsatt ingen lyd. Les videre!!

1. Last ned EDIDOOverride.inf filen og "unzip" den til skrivebordet. (man må logge inn for å laste ned fila)

2. Åpne fila i notepad. Det vi skal forandre her er de to lengste tekststrengene. Se fig 1.

MARKERT MED RØDT: "HKR,EDID_OVERRIDE,"0",0x01" etterfulgt av EDID data
      (EDID data er det vi skal forandre, til din egen skjermenhet)

MARKERT MED GRØNT: "HKR,EDID_OVERRIDE,"1",0x01" etterfulgt av EDID data
      (EDID data er det vi skal forandre til din egen prosessor / reciever)

FIG 1.

Nå har vi to muligheter for å få tak i EDID data som representerer din egen enhet i en HDMI-oppkobling.
      Kontakte produsenten for å få dataene, eller følgende:

3. Last ned Monitor Asset Manager (MAM) og installer programmet.

4. Slå av og koble fra pre/pro. Koble PCen DIREKTE i skjermenheten og kjør MAM.
      Det er viktig at PCen er koblet direkte i projectoren / TV utenom pre/pro.

5. Under "Display IDs" velger man "Real-time" Scroll helt ned til RAW data. Klipp ut teksten. Se fig.2 markert med rødt.

FIG 2.

6. Lim teksten inn i ett nytt notepad-dokument. Under "Format", velg "Word Wrap". Fjern alle punktum, la alle komma være og sørg for at teksten er en string (på linje uten mellomrom, avsnitt o.l.

7. Tekststrengen (som er bytes), mangler nå ',0x' (komma, null og x) foran hvert datafelt. Her bruker vi replacefunksjonen i notepad.

Under "edit" -> "replace" -> "find what" - skriver man inn ',' (komma).

Under "edit" -> "replace" -> "replace with" - skriver man inn ',0x' (komma, null og x) og trykker "Replace".

Sett så en null og en x foran det første datafeltet. Tekststrengen skal se ut som i Fig 3. Selve dataene kan variere.

FIG.3

Det er viktig at ingen tegn er fjernet, eller forandret utenom det som er tidligere forklart. Da vil man sannsynligvis ende oppe med inkompitable data, og man er nødt til å rulle driveren tilbake og starte denne prosessen på nytt.

8. Nå har du fått fatt i "Extended Display Identification Data" for din skjermenhet. Erstatt din egen tekststreng i "EDIDOOverride.inf" som forklart i pkt 2. Lagre.

9. Da gjenstår pre/pro. Åpne MAM og sorg for at det er "highlighted" (fremst) av vinduene på skrivebordet. Koble så fra skjermenheten (VIKTIG). Koble til pre/pro og slå den på. Sørg for at den er startet opp og trykk "F5". Vent 1 min. Koble så opp systemet slik det er ment å stå for fremtidig bruk. F.eks (PC -> pre/pro -> projector)

10. Gjenta pkt 5-7 med datene du nå har fra pre/pro. Nå har du fått fatt i "Extended Display Identification Data" for din pre/pro.
      Erstatt din egen tekststreng i "EDIDOOverride.inf" som forklart i pkt 2. Lagre & Lukk.

11. Nå må den nye driveren installeres. Åpne "Kontrollpanel" -> "Device Manager" -> "Monitors".
      Høyreklikk på "generic pnp monitor" -> Properties -> Update Driver - > Browse Computer -> Desktop -> EDIDOverride.inf
      Man vil få en advarsel under installasjonen. Godta -> REBOOT!

Er EDID data korrekt ført inn skal det nå være lyd gjennom HDMI. ENJOY! :-D
    DISKUSJON OM ATI EDID OVERRIDE TAES HER!!!

Mads N.
    Oppdatert: 02.02.2009

Kilder:
    microsoft.com
    ati.com
    avsforum.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin guide.
    På pkt. 5 får jeg likevel problemer.

For det første får jeg ved oppstart av MAM beskjeden "Error:no graphic cards found"

Uansett, i mitt vindu i MAM er det tre bokser: "Display IDs", "Raw data" og "Asset information".

I boksen "Display IDs" er det 7 linjer. På den første linjen står det "AU08174 [Registry*]". For hver av disse 7 endrer infoen seg i "Asset information". Nederst i "Asset information" står det om "Raw data". F.eks. "Raw data................. 00,FF,FF,FF,FF,FF" osv.

I pkt. 5 står det at jeg skal velge "Raw time" og så kopiere "Raw data". Denne "Raw time" finner jeg altså ingensteds. Mens jeg altså får ulike "Raw data" for hver av de 7 linjene i "Display IDs". Spørsmålet er bare hvilken "Raw data" skal jeg kopiere ut?

Føler jeg er nær en løsning nå, så håper på svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Legger ved skjermbilde jeg får opp i MAM. Er litt usikker hvilken "Display IDs" jeg skal kopiere "Raw data" ifra. Vet du hvilken jeg skal velge?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått til å kjøre lyd utifra hdmi kabelen opp i 7.1 lyd uten å måtte bruke denne metoden.
    Brukte den nyeste Catalyst pakken fra Ati 8.12 samt de nyeste hdmi driverene fra Realtek. Da funket det knirkefritt.
    Har ett Gigabyte HD4550 skjermkort.

Bare som ett tips, så prøv å gjør det på denne metoden først.
    Da slipper en også problemer med at oppløsningen forandrer seg når en bytter inngang på AV recieveren.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Sapphire 3470 kort og har slitt en del før jeg fikk DTS/DD over HDMI. Bruker siste driver fra ATI (9) og den driveren fra RealTek som heter noe med ATI HDMI R13. Altså ikke den siste Vista driveren, da får jeg bare stereo ut.

Høres ut som ATI kort i 4xxx serien også tilbyr HD lydformat over HDMI? Dette gjør tydeligvis ikke mitt kort. :-(

Kanskje jeg skulle oppgradere til 4xxx dersom jeg får HD lyd istedenfor å investere i en separat BD avspiller?

Bruker versjon 7.3 av Power DVD til avspilling og jeg slet lenge før jeg fant ut at siste Indiana Jones BD utgivelse bare greier PCM (stereo) ut på lydsiden, andre BD filmer gir meg DTS/DD (bl.a. Dark Knight).

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å følge denne guiden, får man bitstream eller PCM signal ut av HDMI da?
    Det funker for meg sånn forløpig med PCM ( har ikke fulgt denne guiden) men jeg lurer på om jeg skal legge over til bitstream om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Takker på forhånd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •