Miniguide: Hvordan få et bra resultat med automatisk romkorreksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Hvordan få et bra resultat med automatisk romkorreksjon

Mange går i fella og kjører romkorreksjonen kun en gang uten og i det hele tatt ha tenkt på å plassere høyttalerene skikkelig først. Sansynligheten for at resultatet da blir dårlig er stor, romkoreksjon kan være et nyttig hjelpemiddel for å forbedre romresponsen, men noe magi det er det ikke.

Denne guiden tar utgangspunkt i Yamahas-system, men de generele prinsippene gjelder for alle typer automatiske kalibreringssystemer.

Plasser høyttalerene skikkelig

Regel nummer 1 er og først plassere høyttalerene skikkelig (lyddtryks måler kommer godt med!) og eventuelt sette opp akustisk demping dersom det er mulig. Blir du fornøyd med lyden og ikke har noen peaker i bassfrekvensene er det ikke sikkert romkoreksjonen er nødvendig, men det skader jo ikke å prøve.

Finn ut hvor problemet ligger

Har du en lydtrykksmåler kan du finne ut hvilke peaker og dipper du har, spesielt i bassfrekvensene (20-160hz). Har du store peaker kan romkorreksjonen korrigere dette ved og dempe de med en parametrisk equalizer. Men dipper er det verre med, romkoreksjonen kan korrigere dette til en vis grad, men den kan ikke booste mer en 6db. Jeg vil likevel anbefalle og kjøre romkoreksjonen på nytt hvis du føler den booster for mye, spesielt i bassfrekvesene, da du vil miste noe headroom (evnen til og spille høyt). Som regel er også dippene i bassfrekvesne mye større en 6db, så det har forsåvidt lite for seg.

Kjør romkorreksjon flere ganger

Kjører du romkorreksjonen kun en gang og ser deg ferdig med det, er det ikke sikkert du vil få et bra resultat. Kjører du romkoreksjonen flere ganger, vil du også få en viss formening om hvor problemene dine ligger ved og sjekke resultatet i eq kurven, som jeg kommer til lenger nede i guiden.

Hva og hvordan vil du korrigere?

Yamahas Ypao har en rekke altarnativ. Vil du for eksempel kun korrigere fronthøyttalerene, går du først inn i den manuelle menyen og deaktiverer de høyttalerene du ikke vil korrigere, deretter setter du wiring til off i auto-setup.

Vil du ikke bruke equalizeren setter du enten equalizeren til off i auto-setup eller dekativerer den i den manuele menyen når auto-setup er ferdig. Velger du å bruke equalizeren har du tre alternativ;

1. Du kan sette equalizeren til front, da vil equalizeren korrigere de andre høyttaleren i oppsetet i forhold til fronthøyttalere.

2. Du kan sette den som natural, equalizeren vil da korrigere for en flatest mulig frekvensrespons, med unntak av mindre forsterkning og mer demping i diskantområdet, du vil typisk få en mørkere varmere lydsignatur.

3. Eller du kan sette den som flat, da vil equalizeren korrigere for en flatest mulig frekvenskuve. Er du tvil om hvilken modus du skal velge, prøv alle og finn ut hva som passer deg.

Sjekk og hør på resultatet

Helt til slutt i auto-setup vil det bli spilt av en testtone på alle høyttalerene. Hører du godt nok etter kan du klare og høre hvordan lydsignaturen til høyttalerene er blitt; lys, mørk, varm, hard, skarp eller myk osv. Du vil også klare å høre noelunde hvordan lydsignaturen til de ulike høyttalerene matcher hverandre. Når auto-setup er ferdig er det lurt og gå in på result (gå opp fra set). Her kan du sjekke hvordan den parametriske equalizeren har stilt seg (individuelt for hver høyttaler). Har du topper i bassomerådet er det lurt å sjekke om equalizeren har dempet de, noe den som regel gjør. Har du ikke lydtrykksmåler vil du også få en viss formening om hvor toppene og dippene dine ligger både i bassomerådet og i mellomtone/diskant.

Sjekk også hvordan resten av equalizeren har stilt seg inn og du vil få en viss formening om hvilke frekvenser som har blitt dempet og boostet for å få den lydsignaturen som du hørte på testonen.

Som jeg har nevnt tidligere bør man kjøre romkoreksjonen på ny hvis den booster for mye i bassområdet. Kjør den også flere ganger for å få den equalizer-innstilingen du ønsker og for å finne ut hvor problemene dine ligger i frekvensområdet.

Sist men ikke minst - prøv også ut resultatet med favorittlåtene dine for å finne ut om du liker lydsignaturen du har fått!

Ønsker du et støre sweetspot?

Den nye moddelene fra yamaha, rx-v1900 og rx-v3900 har nå fått muligheten til og kjøre romkorreksjon fra 1-8 sitteplasser. Hvor mange sitteplasser man vil kalibrere for velger man før auto-setupen starter. Grunnen til at man kalibrerer for flere siteplasser er for og få et større sweetspot. Man foretar da flere målinger etter hvor mange sitteplasser en har valgt, mikrofonen plasseres da på hver enekelt sitteplas for hver måling. Etter kalibreingen vil recieveren utføre en avangsert regningsproses etter resutatene fra hver måling slik at sweetspotet vil bli større.

Jeg gjør oppmerksom på at vist en ønsker og få best lyd i selve sweetspotet er det fremdeles kalibrering for en sitteplas som gjelder

Tips og triks

Ulik lydsignatur?

Føler du at romkoreksjonen lager ulik lydsignatur på høyttalerene? Har du plassert fronthøyttalerene symetrisk fra bakkvegg og sidevegg, har noelunde lik akustikk og har en effektforsterker på frontene? Et ukjent trisk er da og sende både front l og front r signalene til kun den venstre eller høyre front høyttaleren under auto-setup kalibreringen.

Dette gjør du ved og montere en splitter på en av inngangene på effektforsterkeren og kobler både front r og l pre-out til splitteren. I praksis måler du da kun egentlig den ene fronthøyttaleren, så du lurer jo på en måte romkoreksjonen.

En annen måte og gjøre det på er og paralel koble eller seriekoble høyttalerene på den ene utgangen, da vil begge to spille av på både l og r.Paralelkobler du vil impedansen halveres seriekobler du vil impedansen dobles

Etter kalibreringen skal du selvfølgelig ta bort spliteren og eventuelt serie eller paralelkobling og koble til som normalt.

Eq resultatet blir vanligvis identisk på front l og front r når man gjør dette. En annen fordell med dette er at man mister mindre headroom pga man ikke får forskjelig boosting og demping i equalizer innstilingene til front høyttalerene

Plassering av mikrofon

Micen skal selvfølgelig plasseres i sweetspot. Det beste er jo selvfølgleig et stativ til micen, hopp gjerne bakom sofaen eller lignende under kalibrering.Har du ikke sativ prøv og plassere micen på sofaryggen, stolryggen eller lignende. Har du skinsofa eller stol prøv og dekk de til med tepper eller lignende, pga at glatt skinn refelekterer mye mer av lyden en det man ønsker. Du kan også prøve og plassere micen oppå hodet, men pass på å hold nakken i ro, selv små skjelvinger gjør utslag, pass også på at kroppen ikke deker til mikrofonen.

Eksperimenter også litt med høyden, men ta utgangspunkt i ørehøyde.

Har du kun 2-4 høyttalere?

Dersom du kun har 2-4 høyttalere vil Yamaha receiveren mikse de resterende kanalene inn i frontkanalene. Jeg gjør oppmerksom på at disse signalene da ikke vil gå igjennom equalizeren til fronthøyttalerene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott miniguide, dancemania! Tok meg friheten til å korrigere noen små skriveleifer, men synes virkelig at dette var en veldig god guide med fin flyt og mange flotte tips - både generelt mht autokalibrering og selvsagt spesielt for de som har Yamahas system. Takker for bidraget!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei kort-guide. Savner dog litt mer om YPAOs siste versjon (flere målepunkt).

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra tiltak. Kansje andre som har andre typer kan skrive litt om dem også. Og lage en guide til hvordan man får plasert høytalerene rett i forhold til sweetspot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder denne guiden noen bestemte modeller, eller alle Yamaha sine recievere med YPAO?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk for gode tilbakemeldinger. Jeg har ikke noe erfaring angående det nye ypao systemet med kalibrering for inntil 8 posisjoner så jeg valgte og ikke ta det med i guiden, dette går vel ut på og få et større sweetspot, så jeg kan jo forsåvidt ta og skrive et lite innleg om det, vist noen har erfaring med det nye systemet kan jeg ta det med i guiden

Jeg vil tro romkorreksjonen er forholdsvis lik på de fleste modeller. rX-V 61,63,700 og 800 serien har hvertfal en ganske lik autosetup, med untak av noen små forskjeller

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott giude! Men setter et spørsmålstegn ved dette tipset:

"Ulik lydsignatur?...... Da kan du prøve å montere en splitter på den ene inngangen på effektforsterkeren og kjøre både venstre og høyre front in på en av fronthøyttalerene. Jeg har prøvd dette ut og det fungerer.'"

Hva mener du med det?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg tenkte det var noen som kom til og komme med en kommentar angående dette. I mitt oppsett har jeg plasert høyttalerene symetrisk og jeg slet med at romkorrkesjonen lagde ulik lydsignatur på fronthøyttalerene. Det jeg da gjorde var og sende både front l og front r til kun front r kanalen. Jeg fikk da ut både front l og front r av den høyre høyttaleren, så egentlig målte jeg ikke den venstre høyttaleren i det hele tat, for min del fungerte dette yperlig og lydsignaturen på fronthøyttalerene matchet hverandre bedre, men forstår godt at noen setter spørsmålstegn ved denne mac-gyver metoden, er ikke akkurat noe som blir anbefalt i brukermanualen

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da skjønner jeg hva du mener, men da burde du skrive i guiden at det var kun under målingen du gjorde det syntes jeg, var litt utydelig der.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "har du ikke sativ prøv og plassere micen oppå hodet,"

Det kan på ingen måte anbefales å sitte i lytteområdet under kalibreringen

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    OK, da skjønner jeg hva du mener, men da burde du skrive i guiden at det var kun under målingen du gjorde det syntes jeg, var litt utydelig der.
    Ja ble litt vel utydelig der, skal endre på det.

Flageborg

Hvorfor ikke sitte i lytteposisjon når du kalibrerer?

Kroppen påvirker jo faktisk lyden akustisk sett , du sitter vel i sweetspot når du hører på mussik?

Joda Jeg forstår hva du mener, grunnen til at en ikke skal sitte i sweetspot er vel for at at kroppen kommer i vegen for mikrofonen under kalibreringen

Det beste er vell og hope bakom sofaen eller lignende,
    men hvordan vil du da plassere mikrofonen?

jeg har prøvd og plassert mikrofonen på sofa ryggen og da lagdte romkoreksjonen et helt insane resultat med +6 i 5-6 khz omerådet

Jeg har selv ikke stativ og har funnet ut at og plassere mikrofonen på hode er en enkel og grei metode så lenge man klarer og holde nakken i ro, kanskje ikke optimalt men det går jo

Er nyskjerig på hvordan du plasserer mikrofonen under kalibreringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Ja ble litt vel utydelig der, skal endre på det.

Flageborg

Hvorfor ikke sitte i lytteposisjon når du kalibrerer?

Kroppen påvirker jo faktisk lyden akustisk sett , du sitter vel i sweetspot når du hører på mussik?

Joda Jeg forstår hva du mener, grunnen til at en ikke skal sitte i sweetspot er vel for at at kroppen kommer i vegen for mikrofonen under kalibreringen

Det beste er vell og hope bakom sofaen eller lignende,
    men hvordan vil du da plassere mikrofonen?

jeg har prøvd og plassert mikrofonen på sofa ryggen og da lagdte romkoreksjonen et helt insane resultat med +6 i 5-6 khz omerådet

Jeg har selv ikke stativ og har funnet ut at og plassere mikrofonen på hode er en enkel og grei metode så lenge man klarer og holde nakken i ro, kanskje ikke optimalt men det går jo

Er nyskjerig på hvordan du plasserer mikrofonen under kalibreringen?

Hvorfor får du "insane resultat" ved å plasere mic på sofa ryggen, det er jo omtrent der du har ørene,

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman kardon
    Hvorfor får du "insane resultat" ved å plasere mic på sofa ryggen, det er jo omtrent der du har ørene,
    Merkelig nok gjorde jeg det, hvorfor jeg fikk det vet jeg ikke

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På skinnsofarer eller -stoler skal du i størst mulig grad unngå nærfelt med selve skinnet. Dette fordi glatt skinn reflekterer mye mer av lyden enn det man ønsker.

Forsøk gjerne med et teppe eller stoff over stol-/sofaryggen når du måler.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha, det har jeg ikke tenkt på. Men det er jo egentlig helt innlysende, er vel derfor jeg ikke har tenkt over det.

Takker for tipset
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    På skinnsofarer eller -stoler skal du i størst mulig grad unngå nærfelt med selve skinnet. Dette fordi glatt skinn reflekterer mye mer av lyden enn det man ønsker.

Forsøk gjerne med et teppe eller stoff over stol-/sofaryggen når du måler.
    takk for tipset dette skal jeg ta med i guiden

EDIT:

Roko, jeg har ikke skinnsofa eller stol, men en myk stoff sofarygg, hvorfor fikk jeg da et så merkelig resultat med og plassere micen på sofaryggen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Hehe, jeg tenkte det var noen som kom til og komme med en kommentar angående dette. I mitt oppsett har jeg plasert høyttalerene symetrisk og jeg slet med at romkorrkesjonen lagde ulik lydsignatur på fronthøyttalerene. Det jeg da gjorde var og sende både front l og front r til kun front r kanalen. Jeg fikk da ut både front l og front r av den høyre høyttaleren, så egentlig målte jeg ikke den venstre høyttaleren i det hele tat, for min del fungerte dette yperlig og lydsignaturen på fronthøyttalerene matchet hverandre bedre, men forstår godt at noen setter spørsmålstegn ved denne mac-gyver metoden, er ikke akkurat noe som blir anbefalt i brukermanualen
    Og bruke responsen fra høyre kanal til å korrigere venstre blir jo helt feil! Selv om du har plassert høyttalerne symmetrisk, er responsen i rommet fra dem ulik, det er jo nettopp hele poenget ved måling og korreksjon, at det skal fange opp ujevnheter i frekvensgang fra begge høyttalere... Selvfølgelig vil L/R låte noe ulikt etter korreksjon, men lydbildet totalt blir mer riktig hvis du måler slik det skal gjøres.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Og bruke responsen fra høyre kanal til å korrigere venstre blir jo helt feil! Selv om du har plassert høyttalerne symmetrisk, er responsen i rommet fra dem ulik, det er jo nettopp hele poenget ved måling og korreksjon, at det skal fange opp ujevnheter i frekvensgang fra begge høyttalere... Selvfølgelig vil L/R låte noe ulikt etter korreksjon, men lydbildet totalt blir mer riktig hvis du måler slik det skal gjøres.
    Du har selvfølgelig rett i det du sier. Men romkoreksjonen korrigerer jo for og få en flatest mulig frekvensgang, det som kan være tilfellet da er at den prioterer forkjelige frekvensbånd på høyttalerene og dermed får man ulik lydsignatur.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant lesning dette! Skal prøve å ta ny måling med mic på ett teppe på sofatoppen. Er det foresten mulig å få riktig stereoperspektiv når jeg ikke har mulighet til å ha ht likt ifra sidevegger?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grei miniguide, men

Du skriver jo her om hvordan du kan omgå at høyttaleren blir korrigert...
    Er ikke hele hensikten at romkorreksjonen skal justere anlegge best mulig
    til hele rommet..? Jeg vet jo at tall og vanlige instillinger blir som "teori og
    praksis" og at det er forskjell på dette, dermed ikke alltid er som man tror.

Men vil det da si at dersom man overlater høyttalerer og rom til romkorreksjon, kan man ende med et dårligere resultat..?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •