Miniguide: Hvordan få et bra resultat med automatisk romkorreksjon - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hifi_tom
    Kjørte romkorreksjon på min lx71 forleden, med kht3005 se. Er hellig overbevisst om at min plassering av HT må være forferdelig, da den satte alle høyttalerene til large (hadde selv stillt dem til small), og stilte SW på -6db. Det er jo fortsatt greit med bass, men den fjerna liksom noe av moroa, sånn det skal være?
    Plasserte du målemic på stolrygg eller på stativ?

Hos meg utgjorde dette 5-6dB økning i nivå på sub når jeg satte micen på stativ.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt den på stolrygg ja Får prøve stativ, takk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Det er ikke størrelsen på peqen som teller. :wink: Jeg kjøpte Rockwool lydmatter og plasserte på veggen bak mine Klipsch RF63, og vips, så registrerte RX-V2700`en det og slapp å korrigere for en kjempepeak rundt 80Hz. Så det er atter en gang bevist at det er rommet som må fixes først. Etterpå tar YPAO`en seg av finjusteringen.
    Hei, hvordan visste du at akkurat det tiltaket gjorde akkurat den susen?:-D

I kinoen min gjorde YPAO akkurat det samme, fordelen med å la YPAO trekke ned topper er at forsterkeren får mer overskudd, men er selvfølgelig enig i at å behandle rommet er kjempelurt!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hei, hvordan visste du at akkurat det tiltaket gjorde akkurat den susen?:-D

I kinoen min gjorde YPAO akkurat det samme, fordelen med å la YPAO trekke ned topper er at forsterkeren får mer overskudd, men er selvfølgelig enig i at å behandle rommet er kjempelurt!!
    Viste ingen verdens ting om dette. Tok bare sjansen. Hadde en jævlig topp som jeg tenkte jeg skulle fjerne. Fjernes en frekvens tar den ofte med seg "naboen" også. Synes det er greit med fixing av rommet, deretter YPAO, og til slutt personlige/manuelle justeringer.
    Altså: flaks!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bruker man YPAO-korreksjonen sammen med f.eks. SMS-1? Hva kan SMS-1 korrigere som ikke YPAO kan? Og får man opp frekvenskurven på skjermen med YPAO som man gjør på SMS-1? Trenger man i det hele tatt en egen bass-korrigeringsenhet når man har romkorreksjon med PEQ i receiveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Hvordan bruker man YPAO-korreksjonen sammen med f.eks. SMS-1? Hva kan SMS-1 korrigere som ikke YPAO kan? Og får man opp frekvenskurven på skjermen med YPAO som man gjør på SMS-1? Trenger man i det hele tatt en egen bass-korrigeringsenhet når man har romkorreksjon med PEQ i receiveren?
    Man får opp kurver på hva receiveren har gjort med YPAO men man må måle i sweetspot med dB meter for å jobbe frem en ønsket kurve manuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste ingen verdens ting om dette. Tok bare sjansen. Hadde en jævlig topp som jeg tenkte jeg skulle fjerne. Fjernes en frekvens tar den ofte med seg "naboen" også. Synes det er greit med fixing av rommet, deretter YPAO, og til slutt personlige/manuelle justeringer.
    Altså: flaks!
    Joggu sa jeg smør, makan til flaks:-D

Tenk hvis toppen hadde blitt enda høyere!

Jeg har ikke mye velvilje til akustikkplater i stuen, selv stoffet på veggene i kinoen irriterer kona!:-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disponerer heldigvis en loftstue, men får IKKE malt den svart :evil: . Lydplatene er trekt med svart stoff fra IKEA. Billigste type.
    Lurer på om jeg skal bry meg med div. direkte refleksjon fra vegger og tak. Alt ble jo så mye strammere i bunn.
    Hadde toppene blitt høyere så har jeg kasta de ut. Platene ja. Heldigvis sjekket jeg før de ble ordentlig skrudd i veggen.
    By the way så var det en annen Klipscher som sa de fungerte etter jeg kjøpte, så jeg hadde en positiv vibb.

Hvor stor forskjell er det fra 2700 til 3900 Dag? Er det verdt kronasjen, eller skal en kjøpe seg full HD PJ først?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disponerer heldigvis en loftstue, men får IKKE malt den svart :evil: . Lydplatene er trekt med svart stoff fra IKEA. Billigste type.
    Lurer på om jeg skal bry meg med div. direkte refleksjon fra vegger og tak. Alt ble jo så mye strammere i bunn.
    Hadde toppene blitt høyere så har jeg kasta de ut. Platene ja. Heldigvis sjekket jeg før de ble ordentlig skrudd i veggen.
    By the way så var det en annen Klipscher som sa de fungerte etter jeg kjøpte, så jeg hadde en positiv vibb.

Hvor stor forskjell er det fra 2700 til 3900 Dag? Er det verdt kronasjen, eller skal en kjøpe seg full HD PJ først?
    Jeg tror de er veldig jevngode, men 2700 leverer kun 1.25 volt rent signal fra preout til frontkanalene så hvis man skal bruke slutt trinn må dette levere maks effekt på ca 1.2 volt.

Ellers er det 4 bånd på manuell romkorreksjon på 3900 mot 2 på 2700, dette betyr som regel ingenting men har du mye bassproblemer kan det være for lite med 2 bånd.

Ellers har 2700 veldig bra forsterkerdel innebygget, les testen i Audioholics, imponerende med 2X230watt i 4 ohm! Romkorreksjonen fungerer fantastisk i kinorommet og tokanalslyden er sykt bra.

3900 har masse moderne greier og HD lyd, men eneste grunnen til at jeg kjøpte den var YPAO:-D

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.har kjørt YPAO kommet frem til dette.

Front L:+2
    Center:-1,5
    Front R:+2
    Sur R:+1,5
    Sur L:+1,5

ble kjørt i natural.men eg får ikkje til at centeren kommer på pluss siden,den kommer kun på minus siden uansett hvor eg setter den.det synest eg va litt dumt da,eg kjører ikkje sub for tiden derfor er ikkje suben med her.

kan eg skru opp level i reciveren på centeren eller vill det øydelege det YPAO har set opp nå?

har kjørt de i de andre modusene men kom frem til at natural va den beste her.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •