Miniguide: Hvordan få et bra resultat med automatisk romkorreksjon - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Du skriver jo her om hvordan du kan omgå at høyttaleren blir korrigert...
    Er ikke hele hensikten at romkorreksjonen skal justere anlegge best mulig
    til hele rommet..? Jeg vet jo at tall og vanlige instillinger blir som "teori og
    praksis" og at det er forskjell på dette, dermed ikke alltid er som man tror.

Men vil det da si at dersom man overlater høyttalerer og rom til romkorreksjon, kan man ende med et dårligere resultat..?
    Det romkorigeringen gjør er og justere avstanden til høyttalerene for og få same tidforsinkelse på alle høyttalerene. Den justere volumet, delefrekvens og den har en equalizer. Equalizeren demper og forsteker forskjelige frekvensbånd i både bass og mellomtone/diskant.

Hae du plassert høyttalerene dårlig, Kan det vær mulig at du har både topper og dipper i bassomerådet. Equalizeren gjør mest mulig for og rette på dette ved og dempe topper og booste dipper. Men den kan dempe opptil 20 db og kun booste opptil 6db.

Si at du da har noen dipper i mellombassomerådet på ca 10db og en topp på 10 db i bassomerådet. Romkorreksjonen vil da dempe toppen på 10db men den vil kun booste dippene på 10db med 6db, resultatet vil da bli ganske fraværende i bassomerådet og du vil miste headroom pga boosting.

Dette er hvertfall en stor faktor som spiller in, så det er viktig og plassere høyttalerene så bra som mulig først. Romkorreksjon er ikke noe magi
    som kan trekke kaniner opp av haten, men den har jo et par jokstriks på lagger

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Interesant lesning dette! Skal prøve å ta ny måling med mic på ett teppe på sofatoppen. Er det foresten mulig å få riktig stereoperspektiv når jeg ikke har mulighet til å ha ht likt ifra sidevegger?
    For og få det riktige stereoperspektivet må du plassere høyttalerene som en likesidet trenkant iforhold til lytteposisjon. Men jeg syns det er viktigere og plassere høyttalerene der de gir best mulig lyd isteden for og få et 100% stereoperspektiv

Så vist du har den ene høyttaleren lenger in til veggen en den andre vil ikke stereoperspektivet bli 100% likesidet treknat

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser jeg selve guiden det refereres til i denne tråden? Når jeg klikker på "Klikk her for å lese gjeldene guide", så kommer jeg bare til siste innlegg i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Du har selvfølgelig rett i det du sier. Men romkoreksjonen korrigerer jo for og få en flatest mulig frekvensgang, det som kan være tilfellet da er at den prioterer forkjelige frekvensbånd på høyttalerene og dermed får man ulik lydsignatur.
    hmmm, det er da man får lik lydsignatur

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Yamaha rxv-861 og Klipsch RF-82 i front.
    Har også en stor svart skinnsofa som står i vinkel og hvor den ene plassen
    er i sweetspot. Har ikke dekket den til med tepper under korreksjon men ser at dette kan være verdt å prøve. Er det snakk om mye forskjell?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd med mikrofonen på stativ i stedet for på rygglenet på sofaen.
    Subnivået økte med 5-6dB, og nå er det enda morsommere å se film

Takker for tips.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får jeg ikke opp guiden???? Får bare frem forumet

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka du sei...?

Det er jo bare å klikke på lenka i første post på denne siden - altså helt øverst... der det står:

Klikk her for å lese gjeldende guide

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ka du sei...?

Det er jo bare å klikke på lenka i første post på denne siden - altså helt øverst... der det står:

Klikk her for å lese gjeldende guide
    vist det ikke virker, er det sikkert nett-leseren din, prøv og last ned firefox eller nyeste versjon av internett explorer

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får mann tak i egnede stativ ?
    For øyebliket har jeg YAPO mic, dB måler og Velodyne SMS-1 mic.

Har brukt og sette opp litt ting stolen til jeg får riktig høyde på mic og tullet et pledd rundt.

Er det virkelig så stor forskjell ?
    Tenker spessielt på YAPO...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hvor får mann tak i egnede stativ ?
    For øyebliket har jeg YAPO mic, dB måler og Velodyne SMS-1 mic.

Har brukt og sette opp litt ting stolen til jeg får riktig høyde på mic og tullet et pledd rundt.

Er det virkelig så stor forskjell ?
    Tenker spessielt på YAPO...
    Gå på en eller annen fotobutikk, der har det en rekke forskjellige stativ, bare ta med deg micen for og se om skrufeste på stativet passer micen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt lete på QXL.

Det jeg bruker til kaibrering betalte jeg en hundrelapp for. Drar ikke frem stativ med oljedempet hode, vater og full pakke for dette.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og pusler med nyinnkjøpt anlegg, og har prøvd YAPO noen ganger nå. Har i utgangspunktet bare konsentret meg om en sweetspot, men nå sist tok jeg måling på 3 plasser; en på hver side tett innpå ideel posisjon. På den måten åpner man opp for en litt større sone, noe som etter sigende ikke skal være så kurant hvis man bare bryr seg om en posisjon. Men jeg synes faktisk at resultatet ble et bedre, mer luftig og åpent lydbilde i sweetspot. Kan virke som med bare et målepunkt blir det så trang "glad-sone" at man detter helt ut bare man strekker seg etter kaffekoppen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil på det sterkeste anbefale å jobbe manuelt med YPAO (YPOA?)
    fordi den automatiske korrekjonen ikke dreper store peaker i alle rom, det bør sjekkes.
    Min RX V2700 gjorde mye kraftigere korreksjoner på frontene mine i kinorommet mitt enn det RX V 3900 gjorde i stuen, uten at jeg skjønner helt hvorfor, begge rommene booster opp bassen endel.

Nå er det veldig mye bedre etter et par timer med YPAO

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YAPO er fint og teste litt med siden kalibreringen ikke tar mange minuttene.

Og hver ups på og prøve ut de forskjellige pre settingene til kalibrering Flat - Normal - Front (riktig har ikke manualen her) hva som høres best ut.
    Flat gir da flat frekvenskurve, mest dynamisk.
    Normal eller Natural? Skal gi en hengekøye kurve, eller west coast sound som det heter.
    Front skal matche center og surround opp mot frontene.
    (har ikke sett i min bruksanvisning om normal og front er riktig betegnels)

Prøv og få plassert Frontene med like lang avstand fra sweetspot og Surround like langt fra sweetspot for og oppnå best mulig resultat.

Eneste jeg har og utsette på YAPO hos meg er at det blir for mye dynamisk lyd på filmer som har veldig dynamiske lydspor så en må skru opp lyden litt ekstra.

Skal se om jeg finner på og og kjøpe stativ og se om det blir noe forskjell på kurven med stativ og uten gjort på gamlemåten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    YAPO er fint og teste litt med siden kalibreringen ikke tar mange minuttene.

Og hver ups på og prøve ut de forskjellige pre settingene til kalibrering Flat - Normal - Front (riktig har ikke manualen her) hva som høres best ut.
    Flat gir da flat frekvenskurve, mest dynamisk.
    Normal eller Natural? Skal gi en hengekøye kurve, eller west coast sound som det heter.
    Front skal matche center og surround opp mot frontene.
    (har ikke sett i min bruksanvisning om normal og front er riktig betegnels)

Prøv og få plassert Frontene med like lang avstand fra sweetspot og Surround like langt fra sweetspot for og oppnå best mulig resultat.

Eneste jeg har og utsette på YAPO hos meg er at det blir for mye dynamisk lyd på filmer som har veldig dynamiske lydspor så en må skru opp lyden litt ekstra.

Skal se om jeg finner på og og kjøpe stativ og se om det blir noe forskjell på kurven med stativ og uten gjort på gamlemåten.
    Det rare er at i kinoen min låter det best med FLAT, i stuen er det best i NATURAL, kan henge sammen med at kinoen er bedre dempet for refleksjoner og etterklang.

Igjen vil jeg anbefale alle å sjekke bassgangen med dB meter i sweetspot mellom 20-100 hz, jeg kan love at alle som har store svingninger her vill oppleve kjempeløft i lydkvaliteten ved å flate ut bassgangen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Det rare er at i kinoen min låter det best med FLAT, i stuen er det best i NATURAL, kan henge sammen med at kinoen er bedre dempet for refleksjoner og etterklang.

Igjen vil jeg anbefale alle å sjekke bassgangen med dB meter i sweetspot mellom 20-100 hz, jeg kan love at alle som har store svingninger her vill oppleve kjempeløft i lydkvaliteten ved å flate ut bassgangen.
    nå har vel rx-v2700, rx-v3800, rx-v3900 muligheten for og justere den parametriske equalizeren manuelt, det har jo ikke rx-v1700-1900 661-663/863 og eldre modeller, der må man bruke ypao for og få brukt peqen.

Jeg har selv en stor peq på 50hz i rommet mitt, ypao retter opp denne uten problem,

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    nå har vel rx-v2700, rx-v3800, rx-v3900 muligheten for og justere den parametriske equalizeren manuelt, det har jo ikke rx-v1700-1900 661-663/863 og eldre modeller, der må man bruke ypao for og få brukt peqen.

Jeg har selv en stor peq på 50hz i rommet mitt, ypao retter opp denne uten problem,
    Det er ikke størrelsen på peqen som teller. :wink: Jeg kjøpte Rockwool lydmatter og plasserte på veggen bak mine Klipsch RF63, og vips, så registrerte RX-V2700`en det og slapp å korrigere for en kjempepeak rundt 80Hz. Så det er atter en gang bevist at det er rommet som må fixes først. Etterpå tar YPAO`en seg av finjusteringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte romkorreksjon på min lx71 forleden, med kht3005 se. Er hellig overbevisst om at min plassering av HT må være forferdelig, da den satte alle høyttalerene til large (hadde selv stillt dem til small), og stilte SW på -6db. Det er jo fortsatt greit med bass, men den fjerna liksom noe av moroa, sånn det skal være?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Ingen rom er like...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •