Guide: Onkyo firmware-oppdatering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: Onkyo firmware-oppdatering

Onkyo firmware (905/875/805) og DSP oppdatering (905/875/805/705)

Inspirert av denne guiden tenkte jeg at det kanskje er greit for noen om jeg lager en forenklet, norsk utgave på hvordan man oppdaterer firmware (905/875/805) og fikser dekoder-feilen (905/875/805/705) (den refererte guiden er ganske uoversiktlig). Hvis du lurer på hvorfor jeg har laget denne guiden, se her. For utfyllende detaljer, se guiden på avsforum. Denne guiden er laget med tanke på å gjøre selve oppdateringen så enkel som mulig.

Selv om prosedyren for å oppdatere firmwaren er ganske enkel og ”idiotsikker” gjør dere selvfølgelig dette på eget ansvar. Dog, hvis noe går galt skal det bare være å starte på nytt. Jeg har selv gjort denne oppdateringen på min Onkyo 905, men guiden er lik for 875 og 805 (kanskje med unntak av noen filnavn i nedlastede zip-filer). Derfor tar jeg også med nødvendig informasjon og linker for disse. Har du en annen Onkyo-modell anbefaler jeg deg å se guiden på avsforum istedenfor.

NB!
    For 705 kan du kun oppdatere DSP, IKKE Main firmware!

NB! Gjør deg selv en tjeneste og lese hele guiden før du prøver deg på noe.

NB! Oppdatering skjer på eget ansvar, og jeg tar forbehold om eventuelle feil i guiden, selv om jeg nøye har lest igjennom prosedyrene og gjort dette selv.

NB! Du vil miste alle innstillingene på forsterkeren din etter å ha utført oppdateringene dine, men det er en liten pris å betale for å fikse dekoderfeilen.

Guiden består av to deler:
    1. Oppdatering av DSP-dekodere (fikser bla. DTS HD-MASTER ”blopp”)
    2. Oppdatering av Main firmware.
    Hvis du lurer på hva firmware-oppdateringen gjør for din forsterker, se guiden på avsforum.

Du trenger:
    • ”Straight” RS232-kabel (også kalt modemkabel). F.eks. denne.
    • Bærbar pc med cd-brenner og COM-port (evt USB-port og USB til COM-port adapter).
    • En cd-spiller eller dvd-spiller med optisk utgang.
    • En optisk kabel
    Det er to ting du må sjekke før du går videre og gjør oppdateringene:
    1. Du må sjekke at ”Loader versjonen” på din Onkyo-receiver er minst 1.01 / 07615L.
    2. Sjekke at eksisterende ”Main firmware” er minst:
    a.1.05 for Onkyo 905.
    b.1.04 for Onkyo 875.
    c.1.04 for Onkyo 805.

Hvis du har firmware lavere enn angitt over, se guiden på avsforum.

Hvordan sjekke ”Loader”- og ”Main firmware” -versjonene?
    Alle kommandoer gjøres direkte på forsterkeren, og ikke med fjernkontrollen.
    • Main firmware: Slå på forsterker, hold inne ”Display” og trykk på ”Standby”. Slipp. Firmware-versjonen vises i noen sekunder før den forsvinner fra displayet. Du kan også sjekke DSP-versjonene hvis du nå kjapt trykker ”Tone +”-knappen (DSP 1, DSP 2 og DSP 3) henholdsvis en, to og tre ganger.
    • Loader: Slå av forsterkeren med hovedbryteren i front på forsterker. Hold inne ”Enter”-knappen mens du slår på forsterkeren igjen med hovedbryteren. Slipp så ”Enter”-knappen. Tallet som vises er nåværende Loader-versjon. For å gå ut av Loader-modus, trykk på ”Standby”-knappen.
    Link til DSP update-fil:
    Denne lastes ned her, og gjelder for både 905/875/805/705.

Link til Main Firmware:
    Hvis du har ”Main firmware” større eller lik som angitt over kan du legge inn nyeste versjon direkte. Linker til tidligere versjoner finner du i den originale tråden.

Her linker jeg til siste Main firmware-versjon for respektive forsterkere:[BREAK=Del 1 – DSP-oppdatering for 905/875/805/705 (stegvis)]
    Del 1 – DSP-oppdatering for 905/875/805/705 (stegvis)

Merk! Det er av ukjent grunn ikke alle spillere man kan gjøre oppdateringen med. Det fungerte ikke med min LG superBlu-spiller, men det gikk bra med Toshiba EP-35. Går det ikke med din spiller, prøv en annen.
    1. Last ned DSP-updaten om du allerede ikke har gjort det.
    2. Pakk ut den nedlastede filen ”DSP_UPG_TX_705_-_905.zip” (her finner du bla en mer detaljert brukerveiledning på engelsk på hvordan du gjør oppdateringen hvis du ønsker å bruke den. Jeg anbefaler og også se på denne).
    3. Selve DSP-oppdateringen er av alle ting en .WAV-fil (CD_SR805 123_08214A_07518A_07820B.wav). Denne brenner du ut på en vanlig cd-plate (som ”lukkes”) med ditt brennerprogram, akkurat som du brenner en normal .WAV-fil (altså audio cd).
    4. Koble til den optiske kabelen på cd/dvd-spiller til inngangen ”OPTICAL IN1” på forsterker. NB! Det er viktig at korrekt optisk inngang brukes på forsterker.
    5. Legg den brente cden med DSP-oppdateringen i cd/dvd-spilleren (ikke start avspillingen, trykk på ”stop” om du må).
    6. Trykk følgende på forsterker (som allerede er påslått) for å komme inn i oppdateringsmodus: ”Display” + ”Standby” og slipp. Nå vises Main firmware. Trykk så (innen 3 sek) ”Tone +”, da vises ”DSP 1 st firmware version” i displayet. Trykk så umiddelbart på ”Return”. Displayet vil nå vise “S/PDIF Update…”, som betyr at forsterkeren er i DSP-oppdateringsmodus.
    7. Trykk ”play” på cd/dvd-spilleren for å starte oppdateringen.
    Etter siste punkt vil forsterkerens display vise “S/PDIF Update…” i ca 15 sek, så “Writing 1 st DSP…” i ca 15 sek, og igjen “S/PDIF Update…”. Deretter “Writing 2 st DSP…”, så S/PDIF Update…” før den til slutt viser “Writing 3 st DSP…”. Når oppdatering er ferdig skal ”Complete!”, og deretter ”Clear” vises før forsterkeren automatisk går i Standby-modus.

PS! Når jeg gjorde oppdateringen endret ikke displayet seg etter at det sto “Writing 2 st DSP…”. Oppdateringen var uansett vellykket. Hvis så skjer, vent 10 min før du manuelt slår av forsterkeren.

PS! Det er ikke sikkert at forsterkeren viser ”Complete!” og ”Clear” eller slår seg automatisk av. Hvis dette skjer har forsterkeren sannsynligvis blitt oppdatert, og du slår den bare av manuellt etter 10 min. Sikre kilder sier at de aldri har opplevd at forsterkere de har oppdatert har vist ”Complete!” og ”Clear”. Dette vistes heller ikke når jeg gjorde oppdateringen, men den ble som sagt oppdatert.

Sjekk at DSP-versjon har blitt oppdatert:
    Slå på forsterkren, holde inne ”Display” og trykk ”Standby”. Slipp. Trykk ”Tone +” for å se henholdsvis DSP versjon 1,2 og 3. Hvis du nå har samme DSP-versjon i henhold til tabellen under var oppdateringen vellykket.

[BREAK=Del 2 – Main firmware-oppdatering (stegvis)]
    Del 2 – Main firmware-oppdatering (stegvis)

Beskrivelsen tar utgangspunkt i 905, men er lik for 875 og 805. Det kan være at filnavnene for 875/805 er litt forskjellige, dette har jeg ikke sjekket ut. Men fremgangsmåten skal være lik.

NB! Denne delen av guiden gjelder ikke for Onkyo 705!
    1. Last ned Main firmware for din forsterker hvis du ikke allerede har gjort det
    2. Pakk ut filen NR905_DTR8_8_MainFW_v1.09.zip (for Onkyo 905).
    3. Den utpakkede mappen inneholder følgende interessante filer (for Onkyo 905. For 875/805 kan det hende alt ligger i Setup_updater.):
    4. a. Setup_Updater8.8E.zip (for 905): Denne zip-filen brukes for å klargjøre pcen før selve oppdateringen av din Onkyo-forsterker.
    5. b. App_Updater_8.8.zip (for 905): Denne zip-filen brukes til selve oppdateringen av din Onkyo-forsterker.
    6. c. DTR8.8_Procedure to upgrade the Main FW by using RS232 port.pdf (for 905): Detaljert bruksanvisning på engelsk i PDF-format for hvor hvordan klargjøre pcen og gjøre selve oppdateringen. Jeg anbefaler og også lese igjennom denne.
    Del 2.1 – Klargjøring av pc før oppdatering (stegvis):
    1. Ikke pakk ut Setup_Updater8.8E.zip, men dobbeltklikk for å åpne filen i winrar, winzip, Alzip e.l. (Hvis du først pakker den ut finner ikke programmet filen ”update.CAB”).
    2. Naviger deretter et steg inn, til du ser ”setup.exe”.
    3. Dobbeltklikk ”setup.exe” og følg anvisningene. Hvis du vil ha en detaljert beskrivelse av stegene videre, se DTR8.8_Procedure to upgrade the Main FW by using RS232 port.pdf og kapittelet I) Installation process for VB6.
    Del 2.2 – Oppdatering av Main Firmware (stegvis):
    1. Pass på at forsterker er slått av med hovedbryter i front.
    2. Koble RS232-kabelen til COM-porten på pcen din (du kan evt bruke en USB-COM-overgang), og og deretter til RS232-inngangen bak på forsterkeren.
    3. Hold så inne ”Enter”-knappen mens du slår på forsterkeren igjen med hovedbryteren. Slipp så ”Enter”-knappen. Du har nå satt forsterkeren i “Main Update mode”.
    4. Pakk så ut App_Updater_8.8.zip.
    5. Gå inn i mappen ”App_Updater_8.8”.
    6. Dobbeltklikk ”update.exe”, følgende bilde vises:
    7. Sjekk så at valgt COM-port er den samme COM-porten du har koblet RS232-kabelen din til på pcen.
    8. Trykk på ”Main Update” for å starte selve oppdateringen.
    Etter at du har startet oppdateringen vil forsterkerens display først vise ”Erase” og deretter ”Write” (som vises hele tiden mens oppdateringen foregår). Selve oppdateringsprosessen vil ta ca 15-20 min.

Hvis strømmen skulle gå under oppdateringen lukker du Updater-programmet ved å trykke på Xen øverst til høyre, restarter programmet ved å kjøre ”update.exe” og trykker ”Main Update” på nytt. Oppdateringsprosessen vil da fortsette.

Når oppdateringen er fullført vil forsterkeren automatisk gå i Standby-modus.

Sjekk at Main-firmware har blitt oppdatert:
    Slå på forsterker, hold inne ”Display” og trykk på ”Standby”. Slipp. Firmware-versjonen vises i noen sekunder før den forsvinner fra displayet. På Onkyo 905 vil versjon 1.09 vises, og for 875/805 vil versjon 1.08 vises.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig grundig gjennomgang, Kent. Denne guiden er garantert til god nytte for MANGE Onkyo-eiere.

Takker !

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide!

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det samme for min 705?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men kun for å fikse dekoderfeilen/"bloppen" (DSP update) ved dekoding av DTS-HD MA! Og det er nok dette som er mest interessant vil jeg anta. Jeg skal oppdatere guiden asap.

Edit: Guiden oppdatert for DSP-update også på Onkyo 705.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra guide Kenti! Godt vi har ressurser her inne som kan hjelpe oss andre

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Bare den er til hjelp for minst én person skal jeg være fornøyd.

Fint om de som evt. måtte gjøre noen av oppdateringene ved å følge guiden poster hvordan det går her. Jeg regner selvfølgelig med at det går bra. Det er enklere enn man tror.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god hjelp til min 905.Jeg hadde Main firmware 1.02 så jeg la inn 1.05 først og så 1.09. Det gikk fint:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for at det fins folk som deg

Jeg oppdaterte 905en,og den er herligere en noen gang,så oppdaterte jeg hunden med babydoll og franske truser.Så satt jeg på en fin konsert på 905en,og vi koste oss med jordbær og reker.takk.for hjelpen

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for guiden! Fungerte nesten smertefritt.

Trøbla litt med DSP oppdateringen, men gikk flott etter en liten stund. Slet også litt med å få i gang main update - her var problemet at jeg ikke benyttet et sikkelig program for zip-filer. Med WinRAR instalert gikk det plutselig helt smertefritt.

Igjen, tusen takk for guide og linker - suverent!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjedde under DSP-oppdateringen, Msport? Og hvordan fikset du det?

Fint å se at guiden har fungert for dere!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare registrere meg i denne tråden for å følge med, ettersom jeg tilhører "Onkyokategorien".
    Nyyydelig guide, Kenti!:-D

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hva skjedde under DSP-oppdateringen, Msport? Og hvordan fikset du det?

Fint å se at guiden har fungert for dere!
    Den fortsatte å stå i oppgraderings-modus veldig lenge. Tredje gangen jeg skrudde av forsterkeren (etter ganske lang tid). Siste gang, når jeg skrudde på forsterkeren stod det complete i displayet en liten stund.

Når det ikke fungerte første gang, tok jeg bare å gjorde det en gang til!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men på nye Onkyoer er vel dette fikset? Hvordan kan man sjekke om man har ny firmware allerede?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Men på nye Onkyoer er vel dette fikset? Hvordan kan man sjekke om man har ny firmware allerede?
    How do I know which firmware I have?
    1) Turn on Receiver
    2) HOLD down the "Display" button and press "Standby" button once.
    3) Release the "Display" button.
    4) Press the + or – keys to cycle forward and backward through all the firmware display pages.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Det er DSP-versjon du må sjekke:

Sitat Opprinnelig postet av Fra guide
    Main firmware: Slå på forsterker, hold inne ”Display” og trykk på ”Standby”. Slipp. Firmware-versjonen vises i noen sekunder før den forsvinner fra displayet.
    Onkyoen din har tre DSPer, og du skal sjekke versjonen på DSP 3. Etter å ha gjort foregående steg trykker du ”Tone +”-knappen 3 ganger, noe som viser deg versjonen på DSP 3. Er denne "SR8053/07820B" har du den nyeste DSPen, og trenger ikke gjøre noe.

Edit: Dette gjelder hvis du vil sjekke om forsterkeren er fikset i forhold til dekoding av DTS-HD Master "smellet".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

firmware oppgradering på onkyo 875

noen i trøndelag som har gjort dette????
    vil gjærne komme i kontakt med en trønder som oppgradert sin onkyo reciver

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funka fint å oppdatere både DSP og main firmware på min Onkyo 875. Men med videoprosessoren aktivert er fortsatt sortnivået dårlig med kraftig rødstikk. Trodde fw-oppdatering skulle årne opp i dette. HDMI-handshake som var et problem før med videoprosessor aktivert er ikke lenger noe problem. Noen tips? Har en Pioneer PDP-508XD koblet opp mot receiveren.

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fins det ein slik guide for Yamaha RX-V1800?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vaden
    Fins det ein slik guide for Yamaha RX-V1800?
    Ingen offisiell guide, men det er en del forklaringer på hvordan man går frem i denne tråden.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •