Guide: Rørforsterker for første gang - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utviklingen i Kina går med rakettfart - samtidig vil det være aktører som selger billig utstyr til den tredje verden - utstyr som ikke holder de kvalitetskriterier vi har her i landet.

Idag fremstilles elektrovarer til salg i Norge helt ferdig i Kina og skal nok ikke endres her hjemme. Det ville uansett bli for dyrt. Vil vel tro det er elektro-bransjen og hifi-bransjen som presser på her.

Men ellers er dette i stor grad off-topic og kan diskuteres i en egen tråd om kina-import og el-sikkerhet. Ikke her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

unnskyld en nybegynner, men fikk akutt nysgjerrighet: er triode det samme som single ended?
    hørte nylig en push-pull KT88 konstruksjon, og en lignende forsterker i single-ended konstruksjon..? er jeg riktig her..? single-ended'en låt utrolig mye bedre i mine ører.. en helt annen klarhet oppover..
    Men : triode=single-ended?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi snakker her om utgangstrinn (de store utgangsrørene) som skal drive høyttalere.

Nei, triode og SE (single-ended) er to forskjellige begreper.

Triode er en type rør, mens SE er en type forsterkerkobling. Oftest benyttes trioder til SE-forsterkere.

Et annet mer komplisert rør, pentoden, kan kobles om slik at røret kjører som triode - da tapes en del effekt.

Det er helt korrekt at en SE-forsterker gir mere klarhet og distinkt lyd oppover i mellomtonen, men det enkle SE-prinsippet klarer dessverre ikke dypbassen.

Meningen med push-pull er at forsterkeren skal klare hele frekvensområdet fra dypeste bass og opp til toppregisteret med høy kvalitet. Dette er vanskelig å få til, men noen klarer det.

Tar man en push pull-forsterker som Music Angel KT88, så er denne (i nyeste versjon) kontruert som en klassisk Williamson-forsterker med ganske sterk motkobling = lav utgangsimpedans = god dypbass. Den lyder nydelig varmt og stort, men ikke helt denne SE-klarheten i mellomtonen. Derfor har jeg anvist hvordan motkoblingen enkelt kan senkes ved å lodde inn en ekstra motstand. Dette prøver man på den høyttaleren man har hjemme og kan så tilpasse lyden til eget anlegg. Gjør man dette blir lyden av en slik push pull-forsterker mer lik en god single-ended.

Fabrikken har naturligvis ikke gjort dette, da forsterkeren leveres ferdig slik at den kan drive alle typer høyttalere.

Det beste er imidlertid å kjøre umodifisert og heller anskaffe (eller bygge selv) en god single-ended forforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Da begynner jeg å forstå
    Har lest gjennom MYE av de forskjellige rør-guidene og -trådene her på forumet det siste døgnet, og blir virkelig inspirert. Saken er ganske enkel - det blir rør i nærmeste fremtid (det hjalp ganske godt at en kamerat fikk seg en Unison Research også ..)

Men det er èn ting, om enn kanskje litt kjedelig og praktisk, jeg lurer på:

brukes ikke de forskjellige rørene "opp" etter x antall timer..? jeg er en sånn som kommer hjem etter jobb og gjerne setter på musikk, og ofte står amp'en på hele ettermiddag/kvelden og fôres med diverse lydkilder; TVlyd-CD-Flac-Xbox etc.
    Er det "gjengs" at man kun henter frem rørforsterkeren når man virkelig skal lytte, og har annen elektronikk til TV-lyd, Flac/PC, etc..? Eller kan jeg trygt erstatte transistorforst. min med en fullblods rørforsterker?

- Og en annen ting: kan alle push-pull-baserte forsterkere også kjøres i SE-"mode", hvis de har såkalte pentode-rør? Og hvilke rør er pentode-rør?
    Hvordan 'vet' man?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min egen DIY rør forforsterker (stor og komplisert med mange NOS rør) har stått på slik hver dag i 10 år uten at rørene er blitt noe dårligere. Tror du kan regne med at dyre NOS-rør (små-rørene) holder i 10 år og gjerne 20 år hvis du ikke er så kritisk.

De store utgangsrørene holder ihvertfall 5 år - de kan idag kjøpes for 150 kr. stk. ved direktekjøp fra Hong Kong.

Tror de aller fleste pentode-forsterkere har en bryter hvor de kan kobles om til triode (også mens forsterkeren spiller). Pentode gir mye høyere effekt, derfor brukes disse rørene.

Pentoder (utgang) har egne navn, f.eks. EL84, EL34 og KT88, mens trioder kan hete f.eks. 2A3, 6B4, 300B, og mange flere.

En push-pull kan ikke kobles om til single-ended.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, MEN!

har kjøpt en yaqin mc10l (brukt), og denne spiller fantastisk i forhold til prisen (rundt 6000kr). 2ganger 52w, klasse a-drift. el34 utgangsrør og 6n1 inngangsrør. byggkvaliteten er god, bare litt motstand i volum-kontrollen. direkte tilgang til bias-justering! med biasen kan du forandre ampens egenskaper fra "akustisk fokus", mye mellomtone og diskant, til "rock/pop-fokus" med godt med bass og trøkk. Yaqinen kan vel regnes å levere tilsvarende 150 transistor-watt, men er mye kjappere, og har selvfølgelig varmen og nærværet fra røra. Jeg hadde svært lite greie på rør-forsterkere før jeg kjøpte en, men den er lettvint og grei å bruke. Med direkte tilgang til bias-justering (hvor mye strøm røra får) er det bare å overse advarslene om at rør-forsterkere er tungvinte. Yaqin får du kjøpt her til lands nå, ellers har newyorksound dem. GO FOR IT!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bias-justering

jeg har funnet ut at bias-justering kan brukes til å forandre ampens karakter BETYDELIG! man har på en måte flere forsterkere i en, og kan justere frem de frekvensene (egenskapene) man vil ha. rockekveld? skru opp bias. akustisk kveld? skru ned bias. glimrende...........

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Gjelder dette alle forsterkere? Jeg har ikke justering for bias utenpå forsterkeren men jeg har inni. Kan jeg "stemme" forsterkeren til hvilken sound jeg ønsker her, uten å risikere noe, annet enn at jeg skrur meg bort(?), og kanskje ikke finner tilbake til orginalinnstillingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bias-justering

Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Interessant! Gjelder dette alle forsterkere? Jeg har ikke justering for bias utenpå forsterkeren men jeg har inni. Kan jeg "stemme" forsterkeren til hvilken sound jeg ønsker her, uten å risikere noe, annet enn at jeg skrur meg bort(?), og kanskje ikke finner tilbake til orginalinnstillingen?
    Det er vanlig at bias-justeringen ligger vanskelig til. Røra dine skal ha en viss mengde strøm, for meg er det 0.35-0.40 volt (eller millivolt). Du må finne ut hvor mye strøm røra dine skal ha, og skaffe deg et multimeter. Da "skrur du deg ikke bort". Prøv nesten maks strøm, og nesten minimalt, og hør forskjellen på forskjellig musikk. Så kan du justere til ampen spiller best på den musikken du hører mest på. Det er VIRKELIG mye å hente på dette! Ha det gøy.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsetgangskjøper rørforsterker

Hei dere
    Fikk inn denne annonsen på FINN i dag. Har noen av dere kjennskap denne produsenten? rørforsterker selges - FINN Torget

Hva vil dere anbefale for en som ønsker å få igang avspilling av lagrete vinylplater. Jeg skal bruke en Rega 3 spiller med en B -tech RIIA boks, og vil kjøpe meg noen små bokhøytaler som skal drives av en liten rørforsterker? Har vurdert USHER S 520 USHER PRISLISTE NORGE eller noen små John Blue høytalere JohnBlue JB3
    Håper noen kan gi meg noe råd her.

Hilsen Harald

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yaqin er omtalt flere ganger på forumet, se gjerne under Receivere og forsterkere.

Ellers er dette spørsmålet ikke for denne tråden, som handler om tekniske forhold i rørforsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xindak

Har kjøpt meg ein xindak v30 rørforsterker..

hadde den inne til servis for og bytte noen kondiser og litt slikt, han justerte biasen på verkstedet og slikt.

eg har testet den hjemme,men syns det er ufattli lite guff i den(brukes med RF-63).

kan det rettogslett være biasen som gjer så mye utslag?

kan vri om til ca 3 kvart og kan fremdeles snakke normalt i rommet!

ringte til verkstedet idag og han sa mål biasen og han kunne mesten garangtere att det var den som var annerledes hjemme hos meg siden eg hadde annet strømmnett en han som jore det i verkstedet.

gleder meg til og komme hjem ihelgen og prøve!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bias skal da ikke gi så stort utslag.

Dette er en 2x50W amp som burde gi ganske så mye volum ut på RF-63

Reviews - Touchingly Soulful and Spirited-Xindak V30 (On Norway Magazine HJEMMEKINO 2008.11)

Det kan nesten høres ut som problemet ligger i kilden din. Hva er det du har koblet til?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

har prøvd flere kilder, Toshiba hddvd spiller,apple tv, grundig tv boks, hegel cdspiller....

ringte audiofoni idag, han mente på att det kunne gjøre store utslag,men eg har ingen anelse(første rørampen) bare vore elendigheter til nå:P

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av testen over så forstår jeg det er tre innganger, har du prøvd alle tre? Det kan jo tenkes det er noe galt med den ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selvfølgelig testet alle sammen ja
    like alle sammen! skal hjem på fredag så da skal eg måle og HÅPE att feilen kan ligge i biasen,men att det skulle itillfelle gjøre så mye utslag høres noe merkli ut.. men vist den er veldig lav så er det jo lite strøm? eller?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok en rør-begynner...

Trenger virkelig "te-skje metoden" ser det ut for.

Når en skal justere bias, skal man da ha tilkoblet høytalere ? (er redd for å ødelegge noe).
    Har kjøpt meg et billig multimeter på clas, skal dette stå på 20mA eller 200mA ? (eller kanskje noe helt annet ).

Grunnen for jeg spør såpass basic er at jeg skulle prøve meg med biasen og fikk et lite smell i høytaleren... tok da og vridde på multimeteret fra off ----> mA, sikkert ikke rett måte å gjøre det på.

Ellers, skal man kun justere bias på de store power rørene (i mitt tilfelle, EL84). Det virker slik på forsterkeren min iallefall (Yakin ML-10) da det ikke er tilgang til bias justeringer (på oppsiden av forsterkeren) til de små rørene.

Takker så mye for litt assistanse.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump 8-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Trenger virkelig "te-skje metoden" ser det ut for.

1. Når en skal justere bias, skal man da ha tilkoblet høytalere ? (er redd for å ødelegge noe).
    Har kjøpt meg et billig multimeter på clas, skal dette stå på 20mA eller 200mA ? (eller kanskje noe helt annet ).

Grunnen for jeg spør såpass basic er at jeg skulle prøve meg med biasen og fikk et lite smell i høytaleren... tok da og vridde på multimeteret fra off ----> mA, sikkert ikke rett måte å gjøre det på.

2. Ellers, skal man kun justere bias på de store power rørene (i mitt tilfelle, EL84). Det virker slik på forsterkeren min iallefall (Yakin ML-10) da det ikke er tilgang til bias justeringer (på oppsiden av forsterkeren) til de små rørene.

Takker så mye for litt assistanse.
    1. Du bør alltid har høyttalere koblet til en rørforsterker uansett så lenge den er påslått. Også når du skal justere bias.

2. Bias justerer du kun på de store effektrørene, og ikke smårørene.

Når det gjelder innstillingen på multimeteret: Hva står det i manualen at ønsket bias skal være?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Anfield.

Har fått ekspert hjelp på hifisentralen, så tror jeg skal klare meg videre nå

Bias skal forrøvrig være 0.35V - 0.4V.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •