Brukerguide: Gode FM-tunere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukerguide: Gode FM-tunere

Vintage (solid state) FM-tunere

FM-tuneren var en seriøs signalkilde under hifi'ens gullalder fra slutten av 60-tallet og utover det meste av 70-tallet. I denne perioden ble kretsløpene perfeksjonert, og FM-båndet har vel aldri gitt bedre hifi-gjengivelse enn i disse årene.

Mens rør-tunere rett nok har den beste lyden, så vil tekniske data ofte være mere mangelfulle, slik at solid state-modeller gjerne vil være de som anbefales til rutinemessig daglig bruk. De beste data finner vi i modeller produsert i siste halvdel av 70-tallet, mens lyden nok ligger nærmere rør-modellene i de solid state-modellene (transistor-modellene) som ble produsert tidligere (første halvdel av 70-tallet). Etter 1980 gikk man over til digitale tunere, og den gode lyden forsvant i stor grad.

Vintage-modellene omtalt her anbefales som daglig radio-kilde for den seriøse hifi-entusiast. Etter som digitale radio-kilder overtar mer og mer kan tilhengeren av analog FM-gjengivelse anskaffe en liten stereo FM-sender (low power FM transmitter) hjemme og fortsette å lytte via de fine gamle apparatene. Det fungerer meget fint i praksis.

De nevnte modellene skaffes som regel lettest på eBay. Kjøper man fra USA skal man foruten dette med nettspenningen også være klar over at FM-standard for de-emphasis (etterbetoning) er forskjellig - i USA brukes 75 uS, mens det i Europa er 50 uS som standard. En umodifisert USA-tuner vil derfor spille litt mørkere pga et svakt fall i diskanten. Typisk står det 1-2 kondensatorer i hver kanal etter stereo-dekoderen som skal gjøres mindre (eventuelt skal den ene fjernes). Det går imidlertid rimelig bra å spille umodifisert også.

Gruppe 1 – topp-modellene – store, tunge, solide, veier gjerne rundt 15 kg. Både lydkvalitet og data (sensitivitet og selektivitet) er ekstraordinære. Anvender for mellomfrekvensen de dyre LC-filterne i trafokobling (båndbreddevelger i stilling ”wide”).

Accuphase T-100 (AM/FM), T-101 (kun FM)
    Kenwood 600T, KT-917 - Kenwoods flagship-tunere, kun FM.
    Marantz 2130
    McIntosh MR-78 (kun FM, svært dyr)
    Philips AH673
    Sansui TU-X1
    Sansui TU-9900
    Tandberg TPT-3001 og TPT-3001A (begge kun FM)
    Yamaha CT-7000 (kun FM)

Gruppe 2 – tunere i mere overkommelig prisklasse, men fortsatt svært god performance.

Denon TU-850 (kun FM)
    Kenwood KT-8300, L-07T
    McIntosh MR-77 (kun FM)
    Mitsubishi DA-F20 (kun FM)
    Nikko Gamma I (kun FM)
    Pioneer TX-9500 II, TX-9800
    Quad FM-4 (digitalt display, kun FM, må ha god antenne, utganger krever minst 100K impedans)
    Technics ST-9030 (kun FM)
    Sansui TU-919
    Yamaha T2 (kun FM)

Gruppe 3 – tunere fra første halvdel av 70-tallet, med diskret analog-del og som regel diskret stereo-dekoder (ikke IC), eldste modeller gjerne med LC-filtere, da disse var standard inntil rundt 1972. Krevende entusiaster mener entydig at disse gamle modellene lyder bedre, selv om tekniske data er dårligere.

Braun CE 251 (kun FM, fra 1970)
    Braun CE 1020 (også kortbølge, fra 1973)
    Grundig RT 100 (også kortbølge, fra 1969)
    KLH Model 18 (den originale "Tivoli" fra 1965)
    Luxman WL-500 (senere: T-300) og den mindre WL-700 (sjeldne, fra 1972)
    Marantz 125 (= Marantz 150, men uten scope, LC-filtere, god lyd)
    McIntosh MR-74 (en rimeligere McIntosh, meget god lyd, god på AM)
    Pioneer TX-9100 (dekoder m/IC) og forgjengeren TX-1000 (+ den litt eldre TX-900)
    Pioneer TX-9500 (dekoder m/IC, bedre lyd enn TX-9500 II)
    Pioneer receivere (f.eks. SX-990 (kun LC-filtere) og SX-727) som tuner
    Sansui TU-9500 (1973-75)
    Sansui TU-777 - pen rund skala, en eldre utgave (1968-70) av toppmodellen TU-999 (1970-72), kun LC-filtere
    Sansui 4000 receiver som tuner (tuner-delen ligner TU-777)
    Sony ST-5000FW (kun FM, toppmodell fra 1968, 8 keramiske filtre i FM-IF, god til DX, fin lyd)
    Sony ST-5130 (fra 1973, 8 keramiske filtre i FM-IF, god til DX, varm lyd)
    Tandberg Huldra 10, TR-200 og TR-1000 (TR-1010) som tuner (for de to første må dempeledd Tape Out fjernes). LC-filtere. Kun tidlige utgaver har diskret dekoder.

Gruppe 4: Andre flotte modeller, er billige på eBay, da de ble produsert i stort antall:

Grundig T-1000 (fra 1979, LC-filtere)
    Kenwood KT-7500, KT-815
    Onkyo T-9
    Sansui TU-7900, TU-717, TU-719
    Sony ST-4950
    Yamaha CT-800

Gruppe 5: Digital-tunere. Her er nok nesten alle temmelig mislykkede lydmessig, men noen få unntak finnes - disse få gode er typisk utstyrt med LC-filtere:

Grundig ST-6000 fra 1980. Den har LC-filtere, som ellers så å si aldri forekommer i såpass rimelige moderne tunere.
    Grundig T-7500 fra 1983. Videreutvikling av ST-6000. God, men LC-filtere dessverre endret til keramiske filtere.
    Luxman T-03 (= T-117). Fra 1988. En moderne slimline digital-tuner. Aktuell der høy betjeningskomfort er prioritert. Akseptabel lyd.
    Nikko Gamma V fra 1978. USA-modell. LC-filtere. Topp lyd. Taper memory (presets) hvis strømmen blir borte.
    Revox m/modellene B-160, B-260, B-261, B-760 (fra 80-tallet (B-760 1978 ), dyre ! Kan utstyres med RDS).
    Yamaha T-85 (og forgjengeren T-80), har keramiske filtre, men de er trafo-koblede. God til DX (4 båndbredder).

Tunere med presets (faste stasjons-forvalg): kun Tandberg, Grundig, Quad og de digitale (moderne).

Tunere med ekstra god kvalitet på AM-delen: Accuphase, Braun, McIntosh, Pioneer, Sansui og Tandberg.

Bilder - fra venstre mot høyre:
    Sansui TU-9900
    Marantz 2130
    Pioneer TX-9100
    Kenwood 600T

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eksempel på en liten 50 mW sender for å omforme digital radio til FM:

FM Transmitter Kits and FM Transmitters - Veronica Systems

Skal det være helt lovlig bør nok antennen skrus av og antenne-signalet føres med coax-kabel til inngangen på tuneren - eventuelt via et dempeledd (motstander), hvis signalet blir for sterkt. Eller bedre via antenne-trafo for galvanisk atskillelse av sender og mottaker.

Når jeg kjører signalet fra en CD-spiller gjennom denne transmitteren og med min Pioneer TX-1000 som FM-mottaker blir det en flott analog type sound, temmelig lik samme CD-spiller koblet via en liten DIY rør-pre m/trafo (denne pre'en kan minne om analog-delen i en Audio Note DAC).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oversikt!

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tilfeldigvis har en Huldra stående som omtrent ikke har vært brukt de siste 20 årene, bør jeg levere den til noen med peil for full overhaling før jeg begynner å bruke den? I tilfelle, hvilke komponenter bør byttes ved en slik overhaling? Jeg antar at iallefall kondensatorene har tørket litt

Fin oversikt, ja

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du bør bare levere den inn til en service-tekniker som er spesialist på de gamle apparatene, dem er det heldigvis mange av, f.eks. Ivar Midtskogen, 3340 Åmot (Tlf 91382475) eller Radiodoktoren på Norsk Radiohistorisk Forening (og mange andre).

Europeiske kondensatorer fra 60/70-tallet er av høy kvalitet og behøver ofte ikke byttes, men uhell kan skje - det kan av og til dreie seg om de store utgangskondensatorene eller de store i strømforsyningen. Der gir USA-utstyr mer problemer.

Ofte kan uhell med vintage-utstyr som har stått ubrukt i mange år unngås ved å starte opp forsiktig - la apparatet stå på lav (f.eks. 110V) nettspenning noen dager - eller slå på i korte intervaller (få minutter) de første dagene. Da vil elektrolyttkondensatorene "reformes" - noen var kanskje lekke, men blir tette igjen - de heler seg selv og er så helt fine (som nye) siden.

Mange ganger blir gammelt utstyr helt flott ved en enkel operasjon man gjør selv hjemme. Man trenger to slags spraybokser og sprayer alle brytere og potensiometere (volum, balanse, etc) innvendig. Først en rensespray (elektronikkrens, avfettingsmiddel) - den typen som fordamper med en gang og blir borte - den tar skitt og fett med seg. Deretter en smøre-spray eller kontaktspray som inneholder olje.

Hvis skalaviseren ikke flytter seg når man dreier på tuning - kan skje på AM-delen med sin store dreiekondensator - er det bare å spraye elektronikkrens på akslingen ved lagrene så går den lett rundt igjen. Etterpå oljeholdig spray.

Leverandører av gode (til dels mer avanserte) spraytyper til vintage:
    Antique Electronic Supply
    Svalander Audio AB

Ellers kommer det mer info på Vintage forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B, Du er en helt!
    Nå skal det handles! Har lenge vært rådvill ang. disse tunerene, og nå har du gitt meg et perfekt utgangspunkt for videre søken etter en god vintage tuner! Oversiktlig og god guide! Tusen takk!

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tandberg TPT-3001 og TPT-3001A

Fannt disse på Finn.. men det sto ikke noe pris..

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo t 9090

Tror du glemte denne og T 9090 MK2.
    Hadde en slik selv en gang og det var en ordentlig "støsuger". I flere tester ble den også valgt til "State of the art".
    Dessverre solgte jeg den billig og angrer som en hund..

Bra oppsett forøvrig ..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har testet disse Onkyo - meget godt mottak, men dessverre ikke god nok lyd til å bli med på listen her. De gamle fra 70-tallet er rett og slett på et annet nivå lydmessig enn disse digitale - det gjelder i forhold til både Onkyo og Sony digitale, m.fl.

De lydmessig beste digitale ble produsert i den digitale pioner-perioden ca. 1978-82 - senere modeller er for det meste basert på billige computer-chips og lyden blir deretter. Dette er grunnen til den store interessen for de gamle analoge tunerne idag.

De betjeningsmessig beste tunerne kom senere - og for dem som setter betjeningskomfort høyt har jeg med en senere modell på listen over de digitale: Luxman T-03 (= T-117) fra 1988. En slim line kompakt tuner med akseptabel lyd. Denne har jeg selv. Også den litt tidligere T-02 (= T-530) hadde akseptabel lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant tråd! Har et lite teknisk spm,men vet ikke om dette er stedet å poste det men spør no allikevel! Har en gammel Pioneer sx-850 stereo reciver fra 70-80tallet(?),skikklig tung jævel! Problemet er ene høytalerinngangen ( left) ikke fungerer,så jeg får egentli bare spilt musikk i mono. Derfor lurte jeg på om noen her visste hva som er vanlig å sjekke ? En framgangsmåte elns? Er vel mest sannsynlig en del som ikke fungerer? Har skudd opp å sett nedi forsterkern, men alt av ledninger og sånt ser forsåvidt grett ut,men er jo et hav med kabler da Noen forslag?:?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan kanskje heller ta det under Vintage - hvis du poster spørsmålet der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Kjell B.
    Du virker som en meget kunskapsrik og erfaren hifi entusiast
    Interessant innlegg.

Men hvorfor er det de gamleste produktene som gir best lyd ?
    Mener du at det ikke finnes nye FMtunere med hi-end lydkvalitet ?

Jeg har ikke noe erfaring eller kunskap om hi-end FMtunere, så for meg virker det litt rart at det ikke finnes noen produsenter som etter 80tallet har klart eller orket å forbedre lydkvaliteten på FM radiotunere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skyldes at man gikk bort fra diskrete design (transistorer anvendt enkeltvis) med audiokomponenter og over til integrerte kretser og computer-komponenter.
    Analog lyd påviskes sterkt av signalveier og spesielt den fysiske oppbygningen av motstander, kondensatorer og tilstedeværelsen av andre komponenter som induktorer (drosler). Alt dette ble rasjonalisert bort etter 1980, produsentene av audio-komponenter og diskrete design gikk konkurs fordi ingeniører og hifi-presse kunne fortelle at varmestabile driftssikre computer-komponenter med eksakte spesifikasjoner også automatisk hadde god lyd. Denne hjernevasken ødela god hifi etter 1980 og særlig de kompliserte tunerne med alle drossel-spolene, trafoene og justeringspunktene. Så er det morsomt å se alle rørforsterkerne med 50-talls teknologi som dukker opp nå etter år 2000 (mange likevel feilkonstruerte).

En sammenfallende faktor er at produsentene av hifi gikk over til billig masseproduksjon - en tuner i lett plast og et par-tre IC'er inni er billigere å produsere enn en tung sak med 1000 enkelt-komponenter som skal loddes sammen. Det seriøse markedet var ikke lenger interessant. Og senere high-end garasje-produsenter hadde heller ikke tilstrekkelige tekniske ressurser - det ble mest litt tweaking av billige design.

Idag er jo Kina der Japan befant seg på 60/70-tallet - vi får se, men faren er at de bare kopierer moderne vestlige computer-design som skal selges billigere. Heldigvis er det fortsatt relativt lett å få tak i mesterverkene fra 70-tallet, men man må regne å betale en kompetent tekniker til å gå over dem. Dessuten avhenger alt av hva slags fremtid analog FM får.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. Det var et utfyllende svar. Veldig bra ! Da ble jeg litt klokere i dag også.

Denne hjernevasken ødela god hifi etter 1980
    Hehe. Sterke ord. Men ingen tvil om at de fleste blir i sterk grad påvirket av fagpressen.

Disse eldre radiotunerene av svært høy kvalitet. Er det noe man kan koble til en AVreciver med f.eks rca kabler ?

Har 70-80talls modellene fjernkontroll ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjernkontroll ble nok ikke vanlig før rundt 1980 med innføring av digitale tunere.
    Ja, man kobler dem til vanlige forsterkere/AV-recievere med standard RCA-kabler (phono-kabler).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en strøken Onkyo TX-220 stereo receiver stående, som jeg mener er fra 1975. Overraskelsen var stor når jeg tok av lokket på denne for å støvsuge den, og oppdaget at det satt ICer på utgangene. Når begynte ICer å gjøre sitt inntog i "hifi" egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har en strøken Onkyo TX-220 stereo receiver stående, som jeg mener er fra 1975. Overraskelsen var stor når jeg tok av lokket på denne for å støvsuge den, og oppdaget at det satt ICer på utgangene. Når begynte ICer å gjøre sitt inntog i "hifi" egentlig?

Det skjedde omtrent på den tiden og litt tidligere (1972) - Sanken integrerte utgangstrinn var anerkjente, dessuten diverse IC'er i tuner-delen som stereodekoder, mf-forsterker, etc., og f.eks. i mikrofon- og RIAA-forsterkere. Noen av de gamle IC'ene var internt halvveis diskrete og hadde god lyd. Senere ble IC-kretsene sterkt miniatyriserte (tynnfilm-teknikk på 80-tallet og senere).

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell!
    Jeg ser det verserer en "tro" over nesten hele forumverden hva FM tilsvarer lydmessig om det skulle vært målt i Kbps.Og "troen" sier fra 56 Kbps til 98 Kbps! Dette er selvfølgelig riv ruskende galt,men jeg greier ikke å finne igjen de sidene på nettet som motbeviste dette.Det finnes de som har målt seriøst på dette,og kommet fram til rundt 6-800 Kbps,om jeg ikke husker feil.
    Kanskje du sitter på noe håndfast dokumentasjon på dette.
    Unnskyld litt off topic!!
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Rune,
    Interessant, men selv har jeg ikke noe tall her. Finner du noe så skriv gjerne her. Men disse digitale betraktningene (les: fordelene) sier likevel kanskje ikke så mye, fordi digital lyd synes å ha overleiret et slags ekko som gjør lyden uklar og hvislende. Så uansett om et digitalt signal har en høy oppløsning i form av bitrate, m.m., så legges det på en slags biklang som ødelegger oppløsningen subjektivt oppfattet. Så blir gammel analog lyd likevel best.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fant jeg i alle fall noe av det jeg tenkte på.En link til en artikkel som forklarer det enkle faktum hvorfor DAB/Mp2/3 ikke kan lyde bedre enn en optimal FM.sending.
    DAB vs FM sound quality

Forresten så hadde optimale FM sendinger vært enklere å få til for folk flest i dag om de hadde gjort det som svært mange på 70,80 tallet gjorde:Investert i en skikkelig FM antenne,i stedet for å nøye seg med den halvmeter lange stubben som følger med dagens receivere/tunere.

Her blir dette med antenner generellt(FM også) grundig forklart.
    ANTENNER

Mvh Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •