Miniguide: kabel-info-guiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
  1. #1
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Miniguide: kabel-info-guiden

    En kortfattet infoguide om kabler



    Strømkabler

    Vedlegg 27470

    En vanlig strømkabel pleier ikke å være skjermet (altså en metall-isolasjon). Skjerming av strømkabler er blant annet viktig fordi de kan påvirke signalkablene i anlegget. Grunnen til dette er at i Norge har vi 230 volts spenning som er på 50 Hz (altså 50 svingninger i sekundet). Hvis en uskjermet strømkabel ligger nærme en signalkabel kan den påvirke signalkablene og man kan få en 50hz ulyd i høytalerne.

    Det er uansett anbefalt at strømkabler og signalkabler ligger minimum 20cm fra hverandre spesielt hvis strømkablene ikke er spesielt skjermet.

    Signalkabler

    Vedlegg 27471

    Signalkabler er for det meste skjermet, selv ganske rimelige kabler. Man har jo de berømte "lakriskablene". Disse er ikke skjermet og kan da lett oppta støy fra strømkabelen. Ellers er det jo et poeng med forgylte kontakter da gull ikke blir oksidert og dermed på sikt får dårligere lederevne. Gull gir også en rettere kontaktflate enn for eksempel kobber, så hvis man ser i et mikroskop ser man at kobberet har en hakkete overflate, mens gull er mye benere og man får da en bedre kontakt.

    Dersom man har forforsterker og CD-spiller med balanserte innganger (altså XLR-kontakter med 2 ledere pluss jord) (RCA= to leder), bør man definitivt bruke disse, da XLR har mer gain (signalstyrke/spenning) en RCA. Støy kan også oppfates som mindre ved bruk av XLR en RCA, da støy elimineres mer effektivt med XLR.

    Kilde: Tiger her på forumet testet nettopp to RCA-kabler (MIT og Kimber) vs. XLR, og begge de førstnevnte gidde signifikant mer susing i høyttalerne enn balansert.

    Bilde av XLR-kontakter
    Vedlegg 27519

    Høyttalerkabler

    Vedlegg 27472

    Det er ganske mye uenighet om dyre høyttalerkabler har noe for seg eller ikke. Først og fremst er det tversnittet på kabelen som har noe og si. Jo større tversnitt man har, des mindre blir motstanden og man får dermed mindre effekt-tap.

    Kobber har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter. Hvis man for eksempel har en kabel med et tversnitt på 2.5mm2, er 10m meter lang og som man sender ut 500 Watt fra en forsterker, gjør man følgende beregning: Først deles 0,0175 på 2,5 og man får da 0,007 Ohm. Deretter ganger man motstanden, 0,007 Ohm med 20 (siden det er to ledere i kabelen). Dette gir 0,14 Ohm.

    Dernest må man finne spenningen fra forsterkeren og da gjør man følgende: Man tar da først og legger sammen motstanden i hele kretsen (altså høyttaler pluss kabelstrekk). Dette blir da for eksempel 8 Ohm (impedansen i høyttaleren) +0,14 Ohm. Dernest tar man effekten fra forsterkeren, altså 500 Watt og ganger med 8,14 ohm og man får tallet 4070. Deretter tar man kvadratroten av dette og man får 63,79 Volt, som altså er spenningen fra forsterkeren.

    Nå må vi finne strømmen; Man tar da effekten fra forsterkeren, 500 Watt og deler på spenningen, 63,79 Volt, og man får 7,83 Ampere, altså strømmen.

    Nå må vi finne spenningstapet i kabelen. Man tar da 7,83 ampere og ganger dette med motstanden i kabelen altså 0,14 ohm og man får 1,0962 volt. Så må vi finne tapet i lederen i watt, da tar man spenningen fra forsterkeren 63,79 og trekker fra 1,0962 volt og man får 62,693 volt.

    Så må vi finne tapet i watt, da tar man og ganger slutt spenningen altså 62,693 med amperen 7,83 og man får 490,89 watt. Og man får 9,11 watt tap i lederen.

    Så må vi finne ut hvilket tap det blir inne i selve høytaleren. Da tar man strømmen 7,83*7,83*8 (motstanden i høyttaleren) og man får 490,47 Watt, altså 9,53 Watt i tap. Man har også et kabelstrekk på rundt en meter i høytaleren, men det tar jeg ikke med her, da dette vil utgi veldig lite.

    Tap i leder=9,11 Watt
    Tap i høyttaler=9,53 Watt
    Totalt tap=18,64 Watt
    Tildelt Watt fra 500 Watt forsterker= 481,36 Watt

    Takk til Jakv her på forumet for utregning av spenning i forsterker og tap i høyttaler.

    Induktans (h. henry)

    Induktansen er det som forsinker strømmens oppbygning til sin maksimale verdi. Hvis induktansen er høy blir de høye frekvensene dempet. Induktans oppgis vanligvis i uh på høyttalerkabler.

    Kapasitans(farad)

    Kapasitans er det som forsinker spenningens oppbygging til sin maksimale verdi. Hvis kapasitansen er høy blir de nedre frekvensene dempet. Kapasitansen oppgis vanligvis i pf på høyttalerkabler.

    Ellers er det viktig med god isolasjon så ikke kabelen oksiderer og får dårligere lederevne. God skjerming kan også være et poeng for og beskytte mot interferens mot signalkablene.

    Mange tror kanskje at gull er den aller beste lederen men dette er feil. Sølv er den aller beste og så kommer kobber. Det man bruker gull til er på overflaten på høyttaler-kontakter, ettersom gull ikke oksiderer og har en mye rettere kontaktflate en kobber og dermed gir bedre kontakt.

    Normalt sett er det ikke noe poeng å kjøpe biwire-kabel. Dette har ikke noe for seg med mindre du skal bi-ampe (Dvs en forsterker til bassene og en til mellomtone og diskant).

    Digitale kabler(lyd)¨

    Vedlegg 27474

    De to vanligste digitalkablene for lyd til hjemmebruk vi har i dag er
    optisk (lys) coaxial (metalleder), som begge baserer seg på grensesnittet Spdif (Sony Philips digital interface).

    Det er mye uenighet om hvilken av disse som er best. En av teoriene for at caoxial kabelen skal være bedre, er at hvis man bruker optisk må det konverteres til lys i den ene enden for og så bli konvertert til leder i den andre enden igjen. I teorien skal imidlertid digitale signaler ha minimalt med tap.

    Det er også i denne kategorien dyre og billige digital kabler, jeg vil si at digitalkabelen er den som har minst og si i anlegget og har minst innvirkning på lyden, men jeg kjøper selv mellomklassekabler til 200-400 bare for og være på den trygge siden. Selv om digitale kabler, spesielt da på korte lengder, ikke har den største innvirkningen på selve lyden er det jo et poeng av byggekvaliteten er god slik at kabelen holder.

    Som mange vet er det en begrenset overføringskapasitet på grensesnittet Spdif. Det lar seg derfor ikke gjøre å overføre de nye lydformatene fra HD-DVD og Blu-ray, som er mange kanaler med ukomprimert lyd.

    Komponent kabel (bilde)

    Vedlegg 27475

    Komponentkabelen er en analog kabel for overføring av bilde, i utgangspunktet tiltenkt en analog TV. Komponentkabelen er den beste kabelen i dag sammen med VGA (beregnet for pc tilkobling) for overføring av analoge video-signaler.

    I dag selges det nesten ikke lenger CRT-skjermer lenger. Ulempen med bruk av komponentkabelen med en digital flatskjerm er bl.a. at det digitale signalet blir gjort om til analogt i avspilleren, for så å bli gjort om til digitalt i flatskjermen igjen og man kan få tap i bildet.

    HDMI

    Vedlegg 27473

    HDMI står for High Definition Multimedia Interface. Dette er den nye standarden for overføring av lyd og bilde DIGITALT - den digitale SCARTEN om en vil. Det finnes forskjellige standarder, HDMI 1.0 1.1 1.2 og 1.3 der 1.3 er den beste og nyeste.

    Når det gjelder lyd via HDMI, så har denne en større overføringskapasitet en optisk og coaxial-digitalkabler og kan overføre den ukomprimerte lyden fra Blu-ray og HD-DVD. Det er imidlertid kun den nyeste standarden, HDMI 1.3, som har støtte for overføring av de nye lydformatene fra Dolby og DTS.

    En flatskjerm gir bilde ved hjelp av digitale signaler. Det eren stor fordel at HDMI sender ut digitale signaler, for da slipper avspilleren å konvertere signalet fra digitalt til analogt for og så å bli konvert tilbake til digitalt i flatskjermen igjen. Jeg har selv sett forskjell fra analogt signal fra PC og digitalt, og det virket til og være generelt mindre støy i bildet med digitalt signal. Dette gjør seg spesielt gjeldende på større bilder på 40-tommer eller mer.

    Som kjent er bildedelen til HDMI basert på på DVI, og er kompatibel med adaptere til DVI.

    HDMI 1.0

    Maks oppløsning: 1920*1080(24 bit)
    Video overføring: 3.96 gbit/s
    Audio overføring: 36.86 mbit/s
    8 kanals 192Khz/24-bit audio
    Mpcm

    HDMI 1.1

    Maks oppløsning: 1920*1080(24 bit)
    Video overføring: 3.96 gbit/s
    Audio overføring: 36.86 mbit/s
    8 kanals 192Khz/24-bit audio
    Mpcm
    dvd-audio støtte

    HDMI 1.2

    Maks oppløsning: 1920*1080(24 bit)
    Video overføring: 3.96 gbit/s
    Audio overføring: 36.86 mbit/s
    Mpcm
    8 kanals 192Khz/24-bit audio
    dvd-audio støtte
    sa-cd støtte

    HDMI 1.3

    Maks oppløsning: 2560*1600(48bit)
    Video overføring: 8.16 gbit/s
    Audio overføring: 36.86 mbit/s
    mpcm
    8 kanals 192Khz/24-bit audio
    dvd-audio støtte
    sa-cd støtte
    Dolby true hd støtte
    Dts-hd støtte

    Trenger man HDMI 1.3?

    Man er ikke nødt til å ha HDMI 1.3 for og få godt utbytte ut av HD-DVD og Blu-ray. Alle standardene støtter mpcm som er ukomprimert lyd i flere kanaler og har støtte for 24-bit farger, som er den fargedybden som er lagret på DVD, HD-DVD og Blu-ray. Det er planlagt utgivelser i 30-bit eller mer på Blu-ray, men dette krever da full HDMI 1.3 og "deep color"-støtte i TVen eller projektoren. Det er videre et poeng at interpoleringen som i dag gjøres fra 8-bit per fargekanal (totalt 24-bit) til 10-bit og ofte også enda mer er såpass god at forskjellen fra oppkonvertert og "ekte" 10-bits fargedybde pr. kanal ikke nødvendigvis vil være så stor.

    Det er kun HDMI 1.3 som støtter en fargedybde på 48-bit, men det har man som nevnt pr. i dag ikke bruk for, så den viktigste grunnen til og ha HDMI 1.3 er muligheten til å overføre de nye lydformaten fra Dolby og DTS.

  2. #2
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott miniguide.

    Kommentar: "...kopper har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter. så vist man foreksempel har en kabel med et tversnitt på 2.5mm2 og som er 10m meter lang, som man sender ut 500watt gjennom, tar man først og deler 0,0175 på 2,5 og man får da 0,007 ohm..."

    Dersom man har 0.0175 ohm pr. 1mm2, må man ikke da multiplisere 0.0175 med 2.5 for en kabel med 2.5mm2 tversnitt? Dvs. økt tversnitt gir økt motstand...

  3. #3
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott Guide

  4. #4
    Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Cool

    Kjekk guid for oss amatører

  5. #5
    Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Flott miniguide.

    Kommentar: "...kopper har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter. så vist man foreksempel har en kabel med et tversnitt på 2.5mm2 og som er 10m meter lang, som man sender ut 500watt gjennom, tar man først og deler 0,0175 på 2,5 og man får da 0,007 ohm..."

    Dersom man har 0.0175 ohm pr. 1mm2, må man ikke da multiplisere 0.0175 med 2.5 for en kabel med 2.5mm2 tversnitt? Dvs. økt tversnitt gir økt motstand...
    formelen for kobber er 0.0175 * L/A
    L= Lengd på kabelen i m
    A= Areal mm2

  6. #6
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Flott miniguide.

    Kommentar: "...kopper har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter. så vist man foreksempel har en kabel med et tversnitt på 2.5mm2 og som er 10m meter lang, som man sender ut 500watt gjennom, tar man først og deler 0,0175 på 2,5 og man får da 0,007 ohm..."

    Dersom man har 0.0175 ohm pr. 1mm2, må man ikke da multiplisere 0.0175 med 2.5 for en kabel med 2.5mm2 tversnitt? Dvs. økt tversnitt gir økt motstand...
    Større tversnitt gir mindre motstand derfor deller man motstanden på tvernitet

  7. #7
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK.

    Hva er akseptabel (maksimum) induktans, og hvilken verdi er akseptable verdier for kapasitans?

  8. #8
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg er ikke så veldig viten innen dette med induktan og kapasitans. Men jeg kan prøve og gi deg et så godt svar som jeg klarer. Jeg regner med at rundt 0,15-0,20 uh er en grei verdi for induktans og rundt 15pf for kapasistans, hvor mange db dette tilsvarer har jeg faktsik ikke svar på, men jeg regner med det ikke er snakk om så allverden rundt 0,1-0,3 db

  9. #9
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fint tiltak, men mange skrivefeil.
    Det er også feil at vi kun har to typer digital lydkabel.
    Vi har 110ohms AES/EBU kabel som bruker XLR kontakter. AT&T optisk som brukes av f.eks Wadia, Meitner og Metronome. Dette er en ekte glassleder med langt bedre egenskaper enn Toslink.
    Vi har også vanlig 75ohms kabel med BNC kontakter som er et bedre mekanisk interface.
    I tilegg så har vi Firewire, Denonlink og USB.
    Denne guiden burde også utvides med bilder.

  10. #10
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må arrestere deg litt på utregning av strøm der du har 500W osv. Det er ikke gitt at spenningen er 230V, siden dette ikke tas direkte fra nettet, men sendes fra en forsterker til en høytaler.

    Da er I(strømmen) = kvadratroten av P/R (effekt/resistans)
    I=kvadratroten av 500/8 = 7,9A (Går ut fra en 8 ohms høyttaler)
    Men siden vi har motstand i kabelen kan ikke denne formelen brukes.

    Spenningen U = kvadratroten av PxR =kvadratroten av 500x8 = 63V

    Ledningens motstand (Bruker 20m siden strømmen må gå dobbelt så langt som kabelen siden vi har to ledere)

    Rl= 0,0175x20/2,5=0,14ohm.

    Strømmen i kretsen blir da I=U/Rtot = 63/8,14=7,7A

    Effekt til høyttaleren blir da

    P=I*I*R=7,7*7,7*8=474W

    Tap i lederen
    Pt=I*I*Rl=7,7*7,7*0,14=8,3W

    På grunn av at vi har økt Impedansen i kretsen vil vi ikke lenger få ut 500W fra forsterkeren.

    Sikkert mye matte for enkelte, men det var for å vise at det faktisk er større tap enn trådstarter indikerer, men uansett er det neppe hørbart.

    Men har en lange strekk, lavohmige høyttalere og lite ledningstversnitt kan det bli mye tap.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  11. #11
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må arrestere deg litt på utregning av strøm der du har 500W osv. Det er ikke gitt at spenningen er 230V, siden dette ikke tas direkte fra nettet, men sendes fra en forsterker til en høytaler.

    Da er I(strømmen) = kvadratroten av P/R (effekt/resistans)
    I=kvadratroten av 500/8 = 7,9A (Går ut fra en 8 ohms høyttaler)
    Men siden vi har motstand i kabelen kan ikke denne formelen brukes.

    Spenningen U = kvadratroten av PxR =kvadratroten av 500x8 = 63V

    Ledningens motstand (Bruker 20m siden strømmen må gå dobbelt så langt som kabelen siden vi har to ledere)

    Rl= 0,0175x20/2,5=0,14ohm.

    Strømmen i kretsen blir da I=U/Rtot = 63/8,14=7,7A

    Effekt til høyttaleren blir da

    P=I*I*R=7,7*7,7*8=474W

    Tap i lederen
    Pt=I*I*Rl=7,7*7,7*0,14=8,3W

    På grunn av at vi har økt Impedansen i kretsen vil vi ikke lenger få ut 500W fra forsterkeren.

    Sikkert mye matte for enkelte, men det var for å vise at det faktisk er større tap enn trådstarter indikerer, men uansett er det neppe hørbart.

    Men har en lange strekk, lavohmige høyttalere og lite ledningstversnitt kan det bli mye tap.
    jeg ser at det er mye jeg har tatt feil, av og at der mangen her inne sitter på på mye info her inne som jeg ikke har med i guiden. Så jeg tenkte vi kunne gjøre dette til en felles guide for mange brukere, vist det er noen som intrisert kan derre eventuelt sende meg en pm

  12. #12
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig fin guide. Men den burde kanskje samkjøres med andre eksperter på dette området også? Og så endres og oppdateres etter det for å få en helt fullkommen guide.

  13. #13
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Veldig fin guide. Men den burde kanskje samkjøres med andre eksperter på dette området også? Og så endres og oppdateres etter det for å få en helt fullkommen guide.
    takk. Syns som nevnt det er en god ide og samkjøre denne guiden med andre eksperter her på forumet, da det er mange her inne som sitter inne med mye god info og vi får en mye mer fullkomen guide. Så vist noen er intrisert kan dere eventuelt sende meg en pm

  14. #14
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forslag til addendum under signalkabler: XLR (balansert) bør benyttes fremfor ubalanserte (RCA) dersom man har mulighet til det. XLR har ofte mer gain enn RCA, slik at man subjektivt vil oppleve at XLR er bedre, men lydnivået er en ting. Støy elimineres mer effektivt med XLR enn RCA.

    Kilde: Testet nettop to RCA-kabler (MIT og Kimber) vs. XLR, og begge de førstnevnte gir signifikant mer susing i høyttalerne enn balansert.

  15. #15
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forslag til addendum under signalkabler: XLR (balansert) bør benyttes fremfor ubalanserte (RCA) dersom man har mulighet til det. XLR har ofte mer gain enn RCA, slik at man subjektivt vil oppleve at XLR er bedre, men lydnivået er en ting. Støy elimineres mer effektivt med XLR enn RCA.

    Kilde: Testet nettop to RCA-kabler (MIT og Kimber) vs. XLR, og begge de førstnevnte gir signifikant mer susing i høyttalerne enn balansert.
    tak for tipset jeg skal ta med dette i guiden

  16. #16
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

  17. #17
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må arrestere deg litt på utregning av strøm der du har 500W osv. Det er ikke gitt at spenningen er 230V, siden dette ikke tas direkte fra nettet, men sendes fra en forsterker til en høytaler.

    Da er I(strømmen) = kvadratroten av P/R (effekt/resistans)
    I=kvadratroten av 500/8 = 7,9A (Går ut fra en 8 ohms høyttaler)
    Men siden vi har motstand i kabelen kan ikke denne formelen brukes.

    Spenningen U = kvadratroten av PxR =kvadratroten av 500x8 = 63V

    Ledningens motstand (Bruker 20m siden strømmen må gå dobbelt så langt som kabelen siden vi har to ledere)

    Rl= 0,0175x20/2,5=0,14ohm.

    Strømmen i kretsen blir da I=U/Rtot = 63/8,14=7,7A

    Effekt til høyttaleren blir da

    P=I*I*R=7,7*7,7*8=474W

    Tap i lederen
    Pt=I*I*Rl=7,7*7,7*0,14=8,3W

    På grunn av at vi har økt Impedansen i kretsen vil vi ikke lenger få ut 500W fra forsterkeren.

    Sikkert mye matte for enkelte, men det var for å vise at det faktisk er større tap enn trådstarter indikerer, men uansett er det neppe hørbart.

    Men har en lange strekk, lavohmige høyttalere og lite ledningstversnitt kan det bli mye tap.

    tak for info skal ta dette med i guiden, men jeg ser en feil du har hjort ved tap i lederen, du må da kun ta motstanden i den ene lederen og ikke i begge da kun den ene lederen går fram til høytaleren og den andre til forsterkeren og det har ikke noe med høytaleren og gjør

  18. #18
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    tak for info skal ta dette med i guiden, men jeg ser en feil du har hjort ved tap i lederen, du må da kun ta motstanden i den ene lederen og ikke i begge da kun den ene lederen går fram til høytaleren og den andre til forsterkeren og det har ikke noe med høytaleren og gjør
    Hvorfor skal du ha den andre lederen bort til høyttaleren, hvis den ikke har noe med høyttaleren å gjøre?
    Nå er det ikke elektronikk jeg mest peil på, men det er jo vekselspenning og 2 faser, og da må man jo gange med 2 ved beregning av spenningsfall i en kabel, etter det de formlene jeg har lært ihvertfall.

  19. #19
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hvorfor skal du ha den andre lederen bort til høyttaleren, hvis den ikke har noe med høyttaleren å gjøre?
    Nå er det ikke elektronikk jeg mest peil på, men det er jo vekselspenning og 2 faser, og da må man jo gange med 2 ved beregning av spenningsfall i en kabel, etter det de formlene jeg har lært ihvertfall.
    det er snakk om tap i lederen fram til høytaleren, og ikke utreining av det i den motstanden forsterkeren får som man må ha nor man regner ut speningen av forsterkeren. Du kan jo si det sånn høytaleren får kun tildelt strøm i den ene lederen og ikke i begge så det er kun den ene lederen man tar motstanden i da det er dette som er tapet fram til høytaleren, Den andre lederen går tilbake til forsterkeren og da kommer strømen opp til sin opprinlige verdi igjen. Ikke så let og forklare men jeg håper du forstod det:???:. Når man gjør son som du sier er det nor man skal regne ut hvor mye effekt man totalt mister over hele streket

  20. #20
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Strømmen veksler jo mellom lederene hele tiden, så da kan vel ikke se bort ifra motstanden i den ene lederen, motstanden vil jo altid være summen av motstanden i kretsen og det blir den som bestemmer spenningsfallet. Eller er det noen egene formler for utregning av motstand i høyttalerkretser?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •