Miniguide: kabel-info-guiden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "Alle kabler har begrenset båndbredde" var mitt utsagn. Såvidt jeg ser er utsagnet mitt rett:

Fiber-optic communication - Wikipedia, the free encyclopedia

Avhengig av kabelens egenskaper så "spres" en puls i tidsdomenet ut i tid. Spredning i tidsdomenet tilsvarer innsnevring i frekvensdomenet (tenk fourier), og "høybitrate" fordrer "høy båndbredde" som igjen betyr "høye og lave frekvenser". Når spredningen er stor nok så kan man ikke lengre skille pulsene fra hverandre, og får feil.

Det blir påstått at typiske optiske fibre brukt til spdif er av vesentlig lavere kvalitet enn de som brukes til telekommunikasjon - noe som er naturlig siden båndbreddebehovet er marginalt, og avstanden er nesten null.

-k
    Det er vel fiber kabel generelt han snakker om. Men uansett har endret dette i guiden og det står nå at det er spdif som har en begrensing

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Det er vel fiber kabel generelt han snakker om.
    Hva mener du?

Både fiberkabel generelt, fiberkabel for audio og absolutt alle andre kabler menneskeheten noensinne har konstruert har begrenset båndbredde :-)

Ikke at det gjør noe, for alt vi kan skape i en ende har også endelig båndbredde...

-k

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ..vil bare berømme dancemainia, som til tross for lav alder velger å legge ut sin egen lille guide på forsiden av AVforum, en side som tross alt leses av 45.000 lesere ukentlig. Dette er jo litt det AVforum skal være - for og av entusiaster - og da tenker vi jo ikke bare garvede, men ikke minst yrende og kommende! Vi kommer aldri til å bli så "store" at vi glemmer hva som er selve fundamentet her på AVforum - ENTUSIASME!

Samtidig er det nok litt mye skriveleifer her, skal nok si meg enig i det, skal ta meg tid til å gå gjennom litt og hjelpe deg litt. Litt skrivefeil er generelt sett ikke noe stort problem, men blir det veldig mange forstyrrer det lesningen, og da blir det gjerne litt irriterende for folk selv om innholder som sådan er interessant lesestoff.

Bra jobba, dancemainia!
    takk takk for god tilbakemelding. Ser nå at du har retet endel skrivefeil, og endret litt på innlegget så det blir letter lesselig. Tak for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare kommentere litt på den høyttalerkabelberegningen...

Det finnes ikke noe tap i høyttaler på den måten som det blir regnet på, kun tap i kabel. Hvis guideskriver/regnemester hadde vært flinkere til å få med nok desimaler, ville han nok observert at tap i kabel og høyttaler hadde blitt helt likt; 500 / 8,14 x 0,14 = 8,6 W. Og da burde det ha ringt en liten bjelle :-D

Effekten på 500 W fra forsterkeren har da blitt redusert til 491,4 W, en redusering i nivå på 0,075 dB.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •