Miniguide: kabel-info-guiden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når du beregner motstanden i kretsen må du ta med motstanden både frem og tilbake, strømmen skal nødvendigvis gå både frem til høyttaleren og tilbake igjen.

Strømmen i kretsen er konstant, den er like stor uansett hvor i kretsen du måler.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Når du beregner motstanden i kretsen må du ta med motstanden både frem og tilbake, strømmen skal nødvendigvis gå både frem til høyttaleren og tilbake igjen.

Strømmen i kretsen er konstant, den er like stor uansett hvor i kretsen du måler.
    Mente slevfølgelig spenning ikke strøm. Jeg tar med motstanden i begge lederne når jeg renger ut mostanden i hele kretsen som da forsterkeren får. Men når jeg regner ut tap i lederen etter at jeg har regnet ut spenningen fra forsterkeren, jeg tar da kun med den ene lederen da det kun er en som går til høytaleren og det er fram til der jeg vil ha tapet. Den andre lederen går jo tilbake til forsterkeren igjen og den spenningen man mister fram til forsterkeren har ja ikke noe og bety for høytaleren. Jeg kan ikke forstå hvordan derre tenker nå derre tar med motstanden i begge lederene når jeg skal regne spenningtapet altså fram til høytaleren. Vist jeg har feil i dette setter jeg pris på at noen forklarer meg hvorfor man tar med begge lederene når man skal regne ut spenningstapet i kabelen

Newcomer Impaler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis både coax og optisk ikke gir full støtte for hd lyd, hva skal man da bruke? Min reciever har kun hdmi switch for bilde, og ikke lyd...

Kobler nå via optisk...

Det skal også nevnes at jeg er rimelig fersk innenfor dette

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    tak for info skal ta dette med i guiden, men jeg ser en feil du har hjort ved tap i lederen, du må da kun ta motstanden i den ene lederen og ikke i begge da kun den ene lederen går fram til høytaleren og den andre til forsterkeren og det har ikke noe med høytaleren og gjør

Ohm lov:
    V = R*I

Kretsen kan (grovt sett) karakteriseres ved figuren over. Vi har en (ideell) spenningskilde (forsterkeren), to ledere med hver sin motstand R1 og R3, og disse tilsuttes en høyttaler som vi antar er rent resistiv, R2.

Det som er interessant med kretsen er:
    1. Hva er spenningen over høyttaleren?
    2. Hva er effekten som leveres til høyttaleren?

Kirchhoffs første lov: summen av alle spenninger rundt en lukket krets er null. Siden forsterkeren har en gitt spenning over utgangsterminalene, så må spenningsfallet i kretsen være like stort, og med motsatt fortegn.

Sett ifra forsterkeren så er det bare en enkelt motstand, R_tot = R1+R2+R3.

Spenningen over R_tot er gitt av forsterkeren, og strømmen er I = V/R_tot

Total effekt er P=V*I=V^2/R_tot

Effekt levert til høyttaler er P_høyt = V_høyt*I = R2*I^2 = R2"V^2/R_tot^2

Dersom R1 = R3 så får vi:
    P_høyt = R2*V^2/(2R1+R2)^2

Dersom R1 (og R3) går mot null (ideell kabel) så får vi:
    P_høyt = V^2/R2

Effekt utviklet i lederene er
    P = V_r1*I_r1 + V_r3*I_r3 = I^2/2R1 = 2R1*V^2/R_tot^2

Hvis leseren er interessert i å regne på kabler så anbefales å lese steder som Cables and Interconnects — Audioholics Home Theater Reviews and News eller Analysis of resistive circuits - Wikipedia, the free encyclopedia siden denne guiden virker litt vilkårlig satt sammen.

-k

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med artikler - når skriveleifen herjer.

Edit: Prøver..........

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytlalerkabler

Jeg gikk igjennom dette med om man skal ta med en eller to ledere når man regner ut effekt tap i leder med læreren min idag. Det vist seg at jeg tok feil angående dette, man skal ha med to ledere og ikke en Jeg beklager dette og skal selvfølgelig rette på dette i guiden

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta med Høyttalerkabler og kobber i samme slengen, og gjerne resten av skriveleifene også, så slipper jeg å bli så svimmel når jeg leser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra tiltak dancemainia

det er åpenbart at knut har mye å lære av dancemania når det gjelder å gjøre ting enkelt og forståelig for oss vanlige dødlige amatører

det er også tydelig at dancemainia, som uten tvil har mer peiling enn den vanlige mannen i gata, har noe å lære av knut

tenk så fint om dere kunne slå dere sammen og bruke deres sterke sider til en felles enkel og korrekt guide

det er kjipt å disse dancemainia for skrivefeil når han har et så godt tiltak på gang som dette, men jeg tror guiden ville blitt enda bedre om en eller annen tok seg tid til å rette opp feilene i en oppdatert versjon

rune

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enur
    det er åpenbart at knut har mye å lære av dancemania når det gjelder å gjøre ting enkelt og forståelig for oss vanlige dødlige amatører

det er også tydelig at dancemainia, som uten tvil har mer peiling enn den vanlige mannen i gata, har noe å lære av knut

tenk så fint om dere kunne slå dere sammen og bruke deres sterke sider til en felles enkel og korrekt guide

det er kjipt å disse dancemainia for skrivefeil når han har et så godt tiltak på gang som dette, men jeg tror guiden ville blitt enda bedre om en eller annen tok seg tid til å rette opp feilene i en oppdatert versjon

rune
    Det var ikke min hensikt å henge ut dancemania for tiltaket. Einstein har sagt noe ala "alt bør uttrykkes så enkelt som mulig - men heller ikke enklere". I det legger jeg at det er viktig å skrive ting på en måte som leseren har forutsetnigner for å oppfatte, men noen ting er rett og slett vanskelige, og hvis man ikke greier å uttrykke konseptet enkelt så er ikke det en unnskyldning for å uttrykke den feilaktig.

Men når man skriver en slik guide og ikke har det helt grunnleggende på plass så gjør man leserene en bjørnetjeneste. Så lenge det finnes utmerkede kilder på nettet (prøv Google) og også fine ressurser her inne, hvorfor skrive noe nytt fra grunnen med mindre man kan tilføre det eksisterende noe enten i form av informasjon eller presentasjon?

Hvis vi ser på guider her inne som har relevans for temaet så nevner jeg i fleng:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...er-sammen.html
    http://avforum.no/forum/guider-audio...r-el-lign.html
    http://avforum.no/forum/guider-video...display-y.html

Det er skrevet side opp og side ned om hvordan analoge lydkabler "egentlig" fungerer. Jeg har tenkt på hvordan jeg kan bidra, men dersom man er litt kritisk til kilder så finnes det så uendelig mye informasjon fra folk som kan det bedre enn meg. Problemstillingen ligger egentlig i at det er noen som mener at fysikken kan beskrive det som er relevant ved en lydkabel, og noen mener at den ikke kan det. Noen håper stadig på grensesprengende forskning som skal vise at dyre kabel-kjøp er rettferdiggjort, men jeg er ikke rett person til å gjøre den forskningen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det var ingen kritikk, bare et ønske:-)

jeg har lest en del guider her inne og andre steder, og opplever at noen av dem er for lite grundig og andre for avanserte.

jeg likte/liker måten dancemainia prøver å formidle på, men det er som sagt åpenbart at det er noen mangler, men hans ønske om å forklare ting enkelt og kronologisk synes jeg fortjener skryt.

og siden du (knut) åpenbart har "kvittellerdobbelt" kompetanse på ulike ting innen hifiverden tror jeg det ville vært flott om dere to slo dere sammen

det ville blitt en knallguide, tror jeg

pedagogikk+innsikt=GULL

rune

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enur
    jeg har lest en del guider her inne og andre steder, og opplever at noen av dem er for lite grundig og andre for avanserte.
    Jeg mener at "manifestet mitt" sier det de fleste av oss*) trenger å vite om kabler, uten å bruke en eneste formel:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k

*)dvs de som ikke driver med radiofrekvenser eller 100 meter lange kabler.

Newcomer nts sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Som mange vett er det en begrenset overføringskapasitet på disse digitalkablene og man klarere ikke og overføre de nye lydformatene fra Blu-ray og Hd-dvd som er mange kanaler med ukomprimert lyd, same som er på cd."

Det er ingen begrensning i en optisk kabel. Det er sender og motaker som bestemmer båndbredde.

Og en optisk kabel har mye mer båndbredde enn en analog for å si det mildt. Ikke uten grunn de bruker fiber for å oppnå ekstreme overføringshastigheter innen dataverdenen.

Det er som sagt bare sender og motaker utstyr / komponenter som setter begrenseningen

Ellers en fin liten mini guide

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nts
    "Som mange vett er det en begrenset overføringskapasitet på disse digitalkablene og man klarere ikke og overføre de nye lydformatene fra Blu-ray og Hd-dvd som er mange kanaler med ukomprimert lyd, same som er på cd."

Det er ingen begrensning i en optisk kabel. Det er sender og motaker som bestemmer båndbredde.

Og en optisk kabel har mye mer båndbredde enn en analog for å si det mildt. Ikke uten grunn de bruker fiber for å oppnå ekstreme overføringshastigheter innen dataverdenen.

Det er som sagt bare sender og motaker utstyr / komponenter som setter begrenseningen
    Her vil jeg gi dancemainia rett - om ikke i form så i alle fall i innhold.

Både coaxial-kabel og plastfiber-kabel brukt til spdif har begrenset båndbredde. Alle kabler har begrenset båndbredde. I tillegg har interfacer og standarder (som du nevner) begrensninger i båndbredde.

Det springende punktet er at lossless hirez-formatene som finnes på HD-DVD og BluRay krever for mye båndbredde til at de kan sendes over dagens spdif-oppkobling. Sett fra brukeren så er det tilstrekkelig informasjon.

-k

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Her vil jeg gi dancemainia rett - om ikke i form så i alle fall i innhold.

Både coaxial-kabel og plastfiber-kabel brukt til spdif har begrenset båndbredde. Alle kabler har begrenset båndbredde. I tillegg har interfacer og standarder (som du nevner) begrensninger i båndbredde.

Det springende punktet er at lossless hirez-formatene som finnes på HD-DVD og BluRay krever for mye båndbredde til at de kan sendes over dagens spdif-oppkobling. Sett fra brukeren så er det tilstrekkelig informasjon.

-k
    jeg kan forsåvidt ta og endre litt i digitale kabler og ta med spdif osv

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impaler
    Hvis både coax og optisk ikke gir full støtte for hd lyd, hva skal man da bruke? Min reciever har kun hdmi switch for bilde, og ikke lyd...

Kobler nå via optisk...

Det skal også nevnes at jeg er rimelig fersk innenfor dette
    vil tro recieveren din får lyd vi hdmi, men den sender ikke lyden videre via hdmi utgangen. Hvilken reciever har du? Men vist dette ikke er mulig kan du alltids bruke 5,1 ugangen fra hd-dvd blu-ray spilleren din.

Newcomer Impaler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer VSX-1017, og denne får jeg ikke lyd igjennom HDMI, kun bilde. Jeg har ingen blueray spiller ennå...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impaler
    Jeg har en Pioneer VSX-1017, og denne får jeg ikke lyd igjennom HDMI, kun bilde. Jeg har ingen blueray spiller ennå...
    Jeg er nesten helt sikker på at du får lyd via hdmi med den recieveren. Men siden du ikke har hd-dvd eller bd-spiller trenger du heller ikke og bruke hdmi, da går det fint med optsik og coaxiall, da vanlige dvder kun inneholder vanlig dolbydigital eller dts som er koprimert lyd i flere kanaler

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ..vil bare berømme dancemainia, som til tross for lav alder velger å legge ut sin egen lille guide på forsiden av AVforum, en side som tross alt leses av 45.000 lesere ukentlig. Dette er jo litt det AVforum skal være - for og av entusiaster - og da tenker vi jo ikke bare garvede, men ikke minst yrende og kommende! Vi kommer aldri til å bli så "store" at vi glemmer hva som er selve fundamentet her på AVforum - ENTUSIASME!

Samtidig er det nok litt mye skriveleifer her, skal nok si meg enig i det, skal ta meg tid til å gå gjennom litt og hjelpe deg litt. Litt skrivefeil er generelt sett ikke noe stort problem, men blir det veldig mange forstyrrer det lesningen, og da blir det gjerne litt irriterende for folk selv om innholder som sådan er interessant lesestoff.

Bra jobba, dancemainia!

Newcomer nts sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Både coaxial-kabel og plastfiber-kabel brukt til spdif har begrenset båndbredde. Alle kabler har begrenset båndbredde. I tillegg har interfacer og standarder (som du nevner) begrensninger i båndbredde."

En optisk kabels begrensing ligger i hvor fort sender og motaker utstyr klarer å sende ut lyspulser. Ikke i kablene, du tar helt feil her desverre.

Men en coax kabler har sin begrensning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nts
    En optisk kabels begrensing ligger i hvor fort sender og motaker utstyr klarer å sende ut lyspulser. Ikke i kablene, du tar helt feil her desverre.

Men en coax kabler har sin begrensning.
    "Alle kabler har begrenset båndbredde" var mitt utsagn. Såvidt jeg ser er utsagnet mitt rett:

Fiber-optic communication - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    Because the effect of dispersion increases with the length of the fiber, a fiber transmission system is often characterized by its bandwidth-distance product, often expressed in units of MHz×km. This value is a product of bandwidth and distance because there is a trade off between the bandwidth of the signal and the distance it can be carried. For example, a common multimode fiber with bandwidth-distance product of 500 MHz×km could carry a 500 MHz signal for 1 km or a 1000 MHz signal for 0.5 km.

Avhengig av kabelens egenskaper så "spres" en puls i tidsdomenet ut i tid. Spredning i tidsdomenet tilsvarer innsnevring i frekvensdomenet (tenk fourier), og "høybitrate" fordrer "høy båndbredde" som igjen betyr "høye og lave frekvenser". Når spredningen er stor nok så kan man ikke lengre skille pulsene fra hverandre, og får feil.

Det blir påstått at typiske optiske fibre brukt til spdif er av vesentlig lavere kvalitet enn de som brukes til telekommunikasjon - noe som er naturlig siden båndbreddebehovet er marginalt, og avstanden er nesten null.

-k

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •