Miniguide: Bytte høyttalerterminalskruer på Cerwin Vega

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Bytte høyttalerterminalskruer på Cerwin Vega

Jeg klarte for en stund siden å knekke begge høyttalerterminalskruene (heretter kalt HTS) mine på mine Cerwin Vega. Grunnet midlertidig løsninger og kjøp av nye høyttalere har det tatt litt tid å fikse de, men nå er det gjort. Jeg har lite erfaring med å fikse sånt, men det var en veldig enkel prosess som alle kan få til. Tenkte jeg skulle lage en liten guide hvis det kan være av interesse. Hvis noen av uttrykkene jeg bruker er feil så er det bare å korrigere slik at jeg kan rette det opp.

Det første jeg måtte gjøre var å finne noen nye HTS, jeg søkte litt rundt uten å bli noe særlig klokere. Til slutt tenkte jeg at Biltema må ha noe slikt, men de de hadde var for store.

Link

Men så så jeg litt mer og kom over denne høyttalerterminalen

Link
    og med et lite Biltema-besøk fant jeg ut at disse passet perfekt. De hadde også en høyttalerterminal med bare et sett skruer, men de kostet like mye som "bi-wire"-høyttalerterminalene. Da jeg jeg et sett i reserve hvis det skulle skje igjen.

Så bar det hjem for å starte den lille reprasjonen.

Det første jeg gjorde var å skru ut basselementet for deretter å nappe ut kablene.

Deretter skudde jeg løs høyttalerterminalen på baksiden. Denne er festet til delefilteret med 4 skruer, disse skudde jeg ut fra innsiden av høyttaleren slik at jeg kom til på baksiden av høyttalerterminalen. Det måtte litt lirking til for å komme ordentlig til.

Men da var det bare å skru løs mutterene som HTS er festet med og ersatte de knekte HTS med de nye. Pass på å koble de riktig.

Så var det bare å reversere det man hadde gjort til nå, feste delefilteret til høyttalerterminalen og skru dette fast til høyttaleren igjen, feste kablene på basselementet og skru dette fast. Vips, så har man to fungerende HTS igjen.

For de som er skeptisk til kvaliteten på Biltema HTS finnes det sikkert mange alternativ.

Ikke verdens mest spennende guide, men kanskje til hjelp for noen?

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte just et par CV LS-15 selv og der er det ene settet knekt så da kommer denne guiden til god nytte.

Veldig oversiktlig med gode bilder.

Takker og bukker

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen årsak, var som sagt en veldig enkel oppgave.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette være noen fordel hvis ikke skruene allerede er ødelaget?

Nydelig bilder forresten

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det får nesten ekspertene svare på.

Bildene er tatt med den innebygde blitsen på Canon 30D da det var alt for kronglete til å komme til med den eksterne blitsen påmontert.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wessey
    Tja, det får nesten ekspertene svare på.

Bildene er tatt med den innebygde blitsen på Canon 30D da det var alt for kronglete til å komme til med den eksterne blitsen påmontert.
    PS: Har gode erfaring med å ta bakepapir eller brun teip forran blitzen. Lyset blir mer naturlig og ikke så sterkt. Ellers fin guide.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dette som skal diskuteres, men sett en 500W arbeidslampe rett mot en hvit vegg, altså motsatt rettet mot det du skal da bilde av, da blir de nydelige Men jeg syns bildene var stilige jeg da...

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Vel, la vel ikke ut denne tråden får å få bildekritikk akkurat
    Hadde jeg gått inn for det, hadde det ikke vært noen sak å få enda bedre bilder, men fant ut at jeg ikke gadd det, var jo tross alt ikke helt det som var meningen...

Men nok om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •