Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 219
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard

EDIT (25.01.2010): Fikset linker til kabel eksempler.

Det dukker stadig opp tråder her på forumet rundt bass/sub/rom/integrering/plassering/frekvensrespons etc. Så kanskje denne guiden kan hjelpe til med litt tidsbesparelse for dere som kryper rundt med dB-måler og skjemaer for å plotte ned disse irriterende kurvene! :grin:

Software:

Last ned Room Eq Wizard her:
    Home Theater Systems and Design, Electronics Retailer and Forum: HomeTheaterShack
    Du må registrere deg på forumet (gratis), for å få tilgang til nedlasting.
    Last også ned kalibreringsfil til din Radioshack på samme siden.

Last ned nyeste versjon av Java Runtime Environment her:
    Java SE Downloads
    Kravet er V5.0 eller nyere, V10.0 eller nyere er anbefalt.

Hardware:

Du trenger en 3,5mm til 3,5mm minijack stereokabel for kalibrering av lydkortet
    F.eks: Clas Ohlson - Tilkoblingskabel Audio - Videokabler

Og TO stk 3,5mm minijack til RCA for å koble Radioshack til PC
    F.eks: Clas Ohlson - Tilkoblingskabel 3,5 kabler/kontakter

Når sortware er innstallert, starter du RoomEq Wizard (REW).

Først må vi sette opp REW og kalibrere, slik at målingene skal bli riktige.

1. Lydkort
    Klikk deg inn på: Settings -> Settings -> Soundcard
    Velg lydkortet ditt i Output Device og Input Device
    Velg Input Channel, Left or Right er valgfritt, poenget er at du velger den samme ledningen inn på Radioshack :smile:

Koble så LineOut på lydkortet til LineIn vha 3,5mm minijack kabelen.
    Under Calibration trykker du Measure og følg instruksjonene som står under Help nederst i Settings-vinduet.
    Når dette er fullført Trykker du på Make Cal (til høyre for Measure), og velger navn og plassering til kalibreringsfilen.

NB! For at kalibrering av lydkortet skal bli rett, må du sette evnt bass/diskant kontroller til lydkortet til 0, og slå av evnt Equalizere. Om lydkortet har en monitoring funksjon må denne deaktiveres.

Fjern kabelen fra In/out på lydkortet!

2. Radioshack
    Klikk deg inn på: Settings -> Settings -> Mic/Meter
    Merk C Weighted SPL meter
    Klikk på Browse under Calibration, og finn igjen kalibreringsfilen til Radioshack som du lastet ned (Ja du husker vel hvor du lagret den! :shock: )

Koble den ene 3,5/RCA kabelen fra LineOut på lydkort til en RCA inngang på forsterkeren/subwooferen. Skru volumet på forsterker/sub helt ned, og slå den på. (På godt norsk; Power ON! :smile:

Koble den andre 3,5/RCA kabelen fra LineIn på lydkort til RCA utgangen på Radioshack. Skru på Radioshack og velg 80dB området.

Gå så tilbake til Soundcard (Settings->Settings->Soundcard)
    Under Levels Velger du Subwoofer eller Main Speaker, alt etter hva du ønsker måle.
    Klikk deretter på Check Levels
    Følg instruksjonene under Help nederst i vinduet.
    (Juster volum på forsterker/sub til du har ca 75dB på Radioshack i lytteposisjon, juster Input Volume til du har ca -18 på VU meteret i REW)

PS! Får du ikke justert Input volume riktig, så har du enten plugget feil ledning i Radioshack eller du får for lavt inngangsignal fra Radioshack, forsøk å velge et annet dB området.

Så er vi inne i siste innspurt, før vi kan begynne å leke ordentlig...

Klikk deg inn på Settings->Settings->Mic/Meter, og under Calibration til høyre i vinduet, velger du Use REW sub.... eller Use REW speaker.....

EDIT!
    Dette er flyttet til SPL i versjon 5 beta 9!

Deretter klikker du på Calibrate SPL, les av SPL på Radioshack og skriv inn verdien i vinduet som kommer opp.

GRATULERER!
    Du er nå klar til å klikke på Measure knappen og nyte frekvenskurvene som kommer opp på noen sekunder!

Tips 1! Husk volum innstillingene, så slipper du å sette alt opp igjen på nytt i morgen!

Tips 2! Etter at du har trykket på Measure, kan du klikke på teksten "Measure using ............................" og sette ned End Freq hvis du måler sub/bass.

Tips 3! Klikk på arkfanen "All measured" i hovedvinduet, så kan du sammemligne flere målinger.

2. Liker runes har likt denne posten
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en meget bra guide. Dette skal jeg teste ut en dag.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suverent!! Tror det er ca. slik jeg har knotet det fram til. Kjempe fin guide, nå slipper jeg å lure på om innstillingene er riktig før måling.

Tusen Takk

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utrolig flott at det finnes folk som tar seg tid til dette! Tusen takk!

Edit: Dette er det mest geniale jeg har prøvd Nå skal jeg bare kjøpe kabel for kalibrering og lang nok kabel så jeg kommer til til lytteposisjon.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et glimrende tiltak som mange kommer til å nyte godt av. STRÅLENDE ARBEID!!!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rosende tilbakemeldinger ops:
    Jeg håper noen kan følge guiden slavisk, og skrike ut hvis noe er feil, uklart eller glemt.
    Har dere spørsmål om REW og/eller denne guiden skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg kan.

HUSK bare på at det er ørene som bestemmer om lyden er bra, ikke kurvene dere får opp på pc-skjermen! :-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor omfattende guiden skal være, men jeg bruker eksternt lydkort og da trenger jeg kun to RCA-RCA kabler i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på en ting; om man bruker en egen mic, f.eks Behringer sin, må man da ha C-weighting komp. på i RoomEQ Wizard?

Forøvrig en kanonguide norcad! helt suverent!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av mic skal ikke C-weighting brukes.
    Jeg antar og forventer at alle som har eksternt lydkort, målemic, mic-pre etc forstår hvordan de kobler og kalibrerer dette.
    Guiden er for nybegynnere og krever da kun en Radioshack og et par ledninger.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man ikke ha mikrofon for å kjøre slike tester? Står vel ikke nevnt som nødvendig hardware i 'artikkelen'?

Og mikrofonen(e) bær vel være av en viss kvalitet??? Det kan da ikke være tilfredsstillende med innebygget mikrofon i en PC?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Må man ikke ha mikrofon for å kjøre slike tester? Står vel ikke nevnt som nødvendig hardware i 'artikkelen'?

Og mikrofonen(e) bær vel være av en viss kvalitet??? Det kan da ikke være tilfredsstillende med innebygget mikrofon i en PC?
    Mikrofonen er innebygd i måleinstrumentet (Radioshack)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Radioshack er en kjent og populær lydtrykks-(dB) måler, og som Razortec skriver benyttes denne som "mikrofon" i det den har linje utgang.

I utgangspunktet kan alle mikrofoner benyttes, såfremt man har kalibreringsdata til den.
    En "dårlig" mikrofon vil typisk ha en målekurve som stuper i begge ender av skalaen. Dvs at målingene vil vise for lite i bass/dypbass og diskantområdet.
    Men selv billige mikrofoner måler ofte rimelig bra mellom typisk 200-10000Hz.
    Vær obs på at dette også gjelder mic-inngangen på mange pcer, spesiellt på bærbare. Det anbefales derfor å benytte LineIn.
    Den innebyggede mikrofonen i bærbare pcer kan man nok ganske greit glemme! :-|
    Nevnte Radioshack lydtrykksmålere vil vha kalibreringsdata, måle rimelig nøyaktig ned til 20Hz, over 10000Hz derimot bør tas med en klype salt.
    Lydtrykksmålere er heller ikke egnet for on-axis høyttalermåling. Det er målinger i lytteposisjon denne guiden gjelder, og da anbefales det å la lydtrykksmåleren peke opp mot taket under målingen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en fem år gammel bærbar Compaq-PC liggende med den gamle versjonen av REW på. Tenkte jeg skulle laste ned den siste versjonen og kjøre gjennom guiden din punkt for punkt, norcad. Så får vi se om guiden holder vann, eller om undertegnede ikke kan lese skikkelig....

Må bare ut å kjøpe en minijack til minijack-kabel først for å få til et av de viktigste punktene på agendaen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott guide !

De fleste har jo automatisk kalibrering på reciveren, men den tar vel seg ikke av LFE signalet på mange av de billigste reciverene ? Eller tar jeg feil ?

Hva om noen legger ut bilder av målegrafene før og etter autokalibrering !
    Og før og etter manuell kalibrering. Med litt kommentarer/forklaringer.

Så kan folk få se litt på grafene og få litt bedre forståelse for hva skikkelig kalibrering kan gjøre med lyden, og hva grafen forteller

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du noen kurver, forklaring ? vet ikke om det er så mye å forklare.
    Jeg foretrekker å flytte rundt på høyttalere, av de 6-7 rom jeg har målt er det her man får gjort forbedringer.

En eq kan vel også brukes, da bare til å trekke ned topper siden de fleste ikke har nok headroom til å løfte dipper under 300-400 hz.

Prøve og feile er god læring.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg har en fem år gammel bærbar Compaq-PC liggende med den gamle versjonen av REW på. Tenkte jeg skulle laste ned den siste versjonen og kjøre gjennom guiden din punkt for punkt, norcad. Så får vi se om guiden holder vann, eller om undertegnede ikke kan lese skikkelig....

Må bare ut å kjøpe en minijack til minijack-kabel først for å få til et av de viktigste punktene på agendaen...
    Jeg prøvde å nevne det litt pent tidligere; de fleste som har bærbar vil vel nettopp bruke den med REW for enkelhetsskyld, enklere å dra med inn i kinoen. Men de færreste bærbare PC'er har vel linjeinngang. Som utgang kan man bruke hodetelefonutgangen (som ikke er en linjeutgang), men som inngang skal man IKKE bruke mikrofoninngangen (som heller ikke er en linjeinngang).
    Sitat Opprinnelig postet av REW manual
    Note that microphone inputs are NOT suitable and should not be used.
    Dermed er eksternt lydkort nødvendig for de fleste bærbare PC'er, man får da linjeinngang og -utgang, og kjøp av minijack-minijack kabel blir å kaste penger i dass.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det, og jeg har tidligere benyttet et eksternt lydkort og mic. Dette lånte jeg, så derfor er et nytt eksternt lydkort og en Behringer 8000-mic bestilt for å få dette til å funke 100%...

En viktig presisering, da jeg vil tro at de aller fleste ønsker å benytte en bærbar PC til nettopp dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet noe om hvor lang disse kablene kan være før det har noen betydning for målingene? Vil f.eks 15 meter fungere? Det hadde vært fint å kunne strekke kablene fra en stasjonær PC i et annet rom og slippe å flytte på alt:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15m ingen problemer, men hvorfor, litt av vitsen med rew er korte intervaller mellom målingene.

Måle-flytte-måle-flytte-måle osv. Når du har fått en viss kontroll kan du gå over til å jobbe med topper/dipper, da må du se skjermen mens du flytter på høyttaler/subb

Behringer 8000-mic og eksternt lydkort = mest nøyaktig resultat

Mvh Roald

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •