Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 219
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du tar en kabel fra line out på RS til lydkortets line in, deretter en kabel fra line out på lydkortet til preampen. USB-pluggen skal selvsagt inn i PC-en. Du skal ikke koble RS-en til preamp. Det er det hele(*).

(*)Med mindre du skal bruke left inngang på lydkortet som timinreferanse. Da tar du i tillegg en kabelstump fra left line out på lydkortet til left line in på lykortet. Men da må du huke av for dette i oppsettet på REW, under fliken "Soundcard", Use left channel as timing reference. Da trenger du også en Y-splitt for line out, slik at du splitter line out right som ender opp i to plugger som du kobler til preampen. Hvis du synes dette hørtes vrient ut, så kan du droppe det og kobler bare til som jeg nevnte innledningsvis.
    Flott, takk igjen.

Da forstår jeg det slik at det bare måles 1 HT av gangen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njaei, du kan fint måle begge frontene samtidig, du kobler jo lydkortet til receiver/preamp i stereo (selv om det selvsagt bare er monosignal). Men hvis du bruker left som timingreferanse trenger du en Y-splitt mellom lydkortet og receiver/preamp.

Men du kan selvsagt måle en HT om gangen, da kobler du lydkortet til den respektive inngangen, f.eks. pre in center. Det forutsetter selvsagt at receiveren din har sånne innganger.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Yep, det skal bli riktig.

Men hvis du skal kalibrere lydkortet så gjør du jo dette bare én gang med en out-in-loop og lagrer kalibreringsfilen. Deretter kobler du fra loopen og bruker det slik du har beskrevet.

19-24, 25-26 osv. Hva er dette? Frekvenser?
    Ja det er frekvenser

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og prøver og kalibrere ett behringer lydkort som jeg linket til ovenfor men for ikke satt input volumet høyt nok slik at jeg er innenfor tallene som REW angir. Sweep level er -12Db men jeg klarer ikke få opp input til mer enn -48Db har kjørt opp volumet så langt det går. For heller ingen justeringer i input volumet under REW (den er grået ut) Har dere noen gode tips ?
    Alt er valgt riktig under lydkort (usb lydkort) Har prøvd både med Macen og en PC.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har koblet både left og right fra out til in?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Skal prøve litt til imorgen, fikk kalibrert det interne lydkortet i Macen virker det som.

Ett spørsmål i guiden helt på slutten står det ....:

Klikk deg inn på Settings->Settings->Mic/Meter, og under Calibration til høyre i vinduet, velger du Use REW sub.... eller Use REW speaker.....
    Deretter klikker du på Calibrate SPL, les av SPL på Radioshack og skriv inn verdien i vinduet som kommer opp.
    ------

Når jeg klikker meg inn her her finnes ikke dette valget kan det være flyttet til hovedmeny siden, der det står spl meter ?

For teste mer imorgen, her er noen sveiper jeg gjorde men er usikker på om de er riktige...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klikk på Preferences og velg Mic/Meter så ser du valget helt til høyre under Calibration.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken utgave av REW har du norcad ?, ser ikke det valget der gitt. Har linsene på meg også.

I hjelp menyen virker det være annerledes....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok V.5. JohnnyG. Du må gå på SPL-meter i hovedvinduet. Kalibrering av mic-nivå er flyttet dit i siste versjon.

Den lille knappen merket SPL 83 omtrent midt på skjermen øverst:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det som jeg trodde da
    Skal prøve å få opp Behringer kortet ikveld.

Edit: Takk til norcad for denne glimrende guiden !

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også versjon 5!
    Men det er beta 7 build 2048, og det finnes tydeligvis en nyere versjon skjønner jeg.

Edit: La til tips om plassering av denne fuksjonen i nyere versjoner i guiden.

Bra at noen følger med!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har også versjon 5!
    Men det er beta 7 build 2048, og det finnes tydeligvis en nyere versjon skjønner jeg.

Edit: La til tips om plassering av denne fuksjonen i nyere versjoner i guiden.

Bra at noen følger med!
    Jepp, den ble flyttet i endelig versjon. Jeg slet litt med å finne den selv faktisk.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyeste versjon: 2142. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har MP-1r- Measurement kit som blant annet selges med Audiolense.

Juice HiFi

Med Audiolense måler det som det skal, men med REW får jeg en kraftig pukkel i 5000hz området. Har lagt inn kalibreringsfilen som fulgte med micen i REW. Er det noe jeg må stille på i tillegg i REW for å få dette til å virke?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Klikk på Browse under Calibration, og finn igjen kalibreringsfilen til Radioshack som du lastet ned (Ja du husker vel hvor du lagret den!"

Hvilken kalibreringsfil er det snakk om her? Skal det være en egen kalibreringsfil til Radioshacken? Jeg finner ikke noe slikt iallefall :/

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    "Klikk på Browse under Calibration, og finn igjen kalibreringsfilen til Radioshack som du lastet ned (Ja du husker vel hvor du lagret den!"

Hvilken kalibreringsfil er det snakk om her? Skal det være en egen kalibreringsfil til Radioshacken? Jeg finner ikke noe slikt iallefall :/
    Ja, du kan laste ned kalibreringsfil til Radioshacken på samme sted som du lastet ned REW.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor

I fjerde linjen under Software i guiden står det:

Last også ned kalibreringsfil til din Radioshack på samme siden

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har bestilt meg mic amp kit fra DSPeaker DSPeaker-MicAmp measurement kit
    og tenkte å bruke mic'en som medfølger Antimode'n min!

Trodde først at dette var et lydkort,men det er det nok ikke - kun en ren "mic amp"!

Må nok derfor ha et lydkort til å koble mellom mic ampen og lap-topen,da det viser seg at det ikke går å bruke mic inngangen på pc'n direkte!

Men utsignalet har jeg alltid kjørt fra hdmi ut fra pc,og rett i receiver,og det har fungert bra,men da bare med pc'ens innebygde mic!

Har fått noenlunde troverdige resultater,(har sammenlignet med RS manuelt)men den mic er selvagt ikke spesielt nøyaktig,så derfor skal jeg prøve denne løsningen nå!

Men kan vel uansett kjøre ut fra Hdmi til receiver,og inn via et lydkort og den nye mic-amp løsningen!

Eller er det noe som gjør at dette ikke vil bli riktig??

Takker for innspill:-P
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke en mic / måler med REW så trenger du en REW kalibreringsfil for den micen. Dette for å kompensere for ujevnheter i frekvensresponsen til micen. Du ønsker jo å måle responsen i rommet, ikke responsen til mikrofonen. Usikker på om det finnes kalibreringsfil for micen som følger med antimode(?)
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Skal du bruke en mic / måler med REW så trenger du en REW kalibreringsfil for den micen. Dette for å kompensere for ujevnheter i frekvensresponsen til micen. Du ønsker jo å måle responsen i rommet, ikke responsen til mikrofonen. Usikker på om det finnes kalibreringsfil for micen som følger med antimode(?)
    Joda kalibreringsfil følger det med,så det skulle vere i orden!

Men ser her det skrives om kalibrering av lydkortet , men har det noe og si når man kjører utsignalet via hdmi rett til receiver,?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •