Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 219
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg har også tenkt å prøve meg litt på REW nå, men jeg lurer litt på hvor mange høyttalere man vanligvis måler med. Man kobler jo fra PCen (m/REW) og til en (eller to) innganger på receiveren. Deretter må man jo velge lyttemodus på receiveren, og hvis man da velger stereo så vil man få lyd i en eller begge frontene avhengig av om man kobler til en eller to innganger. Er dette det vanlige? At man setter det opp slik at man kun får lyd i en av(front)høyttalerne og/eller sub?

Jeg antar det gir liten mening å la receiveren kjøre full mono og lyd i alle høyttalere?
    Tenk på at hensikten med slike målinger, nødvendigvis må ha sammenheng med den aktuelle lyttesituasjonen.
    Er du ute etter resultatet i stereo- musikkmodus, så skal selvsagt begge høyttalerne benyttes.
    Har du en integrert sub, så skal også den taes med!

Mtp kobling mellom PC og receiver, så bruker jeg for egen del en digital løsning.
    I klartekst betyr dette at signalet videreformidles likt til begge / alle høyttalerne, alt ettersom hva man velger av innstillinger på receiveren.

Vær klar over at man sjelden eller aldri vil unngå kompromisser. Av den grunn må / bør man prioritere den settingen man i det daglige benytter seg av.

Om du prioriterer musikk, så kjører du selvsagt kun to kanaler.
    Resultatet av målingene vil ganske sikkert avsløre behov for diverse justeringer / demping av refleksjoner / høyttaleplassering og lytteposisjon, etc etc.

Er filmlyd / surround det mest aktuelle, så skal selvsagt "alt" av høyttalere kobles inn.
    Vel og merke etter at en kalibreringsrunde er gjennomført!
    De resultatene du registrerer i REW, kan nær sagt garantert avsløre både styrke og svakheter i frekvensområdet man måler i.
    Utifra resultat(ene), er det jo opp til deg å finne frem til aktuelle tiltak.

Legger du ut resultatet av målingene her, så vil det garantert dryppe inn synspunkter og forslag til forbedringer, som det nesten alltid er rom for.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg skulle prøve i dag, men det var ikke snakk om å få input volume opp i brukbart område. Hadde 75 dB på RSen, men klarte ikke å få opp nivået i REW, så jeg må nok forske litt mer på hvorfor.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker radioshack som målemik, skal ikke dette være noe problem?
    Om du endrer måleområdet fra f.eks 80 til 70dB, får du jo en økning på 10dB.

Alternativt er det jo bare å justere opp volumet på forsterkeren.

Stusser litt over at du sliter med dette?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om du bruker radioshack som målemik, skal ikke dette være noe problem?
    Om du endrer måleområdet fra f.eks 80 til 70dB, får du jo en økning på 10dB.

Alternativt er det jo bare å justere opp volumet på forsterkeren.

Stusser litt over at du sliter med dette?
    Hmm. Jeg hadde RSen på 80 dB-området og den viste da 75-76dB når forsterkerens volum sto på -30dB. Da fikk jeg ikke utslag i det hele tatt i REW. Hvis jeg minker området på RSen, så vil jo den gå i maks på displayet, og da får jeg jo ikke satt riktig nivå i REW heller. Jeg hadde jo da reelt 75 dB i rommet, og ønsker jo ikke å øke volumet på forsterkeren mer enn det. Eller?

Finner nok ut av det. Skal prøve igjen litt senere.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg få spørre: Hvordan har du koblet RS til PC´n??

Du skal jo bruke en kabel med rca-kontakt i den ene enden, og en minijack i den andre, når du foretar en måling.
    I det øyeblikket du kobler til RS mot PC, skal skalaviseren gå til max.
    Da er det ikke lenger mulig å lese av faktisk lydtrykk på RS´s skala, ettersom mikrofonsignalet går rett igjennom til rca-kontakt og deretter til PC´ns lydkort.

Det har egentlig ingen hensikt å lese av SPL på RS annet enn som en slags kontroll, før du foretar en tilkobling / måling.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg få spørre: Hvordan har du koblet RS til PC´n??
    Via en RCA-til-minijack-kabel. Det er jo nettopp den kontrollen av lydtrykk jeg er på jakt etter i første omgang, og da må jeg ha nivåene slik at jeg får en avlesning direkte på RSen. Men som sagt, dette finner jeg nok ut av.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Men om du måler 75-76dB med RS i 80dB-posisjon, så vil du ved å vri velgeren til 70dB-området etterpå, under målingen, få en gain på 10dB.
    Det vil antakelig være nok til å gi deg et tilfredsstillende nivå i REW.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Men om du måler 75-76dB med RS i 80dB-posisjon, så vil du ved å vri velgeren til 70dB-området etterpå, under målingen, få en gain på 10dB.
    Det vil antakelig være nok til å gi deg et tilfredsstillende nivå i REW.
    Ja, det var jo et særdeles godt poeng!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner jeg et snev av sarkasme her?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner jeg et snev av sarkasme her?
    Nei, absolutt ikke. Beklager at det ble oppfattet slik, for det var ikke meningen. Det er et godt poeng, for det betyr at det burde være uproblematisk å få det til. Da kan man justere forsterkervolumet slik at man leser av korrekt lydtrykk på displayet på RSen, og så flytte måleområdet på RSen til REW får nok signal, men da uten å endre volumet på forsterkeren. Eneste er jo hvis RSen går i metning på utsignalet slik at man får klipping, men det vil man jo fort kunne se, vil jeg tro.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, godt å høre!

Ellers er det riktig som du sier, mtp signalet fra RS.
    Har aldri observert at RS går i metning på noen måte, ved denne fremgangsmåten.
    Men jeg ser jo tanken din omkring dette! Men som sagt - jeg tror ikke at / har selv aldri oppfattet dette som noe problem.
    Lykke til med målingene! Legg gjerne ut en graf eller fler også, når du kommer så langt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk etterhvert til en måling:

-m1-jpg

Hele frekvensspekteret:

-m2-jpg

Dette er med lyd i alle høyttalerne, og med både sub og receiver slik de står nå, altså autokalibrert. Kan vel ikke si at kurven var så veldig flat... :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, da er du jo godt igang!
    At kurven ikke er "skinnflat" skal du absolutt ikke bekymre deg over, ei heller stirre deg blind på.
    Ellers vil jeg anbefale deg å justere måleområdet litt, spesielt for nedre frekvens.
    Det har ingen hensikt å måle fra 0Hz, så jeg foreslår at du endrer startfrekvensen til 15Hz.
    Det er i første omgang mest aktuelt å måle responsen i de lavere frekvensene, ettersom det er disse som oftest lager problemer.
    Foreslår derfor at du i første omgang måler i området 15 til 300Hz, for å avsløre topper og dipper i dette frekvensomfanget.

Umiddelbart ser det slett ikke så ille ut, og som sagt - man skal uansett ikke stirre seg blind på slike kurver. ;-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel en fordel å måle en og en ht av gangen, er det ikke?
    vil en få informasjon en kan bruke til noe når en måler alle ht'er samtidig?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å måle en og en høyttaler kan man gjerne gjøre, selv om det på sett og vis er uinteressant - i alle fall for sluttresultatet.
    Enkeltvise målinger kan selvsagt avsløre skavanker for den aktuelle høyttaleren, men da først og fremst mtp frekvensgang, og for eventuelt å avsløre feil på et (eller flere) elementer.

En nødvendig forutsetning for en måling er jo at utstyret er i orden, og samtidig at høyttalerne så langt som råd er, er plassert i de "riktige" posisjonene.
    Riktige, i den forstand som at man sørger for at symmetrien / avstanden mellom de respektive høyttalere og sweetspot er på plass.

Dette er jo i særlig grad viktig i stereosammenheng, og som jeg for egen del, prioriterer.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mikrofon

Foruten behringer ecm8000 som trenger phantom power, finnes det en tilsvarende god og billig mic som ikke trenger phantompower? Har et meget godt lydkort men det er uten phantompower. Regner med en radioshack db-måler kan gjøre jobben, men med den kan man vel ikke måle rtf og slikt?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke mikrofonen som følger med reciever til autokalibrering, men det er ikke så lett å vite hvor nøyaktig den er på forskjellige frekvensområder hvis det ikke er tilgjegelig en kalibreringsfil. I så fall ville jeg kjørt en måling sammen med en kjent mikrofon (i nøyaktig samme spot) og laget meg en korrigert profil for reciever-mic'en.

atledreier melder at Denon-mic'en hans er lik nok MC8000 i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...librering.html

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et smart tips, har dog ingen receiver i dagens oppsett, men kan ta en runde og sjekke om ikke en forhandler kan skaffe en ekstra mikrofon til en billig penge.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket mikrofonen til min Denon receiver (DM-S205) mot ECM-8000.
    Resultatet finner dere her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ic-brukes.html

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får bare skikkelig rare målinger så må spørre om jeg gjør det riktig.

Kalibrerer lydkortet fra line out til line in, passer på at det er like høyt signal ut som inn.

Deretter tar jeg og kobler opp radioshacken til line in, og recievern til line out.

Laster opp kalibreringsfilen til radioshack og lydkortet, setter til C wighted, og begynner check levels, her får jeg problemer, jeg setter radio til 80dB området, og passer på at VU meteret er på rundt 18, men signalet fra radio er altfor høyt i forhold, og når jeg måler får jeg bare masse clipping, og kurven blir helt rar. har prøvd sette ned lyden og sette dB på en høyere en 80 for at det skal ligge på samme nivå med VU meteret. Da får jeg ikke noe clipping, men kurven min viser at klipsch RF 82, spiller 100dB på rundt 20 hz feks. Det kan jo ikke stemme i det hele tatt, når jeg har lyden så lavt. (-20dB)

Når jeg ikke har noe lyd eller signal på så virker det som om radioshacken tar inn veldig mye lyd likevel, selvom måleren på db meteret ikke viser det. Akkurat som om det er et signal inni der som ødelegger hele målingen.

Noen som har noe peiling på dette?

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •