Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 219
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke i REW?
    i Windows 7 er det kontrollpanel - maskinvare og lyd som gjelder

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingenting med W7 å gjøre.
    De justeringene gjør du i REW-menyen, oppe til venstre. ;-)

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det har ingenting med W7 å gjøre.
    De justeringene gjør du i REW-menyen, oppe til venstre. ;-)
    åja, det gjør ting lettere, enda en ting jeg lurte på er de to rca kablene man trenger, er det riktig link? altså er det han til 2 hun eller skal det være han til 2 han? fordi hvor er det man kobler til hun?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du leser innledningen i den utmerkede guiden til Norcad, vil du se at du trenger to stk kabler. Dene ene som har stereo minijack i begge ender, bruker du for kalibrering av lydkortet.
    Den andre har stereo minijack i ene enden, og to stk rca han-plugger i den andre.
    Den ene av rca-pluggene plugges i utgangen på RadioShack, den andre til line in / mic på lydkortet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    åja, det gjør ting lettere, enda en ting jeg lurte på er de to rca kablene man trenger, er det riktig link? altså er det han til 2 hun eller skal det være han til 2 han? fordi hvor er det man kobler til hun?
    BEKLAGER!
    Her har det sneket seg inn en glipp. Du har helt rett - Det skal være 3,5mm minijack til RCA HANN

Linken er nå rettet i guiden.

Takk til slimchaddi som gjorde meg oppmerksom på feilen.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    BEKLAGER!
    Her har det sneket seg inn en glipp. Du har helt rett - Det skal være 3,5mm minijack til RCA HANN

Linken er nå rettet i guiden.

Takk til slimchaddi som gjorde meg oppmerksom på feilen.
    hehe ingen årsak, det er en superb guide som forklarer alt til en helt komplett amatør til kalibrering, men jeg skjønte at det måtte være feil bilde der fordi alle de andre tingene i guiden stemte overens når jeg prøvde å koble opp, mangler foruten rca kablene så må gå å handle litt før helgen, fikk radioshacken for ikke så lenge siden og har en pc-13 som venter på meg

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått riktig så skal den ene rca kabelen fra pc LineOut inn til forsterkeren på subwooferen min right?

og så skal den andre rca kabelen fra Linein på pcen til rca utgangen på radioshack, men radioshack har bare en sånn output utgang da? skal ikke minijacken inn dit? og så rød/hvit enden hvor skal den? fordi pcen min har ikke no sånt, den har spdif, og ikke analog audio utganger. Kan man ikke bruke den minijack til minijack kabelen som man skulle kalibrere lydkortet med her også?
    altså denne: Clas Ohlson - Tilkoblingskabel 3,5 kabler/kontakter

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten analoge inn og utganger kommer du ingen vei, ei heller får du kjørt noe kalibrering av lydkortet. Da må du først koble til et eksternt lydkort.

Poenget er at du først skal koble en kabel direkte mellom Line Out og Line In på lydkortet, for å kalibrere inngangen på lydkortet slik at du vet at måleresultatet blir korrekt.

Deretter skal du koble Line Out på lydkortet til sub (eller forsterkeren som driver suben), OG fra Radioschack til Line In på lydkortet. (Radioschack fungerer da som mikrofon).

Vanligvis er Line In og Out på pcen/lydkortet 3,5mm stereo-minijack.
    Mens Radioschack og sub/forsterker har RCA kontakter, derfor 2 stk av den overgangen fra 3,5mm stereo-minijack til 2x RCA.
    Selv om det bare er den ene RCA kontakten du benytter på hver kabel.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funker dette?
    Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 USB MKII

pcen min har ikke analoge kontakter, den har bare spdif og vanlige rosa grønn blå kontakter bak:neutral:

samt radioshacken har jo bare en output, altså en hvit kontakt, kan ikke den kobles til Line In på lydkortet? spdifen går ikke an å bruke, men er det forskjell om jeg bruker den rød eller hvite enden på rca kabelen? lydkortet trenger egentlig bare line in og line out right? ikno mer? eller trenger den rød/hvit kontakter som på en forsterker? fordi jeg finner bare lydkort med line in og line out, men ikke rød hvit rca kontakter

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en forsterker med digital (spdif)-inngang, så er jo saken grei!
    Da kobler du bare den digitale utgangen fra lydkortet til forsterkerens inngang, som da er forutsatt å gi signal til sub og resten av høyttalerne.

Det spiller egentlig ingen rolle hvem av RCA-kontaktene du kobler til RadioShack. Minijack-kontakten i andre enden av kabelen skal du derimot passe på å koble til den rosa inngangen.
    Da skal det hele fungere. Lykke til!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en forsterker med digital (spdif)-inngang, så er jo saken grei!
    Da kobler du bare den digitale utgangen fra lydkortet til forsterkerens inngang, som da er forutsatt å gi signal til sub og resten av høyttalerne.

Det spiller egentlig ingen rolle hvem av RCA-kontaktene du kobler til RadioShack. Minijack-kontakten i andre enden av kabelen skal du derimot passe på å koble til den rosa inngangen.
    Da skal det hele fungere. Lykke til!
    du må nesten utdype den der litt:-D

jeg satt å tukla litt med dette idag og så at lydkortet på pcen min ikke har output ser det ut som, men innlinje har jeg, og der setter jeg inn radioshacken, men hvordan er det med kalibrering av lydkortet da? receiver er selvfølgelig påslått, men skal det til noen spesielle instillinger på receiveren? eller skal den bare være slått på? + subkabelen må jo da også være tilkoblet subben? med spdif trenger ikke subben å være tilkoblet pcen, right? eller?

når jeg skal kjøre sinustonene, hvordan får jeg dem til subben? jeg slår av alle andre høyttalere bortsett fra subwoofer på receiveren? og har receiveren koblet til subwoofer med subkabel?

beklager alle disse amatørlige spørsmålene, men det er første gang jeg gjør dette:P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har vanlig grønn kontakt for 3,5mm minijack på pcen så ER det analog ut! Altså Line out.
    For å teste kan du bare koble til et par pc høyttalere eller hodetlf i den grønne kontakten, så skal du få lyd.

Rosa er mikrofon inngang men denne er vanligvis bare mono og ikke stereo.

Blå er Line In

Det du må gjøre er å koble 3,5 til 3,5mm kabel fra grønn (line out) til blå (line in) og kjøre kalibrering slik det står i guiden.

Deretter må du koble den ene 3,5 til RCA kabelen fra grønn kontakt til sub, den andre 3,5 til RCA kabelen fra blå kontakt til Radioshack.

Poenget er at du bruker den ene kanalen på sub og den andre på Radioshack. Så hvis RCA kontaktene på kablene er rød og hvit, bruker du hvit til sub og velger Left som output i REW, og rød til Radioshack og velger right som input.
    Eller stikk motsatt om du har mer lyst til det! :-D
    Men IKKE samme RCA kontakten (fargen) på begge!

PS! Årsaken til at du skal bruke blå (line in) og ikke rosa (mic inn) er fordi line in har en jevnere frekvensrespons i lydkortet, og fordi du ikke kan koble enn kabel fra line out som er stereo til mic inn som er mono. Da vil høyre og venstre kanal kortsluttet i lydkortet og du får ikke opp noen kurve når du skal kalibrere.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har vanlig grønn kontakt for 3,5mm minijack på pcen så ER det analog ut! Altså Line out.
    For å teste kan du bare koble til et par pc høyttalere eller hodetlf i den grønne kontakten, så skal du få lyd.

Rosa er mikrofon inngang men denne er vanligvis bare mono og ikke stereo.

Blå er Line In

Det du må gjøre er å koble 3,5 til 3,5mm kabel fra grønn (line out) til blå (line in) og kjøre kalibrering slik det står i guiden.

Deretter må du koble den ene 3,5 til RCA kabelen fra grønn kontakt til sub, den andre 3,5 til RCA kabelen fra blå kontakt til Radioshack.

Poenget er at du bruker den ene kanalen på sub og den andre på Radioshack. Så hvis RCA kontaktene på kablene er rød og hvit, bruker du hvit til sub og velger Left som output i REW, og rød til Radioshack og velger right som input.
    Eller stikk motsatt om du har mer lyst til det! :-D
    Men IKKE samme RCA kontakten (fargen) på begge!

PS! Årsaken til at du skal bruke blå (line in) og ikke rosa (mic inn) er fordi line in har en jevnere frekvensrespons i lydkortet, og fordi du ikke kan koble enn kabel fra line out som er stereo til mic inn som er mono. Da vil høyre og venstre kanal kortsluttet i lydkortet og du får ikke opp noen kurve når du skal kalibrere.
    jepp, fikk det til nå, lydkortet er kalibrert! men på suben, i radioshacken har jeg den hvite enden med rca kabel 1, og på subben putter jeg da inn den røde enden rca kabel 2, men skal den i output eller input?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    jepp, fikk det til nå, lydkortet er kalibrert! men på suben, i radioshacken har jeg den hvite enden med rca kabel 1, og på subben putter jeg da inn den røde enden rca kabel 2, men skal den i output eller input?
    Så bra! Da er du et hakk nærmere frustrasjon! :-D
    (De fleste blir frustrerte når de ser de første målingene sine)

Hvit fra Radioshack til Line In på pc
    Rød fra Line out på pc til input på sub (der du vanligvis har kabel fra surround receiveren)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppriktig talt slimchaddi - kødder du med oss?
    Elementære og selvforklarende begreper som "output" eller "input", kan vel ikke misforståes?
    -
    Bortsett fra det, ville jeg nok strengt tatt vurdert å koble signalet fra PC til receiver, i stedet for direkte til sub.
    La gå at man ved en kobling til sub direkte, isolert sett, kan komme frem til et greit resultat hva sub angår. Men hva med integrasjon, dvs sub i forhold til resten av høyttalerne?
    REW i videste forstand, betyr jo Room Eq Wizard, med et hovedsakelig formål om å justere / kalibrere sitt oppsett i alle frekvensområder, gitt rommets og utstyrets beskaffenhet!
    Integrasjon er et opplagt nøkkelord her, enten det gjelder musikk eller kinolyd? Det vil jeg i alle fall mene, og anbefaler sterkt å ha dette som et endelig mål.
    Håper oppriktig talt at du nå skjønner hva jeg sikter til?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppriktig talt slimchaddi - kødder du med oss?
    Elementære og selvforklarende begreper som "output" eller "input", kan vel ikke misforståes?
    -
    Bortsett fra det, ville jeg nok strengt tatt vurdert å koble signalet fra PC til receiver, i stedet for direkte til sub.
    La gå at man ved en kobling til sub direkte, isolert sett, kan komme frem til et greit resultat hva sub angår. Men hva med integrasjon, dvs sub i forhold til resten av høyttalerne?
    REW i videste forstand, betyr jo Room Eq Wizard, med et hovedsakelig formål om å justere / kalibrere sitt oppsett i alle frekvensområder, gitt rommets og utstyrets beskaffenhet!
    Integrasjon er et opplagt nøkkelord her, enten det gjelder musikk eller kinolyd? Det vil jeg i alle fall mene, og anbefaler sterkt å ha dette som et endelig mål.
    Håper oppriktig talt at du nå skjønner hva jeg sikter til?

haha nei visste ikkeom disse begrepene på pcen, betegnet dem bare som blå/rosa/grønn:sad: :idea:

jepp skjønner hva du sikter til, men jeg har kalibrert lydkortet ordentlig, og når jeg setter radioshack på 80 db så går den jo bananas med en gang, altså viseren går maks bare ved et lite dunk fra subben! + når jeg kommer til check levels i guiden får jeg problemer, jeg får ikke lyd ut av suben? hva er det jeg skal egentlig måle? må jeg kjøre egne sinusfiler fra pcen til suben direkte via rca en? fordi med en gang jeg skrur opp volumet på outputen så fungerer radioshack som mikrofon for bassen, så om man snakker i radioshacken så kommer det lyd fra suben! det er vel sikkert riktig? men når vi kommer til målinger og frekvenskurver, åssen får jeg disse opp?

check levels greia kjører jo en sinustone sier den, men jeg hører ingenting? og får ingenting opp bortsett fra vu meterne.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en annen ting jeg lurer på er målet ved kalibreringen er å finne ut hva slags respons man har i rommet right? så må man iverksette noen tiltak for å evt forbedre denne responsen, hva er da disse tiltakene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på hva du mener med respons. Tenker du frekvensgang eller gjenklang?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjern kabelen fra radioshack og start med å velge riktig output i REW, som samsvarer med RCA kabelen du bruker. Rød er vanligvis høyre og Hvit venstre.
    Se etter i kontrollpanel for lyd på pc om noe er dempet (mute), spill av lyd fra pcen og sjekk at du får lyd i suben, forsøk deretter med REW og forsikre deg om at du fortsatt får lyd i sub. Koble så til igjen Radioshack og forsøk på nytt.

Scrooge har helt rett i at noe av poenget er å få til en god integrasjon medllom sub og høyttalere og at man derfor bør kjøre signalet igjennom receiveren. Men først må du få dette til å funke, og skjønne hvordan du bruker det. Derfor fjerner vi flest mulige feilkilder i starten.

Når du har fått REW til å fungere og du ser responsen fra suben, er første step og finne den beste plasseringen til suben. Altså flytte suben rundt og måle for å se hvor den gir en jevnest frekvensrespons.
    Deretter kan man koble via receiveren og justere delefrekvens og fase (avstand) til integreringen mellom front og sub blir jevnest mulig.
    Er du fortsatt ikke fornøyd med resultatet, er neste steg akustiske tiltak og eq.

Når du kommer så langt starter du en egen tråd, hvor du legger ut frekvenskurvene dine og ber om gode råd og tips. Et søk på forumet etter lignende tråder bør også kunne gi deg de fleste svarene.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjern kabelen fra radioshack og start med å velge riktig output i REW, som samsvarer med RCA kabelen du bruker. Rød er vanligvis høyre og Hvit venstre.
    Se etter i kontrollpanel for lyd på pc om noe er dempet (mute), spill av lyd fra pcen og sjekk at du får lyd i suben, forsøk deretter med REW og forsikre deg om at du fortsatt får lyd i sub. Koble så til igjen Radioshack og forsøk på nytt.

Scrooge har helt rett i at noe av poenget er å få til en god integrasjon medllom sub og høyttalere og at man derfor bør kjøre signalet igjennom receiveren. Men først må du få dette til å funke, og skjønne hvordan du bruker det. Derfor fjerner vi flest mulige feilkilder i starten.

Når du har fått REW til å fungere og du ser responsen fra suben, er første step og finne den beste plasseringen til suben. Altså flytte suben rundt og måle for å se hvor den gir en jevnest frekvensrespons.
    Deretter kan man koble via receiveren og justere delefrekvens og fase (avstand) til integreringen mellom front og sub blir jevnest mulig.
    Er du fortsatt ikke fornøyd med resultatet, er neste steg akustiske tiltak og eq.

Når du kommer så langt starter du en egen tråd, hvor du legger ut frekvenskurvene dine og ber om gode råd og tips. Et søk på forumet etter lignende tråder bør også kunne gi deg de fleste svarene.

Yo! jeg får lyd i subben via radioshack, men ikke på selve rew? der kommer det ikke opp noe, samt når jeg skrur opp volumet fra pcen så kommer det sånn lyd fra subben som det pleier å komme fra mikrofoner når volumet er høyt, sånn "støy" som blir gradvis høyere og høyere, altså radioshacken er en mikrofon, og lyden den mottar går gjennom subben...

jeg har hittil ikke fått opp en eneste måling i selve rew, men lyd i suben får jeg fra pcen ja, den er koblet i den grønne (output) kontakten og fungerer da som høyttaler, men kan hende jeg rotet litt med left og right, radioshacken er ihvertfall right, om suben er left eller åssen man gjør den til left vet jeg ikke:-?

men jeg tror fortsatt noe annet er feil, fordi selv ved de laveste volum på suben så går radioshack analog viseren bananas! den makser ut med en gang, jeg har ikke gjort noe feil med kalibrering av lydkortet det vet jeg. Men jeg kommer hjem idag og tester litt mer etter det du skrev, og skriver hva jeg får til her

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •