Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 219
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk! Jeg ser poenget i det du sier. Bakgrunnen for spørsmålet var for å komme raskt i gang da jeg har en RadioShack måler og en stasjonær pc med nødvendig lydkort allerede. Et eksternt lydkort og Behringer mik kommer nok etterhvert.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Jeg prøvde å nevne det litt pent tidligere; de fleste som har bærbar vil vel nettopp bruke den med REW for enkelhetsskyld, enklere å dra med inn i kinoen. Men de færreste bærbare PC'er har vel linjeinngang. Som utgang kan man bruke hodetelefonutgangen (som ikke er en linjeutgang), men som inngang skal man IKKE bruke mikrofoninngangen (som heller ikke er en linjeinngang).
    Dermed er eksternt lydkort nødvendig for de fleste bærbare PC'er, man får da linjeinngang og -utgang, og kjøp av minijack-minijack kabel blir å kaste penger i dass.
    Vel det er mye som strengt tatt går, selv om det ikke er anbefalt :-P
    På min gamle bærbare Compaq er det Line out, Headphones og Mic in.
    Jeg benyttet Line out / Mic inn på denne, det man må være klar over er at Mic inngangen er mono. Puttet jeg en 3,5/3,5 stereo mini-jack kabel i Mic inngangen, ble H/V linje utgang kortsluttet og det likte den dårlig! :shock:
    Det samme skjer selvfølgelig om man benytter mono-kabel også.
    Løsning ble å lage et par kabler selv, 3,5 mono til 3,5 stereo minijack for kalibrering, og en 3,5 mono til RCA for Radioshack.
    Da gikk alt så meget bedre! :-D
    Man så jo på kalibreringskurven at mic-inngangen ikke akkurat var frekvenslinjær, men etter kalibrering ble jo målingene greie.
    På min nye bærbare Dell, er det kun Headphones og mic, men der har jeg ikke forsøkt å kalibrere, idet jeg kjøpte eksternt lydkort og Behringer ECM8000.

Om resultatet av målingene ikke er 100% synes jeg ikke er det viktigste.
    Når man måler i sweetspot med roomgain, stående bølger og alle andre vanskeligheter, er ikke måleresultatet i seg selv så mye verdt.
    Poenget er jo å kunne ta målinger raskt og enkelt, for å sammenligne målingene innbyrdes, slik at man enklere kan finne ut av plassering, delefrekvens og fase. Om de er en dB eller fire feil ved 20Hz får så være :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt i forrige innlegg har jeg altså et eksternt lydkort og Behringer ECM-8000. Noe jeg ser flere har planer om å jkøpe, og noen har det sikkert allerede.
    Jeg ønsket en mest mulig mobil løsning, og kjøpte derfor M-Audio Mobile Pre USB.
    Dette har mic-pre og phantom power innebygget og virket som den perfekte løsning. Men den gang ei.
    Lydmessig er jeg fornøyd med kortet, og rene frekvensmålinger går helt fint, men å kalibrere dette kortet i Speaker Workshop er det rene helv...!
    Impedanse og fase er ikke akkurat enkelt å få riktig kan man trygt si........

Hadde vært fint om andre la ut sine erfaringer med eksterne kort også, slik at ikke flere kjøper seg så mye frustrasjon!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir galt med målingene hvor en bruker mikrofon inngangen på lydkortet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hva blir galt med målingene hvor en bruker mikrofon inngangen på lydkortet?
    I teorien skal det ikke bli noe galt, kalibreringen skal jo kompensere for feilene i frekvensgangen på lydkortet.
    Men hvis mic-inngangen har for stort avvik, eller rett og slett ikke har har stor nok båndbredde, vil det være de helt laveste frekvensene som måles feil.
    Bare kjør kalibrering og se på kurven som kommer opp.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lydmessig er jeg fornøyd med kortet, og rene frekvensmålinger går helt fint, men å kalibrere dette kortet i Speaker Workshop er det rene helv...!
    Impedanse og fase er ikke akkurat enkelt å få riktig kan man trygt si........

Hadde vært fint om andre la ut sine erfaringer med eksterne kort også, slik at ikke flere kjøper seg så mye frustrasjon!
    YES! Endelig fikk jeg til kalibreringen av M-Audio Mobile Pre i Speaker Workshop! :-D

Kortet klarte rett og slett ikke så lav impedanse, og knelte fullstendig. Ved å benytte en forsterker ved kalibrering og impedansemåling, går det som en lek :-D

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig nyttig guide :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får eg den til å vise rett dB på graphen uten å stille på graphen manuelt ?

Når eg ser på dB måler så viser den noe annet en graphen viser når den er ferdig....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Hvordan får eg den til å vise rett dB på graphen uten å stille på graphen manuelt ?

Når eg ser på dB måler så viser den noe annet en graphen viser når den er ferdig....
    Fulgte du ikke guiden da Xinhua?

Sitat:

"Så er vi inne i siste innspurt, før vi kan begynne å leke ordentlig...

Klikk deg inn på Settings->Settings->Mic/Meter, og under Calibration til høyre i vinduet, velger du Use REW sub.... eller Use REW speaker.....
    Deretter klikker du på Calibrate SPL, les av SPL på Radioshack og skriv inn verdien i vinduet som kommer opp."

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, litt offtopic, men:

Noen som vet butikk i oslo som selger denne?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pimper likegodt min egen tråd her, så kan vi diskutere REW og RS i en vanlig tråd, istedet for i guiden. Lettere mht. bilder etc.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...smal-svar.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale et eksternt lydkort, som er billig men som fungerer greit. Min helt nye bærbare dell ville ikke måle noe som helst da jeg brukte mikrofon utgangen.

Noen gode tips????

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Versjon 4.10 av REW er sluppet:

REW V4.10 release - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

EDIT: Det er godt mulig guiden trenger en oppdatering for å reflektere endringene i REW. Har ikke fått sjekket det selv enda.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foreløpig bare lest endringene fra forrige versjon, men det ser ihvertfall bra ut!
    Skal laste den ned og teste på den bærbare for å se om guiden her trenger en oppdatering.
    Om noen tester og finner endringer ifht til guiden, er det fint om dere legger det ut her.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW 4.11 kom nå nettopp, men noen bug-fixes til 4.10:

Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial guide! Funker som bare det jo, blipper og blopper og alt står bare bra til her Slett ikke verst frekvens i rommet mitt!

EDIT: Fordel og måle lengre opp enn til 1000hz, endel grums her ja!

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor viktig er det å måle lydkortet? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke får til å få målt mitt Line 6 UX2 eksterne lydkort. Alle andre lydkort jeg har hatt har tilnærmet linjalrett frekvensgang uansett... så det kan vel ikke være så kritisk så lenge man har et godt lydkort?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Hvor viktig er det å måle lydkortet? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke får til å få målt mitt Line 6 UX2 eksterne lydkort. Alle andre lydkort jeg har hatt har tilnærmet linjalrett frekvensgang uansett... så det kan vel ikke være så kritisk så lenge man har et godt lydkort?
    Hvis du har tro på at lydkortet ditt er bra så er nok ikke dette kritisk nei, men du risikerer at det er en avrulling i topp og bånn (typ under 20hz og over 18-20khz)

Men vet ikke om du skal frekvenskorrigere hele frekvensområdet eller bare bassen?

Det korte svaret er at det er ikke kritisk men du vil få unøyaktig måling helt i topp og bånn av frekvensområdet, men så lenge du er klar over dette og ikke veldig opptatt av det så går det jo fint
    --
    Thorbjørn

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis du har tro på at lydkortet ditt er bra så er nok ikke dette kritisk nei, men du risikerer at det er en avrulling i topp og bånn (typ under 20hz og over 18-20khz)

Men vet ikke om du skal frekvenskorrigere hele frekvensområdet eller bare bassen?

Det korte svaret er at det er ikke kritisk men du vil få unøyaktig måling helt i topp og bånn av frekvensområdet, men så lenge du er klar over dette og ikke veldig opptatt av det så går det jo fint
    Takk for svar. Stoler på at lydkortet er godt nok ja. Koster jo tross alt 2000 kr. Skal korrigere hele frekvensområdet, men over 18khz og under 20hz bryr jeg meg ikke om

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Takk for svar. Stoler på at lydkortet er godt nok ja. Koster jo tross alt 2000 kr. Skal korrigere hele frekvensområdet, men over 18khz og under 20hz bryr jeg meg ikke om
    Da går det nok fint.

Det innebygde lydkortet i min dell laptop faller av med -1dB og mer først ved 15hz i bånn og ved 17khz i topp (-4dB ved 19khz og -8dB ved 20khz)

Mellom 40hz og 15000khz er det ingen differanser større en 0,1dB. Kortet du refererer til har sannsynligvis en mye rettere kurve enn dette.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •