Miniguide: Frekvensmåling med Radioshack og Room Eq Wizard - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11
Viser resultater 201 til 219 av 219
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bra det løste seg Et par ting til, bare. RS er helt på jordet under 15 Hz, så du kan stille målesveipet til å starte på 15. Du bør også måle litt lenger oppover i frekvens, jeg pleier å ta opp til 200 slik at man får med hele frekvensområdet som suben avgir. Selv om du deler på 80 Hz så fortsetter den å spille et godt stykke over dette.

Ellers så ser det ut til at du, som alle oss andre, har noe utfasing i rommet, noe som er litt vrient å komme unna, med mindre man flytter suber og lytteposisjon.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bra det løste seg Et par ting til, bare. RS er helt på jordet under 15 Hz, så du kan stille målesveipet til å starte på 15. Du bør også måle litt lenger oppover i frekvens, jeg pleier å ta opp til 200 slik at man får med hele frekvensområdet som suben avgir. Selv om du deler på 80 Hz så fortsetter den å spille et godt stykke over dette.

Ellers så ser det ut til at du, som alle oss andre, har noe utfasing i rommet, noe som er litt vrient å komme unna, med mindre man flytter suber og lytteposisjon.
    ja rommet har sine begrensninger det er helt klart men mye er at jeg ikke har kjørt ordentlig yapo, tenkte meg en tur nå og prøve og se om det kan hjelpe og flytte litt på front HT og så kjøre yapo fra en like bent tre kant for så og se hva som dukker opp av utfordringer:-) er gøy når mann begyner og forstå sammenhengene av endringer for og så se grafene etterpå men nå det er sagt er ikke kurven den vikigste det er hvordan mann opplever lyden:-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at det har løst seg mtp lydkortet. :-)

Ellers regner jeg med at du mener YPAO når det gjelder romkalibrering?
    Det ville jeg ventet litt med, og heller forsøkt å optimalisere resultatet med nettopp det du er inne på - flytte litt rundt på høyttalere og suber, (og lytteposisjon for den saks skyld), før du kjører en romkorreksjon til slutt.
    Ellers ser jeg ikke noe poeng i å kjøre YPAO i en likesidet trekant for romkalibrering?
    En romkorreksjon baserer seg jo vanligvis på lyden man måler i sweetspot-området og tilstøtende sitteplasser.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Godt at det har løst seg mtp lydkortet. :-)

Ellers regner jeg med at du mener YPAO når det gjelder romkalibrering?
    Det ville jeg ventet litt med, og heller forsøkt å optimalisere resultatet med nettopp det du er inne på - flytte litt rundt på høyttalere og suber, (og lytteposisjon for den saks skyld), før du kjører en romkorreksjon til slutt.
    Ellers ser jeg ikke noe poeng i å kjøre YPAO i en likesidet trekant for romkalibrering?
    En romkorreksjon baserer seg jo vanligvis på lyden man måler i sweetspot-området og tilstøtende sitteplasser.
    stemmer det... har nok vært litt kort i forklaringen og jeg har gjort det sån som du antyder:-)
    en ting jeg lurer på. når jeg driver og leker med rew er jeg stort sett alene og da kan det være greit og se direkte på grafer når man flytter på HT er det mulighet for dette ? eller hvordan pleier du og gjøre dette.
    ellers mange takk for svar:-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Ellers finnes det dessverre ingen snarveier mtp å lese grafer samtidig som man måler.
    Man må først kjøre et sveip, og så genereres grafen etterpå.
    Det du muligens kan benytte, er level-meteret i REW mtp umiddelbar respons.
    Da må du i så fall bruke tonegeneratoren i "Sinevave"-innstilling samtidig, og angi den frekvensen du ønsker å måle.
    Strengt tatt tror jeg levelmeteret er litt for grovt, og antakelig er det bortkastet tid.

Som nevnt innledningvis - det finnes ingen snarveier, ei heller hva sluttresultatet angår.
    Det som gjelder, er kort og godt TÅLMODIGHET.

Nå mener jeg ikke å ta fra deg motet med dette: For egen del har jeg skaltet og valtet med høyttaler- lytte- subplasseringer og sub-innstillinger i flere år, i en evig søken på å få det bittelitt bedre! Og enda skal jeg ikke påstå at jeg er ferdig......
    Noe som til syvende og sist har gitt gode resultater, men selvsagt noen nedturer også.
    La det samtidig være sagt at jeg har i hovedsak fokus på musikk, noe som nok er litt mer krevende hva disse tingene angår.

Men ikke gi deg!! Plutselig skjer det ting, i positiv forstand. 8)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enig med Scrooge her.
    Dvs at jeg er enig når det gjelder tålmodighet, men du har muligheten til å se endringer on the fly. Enten ved å benytte RTA i REW, eller å laste ned Arta Software og benytte dens "spectrum analyzer" med periodic pink noise fra den innebygde signalgeneratoren. Sistnevnte gir et fhv godt resultat sammenlignet med sinussveip.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    igjen mange takk Scrooge ser at tolvmodighet er nøkkelen og at små justeringer er veien og gå... så en ting til :-) er det vanlig og ta en og en HT for så og måle lik avstand til side vegger og bak vegg?

norcad takk for innspill og ser at ikke det er bare en vei til Rom men jeg får ta tiden til hjelp for dette er jo kos og hlode på med:-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dvs at jeg er enig når det gjelder tålmodighet, men du har muligheten til å se endringer on the fly. Enten ved å benytte RTA i REW, eller å laste ned Arta Software og benytte dens "spectrum analyzer" med periodic pink noise fra den innebygde signalgeneratoren. Sistnevnte gir et fhv godt resultat sammenlignet med sinussveip.
    Liten avsporing kanskje, men kan man få frem ETC med RTA i Arta? Det hadde jo vært grådig kjekt å kunne sette opp en RTA med pink noise og få frem ETC-kurven mens man flytter f.eks. akustikkplater rundt omkring.

Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    er det vanlig og ta en og en HT for så og måle lik avstand til side vegger og bak vegg?
    Hvis du har mulighet så ville jeg nok gjort dette ja. Målt opp med målebånd og plassert alt så riktig som mulig først. Det finnes en del guider, denne: Setting Up Your Home Theater 101 - AVS Forum har samlet mye nyttig.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    genialt tols1 den må jeg skjekke ut:-), bratt lære kurve om dagen:-) og liker det hehe... det du tar opp der med og få opp kurver on the flye menr jeg du kan hvis du har et apple produkt og laster ned Audio tools fra six audio har ikke tatt i bruk det selv enda... synes det var lettere og lære rew da det er så mange her på forumet som kommer gode tips og råd :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, dette var jeg faktisk ikke klar over? Takker for info, norcad!
    Dette må sjekkes senere i kveld, nå må jeg først og fremst ta hånd om et besøk her. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    genialt tols1 den må jeg skjekke ut:-), bratt lære kurve om dagen:-) og liker det hehe... det du tar opp der med og få opp kurver on the flye menr jeg du kan hvis du har et apple produkt og laster ned Audio tools fra six audio har ikke tatt i bruk det selv enda... synes det var lettere og lære rew da det er så mange her på forumet som kommer gode tips og råd :-)
    Joda, frekvensresponskurven får man opp on-the-fly med REW også. Spørsmålet gjelder impulsresponsen. Den er nyttig for å avgjøre hvor man har refleksjoner i rommet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal skjekkes... tenker jeg kommer til og ta en og en HT for og så få riktige avstander til veggene... og der etter lage akustikk tiltak og flytte de rundt til jeg treffer der eventueller utfordringer i lydbilde ligger:-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke snor-trikset for å finne refleksjonene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du kan jo bruke snor-trikset for å finne refleksjonene.
    det skal prøves i morgen... må bare komme meg gjennom natt på jobb først
    så er det fra med lodde snor :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mac osx

Bare en liten kommentar her ang. REW og SPL meter gjennom OSX.

For de av dere som bruker Mac kan det være ganske strabasiøst å få korrekt nivå på input i REW. Dette er grunnet at OsX ikke tillater Java direkte styring av hardware, og at alle innstillinger hovedsaklig styres gjennom Apples egen Midi EQ. Det er ikke alltid at innstillingene her hjelper deg tilstrekkelig til å få "ok" nivå i REW.

I dag har Apple gitt Oracle ansvaret for å oppdatere Java på Mac, tidligere har det vært Apple selv som har hatt ansvaret for oppdateringer. (F.eks tetting av sikkerhetshull). Vi får bare satse på at Apple også vil gi Java muligheten til å direkte styre nivå, uten å måtte gå innom OSets mixer.

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke noe artig dette, klør meg i hodet fordi jeg ikke syns outpot fra REW er forståelig.

Jeg har et ekternt Sweex usb lydkort og en behringer 8000 mic.

Rommet er under konstruksjon, dvs at rommet er revet ned, og bygd opp til stenderverk, ikke noe isolasjon eller plater.

Jeg kjører med to fronthøytalere.

Har lastet inn kalibreringsfil for mic.

Testen på bildet er i området 15-4000 hz

Noen som kan rettlede meg videre?

-test01-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på Preferences og deretter arkfanen Analysis.
    Under Frequency Response Calculation velger du "Smooth 1/6".
    Da glatter du frekvenskurven og får et langt mer lesbart resultat.
    Evnt kan velge "All SPL" visning i REW, som du ser rett over frekvensplottet, og da kan du klikke på Controls helt til høyre i bildet og velge smoothing for hver enkelt måling.
    Ved siden av kan du gå inn på "Limits" og sette øvre og nedre grense for SPL og frekvens du ønsker å se i plottet.

1/6 oktav er vanlig om man er ute etter å korrigere frekvenskurven med demping, eq e.l.

1/3 oktav er kjent for å være nærmest slik ørene og hjernen vår oppfatter lyden.

I følge målingen din har du en enorm økning i bassen, noe som kanskje ikke stemmer helt?

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på Preferences og deretter arkfanen Analysis.
    Under Frequency Response Calculation velger du "Smooth 1/6".
    Da glatter du frekvenskurven og får et langt mer lesbart resultat.
    Evnt kan velge "All SPL" visning i REW, som du ser rett over frekvensplottet, og da kan du klikke på Controls helt til høyre i bildet og velge smoothing for hver enkelt måling.
    Ved siden av kan du gå inn på "Limits" og sette øvre og nedre grense for SPL og frekvens du ønsker å se i plottet.

1/6 oktav er vanlig om man er ute etter å korrigere frekvenskurven med demping, eq e.l.

1/3 oktav er kjent for å være nærmest slik ørene og hjernen vår oppfatter lyden.

I følge målingen din har du en enorm økning i bassen, noe som kanskje ikke stemmer helt?
    Jeg må innrømme at phantom strøm er noe jeg har lært etter denne kurven.
    Etter å ha kjøpt nytt lydkort/box så ble det litt annen kurve.

Den kan du se som siste innlegg her
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-nye-kino.html

Torsoen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvorfor REW ikke finner USB kortet mitt, Behringer UFO0202 på Mac? Synes det var veldig mystifistiks...

Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •