Miniguide: Bilforsterker innendørs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer qpv32 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Bilforsterker innendørs

Etter at jeg selv fant ut at jeg skulle ha bilforsterker innendørs så tenkte jeg at det er nok flere som trenger en guide hvordan man får strøm med 12V, ca 20+A og lite ripple.

Det vil ikke være noen vits i å kjøpe strømforsyning som koster mange tusen, kjøp heller en strømforsyning som er beregnet til PC!

1. kjøp inn utstyr:
    • Strømforsyning (pass på at 12V DC ut er på over 20A, Microplex har noen eks. bZerk 500W)
    • 4P strøm kabel, pass på at du kjøper rett kabel.
    • ATX kabel (følger med de fleste strømforyninger)

utstyr som anbefales (NB! dette er bare til forsterkere som ikke trenger mer enn 20A):
    bZerk, 500W, ATX 2.2, avtagbare kabler
    Kabel, strømforsyning, 20/24 pin (ATX kabel)
    Kabel, strømforsyning, P4 (4 pin)

Det er det eneste du trenger.

2. Kutt av P4 (4 pins) kabelen i den ene enden og plugg + (Gul) og - (svart) inn i de rette plassene på bilforstrkeren.

Her er en guide for å starte Strømfosyningen.

Det er ikke farlig å jumpstarte strømforsyningen, når du starter din pc jumpstarter du også pcen på en måte bare at det skjer igjennom hovedkortet.

Jeg har prøvd mitt bilanlegg inne på rommet nå og strømmen er god. spenningen er bestandig på over 12V dvs. ca 12,8V.
    Strømmen er på 20A og gjerne litt mer av og til. Jeg kan faktiskt skru lyden på over halv styrke før antall Volt minker. Men det kommer fort opp igjen, så det er ikke noe å være redd for.

Strømforsyningen driver både Bil-forsterkeren (20A) og cd-spilleren(10A).
    det eneste du må sørge for er å kjøpe en strømforsyning som er kraftig nok.
    Jeg selv syntes dette funker utrolig bra, faktisk bedere enn forventet!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt:wink:
    Greit skrevet! : )

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm...

Høres kult ut dette! Mulig billig-løsning for DIY-sub? Men går ikke bilforsterkere best på 14,4V? Bare lurer, har ikke så mye peil på bilstereo, bare mener jeg har lest det et sted....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprmann
    Høres kult ut dette! Mulig billig-løsning for DIY-sub? Men går ikke bilforsterkere best på 14,4V? Bare lurer, har ikke så mye peil på bilstereo, bare mener jeg har lest det et sted....
    Stemmer bra det, en bil-forsterker sin oppgitte maks-effekt er som oftest ved nesten 15 volt.

Men vanlig el-system i bil er jo oppgitt til 12V, så man skal ikke tape så veldig mye effekt på å kjøre 12 vs. 14,4. Noe taper man selvfølgelig, men hvem har vel 14,4 i bilen sin?

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke så mye å tape på disse to voltene, men det stemmer at spenningen i et el-system til bil er på ca. 14.4 volt. Bakgrunnen for dette er ganske enkelt at det kreves en høyere ladespenning enn spenningen som batteriet gir, som forøvrig er 12,3V. Dynamoen i de fleste biler vil da ofte ha en utgansspenning på rundt 14V, så med mindre man kun spiller når motoren er av, er det denne verdien man må tenkte på.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye å tape? Fjerner du 2,5V fra en spenning på 14,4V så har du fjernet ganske mange % av den totale spenningen.

Meeeen, kan de der strømforsyningene i PC levere 20A kontinuerlig? Det er iallefall ikke med de originale strømledningene... Jeg har fårstått det slik at PC strømfosyninger er jalla vare, uansett bruk utover det de er lagd for. Og det de er lagd for trekker jo ikke strøm i det hele tatt(nesten)...

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Ikke så mye å tape? Fjerner du 2,5V fra en spenning på 14,4V så har du fjernet ganske mange % av den totale spenningen.

Meeeen, kan de der strømforsyningene i PC levere 20A kontinuerlig? Det er iallefall ikke med de originale strømledningene... Jeg har fårstått det slik at PC strømfosyninger er jalla vare, uansett bruk utover det de er lagd for. Og det de er lagd for trekker jo ikke strøm i det hele tatt(nesten)...
    "Alle" bilforsterkere (de over ca 20w) har DC/DC konverter på power inngangen. Ville tro de makter å kompangsere for en endring på 2,5V.....? ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som faktisk har prøvd dette?
    Tenker på støy fra vifte, og evt. støy/transienter fra switch mode strømforsyningen. Fungerer dette når man begynner å dra mye strøm? 20A tilsvarer 240W, effektivitet (for å være snill) 75% fordelt på to kanaler ender opp med 2X90W max. Skjer det noe med spenningen da, eller er den stabil?

Og til de som tviler, en PC trekker relativt mye effekt. Ikke uten grunn at det er fullt av kjølere på prossessor, skjermkort, brikkesett, harddisker osv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    "Alle" bilforsterkere (de over ca 20w) har DC/DC konverter på power inngangen. Ville tro de makter å kompangsere for en endring på 2,5V.....? ;-)
    Jo da, men det er ikke det at de ikke klarer det, men det kommer ikke til å bli optimalt. Det er jo en grunn til at alle produsenter oppgir effekt og andre data ved 14,4V hvis spenningen hadde vært urellevant hadde det vel heller ikke vært nevnt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er det noen som faktisk har prøvd dette?
    Tenker på støy fra vifte, og evt. støy/transienter fra switch mode strømforsyningen. Fungerer dette når man begynner å dra mye strøm? 20A tilsvarer 240W, effektivitet (for å være snill) 75% fordelt på to kanaler ender opp med 2X90W max. Skjer det noe med spenningen da, eller er den stabil?

Og til de som tviler, en PC trekker relativt mye effekt. Ikke uten grunn at det er fullt av kjølere på prossessor, skjermkort, brikkesett, harddisker osv.
    mye effekt? Har du målt strømtrekket? Det er iallefall ikke min som trekker mye fra nettet. Greit at det begynner å gå mye hvis man skal ha "heavy shit coolingsystem" Men ikke ellers.

Du kan no kjenne på en helt std IC krets som står på en trainer, den trekker nesten ikke strøm i det hele tatt, men den blir temmelig varm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er INGENTING som brenner mer bilforsterkere enn lav spenning inn, dette er fordi at man må dra mye mer strøm for å opprettholde spenningen på railen i forsterkeren, når strømmen blir høyere blir også switche-transistorne i strømforsyning mye hardere belastet. (har selv brent bilforsterkere pga. dette)
    Forskjellen på hvor mye en bilforsterker klarer ved 12 eller 14,4v er ganske ekstrem.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    mye effekt? Har du målt strømtrekket? Det er iallefall ikke min som trekker mye fra nettet. Greit at det begynner å gå mye hvis man skal ha "heavy shit coolingsystem" Men ikke ellers.

Du kan no kjenne på en helt std IC krets som står på en trainer, den trekker nesten ikke strøm i det hele tatt, men den blir temmelig varm.
    En AMD Athlon trekker ca 90 W, det er bare prossessoren. Har du et skjermkort med en ordentlig GPU trekker den omtrent halvparten. Regner du at brikkesettet trekker halvparten av det igjen har du kommet opp i ca. 150W. I tilegg skal en del andre komponenter forsynes med effekt, og da går det fort litt.

Hvor mye effekt trekker en forsterker ved normal bruk?

Det jeg er usikker på er om spenningen (12V) vil være stabil om det begynner å gå mye strøm, slik at det ikke er det som tar livet av forsterkeren.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Det er INGENTING som brenner mer bilforsterkere enn lav spenning inn, dette er fordi at man må dra mye mer strøm for å opprettholde spenningen på railen i forsterkeren, når strømmen blir høyere blir også switche-transistorne i strømforsyning mye hardere belastet. (har selv brent bilforsterkere pga. dette)
    Forskjellen på hvor mye en bilforsterker klarer ved 12 eller 14,4v er ganske ekstrem.
    Dette er vel en sannhet med visse forbehold, ettersom bil forsterkeren må være ganske hardt belastet opp mot maks av det den i utgangspunktet tåler i 14.4 volt, hvis den skal bli overbelatet av å bli kjørt i 12 volt. Det er med andre ord ikke bare for lav forsynings spenning som er problemet, men for høy utnyttelse og belastning og kankje til og med mangel på kjøling.

Forskjellen mellom ren batteri drift dvs spenninger opp under 12,6 volt og dynamo og ladespenning på 14++ volt, ligger vel litt i måten dynamoen jobber på hvor man har en lade og spennings regulator, og hvordan en blyakkumulator virker med at man får en redusert spenning med en gang man begynner å trekke store stømmer.

At bilstereo fabrikantene ofte angir watt ytelsene med 15volt osv, er vel mer for å få høye og fine watt werdier på ytelsene, men at man som bruker av utstyret på død og liv skal brokobble og paralell kobble flere elementer osv og dermed tyne all ytelsen ut av konstruksjonene og dermed tar livet av forsterker utstyr med litt for lav stømforsynings spenning, sier etter min mening mer om hvordan utstyret brukes, og det er vel ingenting som ødelegger mer utstyr enn missbruk av utstyret....

En PC stømforsyning som gir 12 volt med 20 A burde klare å drive den lasten som trådstarter angir på en grei måte, men man vil ikke ha en ganske robust 50-100A 14.4 volts dynamo tilkobblet en blyakumulator som kan gi startstrømmer på over 1000A (ved 6-9v) å "støtte" seg, så belastningen av bilstereo utstyret må belastes utifra dette, værre er det ikke.:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har selvsagt med hvordan utstyret belastest, men spenningen i min bil blir dratt ned i underkant av 12v med motoren igang om jeg ikke holder ca 2000rpm på motoren mens jeg drar på på anlegget, da merker jeg fint att forsterkerne leverer MYE mindre enn ved høyere spenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at problemet med denne løsningen er at en psu til pc har flere rails, samt at kablene til strømforsyningen ikke er dimensjonert for å lever 20A på ett sett. Ingen som har tenkt på det før nå?

de 500 wattene en psu er gjerne fordelt på, cpu, gpu, chipset, hd1 hd2 etc etc
    dvs at strømmen blir fordelt på en haug med kabler. ved å bare bruke et av disse kabelsetten, tipper jeg at kabelen blir så varm at plasten smelter, før man får dradd på maks med forsterkeren...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M.a.t.s
    Jeg vil si at problemet med denne løsningen er at en psu til pc har flere rails, samt at kablene til strømforsyningen ikke er dimensjonert for å lever 20A på ett sett. Ingen som har tenkt på det før nå?

dvs at strømmen blir fordelt på en haug med kabler. ved å bare bruke et av disse kabelsetten, tipper jeg at kabelen blir så varm at plasten smelter, før man får dradd på maks med forsterkeren...
    Jo-o, jeg har kommentert det...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M.a.t.s

Det er riktig som du sier, og det regnet jeg som en selfølge at ikke kan få utnyttet alle de 500 Wattene heller, bare Power=Spenning*Støm dvs. tilgengelig 12v Power=12*20= 240W, og da lønner det seg som du angir å bruke alle de lederene som overfører +12v og de sorte 0volt lederene som skal lede strømmen tilbake så man får en sluttet krets.

Det beste hadde nokk også vært å modifisert ugangen av PC Power stømforsuninga med noen kabler med et kvaderat som takler 20A uten å gi for mye spenningsfall, samtidig som man lager en bryter for stømstyringen og kankje til og med setter inn en 1 farad 25volts audio bil kondensator som jevner ut eventuelle uønskede spennings dropp når effekt forsterkeren i bilspilleren belaster kretsen. Er ellers litt usikker på hvordan oppstarten av en 1 farad kondensator blir taklet av en slik PC stømforsyning, da den vil kunne ansees som en kortsluttning når den ikke er oppladet, og vil holde spenningen oppe en stund etter at forsyningen el slått av, så hvor lurt dette egenlig vil være uten å ta hensyn til disse mulige bivirkningene er jeg ikke helt sikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unzane
    Stemmer bra det, en bil-forsterker sin oppgitte maks-effekt er som oftest ved nesten 15 volt.

Men vanlig el-system i bil er jo oppgitt til 12V, så man skal ikke tape så veldig mye effekt på å kjøre 12 vs. 14,4. Noe taper man selvfølgelig, men hvem har vel 14,4 i bilen sin?
    Har 14,4 volt i min jeg...
    Har du noe spesielt under 13 volt har du et ladeproblem.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde tenkt å si at en 1farads kondensator er obligatorisk. men tenkte ikke på det med oppladningen av den. nå takler jo pc strømforsyninger litt peaker, men ikke i nærheten av det
    kondisen vill trekke. en løsning er jo å aldri skru av strømforsyningen da. nå vet ikke jeg hvor langt tid det tar før kondisen er utladet men....

viftestøy blir jo ett lite problem, men det finnes det løsninger på....

Newcomer qpv32 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si at etter å ha brukt denne bilstereoen nå i mange måneder så har jeg aldri opplevd at den har skrudd seg av, den fungerer helt fint!
    Verst av alt bruker jeg 2 Cerwin-Vega CLS-12 på denne bilstereoen, og det fungerer helt PERFEKT! :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •