Miniguide: Bilforsterker innendørs - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
  1. #21
    Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av unzane
    Stemmer bra det, en bil-forsterker sin oppgitte maks-effekt er som oftest ved nesten 15 volt.

    Men vanlig el-system i bil er jo oppgitt til 12V, så man skal ikke tape så veldig mye effekt på å kjøre 12 vs. 14,4. Noe taper man selvfølgelig, men hvem har vel 14,4 i bilen sin?

    hmm alle

  2. #22
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Ikke effektivt

    Jeg bruker foreløpig en bilstereoforsterker til senter og sub utelukkende av den grunn at jeg ikke har råd til ordentlig receiver enda.

    Som noen skriver her så har bilstereoforsterkere over 30W en innebygget DC/DC converter som gir høyere spenning enn innspenningen til forsterkerne. Og det er helt greit i en bil der man bare har 12 volt til rådighet. Men å transformere ned 220 volt nettspenningen til 12 volt og så opp igjen i forsterkeren er ikke effektivt. Det blir mye tap som går bort i varme.

    Strømforsyningen min er 3 avdankede 26 Ah VRLA blybatterier koblet i parallell. (Avdanket betyr at de har mindre enn 80 % kapasitet). De lades konstant av en intelligent CTek 3A lader. VRLA batterier er tette og det blir derfor ikke noe syresøl i stua. Batteriene er bare noe jeg hadde gratis tilgang på fordi de er avdanket.

  3. #23
    Newcomer ftz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Linke til overklokking.no funker ikke lenger .

    virker artikken heller ikke er blitt flyttet over til hw.no sine sider heller

  4. #24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Morsomt, jeg har hatt en stor 12" sub med biltema bilforsterker bakpå i flere år nå. iallefall 5-6 år. Denne har en 1 farad kondensator bakpå. Strømforsyningen er hjemmelaget. En svær transformator med 220V primærvikling og 12V sekundærvikling og en likeretter.

    På grunn av kondensatoren stiger innspenningen på forsterkeren til ca. 16V på tomgang. Spenningen inn er helt avgjørende for effekten på forsterkeren. Høyere spenning vil gi mer effekt. Grunnen er watt's lov:
    Spenning * strøm = effekt
    eksempel: En forsterker er utstyrt med en sikring på 30A. Dette er maks teoretisk av hva den kan trekke.
    12V*30A= 360W
    16V*30A= 480W

    Det går an å åpne en psu, finne potmeteret som justerer +12V og skru den opp. bruk multimeter. Det skal være minst 3 slike potmetere. for +3.3V, +5V og +12V.

  5. #25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har noen av dere sett på specs til forskjellige bilforsterkere i forhold til spenning? Kan ta til eksempel Gamle Phoenix Gold forsterkere som gjør et ganske interessant hopp fra 12 til 14,4 volt.. :twisted:

    M25 - 12V=2x25W - 14,4V=2x65W
    M100 - 12V=2x100W - 14,4V=2x160W

    Det jeg vil frem til med dette er at hvis noen skal velge en bilforsterker til slik bruk, så velg en forsterker med balansert strømforsyning, dvs en som leverer samme effekt ved alle spenninger ned til shutoff.

  6. #26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg har pleid å gjøre når jeg skal ha bilstereo i hus er å bruke en batterilader og ett bilbatteri, ofte har man muligheter til å montere f. eks i kjeller, utebod, eller legge ventilasjonslangen slik at den går ut.
    Da har man en kraftig "buffer" samt spenningsstabilisator, avhengig av størrelsen på anlegget trenger man en litt stor batterilader, og automatsikring eller treg sikring er en fordel om man skal ha kondis og/eller bassere tilkoblet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •