Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 90 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1781
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.)

De med erfaring med CV! oppfordres til å bidra, slik at jeg kan oppdatere underveis. Endringer / oppdateringer gjøres da i post #1 i tråden.

Etter ”press” fra enkelte medlemmer på forumet føler jeg det er på plass å lage en guide for forsterkervalg til Cerwin Vega!’s forskjellige høytalermodeller. Det hevdes at det er alt for mange tråder av typen:” Hvilken forsterker passer best til CV! XXXXX ?”. Noe jeg for så vidt kan være enig i. Mange unge velger disse høytalerne da det er disse som gir mest lyd/trykk for penga. Noe som også er filosofien til skaperne av CV!

Høytalervalg:

Hvis du ofte putter Jazz, blues og/eller klassisk musikk i CD-spilleren din er ikke CV! noe for deg! CV! er ingen "lyttehøytaler"!! Derimot alt fra listepop, R'n'b, hip hop, heavy, metall til trance o.l passer de utmeket.

Mange mener at f.eks CV! CLSC-15 er for store høytalere for ”gutterommet” som er typisk 8-15 kvm. Dette mener jeg er helt feil. Selv ble jeg ikke fornøyd før jeg fikk inn et par med S-2 (tilsvarer dagens CLSC-15) med 2 x NAD 216 (2 x 400 w RMS) på gutterommet. Det fungerte greit med CV! A-324 (tilsvarer dagens CV! CLSC-12) i sammen med en PA 15” sub også. Jeg brukte 2 stk PA forsterkere på dette oppsettet en 2*200w RMS på frontene og en 300 w på subben.

"CV! låter forferdelig!!!" er det mange som sier. Det må de bare få mene. Ofte skyldes dette for små effektforsterkere og iver på volumknotten. Diskanten blir da skjærende og skrikende. Jeg kjenner flere som er tungt inne i Hifi verdenen som mener de låter meget bra til prisen. Med riktig elektronikk og nok krefter kan selv den mest skeptiske "High-end kabel freak" bli positivt overrasket. Tenker da spesiellt på hjemmekino.

Forsterkervalg:

I ”gamle dager” var det en tommelfingerregel som sa at man burde bruke like mye på forsterker (stereo) som på høytalerne. CV! høytalerne var da ca. 25% dyrere enn dagens nivå. Så i dag vil jeg påstå at 1,5 ganger prisen på høytalerne så får man mest ut av høytalerne. Et eksempel: 1 par CV! CLSC-215 koster 8k (til sammenligning ble CV! 1515 solgt for 14k på 90-tallet) bør matches med noe som koster 8kx1,5=12k. Det er mange fornøyde CV! eiere (meg selv iberegnet) som har ICE power baserte effektforsterkere. De største begynner på 13k og yter 600 w RMS i 8 ohm / 1200 w i 4 ohm og er stabile helt ned i 2 ohm.

Integrerte stereo- forsterkere / receivere:

Det er svært få med effekt over 150 w pr. kanal (til en fornuftig pris). Kan til ”nød” drive singel 15” i hver kasse. Opp til 12” fungerer dette meget godt. NAD har mulighet til å brokoble interneffekten til en kanal slik at man trenger kun en effektforsterker.

Integrerte surround- forsterkere/ receivere:

Siden CV!’s høytalere generelt er veldig lettdrevne vil det meste fungere. Men pass på at det minimum er pre-out på front, slik at det kan hektes på effektforsterkere ved en senere anledning. Husk at 7x120 w som regel ikke kan sammenlignes med en stereo- forsterkere / receivere på 2 x 120 w. Veldig mange opplever surround- forsterkere/ receivere som mye ”slappere”. De største receiverne kan drive opp til singel 12” pr. høyttaler. Større enn dette er det anbefalt med dedikerte effektforsterkere.

PA:

PA kan trygt kombineres med CV! Mange med gode erfaringer her. Men styr unna billigmerker med høy oppgitt ”skrytewatt”. Annerkjent merker er Carver, LAB, QSC. Minuset med PA kan være vifte- og trafostøy.

Brukt:

En sikker ”vinner”! Kjøp av brukte effektforsterkere er stort sett et trygt kjøp. De bør være pene å se på, slik at de ikke har blitt dratt mye rundt på. Spør også om hva de er blitt brukt til f.eks tunge laster.

"4" ohms last er meget krevende høytalere. Sjekk om din forsterker tåler dette før du eventuellt går til innkjøp av denne type høytalere.

Forklaring til "gode valg":

BLÅ = Integrerte stereoforsterkere
    RØD = Effektforsterkere
    GRØNN = PA effektforsterkere
    SORT = Surroundreceivere

1.

NAD C-352 | Denon PMA-1055 | Thule Spirit IA60 | Marantz SR-4320 |

2.

NAD C-372 | Denon PMA-1500AE | Thule Spirit IA100 | Harman Kardon HK-970 | CV! A0.8 kw

3.

NAD C-372 + NAD C-272 | 2 x NAD 216 | NAD 218 | Rotel RB-1080 | Vincent SV-233 | Vincent SP-331 | CV! A1.5 kw

4.

2 x NAD 208/218 | 2 x MA Oberon 6.1 | Rotel RB-1090 | Carver Xi-2600 | QSC RMX 1850HD | CV! A2.6 kw

A.

Denon AVR-1906 | NAD T-743 | Yamaha RXV-557 | | Marantz SR-4600

B.

Denon AVR-2106 | NAD T-753 | Yamaha RXV-657 | Marantz SR-5600

C.

Denon AVR-2806 | NAD T-763 | Yamaha RXV-757 | Marantz SR-7500

D.

NAD T-773 | Marantz SR-8500 | Yamaha RXV 1600/2600 | Marantz SR-8500

E.

Receiver med pre-out og effektforsterker(e) anbefales!!! Se ”tallkode” over.

Send PM hvis du finner feil på specs i tabellen. Takk!

Hvis noen er totalt uenig med effekt- og forsterkerforslag. Si ifra!!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig . Vil også bare nevne preamp, her har Vincent noen KNALLGODE som passer CV utmerket. Grunnen er såre enkel, de pollerer diskanten endel og gjør lyden endel "varmere"/"fyldigere". Modellene jeg mener er :
    Vincent SA-31
    http://www.emtech.no/produkter.asp?m...produktet=1470
    Vincent SA-T1
    http://www.emtech.no/produkter.asp?m...produktet=1468

Førstnevnte har ikke fjernkontroll, men utrolig bra lyd. Mest sannsynelig den beste preampen til 4000kr! Sistnevnte har bedre lyd (men vil nok ikke merkes såå veldig på CV) og ser bedre ut. Begge er utrolige på ICEpower basserte effekttrinn (ala Midgard, Embla og Beast).

Men man må teste selv også da! Mange mener Thule har gode preamp'er også. Og Parasound P3 er jo så si allerede en klassiker.

PS: Dette er preamper som tåler å bli koblet til langt dyrere systemer også (noe å tenke på hvis du skal oppgradere i fremtiden). Samme gjelder nevnte effekttrinn til trådstarter (uten om PA utstyret da.).

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en fin tråd Konrad

har sendt noen PM's

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Konrad jeg skjønner at du vet hva du sankker om, så jeg skal ikke prøve og rette på deg. ; )

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Dette var en fin tråd Konrad

har sendt noen PM's
    Takk for specs. CV_Marius! Nå mangler jeg bare 1215. Nå det gjelder f.eks LS- og E- serien kan disse sammenlignes med V- og DC serien. Eller?

Har du CV! Sandlien? Velkommen til forumet skal du være uansett!

De pre-ampene så fine ut Skorob, rør og greier. Bra priser også. Verdt en titt for de som skal ha stereo.

Sticky moderator? Eller under guider? Bør kunne henvende de fleste NAD og CV! tråder hit nå?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja e å ls serien kan vel ikke sammenlignes med dc men med v-serien kan de samenlignes

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og for de som er interesert kan man kjøpe Cerwin Vega! bilstereo på www.cerwinvega.no regnermed at en del ikke veitom den sia :P

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt enig i dine forsterkere på classic serien da . Syns liksom ikke at en Denon 3806 drar classic 15 såå bra . Burde kanskje vært der du hadde plusset på NAD 272.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super tråd. Denne burde bli sticky.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Når det gjelder f.eks LS- og E- serien kan disse sammenlignes med V- og DC serien. Eller?
    Jeg vil si som reimers... DC serien stiller et par hakk over der... vil heller sammenligne dem med V serien ja..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. litt uenig.. syns Eserien, VS serien og LS serien plasserer seg midt mellom DC og V-serien. Men E-serien og LS serien eier iallefall DC på lydkvalitet! (syns jeg da). V-serien er og blir en rimelig løsning ifra CV sin side.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra Konrad. En slik oversikt er det mange som kan dra nytte av.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: V-serien duger ikke sammen med 3806, dette blir for tynt. 2x218, 1xS200 og 2xS200 funker knall. Styr for all del unna Carver Xi-seies på V-seien, det blir uutholdelig i diskanten!

2: V-serien har mye bedre (lydkvalitetsmessig) mellomtone enn LS, vil også si at basse en mer behagelig. Synes bassen i LS 15 er litt mer HP-215 bass enn V15f (Har dog ikke hørt LS på noe bedre enn 1x218 og 372+272).

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har satt opp 3806 i sammen med noen modeller er at den kan biampes. Resultatet blir ikke håpløst vil jeg tro, men mer effekt har de godt av.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg overhode kan si jeg har greie på CV, men har fått et inntrykk av at de fleste som velger CV er folk som er ute etter mye bass.

Derfor synes jeg det er litt rart at du setter denon som førstevalg på noen av høyttalerne. Denon er ikke kjent for å sende mye bass signal til høyttalerne, mesteparten av de lave frekvensene går i subutgangen...

Kan hende jeg ikke har fått rett inntrykk, men det var bare en tanke :grin:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V15 kan ikke biampes uten modd på delefilteret og bytte av terminal (som jeg har gjort).

Denon 3805 ble jeg overrasket over i forhold til basshandlig, men ikke 3806 ov vil påstå at begge disse er for svake for V15, selv om man modder. Kan da gå med på at det blir bra i HK, men ikke nok til hifi/paryhifi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At V-15 ikke kan biampes var jeg ikke klar over. Doh! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Skal rette opp i tabellen ved anledning. Men som receiver er vel ikke 3805/6 evt Yamaha RVX-2600, Pioneer AX-2 helt håpløse valg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GøranB
    Ikke at jeg overhode kan si jeg har greie på CV, men har fått et inntrykk av at de fleste som velger CV er folk som er ute etter mye bass.

Derfor synes jeg det er litt rart at du setter denon som førstevalg på noen av høyttalerne. Denon er ikke kjent for å sende mye bass signal til høyttalerne, mesteparten av de lave frekvensene går i subutgangen...

Kan hende jeg ikke har fått rett inntrykk, men det var bare en tanke :grin:
    Det er bare å vri på bass knotten det. Inntil jeg fikk 1515 har jeg alltid hatt den knotten på nesten max. Max power!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tvert i mot, 3805 og 3806 er gulle godt som receivere! Spessiellt når man vil unngå NADs problemer (var iallefall det på 7X3/7X3v.2 serien). Men jeg ville ikke brukt disse til "partyhifi-forsterkere" til fest da det fort kan bli dårlig med diskant... :-?

Side 1 av 90 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •