Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 90 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 1781
    Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    hvilken inpedanse har dc 15 og ve15?

Hvor lavt kan c270/nad 218 lastes, vil den feks takle å bli brokolbet med ve15/eller dc15

om den er i 8ohm, så vil det bli tot 2ohms last på forsterkeren, parallell og brokobling
    ingen som vet?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    ingen som vet?
    nad forsterkerene tåler nedi 1 ohm så lenge du ikke spiller høyt... d spørs bare om hvor varm den blir... det kjenner du på toppen av den.. bare koble til du.
    jeg har kjørt begge 1515 på en nad... brokobla til en utgang å paralellkobla høyttalerene.. 1515 er 4ohm...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klarer jo ikke å la være spille høyt

tro om det finnes noen fansy lcd tempmålere man kan montere i forsterker, der føleren settes på kjøleribbene ved transistorene

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    nad forsterkerene tåler nedi 1 ohm så lenge du ikke spiller høyt... d spørs bare om hvor varm den blir... det kjenner du på toppen av den.. bare koble til du.
    jeg har kjørt begge 1515 på en nad... brokobla til en utgang å paralellkobla høyttalerene.. 1515 er 4ohm...

da er det bekreftet at brokoblingen med dc15 ikke går noe mange sekunder, forsterken gikk opp i røyk, neida, ble bare varm og gikk i protection.

så da er det bare vente tolmodig på 218 i posten

kjører da 218 på dc15 og 2*c270 brokoblet på Ve15, må bare bli berdre så reparer jeg min andre 218 og da er det klart til party

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under høy spilling faller jo DC serien (ihvertfall 1515 og DC-15) langt ned i ohm.

Ang å bruke NAD nedi last på 1 ohm er ikke trygt. Prøvde det med C370 ei gang og etter 10-15 min bare kutta den helt ut. Kjente på toppen av den å der var det like før man kunne steke speilegg:S endte til slutt med at utgangene brant seg og den måtte på rep.

Ikke å annbefale rett og slett!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min nad270 tok kvelden på en stroker15 kobla i 1ohm

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gode nad forsterkere

tipper dere begge ohm'et ned forsterkerene å skrudde på å vridde opp volumet, dere fremstår jo litt som brutale wattnisser ikke stygt ment da8-)

cv-gunnar.. har du målt ohm'en i 1515 mens du spiller og da den ikke er tilkoblet forsterker? snodig filter

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å brokoble en 218 på 1515. Kjørte det i mange år før jeg fikk MA. 2 x NAD 218 op 1515 = SPL pakke!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på en fest for en tid tilbake hvor eieren hadde 2x nad 216 brokoblet på et par DALI 104. Det var en halvtime med musikk på lavt volum og så protection protection protection.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, dette er jeg helt enig i.. jeg har spillt på de i 13år å kun røket en diskant.. å det var med de største forsterkerene jeg har hatt på de.
    de spiller flott med en 15w forsterker og bare ikkje så høyt.
    jeg har prøvt alle typer forsterkere som jeg har i hendene på de, å de spiller helt greit... en hører lett da forsterkeren begynner å bli stiv i lyden. en får lydtrykk etter hvor mye watt en dytter innpå... å en 20w forsterker låter like bra som en 1000w forsterker på normalt volum... så da en har de hjemme i stua så er det helt lov å bruke en 5x50watt surroundforsterker så lenge man ikke drar på...
    de spiller høyt nok..det er over 120db en trenger de siste 900watta

cerwin vega stroker på 10.000watt ble laget på 60 tallet så brukte de en 125watt solid state forsterker til den, mer trengte den ikke sa Gene Cerwinsky.
    Litt trist å lese at det finnes flere eiere av slike høyttalere som ikke gir de den effekten de fortjener.

Om man mener 15watt er nok så lurer jeg ekstremt fælt på til hvilket formål den skal spille. Hvis det er snakk om å buldre og plafre så ja da er det sikkert greit.

Man kan jo nesten spørre seg selv hva vitsen med effektforsterkere er
    , når hvilken som helst surround receiver fra billighjørnet gjør jobben uansett høyttalere ifølge folk her.

Jeg ville dog heller lagt pengene mine i et par stativ høyttalere og en god aktiv sub hvis jeg hadde hatt en slik forsterker. Jeg ville da garantert fått et anlegg som ville spillt bedre, renere og verst av alt sikkert høyere og kraftigere enn et par 1515.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Litt trist å lese at det finnes flere eiere av slike høyttalere som ikke gir de den effekten de fortjener.

Om man mener 15watt er nok så lurer jeg ekstremt fælt på til hvilket formål den skal spille. Hvis det er snakk om å buldre og plafre så ja da er det sikkert greit.

Man kan jo nesten spørre seg selv hva vitsen med effektforsterkere er
    , når hvilken som helst surround receiver fra billighjørnet gjør jobben uansett høyttalere ifølge folk her.

Jeg ville dog heller lagt pengene mine i et par stativ høyttalere og en god aktiv sub hvis jeg hadde hatt en slik forsterker. Jeg ville da garantert fått et anlegg som ville spillt bedre, renere og verst av alt sikkert høyere og kraftigere enn et par 1515.
    hver gang du kobler til en høyttaler så må du spille full guffe?
    en 10watt forsterker låter faktisk bedre enn enn 10.000 watt forsterker om en spiller normalt volum der det går an å snakke i rommet...
    å en kan ikke kjøpe nye små høyttalere hvis en ikke har tenkt å spille høyt en kveld.

selvfølgelig spiller en stor forsterker høyere, det vet en unge i barnehage og... tenk litt neste gang

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harman Kardon hk980

Hvilke høytalere tror dere vil passe til forsterkeren hk980? Er litt usikker på størrelsen på høytalere som vil passe til forsterkeren

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hver gang du kobler til en høyttaler så må du spille full guffe?
    en 10watt forsterker låter faktisk bedre enn enn 10.000 watt forsterker om en spiller normalt volum der det går an å snakke i rommet...
    å en kan ikke kjøpe nye små høyttalere hvis en ikke har tenkt å spille høyt en kveld.

selvfølgelig spiller en stor forsterker høyere, det vet en unge i barnehage og... tenk litt neste gang
    Tenk litt neste gang.... ? !

Om man KUN skal bruke et par 1515 til å høre på musikk i snakke volum så er sikkert 10watt flott og fint men da har man bomma hardt på hva hele poenget med disse høyttalerene er.

Man kjøper seg ikke de største beistene av noen høyttalere for å bruke de under samtaler med sin bedre halvdel. Man bruker de heller ikke fordi man vil slappe av og lytte til hvor flott og detaljert de låter.

Og kom ikke å si at 1515 spiller bedre enn f.eks et par B&W stativ høyttalere til samme pris med samme 10watts forsterker! Da er isåfall mangel på hørsel og oppfattelseevne eneste forklaring. (Vi snakker ikke om 10 klasse A watt her heller)

En 10watts forsterker kan muligens låte bedre enn en stor forsterker på lavt volum men da må den lille forsterkeren ha en voldsom damping faktor da den trossalt skal holde kontroll over 4stk 15" elementer. Noe jeg tviler på at de fleste har da de garantert ikke var konstruert til det formålet i utgangspunktet. Det fins helt klart unntak men da snakker vi nok i en prisklasse igjen hvor man mye heller ville hatt en effektforsterker som gjør litt mer nytte enn bare å ha kontroll.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk litt neste gang.... ? !

Om man KUN skal bruke et par 1515 til å høre på musikk i snakke volum så er sikkert 10watt flott og fint men da har man bomma hardt på hva hele poenget med disse høyttalerene er.

Man kjøper seg ikke de største beistene av noen høyttalere for å bruke de under samtaler med sin bedre halvdel. Man bruker de heller ikke fordi man vil slappe av og lytte til hvor flott og detaljert de låter.

Og kom ikke å si at 1515 spiller bedre enn f.eks et par B&W stativ høyttalere til samme pris med samme 10watts forsterker! Da er isåfall mangel på hørsel og oppfattelseevne eneste forklaring. (Vi snakker ikke om 10 klasse A watt her heller)

En 10watts forsterker kan muligens låte bedre enn en stor forsterker på lavt volum men da må den lille forsterkeren ha en voldsom damping faktor da den trossalt skal holde kontroll over 4stk 15" elementer. Noe jeg tviler på at de fleste har da de garantert ikke var konstruert til det formålet i utgangspunktet. Det fins helt klart unntak men da snakker vi nok i en prisklasse igjen hvor man mye heller ville hatt en effektforsterker som gjør litt mer nytte enn bare å ha kontroll.
    men da må jeg bare selge de da, og kjøpe noen små høyttalere... for så å kjøpe nye neste helg da jeg har mulighet for å spille høyt? for jeg har ikke råd til å ha to sett med dyre høyttalere stående.

og en 10watter har like god kontroll på høyttaleren som en 1000watter på lavt volum... lavt volum er ca 60-70db da den bruker ca 0,5watt.
    store forsterkere drar ofte med seg mye støy ved så lave lydstyrker.

og hadde alle som har store høyttalere måttet spille høyt hele tia en hører på de så hadde vi vært døve heile gjengen...

og jeg har aldri nevnt at en høyttaler spiller bedre enn andre, så hvor du har det med b&w og 1515? alle vet at 1515 ikke er kvalitetslyd...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men da må jeg bare selge de da, og kjøpe noen små høyttalere... for så å kjøpe nye neste helg da jeg har mulighet for å spille høyt? for jeg har ikke råd til å ha to sett med dyre høyttalere stående.

og en 10watter har like god kontroll på høyttaleren som en 1000watter på lavt volum... lavt volum er ca 60-70db da den bruker ca 0,5watt.
    store forsterkere drar ofte med seg mye støy ved så lave lydstyrker.

og hadde alle som har store høyttalere måttet spille høyt hele tia en hører på de så hadde vi vært døve heile gjengen...

og jeg har aldri nevnt at en høyttaler spiller bedre enn andre, så hvor du har det med b&w og 1515? alle vet at 1515 ikke er kvalitetslyd...
    Nei en liten forsterker har ikke like god kontroll på høyttaleren som en kraftig en selv ved lave volum. Det er teoretisk og praktisk umulig. Så sant dempings faktoren ikke er veldig høy.

Det er ikke snakk om å spille høyt kontinuerlig, det er snakk om å ha muligheten til å gjøre det uten å skade høyttalerene samtidig som det fremdeles låter bra.

Tror du ville blitt overrasket over hvor høyt du kan spille med et par stativ høyttalere som er matchet rommet og forsterkeren de står på. Du får tilogmed sikkert råd til en liten sub (les XTZ W10.16) sammen med stativhøyttalerene og da har man et anlegg som kan levere overraskende mye til en tilsvarende pris.

Poenget her er at 1515 er store kraftige høyttalere som krever en tilsvarende stor og kraftig forsterker for å levere det de er produsert for å levere.

Kødder man med den formelen fordi man ikke har råd eller lyst til å oppgradere forsterkeren sin er man bedre tjent med andre høyttalere som passer bedre til bruksområdet for forsterkeren. Dette er en av de gylne reglene innen Hi-Fi, matching av utstyr.

Edit : bekymring for litt støy fra en stor forsterker kan umulig bety så mye når man tenker på lydkvaliteten man får fra et par 1515. Jeg har selv et par relativt kraftige forsterkere samt et par som ikke er det og støy fra de må jeg med hånden på hjertet si jeg ikke har lagt merke til i noen stor grad hverken den ene veien eller den andre. Snakker man om CV sine egne forsterkere eller PA så ja da er jeg helt enig, de støyer.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei en liten forsterker har ikke like god kontroll på høyttaleren som en kraftig en selv ved lave volum. Det er teoretisk og praktisk umulig. Så sant dempings faktoren ikke er veldig høy.

Det er ikke snakk om å spille høyt kontinuerlig, det er snakk om å ha muligheten til å gjøre det uten å skade høyttalerene samtidig som det fremdeles låter bra.

Tror du ville blitt overrasket over hvor høyt du kan spille med et par stativ høyttalere som er matchet rommet og forsterkeren de står på. Du får tilogmed sikkert råd til en liten sub (les XTZ W10.16) sammen med stativhøyttalerene og da har man et anlegg som kan levere overraskende mye til en tilsvarende pris.

Poenget her er at 1515 er store kraftige høyttalere som krever en tilsvarende stor og kraftig forsterker for å levere det de er produsert for å levere.

Kødder man med den formelen fordi man ikke har råd eller lyst til å oppgradere forsterkeren sin er man bedre tjent med andre høyttalere som passer bedre til bruksområdet for forsterkeren. Dette er en av de gylne reglene innen Hi-Fi, matching av utstyr.

Edit : bekymring for litt støy fra en stor forsterker kan umulig bety så mye når man tenker på lydkvaliteten man får fra et par 1515. Jeg har selv et par relativt kraftige forsterkere samt et par som ikke er det og støy fra de må jeg med hånden på hjertet si jeg ikke har lagt merke til i noen stor grad hverken den ene veien eller den andre. Snakker man om CV sine egne forsterkere eller PA så ja da er jeg helt enig, de støyer.
    Ok

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei! Er ganske nye på cv-fronten, så lurte på ett oppsett.

Cerwin vega cls-15
    Zachry xp-2000
    NAD C 315 BEE (forforsterker)
    Og selvfølgelig det som trengs av kabler :P

Vil denne zachry forsterkeren bli for "stor" for CVene eller vil den drive dem greit uten å sprenge dem? Regner også med at CVene har sikring som går før dem eventuellt sprenger

Takker for alle svar

-Ull3rud

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei den blir ikke for stor. lettere å ødelegge en høytaler med for små forsterkere

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rett og slett vanvittig usikker nå... Tenkte meg de nye XLS-15 fra CV.
    Med CV 1,5KW2 og en NAD C 315 BEE.. Er dette et greit oppsett, eller er 1,5KW2 for spinkel for CVene? Passer NADen? Vil gjerne kjøre høytalerne fullt ut om mulig, men vil heller ikke sprenge dem .. Har jo hørt folk som kjører CLS-15 med 2,6KW2, men er det nødvendig med en så stor forsterker egentlig?

Mvh. Trym U.

Side 80 av 90 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •