Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 75

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 75 av 90 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,481 til 1,500 av 1781
    Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da ser det ut til at jeg joiner Cerwin Vega klubben om kort tid også Bestemte meg for å legge finlyden på hylla et års tid.. Blei vel med andre ord lei.. Så nå skal jeg ha det litt gøy med CLS215

Husker første gangen jeg hørte Cerwin Vega.. Det var AL1000, på samme forsterker som jeg har. Det spilte seriøst helt konge! Og det var en enooorm bass. Jeg ble overrasket over hvor bra kontroll den forsterkeren hadde over AL1000, så blir spennende og teste ut PMA2000 på 215 :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine Al1002

Jeg fikk et par AL1002 i hus for en stund siden og har nå fått spillt en god del med dem. Jeg har en NAD C370 gående på dem og det spiller helt greit og jeg har vel egentlig aldri dradd den helt ut så høytalerene er like hele enda :P Jeg sliter dog med litt feilplassert "sweetspot" eller rett og slett for liten forsterker og håper at noen kan svare meg litt bedre på det.

Det kan nevnes at det sikkert kommer to ice blokker i fra norrøn mytologi innom hus ganske så snart om det er der problemet ligger! Hvordan vil jeg oppleve disse forsterkerene på lavere lydnivå med de samme lydkildene som jeg nå har? Vil jeg kun merke det når det spilles hardt eller blir det en hørbar forskjell på lavere nivå også?

Prøver å skissere opp litt hvordan det fungerer på bildet under her. Så og si all bassen forsvinner bort til der hvor det er markert rødt. Dette gjelder enten jeg spiller lavt eller høyt. Drar jeg på så mye jeg tørr med den lille forsterkeren min så kjenner jeg at det trøkker godt i kroppen der hvor det er rødmarkert men bassen er å karakterisere som flat i der hvor jeg har soffaen og vil ha sweetspot!

Det største problemet å komme rundt skal jeg forklare nå. Det er ikke så fryktelig lett å komme draende med noen sånne høytalere inn i en stue på en nyinnkjøpt leilighet når fruen har mest lysst på et logitech 2-1 system på 3,2watt og synst det er utrolig flott. Jeg sa når jeg reiste for å hente disse at dette var drømmehøytalerene i min ungdom og når jeg nå har muligheten til å ha noen sånne stående så skal jeg pokkern meg ha det også. I hus kom dem nå ganske så kjapt etter dette, men jeg måtte ikke komme her å tro at jeg kunne møblere akkurat som jeg ville når jeg kom draende med to "svære beist" av noen høytalere. Dere skulle sett ansiktsutrykket hennes når jeg kom med dem. Hadde tidligere sagt at de var igrunnen ikke noe større en de LS12 jeg hadde før dette. :twisted: Vel, jeg får vel gjøre minimale tiltak og det er dette jeg er på leting etter enten ved å ommøblere eller kjøpe forsterker med mer punch.

What to do?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    join www.cerwin-vega-fans-com for en hyggelig cerwin vega prat

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Jeg fikk et par AL1002 i hus for en stund siden og har nå fått spillt en god del med dem. Jeg har en NAD C370 gående på dem og det spiller helt greit og jeg har vel egentlig aldri dradd den helt ut så høytalerene er like hele enda :P Jeg sliter dog med litt feilplassert "sweetspot" eller rett og slett for liten forsterker og håper at noen kan svare meg litt bedre på det.

Det kan nevnes at det sikkert kommer to ice blokker i fra norrøn mytologi innom hus ganske så snart om det er der problemet ligger! Hvordan vil jeg oppleve disse forsterkerene på lavere lydnivå med de samme lydkildene som jeg nå har? Vil jeg kun merke det når det spilles hardt eller blir det en hørbar forskjell på lavere nivå også?

Prøver å skissere opp litt hvordan det fungerer på bildet under her. Så og si all bassen forsvinner bort til der hvor det er markert rødt. Dette gjelder enten jeg spiller lavt eller høyt. Drar jeg på så mye jeg tørr med den lille forsterkeren min så kjenner jeg at det trøkker godt i kroppen der hvor det er rødmarkert men bassen er å karakterisere som flat i der hvor jeg har soffaen og vil ha sweetspot!

Det største problemet å komme rundt skal jeg forklare nå. Det er ikke så fryktelig lett å komme draende med noen sånne høytalere inn i en stue på en nyinnkjøpt leilighet når fruen har mest lysst på et logitech 2-1 system på 3,2watt og synst det er utrolig flott. Jeg sa når jeg reiste for å hente disse at dette var drømmehøytalerene i min ungdom og når jeg nå har muligheten til å ha noen sånne stående så skal jeg pokkern meg ha det også. I hus kom dem nå ganske så kjapt etter dette, men jeg måtte ikke komme her å tro at jeg kunne møblere akkurat som jeg ville når jeg kom draende med to "svære beist" av noen høytalere. Dere skulle sett ansiktsutrykket hennes når jeg kom med dem. Hadde tidligere sagt at de var igrunnen ikke noe større en de LS12 jeg hadde før dette. :twisted: Vel, jeg får vel gjøre minimale tiltak og det er dette jeg er på leting etter enten ved å ommøblere eller kjøpe forsterker med mer punch.

What to do?

hadde samme problemet med ei lignendes stue selv en stund. for å få noe særlig lyd der gikk vi fra 2x15" til 4x15" hehe var bra bass i selve stua men i den gangen som gikk fra stua var det helt sykt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    hadde samme problemet med ei lignendes stue selv en stund. for å få noe særlig lyd der gikk vi fra 2x15" til 4x15" hehe var bra bass i selve stua men i den gangen som gikk fra stua var det helt sykt
    Helt merkelig. Hele problemet løste seg når jeg fikk inn EC4.7 og Midgard Oberon 6.1. Sweetspot er nå så å si i lyttepossisjon og bassen forsvinner ikke ut i gangen lenger. Har ikke flyttet på forsterkerene i det hele tatt. Dette gjorde underverker for anlegget =) Link til bilde

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tøft oppsett du hadde der gitt. blir vell midgard på meg og når jeg skal ta i bruk mine al1000 igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    tøft oppsett du hadde der gitt. blir vell midgard på meg og når jeg skal ta i bruk mine al1000 igjen
    Jeg ble ihvertfall veldig fornøyd. En helt rå forbedring i fra NAD C370.

Bør jeg være forsiktig når jeg spiller sanger som beveger elementente noe helt sykt uten at det er hørbart? Dro på på en låt jeg visste var slik i går og kunne ikke høre noen ulyder, men det så rimelig sykt ut den bevegelsen som elementene gjorde uten å gi i fra seg noe særlig med lyd.

Hvor går "grensen" for hva høytalerene tåler? Etter jeg fikk +6dB med å skifte til XLR-signal kabler så tørr jeg ikke å bevege meg noe særlig over 2/3 på preampen. Føler meg egentlig rimlig trygg på at det ikke er forsterkerene som takker for seg =)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør være litt forsiktig med veldig lave frekvenser. Du kan fort risikerer å "bunne" elementet (spolen går så langt inn at den treffer bunn, eller magneten som mangel liker å kalle det)

Det er verre å høre forvrengning ved veldig lave frekvenser så du må nesten ta det med litt fornuft. Se litt på hvordan den jobber når du spiller vanlig musikk nær max grense.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du bør være litt forsiktig med veldig lave frekvenser. Du kan fort risikerer å "bunne" elementet (spolen går så langt inn at den treffer bunn, eller magneten som mangel liker å kalle det)

Det er verre å høre forvrengning ved veldig lave frekvenser så du må nesten ta det med litt fornuft. Se litt på hvordan den jobber når du spiller vanlig musikk nær max grense.
    Men det er jo så stor forskjell fra sang til sang mtp. gangen til elementet uten noen hørbar lyd. Kan jo ikke stå fremme ved høytaleren å sjekke igjennom hele sangen at det ikke er noe slikt der før jeg skal dra pålitt vel? Har sett noen rimlige syke element "voldtekter" av forskjellige CV basser på youtube og der ser det ut til at dem blir presset vel så hardt som mine

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjør det samme med dine elementer som man kan se på de filmene fra youtube så tror jeg du skal forberede deg på rekoning av elementene dine til uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hvis du gjør det samme med dine elementer som man kan se på de filmene fra youtube så tror jeg du skal forberede deg på rekoning av elementene dine til uka.
    Kan noen prøve å spille igjennom f.eks "Barcode Brothers - Dooh Dooh" og se hvordan elementet går? Må ha litt volum på =) Det er nok en mellomting mellom det "youtube-ekstreme" og vanlig spilling, men usikker på om det er noe særlig godt for dem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen prøve å spille igjennom f.eks "Barcode Brothers - Dooh Dooh" og se hvordan elementet går? Må ha litt volum på =) Det er nok en mellomting mellom det "youtube-ekstreme" og vanlig spilling, men usikker på om det er noe særlig godt for dem.
    Testa jeg, og det er ikke noe forferdelig bevegelse i denne sangen på elementene mine iallefall.. Nå har ikke jeg AL1000, men jeg har iallefall CV :wink:
    Jeg spilte temmelig friskt her, og elementene bevega seg litt, men ikke katastrofalt mye.. :-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt merkelig. Hele problemet løste seg når jeg fikk inn EC4.7 og Midgard Oberon 6.1. Sweetspot er nå så å si i lyttepossisjon og bassen forsvinner ikke ut i gangen lenger. Har ikke flyttet på forsterkerene i det hele tatt. Dette gjorde underverker for anlegget =) Link til bilde
    Tøfft oppsett, har hatt så si samme selv, men med AL1000mk2. Skal si AL1002 som du har er VELDIG forskjellige. Alle elementene dine er dratt litt lengre opp. Tøffe er dem åkkensom . Med Midgard får du pusha dem voldsomt .

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om NAD 208 på 215? Hørt den skal dra de temmelig godt om personen ikke lyver meg huden full nå :wink: Ellers er det ikke katastrofalt å kjøpe en Alto heller.. :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer helt greit med en 218. Ideelt sett burde du hatt 2 av dem. Du kan ha det ganske morsomt med 1 dog.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å vite Revox Men i første omgang, greier jeg meg nok lenge med 1 stk. Men mye vil ha mer, er det ikke sånn det funker a, sier dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj. Ser at jeg skrev at jeg ikke hadde flyttet på forsterkerene i det hele tatt, men mente selvfølgelig høytalerene. Er det noen som har en forklaring på dette? Jeg trodde vel egentlig ikke at å bytte forsterkere ville løse et "romkorreksjons-problem" slik som jeg hadde, men kankje jeg har misforstått noe :P ?

Newcomer Chief_R-W sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da feriepengene kommer blir det CLS-6 center.
    Da har jeg et fullverdig 5.1 Vega system.

Front: CLS-12
    Bak : HD-63
    Sub : VE-28SX
    Center: Patos Basic 210c /snart CLS-6 Center

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult jeg er ivertfall ekstremt fornøyd med min cls6 senter

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en NAD 218 holde til å dra AT-100 optimalt?

Jeg har Dynavioce M-85 nå men klarer ikke helt å slå meg til ro med dem, de mangler slag og brutalhet i diskanten, og i og med at jeg hører på trance, dance, house og diverse hiphop/rap arter så har jeg ikke så stort behov for noe som spiller pent på jazz

Side 75 av 90 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •