Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 90 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 1781
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Er det ikke mye støy av disse PA forsterkerene? Ofrer man noe lydkvalitet på det? Jeg har sett litt på flere modeller, men jeg er bekymret for at man skal høre viften ved tv-titting og når anlegget står bare og spiller lav musikk når jeg slumrer på soffaen
    Ikke Crown sine digitale, di har tempraturstyrt vifte, og den har aldri slått seg på uansett hvor høyt jeg har spilt, forsterkeren blir bare litt lunken når jeg kjenner på den. Så den er lydløs.
    Om man mister kvalitet, nei ikke på den jeg har ivertfall, den er godkjent til å stå i THX sertifiserte kinoer. Crown og qsc er vel noe av det beste man får innen proff forsterkere. Klart det finnes dårlige her også, samme som det finnes dårlige "hjemme" forsterkere. Så man må betale for kvalitet her også, men man får mer kvalitet for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    lydløs.
    Er dette et problem med din også? Men da er spørsmålet mitt. Hvorfor lages det da bra sterke "hjemme" forsterkere som NAD 208 og Rotel RB1090 når man får en PA forsterker til samme pris som er 3-400watt sterkere? Kankje litt dårlig formulert, men det jeg mener er at man ofrer vel noe for å få så kraftige forsterkere ment for et kommersielt marked. Regner med at det er fordeler/ulemper med PA og ikke bare fordeler.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et problem med din også? Men da er spørsmålet mitt. Hvorfor lages det da bra sterke "hjemme" forsterkere som NAD 208 og Rotel RB1090 når man får en PA forsterker til samme pris som er 3-400watt sterkere? Kankje litt dårlig formulert, men det jeg mener er at man ofrer vel noe for å få så kraftige forsterkere ment for et kommersielt marked. Regner med at det er fordeler/ulemper med PA og ikke bare fordeler.
    Nei er ingen "poppelyd" her. Suselyd kommer av at han sikkert har skrudd gain på crownen for høyt, det er ikke nødvendig å skru gainen mer en 50-60% da får man ingen "suselyd".

Vil nå ikke kalle nad for en bra forsterker. Har du store høyttalere som går lavt ned i ohm ved lave frekvenser så blåser du sikringene eller utgangene med en gang. Har prøvd å brokoble 2 stk nad 218 opp mot ett par med den
    gamle typen jbl 250'er, da holdt ikke nadene lenge før di smalt.

Du betaler mer for hjemmekinoprodukter pga design og at di tar litt mer betalt enn hva di egentlig er verd.

PA forsterker som crown selges det store antall av til en kjøper. Som da london dom skulle ha forsterkere til kinoene der så kjøpte di 60 stk på en gang av den typen jeg har DSi2000. Så har di ikke store butikker med masse ansatte som går og driver dank halve dagen, så derfor lavere pris.

Det med at pa er dritt er bare en myte som hifi gjengen har prakket inn i hodet på folk, uten at di har hørt ett bra pa anlegg selv.

Men selvsagt så må man jo ha en bra forforsterker også, bruker en h/k 335 nå som forforsterker. Klart hadde jeg hatt en Parasound halo forforsterker så hadde lyden blitt bedre, men jeg er ivertfall kjempefornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Det med at pa er dritt er bare en myte som hifi gjengen har prakket inn i hodet på folk, uten at di har hørt ett bra pa anlegg selv.
    Så du mener at det er absolutt ingen bakdeler med PA? Et kort spørsmål til er hvor mange watt rms pr. kanal er det på den du har? Jeg finner ikke ut om det er oppgitt i rms eller "peak" (se tallene under).

1000W @ 2Ω Stereo (per channel)
    800W @ 4Ω Stereo (per channel)
    475W @ 8Ω Stereo (per channel)
    2000W @ 4Ω Bridged-Mono
    1600W @ 8Ω Bridged-Mono

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at det er absolutt ingen bakdeler med PA? Et kort spørsmål til er hvor mange watt rms pr. kanal er det på den du har? Jeg finner ikke ut om det er oppgitt i rms eller "peak" (se tallene under).

2000W @ 4Ω Bridged-Mono
    1600W @ 8Ω Bridged-Mono
    Jeg ser ingen bakdeler med den jeg har. Når en kompis av med skiftet ut di nad 218 som han hadde med qsc rmx forsterkere så åpnet lydbildet seg skikkelig i høyttalerene og fikk skikkelig bra dynamikk.

Det som er oppgitt i watt betyr at di garanterer deg at du kan spille med den effekten 24 timer i døgnet 365 dager i året uten at forsterkeren kutter. Så det di skriver i brukermanualen på effekten er "Minimum Guaranteed Power, 0.5% THD"

Jeg regner med at elementene på mine 1215 hadde ligget i hagen hos naboen hvis jeg hadde prøvd det

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2000W @ 4Ω Bridged-Mono
    1600W @ 8Ω Bridged-Mono
    sverger selv til PA, og antar at effektene dine der er RMS da det er nokså typiske effekter oppgitt på alminlig "store" PA-forsterkere, dersom den forsterkeren er av tradisjonell type med ringkjernetrafo, ville jeg tippet på en vekt på 22-25 kg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    sverger selv til PA, og antar at effektene dine der er RMS da det er nokså typiske effekter oppgitt på alminlig "store" PA-forsterkere, dersom den forsterkeren er av tradisjonell type med ringkjernetrafo, ville jeg tippet på en vekt på 22-25 kg?
    Den veier 8,6kg

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    Den er digital og di veier ikke så mye som en tradisjonell ringtjerne trafo. Den største digitale til crown sin i-tech serie som yter 2100W i 8ohm veier bare 12,7kg

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en digital forsterker er ikke det samme som en Klasse D forsterker,

Midgard Oberon 6.1 er ett eksempel på en Klasse D forsterker, denne yter 600 reelle watt i 8 ohm og veier bare 6.5 kg!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakdeler og fordeler, for de få som trenger så vanvittig mye effekt er det kanskje greit å gå over til kvalitets PA.
    For min egen del tror jeg Midgardene gjør jobben bedre, har ikke sviktet meg ennå hvertfall og har hørt dem bli brukt til å drive det råeste jeg noen sinne har hørt, så jeg vet de har potensialet.
    2x1200 watt burde jo uansett holde for de aller fleste

Hvor mye koster disse Crown forsterkerene dere snakker om, får jo 6.1 brukt for mellom 10 og 14 laken, mener jeg, og da er hvertfall all form for støy en sagablott.

Men om vi holder oss utenom digital teknoligi, så er det vel ikke helt til å komme utenom at hvor bra en forsterker ikke bare er basert på hvor mye strøm en forsterker kan levere over hvor lang tid, da hadde det jo bare vert å regne seg til hvilken effektforsterker man skulle ha .0,5% THD er jo ikke så rent lite det heller.

hvert med å testet litt forskjellig PA saker på CV selv, stort sett rimlig PA. Rotel 1090 og NAD har også blitt brukt, 218/272, men har aldri hatt bedre lyd enn med MA.
    Har brukt en del forskjellige preamper også, men just nu bruker jeg en Jungson rørpre, ikke en kostbar sak, men er ganske fornøyd med resultatet og tror ikke jeg får så veldig mye mer utav CV cls215 uten å gjøre endringer på høytaleren eller legge vesentlig mer penger i systemet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er hovedimpotør av crown i norge LydRommet

Koster litt, men da får man kvalitet. Husk prisene er oppgitt uten moms.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad 208

Trenger man virkelig 2stk NAD208 på AL-1002 eller er det en skrivefeil? Holder det ikke lenge med en på 2x250W rms i 8ohm (2x350w i 4ohm??)? Jeg skal ikke ha noe som har sjangs for å bli underdimensjonert så er det en liten sjangse for at den ikke strekker til er det uaktuelt. Er det noe man kan se spessielt etter når det gjelder spesifikasjoner for å dra AL-1002 eller andre høytalere ut i fra spec på høytalerne når det gjelder forsterkervalg? Det kan da umulig være slik at spiller de 1000w (peak) så må de ha en forsterker som tåler minst 1000w kontinuerlig for å nyttes helt ut uten å risikere klipping?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledet meg til CV kveld på klubben i Ålesund i morgen men det ble visst avlyst

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde 2x600w på mine å det var i minste laget ivertfall. forsterkeren ga seg lenge før høytalerene

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Hei skal ha en eller flere "billig" forsterkere til og drive 4 stk 215,altså de med 2 stk 15" i hver høytaler.Disse skal stå i et lokale på ca 80m2.
    Noen forslag? trenger også en forforsterker eller receiver til og styre dette evt en mikser!!!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe jaha, var borti en som brukte 2x850 w i 8 ohm rms, han tok vel samtlige elementer i cls215, så hvor mye mer effekt man "trenger" er vel begrenset.
    Sier ikke at de ikke tåler mer, men så langt unna passe med effekt er det jo ikke.

Din er jo noe nermere PA så de tåler nok en del mer peak.

Sitat Opprinnelig postet av reimers
    jeg hadde 2x600w på mine å det var i minste laget ivertfall. forsterkeren ga seg lenge før høytalerene

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du leter litt finner du jo noen CV forsterkere til en grei pris, men kommer jo ann på hva du mener er "billig" da.
    Får vel knapt på noen som helst måte drevet 4 cls215 for under 10,000,-
    Alto PA, CV amper, gamle NAD, Midgard og eldre braPA er vel noe av det som går igjen, og skal du få det billigst mulig så er bruktkjøp tingen. Eventuelt da billig PA.

Hørt om en som var fornøyd med å bruke 2 Midgard oberon 6.1 på 4 slike høytalere, han klarte vel faktisk å få dem litt varme i løpet av kvelden, men alt klarte seg!
    kobler man rett da blir jo belastningen på Oberon 4ohm, da yter dem 1000 w rms.

Ellers skulle 2st CV 2,6 ellert hva de nå het, gjøre en grei jobb.
    Så en brukt til 5000,- her for leden.

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei skal ha en eller flere "billig" forsterkere til og drive 4 stk 215,altså de med 2 stk 15" i hver høytaler.Disse skal stå i et lokale på ca 80m2.
    Noen forslag? trenger også en forforsterker eller receiver til og styre dette evt en mikser!!!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Om du leter litt finner du jo noen CV forsterkere til en grei pris, men kommer jo ann på hva du mener er "billig" da.
    Får vel knapt på noen som helst måte drevet 4 cls215 for under 10,000,-
    Alto PA, CV amper, gamle NAD, Midgard og eldre braPA er vel noe av det som går igjen, og skal du få det billigst mulig så er bruktkjøp tingen. Eventuelt da billig PA.

Hørt om en som var fornøyd med å bruke 2 Midgard oberon 6.1 på 4 slike høytalere, han klarte vel faktisk å få dem litt varme i løpet av kvelden, men alt klarte seg!
    kobler man rett da blir jo belastningen på Oberon 4ohm, da yter dem 1000 w 8ohm rms.

Ellers skulle 2st CV 2,6 ellert hva de nå het, gjøre en grei jobb.
    Så en brukt til 5000,- her for leden.
    en kompiss av meg som hadde to par clsc215 på oberon 6.1 det spilte meget bra det. fylte det ungdomshuset vi hadde dem på ekstremt bra med bass.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hehe jaha, var borti en som brukte 2x850 w i 8 ohm rms, han tok vel samtlige elementer i cls215, så hvor mye mer effekt man "trenger" er vel begrenset.
    Sier ikke at de ikke tåler mer, men så langt unna passe med effekt er det jo ikke.

Din er jo noe nermere PA så de tåler nok en del mer peak.
    nja vill ikke si att al1000 er nermere PA men :P tåler 1000w peak ja. merket godt att min forsterker ikke hadde nokk krefter om man spilte ekstremt høyt. men så høyt tror jeg att ingen har behov for å spille høhø

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    så høyt tror jeg att ingen har behov for å spille høhø
    Du skal aldri si aldri. Når klokken nærmer seg fire om natten og man kommer ravende hjem for å starte opp et nachspiel så er det utrolig hvor høyt musikken må på før man føler at det trøkker litt Det er til slike tider man skulle hatt alkolås på gain knappen både for høytalerene og naboen sin del!

Synst uansett det er greit å slippe å uroe seg for å spille høyt mtp. å ødelegge høytalerene på at forsterkeren klipper. Med en NAD C370 så spillte jeg høyere når jeg hadde LS-12 en jeg gjør nå med AL-1002 bare fordi jeg er redd for at den skal ødelegge høytalerene før jeg får meg en skikkelig forsterker. Den blir også mye varmere med de nye høytalerene og det er neppe et godt tegn..

Jeg vil kunne spille til det blir vondt i øra uten å tenke på at forsterkeren gir seg. Ikke fordi jeg har noen store planer om å høre på musikk ved de volumene, men det er greit å ikke ha mangel på kraftreserver og vite at høytalerene mine "har det godt"

Side 68 av 90 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •