Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 90 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1781
    Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    veit ikke om jeg har posta dette før men fy flate så fett

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    når først den 18" der kommer, så kommer den... tror ikke engang MA 6.1 klarer å stoppe den
    Kast på et par LAB 4000 som du har så skal det nok begynne å spille litt

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reimers : Det der var bare sykt. Lurer på hvordan det låter

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

spiller sikkert steike sykt

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man får jo den 18" fysisk i ansiktet.. 4cm slaglengde i en høyttaler er MYYYEE.. kan umulig spille bra.. hehe

Reimers, du har postet det før.. men post gjerne igjen. Det ser helt sykt ut, og jeg vedder pungen min på at det trøkker GREIT godt.. Dette kaster nok lyden oppimot 4-5km vil jeg tro.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cervin Vega V15-F og NAD218 blei ivertfall kjempe suksess enorm forbedring i lyden fra denon 2805 til NAD218. anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xindak på v-12f

Lei Nad 216, prøve noe nytt, og lurte da på om Xindak XA8550
    kunne vært noe.
    2*130 watt. Er den sterkere enn 216 som er på 125 watt.
    Trenger mer power og bedre lyd.

Xindak XA8550 Power Amplifier

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

De med erfaring med CV! oppfordres til å bidra, slik at jeg kan oppdatere underveis. Endringer / oppdateringer gjøres da i post #1 i tråden.

Etter ”press” fra enkelte medlemmer på forumet føler jeg det er på plass å lage en guide for forsterkervalg til Cerwin Vega!’s forskjellige høytalermodeller. Det hevdes at det er alt for mange tråder av typen:” Hvilken forsterker passer best til CV! XXXXX ?”. Noe jeg for så vidt kan være enig i. Mange unge velger disse høytalerne da det er disse som gir mest lyd/trykk for penga. Noe som også er filosofien til skaperne av CV!

Høytalervalg:

Hvis du ofte putter Jazz, blues og/eller klassisk musikk i CD-spilleren din er ikke CV! noe for deg! CV! er ingen "lyttehøytaler"!! Derimot alt fra listepop, R'n'b, hip hop, heavy, metall til trance o.l passer de utmeket.

Mange mener at f.eks CV! CLSC-15 er for store høytalere for ”gutterommet” som er typisk 8-15 kvm. Dette mener jeg er helt feil. Selv ble jeg ikke fornøyd før jeg fikk inn et par med S-2 (tilsvarer dagens CLSC-15) med 2 x NAD 216 (2 x 400 w RMS) på gutterommet. Det fungerte greit med CV! A-324 (tilsvarer dagens CV! CLSC-12) i sammen med en PA 15” sub også. Jeg brukte 2 stk PA forsterkere på dette oppsettet en 2*200w RMS på frontene og en 300 w på subben.

"CV! låter forferdelig!!!" er det mange som sier. Det må de bare få mene. Ofte skyldes dette for små effektforsterkere og iver på volumknotten. Diskanten blir da skjærende og skrikende. Jeg kjenner flere som er tungt inne i Hifi verdenen som mener de låter meget bra til prisen. Med riktig elektronikk og nok krefter kan selv den mest skeptiske "High-end kabel freak" bli positivt overrasket. Tenker da spesiellt på hjemmekino.

Forsterkervalg:

I ”gamle dager” var det en tommelfingerregel som sa at man burde bruke like mye på forsterker (stereo) som på høytalerne. CV! høytalerne var da ca. 25% dyrere enn dagens nivå. Så i dag vil jeg påstå at 1,5 ganger prisen på høytalerne så får man mest ut av høytalerne. Et eksempel: 1 par CV! CLSC-215 koster 8k (til sammenligning ble CV! 1515 solgt for 14k på 90-tallet) bør matches med noe som koster 8kx1,5=12k. Det er mange fornøyde CV! eiere (meg selv iberegnet) som har ICE power baserte effektforsterkere. De største begynner på 13k og yter 600 w RMS i 8 ohm / 1200 w i 4 ohm og er stabile helt ned i 2 ohm.

Integrerte stereo- forsterkere / receivere:

Det er svært få med effekt over 150 w pr. kanal (til en fornuftig pris). Kan til ”nød” drive singel 15” i hver kasse. Opp til 12” fungerer dette meget godt. NAD har mulighet til å brokoble interneffekten til en kanal slik at man trenger kun en effektforsterker.

Integrerte surround- forsterkere/ receivere:

Siden CV!’s høytalere generelt er veldig lettdrevne vil det meste fungere. Men pass på at det minimum er pre-out på front, slik at det kan hektes på effektforsterkere ved en senere anledning. Husk at 7x120 w som regel ikke kan sammenlignes med en stereo- forsterkere / receivere på 2 x 120 w. Veldig mange opplever surround- forsterkere/ receivere som mye ”slappere”. De største receiverne kan drive opp til singel 12” pr. høyttaler. Større enn dette er det anbefalt med dedikerte effektforsterkere.

PA:

PA kan trygt kombineres med CV! Mange med gode erfaringer her. Men styr unna billigmerker med høy oppgitt ”skrytewatt”. Annerkjent merker er Carver, LAB, QSC. Minuset med PA kan være vifte- og trafostøy.

Brukt:

En sikker ”vinner”! Kjøp av brukte effektforsterkere er stort sett et trygt kjøp. De bør være pene å se på, slik at de ikke har blitt dratt mye rundt på. Spør også om hva de er blitt brukt til f.eks tunge laster.

"4" ohms last er meget krevende høytalere. Sjekk om din forsterker tåler dette før du eventuellt går til innkjøp av denne type høytalere.

Forklaring til "gode valg":

BLÅ = Integrerte stereoforsterkere
    RØD = Effektforsterkere
    GRØNN = PA effektforsterkere
    SORT = Surroundreceivere

1.

NAD C-352 | Denon PMA-1055 | Thule Spirit IA60 | Marantz SR-4320 |

2.

NAD C-372 | Denon PMA-1500AE | Thule Spirit IA100 | Harman Kardon HK-970 |

3.

NAD C-372 + NAD C-272 | 2 x NAD 216 | NAD 218 | Rotel RB-1080 | Vincent SV-233 | Vincent SP-331

4.

2 x NAD 208/218 | MA Oberon 6.1 | Rotel RB-1090 | Carver Xi-2600 | QSC RMX 1850HD

A.

Denon AVR-1906 | NAD T-743 | Yamaha RXV-557 | | Marantz SR-4600

B.

Denon AVR-2106 | NAD T-753 | Yamaha RXV-657 | Marantz SR-5600

C.

Denon AVR-2806 | NAD T-763 | Yamaha RXV-757 | Marantz SR-7500

D.

NAD T-773 | Marantz SR-8500 | Yamaha RXV 1600/2600 | Marantz SR-8500

E.

Receiver med pre-out og effektforsterker(e) anbefales!!! Se ”tallkode” over.

Send PM hvis du finner feil på specs i tabellen. Takk!

Hvis noen er totalt uenig med effekt- og forsterkerforslag. Si ifra!!!

mulig dette blir postet i feil post, men anyways.

jeg tenkte at ettersom eldre i mine øyne "klassiske" cerwin systemer blir faktisk mer og mer populære kan det være gerit å ta med de "små" settene de hadde, blandt annet sat-6 med at10sw sub og at12sw sub.

sat-6: små klassiske bokhyllehøytallere som ble solgt sammen med en passiv sub.

1" diskant
    usikker på om det var 5 eller 6,5" mellomtone, mener det var 6,5.

subben het noe sånt som at-10sw og at-12sw henholdsvis 10" og 12".

kjempe gode høytallersett tatt i betrakning at de var ganske billige når de kom.

bassen slår ned mot gulvet og er av kjent cerwin rumle type med rød ring.

når det gjelder forsterker til disse settene er det litt usikkert, jeg kjørte at-12sw subben og sat-6 med en nad 372, altså 2x150 å det gikk helt fint, men prøvde også med en nad c320bee på 2x50 å det spilte også som f (takket være at bee er ekstremt gode forsterkere)

når det gjelder at-10sw som er en 10" kan det sikkert holde med en nad c352 på 2x80, jeg har aldri prøvd en at-10sw.

så enkelt å greit med mine anbefalinger :

sat-6 og at-10sw: 50-150w

sat-6 og at-12sw: 50-200w

kan også nevnes at ettersom subben er passiv er det delefilter i den som du kjører høytallerutgangene fra forsterkeren inn på og tar kabler fra delefilteret ut til høytallerne.

håper dette var noenlunde forståelig

mvh
    stian

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    sat-6: små klassiske bokhyllehøytallere som ble solgt sammen med en passiv sub.

kan også nevnes at ettersom subben er passiv er det delefilter i den som du kjører høytallerutgangene fra forsterkeren inn på og tar kabler fra delefilteret ut til høytallerne.
    (Rart hvilke tråder en finner når en googler litt...)

Får komme ut av skapet jeg også, og skryte litt av gøy-faktoren på SAT6 + AT-12SW. Kjøpte et slikt sett i 1991 og paret det med en Denon PMA1060. God match. Faktisk fikk dette settet god omtale i et engelsk musikkmagasin for klassisk musikk (!) med tanke på dem som ville ha rimelige høytalere for orgelmusikk . Ikke lenge etterpå gikk settet ut av produksjon, kan det være en sammenheng?

Fant en svenske som er stolt av sine: link og her finnes litt bilder.

Når det gjelder effekt så er nok 50W i minimumsklassen, men det går et stykke. Jeg hadde en (sikkert strømsvak) 50W AKAI som la inn sikringene når jeg dro på litt. Så nok Amp er viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

hei du

det finnes ikke no AT-60 men derimot: AT-100, AT-80, AT-40, AT-20
    1215 SE = 1*15 bass/ 1*12 bass/mellomtone/ 2*5,25 mellomtone/ 1*1,5 diskant 1500watt
    AT-100 = 1*15 bass/ 2*5,25 mellomtone/ 1*1,5 diskant 400watt
    AT-80 = 1*12 bass/ 1*6,5 mellomtone/ 1*1,5 diskant 300watt
    AT-40 = 1*10 bass/ 1*6,5 mellomtone/ 1*1 diskant 200watt
    AT-20 = 1*8 bass/ 1*1 diskant 125watt
    det er vell riktig:P
    jeg tror at AT-100 tar 600watt

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til en rar fil med en drøss med cv bilder jeg satte sammen for lenge siden.

YouSendIt: The Leader in File Delivery.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen oldschool cerwin høytalere

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking At-60

sorry for at jeg skrev at det ikke finnes no AT-60, de finnes jo faktist. Det visste ikke jeg

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    veit ikke om jeg har posta dette før men fy flate så fett

d nye naboklikk anlegget:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skriver her eg

er hk 970 og ve-15f en bra kombinasjon? går det? eller må eg ha ein effektforsterker?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demal
    skriver her eg

er hk 970 og ve-15f en bra kombinasjon? går det? eller må eg ha ein effektforsterker?
    Det e nok ikke en dårlig kombinasjon, men har du ambisjoner om å spille veldig høyt og få en skikkelig thight bass er nok forsterkeren litt for svak. Jeg ville nok sett etter en annen forsterker, men for all del, det er en bra forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vet du om jeg kan koble effektforsterker til?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at den har pre-out og at du kan det, men da blir det kanskje best å kunne bi-ampe, noe som de høyttalerne ikke har mulighet for. Det er litt "bortkastet" å kjøpe HK 970 som forforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har allerede en hk 970 . så viss det ikkje går, så var det litt dumt. jeg får heller kjøpe en ny forsterker sener eller kjøpe 12 tommer da.. hmm.. litt kjedli dette. Eller kanskje eg kan kjøpe noen andre høytalre i cv serien som jeg kan gjer dette med.

Side 50 av 90 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •